AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #1 Skrevet 17. mai 2017 Det forventes at alle skikkelige damer med nasjonalfølelse skal bruke bunad på 17. mai. Det handler om respekt for nasjonen. Vel, når en bunad fort koster veldig mye penger, enkelte bunader opp i 30-40.000 kroner, så er det faktisk ikke alle som har råd til det. Og slett ikke å kjøpe bunad til barna og ungdommen i huset som fortsatt ikke er ferdig utvokst. Da kjøper man selvsagt ikke bunad til 30.000 kroner som de vil vokse ut av. Hvorfor har det blitt slik at det er kun bunad som er akseptabelt festantrekk på 17. mai? Bør ikke 17. mai handle om helt andre ting enn hvem som går penest kledt? Jeg vet om flere som rett og slett holder seg hjemme denne dagen fordi de skammer seg over at de ikke har bunad og dermed ikke er pent nok antrukket. Det samme gjelder for barn. Vet om tilfeller der barn har blitt mobbet fordi de ikke har bunad. Vil vi ha det slik? Anonymkode: b1872...74e 4
Gjest O.G. Skrevet 17. mai 2017 #2 Skrevet 17. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forventes at alle skikkelige damer med nasjonalfølelse skal bruke bunad på 17. mai. Det handler om respekt for nasjonen. Vel, når en bunad fort koster veldig mye penger, enkelte bunader opp i 30-40.000 kroner, så er det faktisk ikke alle som har råd til det. Og slett ikke å kjøpe bunad til barna og ungdommen i huset som fortsatt ikke er ferdig utvokst. Da kjøper man selvsagt ikke bunad til 30.000 kroner som de vil vokse ut av. Hvorfor har det blitt slik at det er kun bunad som er akseptabelt festantrekk på 17. mai? Bør ikke 17. mai handle om helt andre ting enn hvem som går penest kledt? Jeg vet om flere som rett og slett holder seg hjemme denne dagen fordi de skammer seg over at de ikke har bunad og dermed ikke er pent nok antrukket. Det samme gjelder for barn. Vet om tilfeller der barn har blitt mobbet fordi de ikke har bunad. Vil vi ha det slik? Anonymkode: b1872...74e Er det det da?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #3 Skrevet 17. mai 2017 Er det slik? Jeg solgte min bunad i voksen alder og har aldri kjent på at jeg burde hatt den i ettertid. For meg var det bedre med penger til depositum og tannlege der og da enn å la en flott bunad henge ubrukt i et skap. Jeg gikk så sjelden med min uansett, det var da mye bedre at noen andre fikk bruke den? Anonymkode: 4cc8c...3ed 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #4 Skrevet 17. mai 2017 TS, jeg ser hva du forsøker: å skape et skille og høyne statusen til bunaden. Jeg tror at i enkelte tilfeller er det som du skriver: at noen ønsker seg bunad, men at de ikke har råd. Kanskje til og med det er som du sier at noen holder seg hjemme fordi de ikke har bunad. Jeg vet at mange ikke ønsker seg bunad selv om de har råd og selv om de har fått tilbudet om å få en bunad: fordi de rett og slett ikke liker bunad og føler at det "ikke er deres stil". Jeg kjenner flere slike og også andre som sverger til bunaden sin, Jeg tror folk flest fokuserer på at hver og en har på seg det som de synes er ok, og svært mange har et meget avslappet forhold til nasjonaldagen.Noen mener det blir for nasjonalistisk med kongehus,flagg og tog. Ha en fantastisk fin dag - bunad eller kjole, valgfritt eller pålagt! Anonymkode: 10f55...973 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #5 Skrevet 17. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det slik? Jeg solgte min bunad i voksen alder og har aldri kjent på at jeg burde hatt den i ettertid. For meg var det bedre med penger til depositum og tannlege der og da enn å la en flott bunad henge ubrukt i et skap. Jeg gikk så sjelden med min uansett, det var da mye bedre at noen andre fikk bruke den? Anonymkode: 4cc8c...3ed Ooops, bommet litt på problemstillingen til TS, ser jeg. Nei, jeg tror ikke det at bunad har blitt så poppis fører til noe klasseskille. Har man vokst opp i et møblert hjem vet man jo historien til bunaden, at det er relativt nytt og oppkonstruert plagg. Det er kulturell kapital som er det viktigste. Det er gjerne de med lav utdannelse som tror at bunad er en mange hundre år gammel og lang tradisjon i Norge. Anonymkode: 4cc8c...3ed 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #6 Skrevet 17. mai 2017 Jeg har aldri hørt om noen som mener at bunad er eneste akseptable plagget til 17.mai. Anonymkode: 67650...5c4 8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #7 Skrevet 17. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forventes at alle skikkelige damer med nasjonalfølelse skal bruke bunad på 17. mai. Det handler om respekt for nasjonen. Vel, når en bunad fort koster veldig mye penger, enkelte bunader opp i 30-40.000 kroner, så er det faktisk ikke alle som har råd til det. Og slett ikke å kjøpe bunad til barna og ungdommen i huset som fortsatt ikke er ferdig utvokst. Da kjøper man selvsagt ikke bunad til 30.000 kroner som de vil vokse ut av. Hvorfor har det blitt slik at det er kun bunad som er akseptabelt festantrekk på 17. mai? Bør ikke 17. mai handle om helt andre ting enn hvem som går penest kledt? Jeg vet om flere som rett og slett holder seg hjemme denne dagen fordi de skammer seg over at de ikke har bunad og dermed ikke er pent nok antrukket. Det samme gjelder for barn. Vet om tilfeller der barn har blitt mobbet fordi de ikke har bunad. Vil vi ha det slik? Anonymkode: b1872...74e Stikk nesen utenfor kg og ut i den virkelige verdenen. Der vil du se både kvinner og menn i bunad og ikke minst i all verdens andre antrekk. Ikke alle kjøper sine bunader fiks ferdig. Mange samler i årevis, først på sølv/smykkene, så får du bunadsflatsømmen og penger til resten av bunadsstasen. Faktisk er jule- og gebursdagspresanger fra 8 - 10 års alderen ikke uvanlig å gi bunadrelaterte gaver eller penger til, for at jenta skal kunne stille i bunad til komfirmasjonen. Noen arver og bunader etter mamma, tante eller bestemor. Noen har bunadsstakker i slekta som syes om og går på lån inntil jenta er utvokst og eller har samlet nok utstyr til sin egen bunad. Når folk skaffer seg bunad på denne måten, så har de aller aller fleste mulighet til å skaffe seg bunad, det er bare snakk om prioriteringer og vilje til å prioritere og å lære barna å spare. Våre barn har bunader som er lånebunader i familien. De blir sydd inn og ut, lagt opp og ned årlig. Vi kjøper billige skjorter beregnet på festdrakter. Bytter ut mansjetter og halskrager med håndarbeidet søm. Sko får de nye hver jul og de holder til 17.mai. Å komme trekkende med klasseskille og at du føler deg utafor det vitner vel mer om evne og vilje til å se negativt på andres måter å finne løsninger og å prioritere på fordi du kanskje velger annerledes selv? Anonymkode: aa707...3fe 9
penny_ Skrevet 17. mai 2017 #8 Skrevet 17. mai 2017 (endret) Jeg har råd til å kjøpe om så 10 bunader, men det er bortkastede penger. Hvem har forresten sagt at bunad er det eneste akseptable antrekket? Det har jeg aldri hørt. Endret 17. mai 2017 av penny_ 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #9 Skrevet 17. mai 2017 Syntes det er mange ting som er finere enn budnad på 17.mai, enkle fine kjoler syntes jeg er finest. Ser ikke vitsen med et dyrt plagg som ikke er så særlig fint man kun kan bruke typ 2 ganger i året.. Har bunad selv og ja, det er jo ikke stygt, men alle er like fine uansett hva de går med på 17 mai. !:) Anonymkode: 930d8...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #11 Skrevet 17. mai 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forventes at alle skikkelige damer med nasjonalfølelse skal bruke bunad på 17. mai. Det handler om respekt for nasjonen. Vel, når en bunad fort koster veldig mye penger, enkelte bunader opp i 30-40.000 kroner, så er det faktisk ikke alle som har råd til det. Og slett ikke å kjøpe bunad til barna og ungdommen i huset som fortsatt ikke er ferdig utvokst. Da kjøper man selvsagt ikke bunad til 30.000 kroner som de vil vokse ut av. Hvorfor har det blitt slik at det er kun bunad som er akseptabelt festantrekk på 17. mai? Bør ikke 17. mai handle om helt andre ting enn hvem som går penest kledt? Jeg vet om flere som rett og slett holder seg hjemme denne dagen fordi de skammer seg over at de ikke har bunad og dermed ikke er pent nok antrukket. Det samme gjelder for barn. Vet om tilfeller der barn har blitt mobbet fordi de ikke har bunad. Vil vi ha det slik? Anonymkode: b1872...74e Hæh? Gjør det det? Det må være i helt spesielle miljøer tenker jeg. Og i de miljøene er det svært få av oss som ønsker å være. Kle deg i det du har lyst til, pynt deg om du føler for det. Vær glad for at vi feirer Norges nasjonaldag med barnetog, hornmusikk, flagg, is og pølser. Gratulerer med dagen Anonymkode: 7ed2c...e69 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #12 Skrevet 17. mai 2017 TS, til din informasjon: kongefamilien på balkongen i dag hadde ikke på seg bunader. En del av reporterne og kjente mennesker som ble intervjuet på TV hadde ikke på seg bunad. Anonymkode: 10f55...973 4
Gjest O.G. Skrevet 17. mai 2017 #13 Skrevet 17. mai 2017 1 time siden, penny_ skrev: Jeg har råd til å kjøpe om så 10 bunader, men det er bortkastede penger. Hvem har forresten sagt at bunad er det eneste akseptable antrekket? Det har jeg aldri hørt. Blir jo det hvis du ikke har tenkt å bruke dem.
penny_ Skrevet 17. mai 2017 #14 Skrevet 17. mai 2017 (endret) 1 minutt siden, O.G. skrev: Blir jo det hvis du ikke har tenkt å bruke dem. Jeg mener at det er bortkastet å kjøpe kun én bunad selv om jeg har råd til 10. Det er bortkastet uansett om jeg hadde brukt den eller ikke. Endret 17. mai 2017 av penny_
Gjest O.G. Skrevet 17. mai 2017 #15 Skrevet 17. mai 2017 3 timer siden, penny_ skrev: Jeg mener at det er bortkastet å kjøpe kun én bunad selv om jeg har råd til 10. Det er bortkastet uansett om jeg hadde brukt den eller ikke. Ja.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #16 Skrevet 17. mai 2017 De aller fleste jeg kjenner har arvet bunad. Det er jo det bunad egentlig handler om - noe man gir videre. Samme med dåpskjole. Det at bunad er kostbart gjør jo at de fleste heller tilpasser en gammel en enn å kjøpe en ny. Og det er jo både økonomisk og veldig flott at det er tradisjon for gjenbruk, synes jeg. At det faktisk er fokus på tradisjon og å ha en gammel en, fremfor å bare ha den nyeste, tilsier jo at det ikke bare handler om penger brukt? Anonymkode: c4ab0...a78 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #17 Skrevet 17. mai 2017 Det er et klasseskilleplagg ja. Mellom de dumme og de fornuftige. Anonymkode: cad8a...c68 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #18 Skrevet 17. mai 2017 For min del så er bunad et trendy antrekk, og jeg prøver å holde meg unna trender, både når det gjelder klær, interiør, reiser osv. Anonymkode: a7cd7...5e3 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #19 Skrevet 17. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det forventes at alle skikkelige damer med nasjonalfølelse skal bruke bunad på 17. mai. Det handler om respekt for nasjonen. Vel, når en bunad fort koster veldig mye penger, enkelte bunader opp i 30-40.000 kroner, så er det faktisk ikke alle som har råd til det. Og slett ikke å kjøpe bunad til barna og ungdommen i huset som fortsatt ikke er ferdig utvokst. Da kjøper man selvsagt ikke bunad til 30.000 kroner som de vil vokse ut av. Hvorfor har det blitt slik at det er kun bunad som er akseptabelt festantrekk på 17. mai? Bør ikke 17. mai handle om helt andre ting enn hvem som går penest kledt? Jeg vet om flere som rett og slett holder seg hjemme denne dagen fordi de skammer seg over at de ikke har bunad og dermed ikke er pent nok antrukket. Det samme gjelder for barn. Vet om tilfeller der barn har blitt mobbet fordi de ikke har bunad. Vil vi ha det slik? Anonymkode: b1872...74e Man vokser ikke ut av en bunad. De tilpasses etterhvert som barnet vokser, og kan justeres med mindre vi snakker ekstrem vektøkning. De fleste får uansett sin første ordentlige bunad i konfirmasjon. Selv bruker jeg ikke bunad men mine søstre gjør det. Bunaden er langt fra det eneste akseptere på 17 mai. Har aldri vært borti mobbing pga bunad eller ikke Anonymkode: 7b8b0...c97 2
Gjest undulater Skrevet 17. mai 2017 #20 Skrevet 17. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det forventes at alle skikkelige damer med nasjonalfølelse skal bruke bunad på 17. mai. Det handler om respekt for nasjonen. Vel, når en bunad fort koster veldig mye penger, enkelte bunader opp i 30-40.000 kroner, så er det faktisk ikke alle som har råd til det. Og slett ikke å kjøpe bunad til barna og ungdommen i huset som fortsatt ikke er ferdig utvokst. Da kjøper man selvsagt ikke bunad til 30.000 kroner som de vil vokse ut av. Hvorfor har det blitt slik at det er kun bunad som er akseptabelt festantrekk på 17. mai? Bør ikke 17. mai handle om helt andre ting enn hvem som går penest kledt? Jeg vet om flere som rett og slett holder seg hjemme denne dagen fordi de skammer seg over at de ikke har bunad og dermed ikke er pent nok antrukket. Det samme gjelder for barn. Vet om tilfeller der barn har blitt mobbet fordi de ikke har bunad. Vil vi ha det slik? Anonymkode: b1872...74e Tror du skal stille deg spørsmål vedrørende hvem som forventer dette, er det dine egne forventninger du projiserer til å gjelde generelt? Eller gjør den generelle nordmannen virkelig dette? Jeg kan svare for meg selv, jeg har ingen slike forventninger omkring bruken av bunad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå