AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #1 Skrevet 17. mai 2017 Har funnet en jobb jeg vil søke på og har bare hatt en relevant jobb i livet den jeg har nå. Jeg har også hatt sporadiske vikariater om sommeren og deltid, men det er ikke relevant for utdanningen. Jeg har tidligere brukt veileder fra bacheloroppgave og en leder fra en sommerjobb, men da var jeg også arbeidsledig. Jeg trives med jobben jeg har nå og kollegene, men denne jobben jeg har lyst til å søke ser spennende ut. Det er en jobb som krever en bestemt utdanning og arbeidserfaring som jeg har, men som jeg må dokumentere og da kommer selvsagt spørsmålet om referanser inn. Jeg har fått høre at jeg gjør en god jobb, og har et godt profesjonelt til leder min nåværende leder uten større konflikter. Det er også vill ryktespredning på jobben om det blir referansesjekk og jeg vil derfor ikke ut med om det ikke blir noe ansettelse. Jeg er også redd for å miste muligheter for mer ansvar, og havne utenfor om jeg søker andre jobber. Det er enkelt å holde jobbsøk hemmelig, men dette her med referanser gjør det vanskelig. Hvem skal man egentlig oppgi som referanse? Anonymkode: bad7d...e11
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #2 Skrevet 17. mai 2017 Mange er bekymret for akkurat dette, men de aller aller fleste ledere klarer fint å forholde seg profesjonelt til en slik situasjon. Søk, og blir det aktuelt med referanser tar du en samtale med den lederen du ønsker å bruke. Lederen skal ikke spre noen rykter hvis han/hun gjør jobben sin. Si gjerne hvorfor du søker, så kan det hende de tilbyr deg mer ansvar, lønn e.l. for å beholde deg. Jeg har vært i denne situasjonen to ganger og kjenner andre som også har. Det går som regel bedre enn du tror. Anonymkode: 97b81...a0f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #3 Skrevet 18. mai 2017 Jeg brukte en kollega som referanse i stedet for min nærmeste leder da jeg søkte ny jobb. Valgte den jeg hadde mest tro på at kom til å holde kjeft. Heldigvis gjorde han det. I tillegg brukte jeg veileder fra universitetet, selv om det var 6 år siden jeg var ferdig der. Anonymkode: 2e410...72c
Tvist Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Ville ikke gitt noen referanser før etter første intervju. Om du da fortsatt er videre i prosessen kan du snakke med din leder/kollega som du vil ha som referanse.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, Tvist skrev: Ville ikke gitt noen referanser før etter første intervju. Om du da fortsatt er videre i prosessen kan du snakke med din leder/kollega som du vil ha som referanse. Det beste er å skrive i søknaden at referanser oppgis på forespørsel. Men de fleste spør etter referanser om 1. intervju gikk bra, for å avgjøre om de skal kalle inn til 2. intervju. Så da må du ha noen klar du kan gi dem. Anonymkode: 2e410...72c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå