Gå til innhold

De som vil opp i vekt - hvordan er det mulig å ikke klare det

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig. Kan man virkelig ha så høy forbrenning at man ikke klarer å legge på seg? Eller er det bre de som har det slik som er veldig aktive og ikke så glad i å spise? 
Både meg selv og de fleste av mine venninner sier at di skulle ønske de kunne spise hva de ville uten å legge på seg. Det skulle jeg også ønske. Men hva tenker dere andre om denne situasjonen og ikke minst hvordan er det for dere som sliter med dette?

Anonymkode: 3af72...d53

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har som regel ikke matlyst eller stor nok sultfølelse og magesekken er for liten så de blir fort mette. Har hatt samboer med dette problemet. Men poenget er jo at de ikke får i seg nok mat og derfor ikke greier å legge på seg. Jeg måtte stadig minne samboeren på å spise fordi han glemte det og de dagene han spiste det jeg vil kalle en normal dags kost var han proppet og følte han hadde spist altfor mye.

Anonymkode: 5ccf9...948

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig aktiv og veldig glad i mat, men klarer ikke spise i overskudd likevel. Prøver å spise overskudd for å få fortere fremgang på trening. Jeg spiser ca 2500 kcal om dagen og bør sikkert legge et par hundre kcal til hvis jeg skal gå opp. Nå er det slik at en dag består bare av så og så mange timer, så jeg klarer ikke spise mer enn de 7 måltidene jeg spiser nå. Jeg skeier ut gjerne et par ganger i uka. Er 160 cm høy og har ingen såkalt høy forbrenning da jeg ikke har noen stoffskiftesykdom. Jeg har nok dog høyere forbrenning enn mange kvinner på min høyde fordi jeg har mer muskler. 

Man kan spise veldig mye mat bare man trener nok. 

Anonymkode: b047b...4fe

AnonymBruker
Skrevet

De overvurderer hvor mye mat de spiser. Typisk for de som ikke legger på seg selv om de vil er at "spiser hele tiden", mens de i realiteten ligger på et helt normalt inntak, gjerne litt under.

Variasjoner i forbrenning er minimale. Høy/lav forbrenning finnes ikke, annet enn hos den svært lave andelen av befolkningen med stoffskfiteproblemer.

Anonymkode: 5e705...1cb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De overvurderer hvor mye mat de spiser. Typisk for de som ikke legger på seg selv om de vil er at "spiser hele tiden", mens de i realiteten ligger på et helt normalt inntak, gjerne litt under.

Variasjoner i forbrenning er minimale. Høy/lav forbrenning finnes ikke, annet enn hos den svært lave andelen av befolkningen med stoffskfiteproblemer.

Nå er det mange mennesker rundt meg og alle kommenterer hele tiden hvor store mengder jeg spiser og at jeg må ha et dyr i magesekken som spiser opp alt jeg inntar o.l. Derfor stemmer ikke dette. 

På en dag spiser jeg gjerne 

Frokost nr 1: 2 skiver med tykt lag smør og et glass styrk-melk

Frokost nr 2: 2 skiver med smør, makrell i tomat og majones og to glass juice

Mellommåltid: yoghurt 150 g

Lunsj: 2 skiver med smør, makrell i tomat og majones og et glass juice

Mellommåltid: banan

Etter trening: proteinshake 166 kcal 

Middag: 1,5 laksefileter med creme fraiche, grønnsaker og ris

Kvelds: 2 porsjoner bananpannekaker

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig aktiv og veldig glad i mat, men klarer ikke spise i overskudd likevel. Prøver å spise overskudd for å få fortere fremgang på trening. Jeg spiser ca 2500 kcal om dagen og bør sikkert legge et par hundre kcal til hvis jeg skal gå opp. Nå er det slik at en dag består bare av så og så mange timer, så jeg klarer ikke spise mer enn de 7 måltidene jeg spiser nå. Jeg skeier ut gjerne et par ganger i uka. Er 160 cm høy og har ingen såkalt høy forbrenning da jeg ikke har noen stoffskiftesykdom. Jeg har nok dog høyere forbrenning enn mange kvinner på min høyde fordi jeg har mer muskler. 

Man kan spise veldig mye mat bare man trener nok. 

Hvis det er problem å spise mer enn 2500 kcal spiser du for sunt

Mye du kan gjøre, f.eks
Drikk en liter helmelk om dagen
ta en spiseskje matolje til frokost
Spise nøtter, sunt og kaloririt

• Liker 2
Skrevet

Nå er det mange mennesker rundt meg og alle kommenterer hele tiden hvor store mengder jeg spiser og at jeg må ha et dyr i magesekken som spiser opp alt jeg inntar o.l. Derfor stemmer ikke dette. 

Det der er mindre enn jeg spiser på diett

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør det. Dette er det forsket en del på. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten er ikke ditt dagsinntak stort, som en annen nevner er det mer slankekost enn overinntak av mat.

Du er et godt eksempel på en som overvurderer hvor mye du egentlig spiser/hvor mange kalorier du inntar.

Hvis du i tillegg til dette inntaket er i normal aktivitet er det ikke rart at du ikke legger på deg. Du spiser rett og slett lite mat.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forresten er ikke ditt dagsinntak stort, som en annen nevner er det mer slankekost enn overinntak av mat.

Du er et godt eksempel på en som overvurderer hvor mye du egentlig spiser/hvor mange kalorier du inntar.

Hvis du i tillegg til dette inntaket er i normal aktivitet er det ikke rart at du ikke legger på deg. Du spiser rett og slett lite mat.

Kaloriinntaket er 2500 kcal. Hvis noen spiser så mye på diett og er 160 cm høy og veier 50 kg så er ikke det mye til diett for å si det sånn. 

Det er nok diett for noen som veier 100 kilo mer enn meg, men så må man se etter kroppsstørrelse. Jeg skjønner uansett hvorfor så mange sliter med å gå ned i vekt når de spiser så mye på diett :fnise: Jeg spiser ikke lite og du trenger ikke si det for å vinne diskusjonen, for sånn er det ikke uansett. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Det der er mindre enn jeg spiser på diett

Da må du være relativt mye større enn meg. Eller så har du for høyt stoffskifte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regnet forøvrig det ut nå helt akkurat og det ble 2629 kcal. Hvis du tror det er lite skjønner jeg godt at du ikke forstår hvorfor noen ikke klarer å gå opp i vekt, for da har du et forvridd syn på hvor mye kroppen skal ha av mat. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Da omgås du nok mange småspiste mennesker. Du spiser riktignok ikke lite,  men heller ikke spesielt mye. Med normal forbrenning og en del fysisk aktivitet er det ikke så rart du ikke legger på deg. Det burde ikke akkurat være vanskelig å få i seg litt mer enn dette. Hva med å spuse 100 gram mørk sjokolade i tillegg? Nesten 600 kalorier og ikke SÅ usunt. 

Må legge til at det du spiser for de fleste vil være mer enn nok. Men hvis du sliter med å legge på deg burde de ikke være noe problem å få i seg litt mer. Men er du 160 og 50 kilo er du heller ikke så mager at du MÅ opp i vekt. Mange ville ha vært glad for å holde en vekt på 50 kilo uten å sulte. 

Endret av Thyra
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes nok et mindretall som har høyere forbrenning enn vanlig, men i de aller fleste tilfeller handler det om å undervurdere hva de egentlig spiser. Jeg har et par venner som i deres hode kan "spise hva de vil og forbli tynne". Men jeg ser jo hva de egentlig spiser, og det er mindre mat enn de tror. Feks en venninne som spiser McD og pizza flere ganger i uken, men hun kan gjerne gå en halv dag uten å spise noe, gjerne bare gomle på den samme sjokoladen hun har hatt i vesken sin i dagevis. Det ene fastfood-måltidet er det eneste store måltidet hun får i seg ila en dag. Hun gidder sjeldent lage mat til seg selv, men spiser alltid mye av det hun får servert. Alt i alt blir det mindre mat enn hun tror. 

Anonymkode: fa2c2...3ab

• Liker 6
Skrevet

Det finnes nok et mindretall som har høyere forbrenning enn vanlig, men i de aller fleste tilfeller handler det om å undervurdere hva de egentlig spiser. 

Anonymkode: fa2c2...3ab

Her er du inne på noe vesentlig. De fleste som sliter med å gå opp eller ned i vekt over eller undervurderer hvor mye de egentlig spiser. Men det er også noen som enten pga sykdom, medisiner eller rett og slett høyere eller lavere forbrenning enn gjennomsnittet som sliter mye mer med å gå opp eller ned i vekt enn folk flest. For enkelte er det så godt som umulig. Men dette er noe enkelte nekter å ta inn over seg når de kommer med sine "gode råd".

Gjest førstedamen
Skrevet (endret)

Spist minst 2500 kcal hver dag i flere mnd, fortsatt ikke et halvkilo i økning. Jeg er aktiv men trener ikke fast, annet enn turer med hunden min. Ingen sykdommer, og jeg har alltid elsket mat. 160 høy og bikker bare mellom 45 og 47 kg. Spiser også mye sjokolade, potetgull og kaker. Jeg baker mye. Men ellers sunt kosthold. 

Har prøvd det meste av dietter ol for å gå opp. Tror hard trening er det eneste som funker? Men jeg er ikke så glad i hard trening ol som styrketrening. 

Leste også en artikkel om en studie om at det finnes folk med noe kalt superforbrenning! 

Det verste er kanskje at jeg på vgs ble sendt til helsesøster. Det var rart for det var 3 året og jeg veide mye mindre 1 og 2 året. Jeg ble kjempe sint, for jeg gar aldri hatt noe som ligner spiseforstyrrelser. Mens vi faktisk hadde både overvekt i klassen og en hente med anoreksi. Men hun var ikke like synlig tynn som meg, så her gjorde skolesystemet en stor glipp. 

Endret av førstedamen
Gjest førstedamen
Skrevet
2 minutter siden, Thyra skrev:

Her er du inne på noe vesentlig. De fleste som sliter med å gå opp eller ned i vekt over eller undervurderer hvor mye de egentlig spiser. Men det er også noen som enten pga sykdom, medisiner eller rett og slett høyere eller lavere forbrenning enn gjennomsnittet som sliter mye mer med å gå opp eller ned i vekt enn folk flest. For enkelte er det så godt som umulig. Men dette er noe enkelte nekter å ta inn over seg når de kommer med sine "gode råd".

Jeg prøvde en app for å se om jeg undervurderte matmengden jeg in tok daglig. Funket fint for jeg har en tendens til å glemme lunsj og mellommåltid på travle dager. Men eller ligger jeg på mellom 2300 og 25000 kcal, som burde tilsi at jeg bør gå opp. Men nei, her skjer det lite.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke går fort opp i vekt, jeg spiser vel for lite og beveger meg for mye. Tar nesten alltid trappene, liker å gå steder. sitter sjeldent rolig i lengre enn 10 minutter siden jeg er veldig rastløs av meg osv. Likevel har jeg en usunn Litago-avhengighet, bruker bare fete produkter, spiser gjerne en pose potetgull til middag og hater sukkerfrie produkter.

Nå er jeg 178 cm og ca 60 kilo tror jeg.

Anonymkode: 85391...55b

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regnet forøvrig det ut nå helt akkurat og det ble 2629 kcal. Hvis du tror det er lite skjønner jeg godt at du ikke forstår hvorfor noen ikke klarer å gå opp i vekt, for da har du et forvridd syn på hvor mye kroppen skal ha av mat. 

Neida, men du må faktisk skjønne at ingen mennesker har veldig mye høyere forbrenning enn andre.

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, men du må faktisk skjønne at ingen mennesker har veldig mye høyere forbrenning enn andre.

Jo noen har det. Såkalt super forbrenning. Omtalt i norsk media flere ganger. Sist på god morgen Norge om jeg husker rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...