Gå til innhold

Hvordan fjerne selvbruningskrem fra bunadsskorte (i lin)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

:grine:

Anonymkode: 5f70c...2dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vaske skjorta på 40g finvask.

Har hørt at det skal gå greit å vaske bunadskjorter i lin på 60g, men det har jeg ikke turt å teste selv.

Jeg vasker alltid bunadskjorter på 40g, putter de i hver sin vaskepose (for å skåne skjortene), og bruker vanlig vaskepulver. Men dropper skyllemiddel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, skruf skrev:

Har hørt at det skal gå greit å vaske bunadskjorter i lin på 60g, men det har jeg ikke turt å teste selv.

Jeg vasker alltid bunadskjorter på 40g, putter de i hver sin vaskepose (for å skåne skjortene), og bruker vanlig vaskepulver. Men dropper skyllemiddel. 

Takk for gode råd! :hjerte:

Skrevet

Jeg ville kokt den, det gjorde jeg med min da jeg fikk rødvin på den og flekken ble borte.  Den var kremfarget men ble hvit da, men det gjorde ikke noe.  Ellers vasker jeg den på 60 gr.   Hvis skjorta er av god kvalitet tåler den å kokes engang hvert skuddår. 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, skruf skrev:

Jeg vasker bunadsskjorta i lin for hånd. Har på kjempevarmt vann først (så varmt vann det finnes i vasken) og rører rundt med omo hvitt. Så når det er blitt så "kaldt" at jeg klarer å stikke hånden nedi vasker jeg den litt for hånd uten å gnikke særlig og slikt og så skyller jeg den av først i lunket vann og så i kaldt vann og gjentar skyllingen 9 ganger. 

Anonymkode: 406bc...828

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd! :hjerte:

Håper du fikk bort flekkene :)

Bunadskjorta mi er ca 25 år gammel, har alltid vasket den sånn og den er like fin. 

Ei linskjorte av god kvalitet blir bare finere og mykere med årene, etterhvert som den blir brukt. 

Sånn undertøypose/vaskepose er kanskje ikke nødvendig, men jeg føler at skjorten blir mere beskyttet i en sånn pose. Vasker den aldri sammen med andre klær, enten alene eller sammen med bunadskjortene til mannen min og datteren min

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker bunadsskjorta i lin for hånd. Har på kjempevarmt vann først (så varmt vann det finnes i vasken) og rører rundt med omo hvitt. Så når det er blitt så "kaldt" at jeg klarer å stikke hånden nedi vasker jeg den litt for hånd uten å gnikke særlig og slikt og så skyller jeg den av først i lunket vann og så i kaldt vann og gjentar skyllingen 9 ganger. 

Anonymkode: 406bc...828

Hvorfor 9 ganger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...