Gjest elisha14 Skrevet 28. desember 2004 #1 Del Skrevet 28. desember 2004 når er det vanlig å slutte med "forpliktet" samvær? tenker da på det annenhverhelgsamværet og annen hver skoleferie-samvær. når barnet blir 18 og det samtidig blir slutt på barnebidrag? skal da barnet bo fast hos hovedomsorgsforelderen og bare der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 28. desember 2004 #2 Del Skrevet 28. desember 2004 når er det vanlig å slutte med "forpliktet" samvær? tenker da på det annenhverhelgsamværet og annen hver skoleferie-samvær. når barnet blir 18 og det samtidig blir slutt på barnebidrag? skal da barnet bo fast hos hovedomsorgsforelderen og bare der? Barn over 15 kan selv velge hvilke av foreldrene det vil bo hos. Barn over 18 er (som du også sier) myndige og kan flytte "hvor som helst". Dermed kan "barnet" bli boende hos den av foreldrene det selv ønsker eller flytte hjemmefra. Nå er det desverre slik at veldig få 18-åringer har økonomi til egen leilighet. Dermed vil det bli boende "hjemme" hos den av foreldrene som det selv ønsker om foreldrene synes det er en akseptabel ordning. Ofte vil dette tilsi at det blir boende der det har bodd de siste årene. I andre tilfeller flytter det over til den andre forelderen (men jeg sitter med inntrykk av at om det ønsker å flytte gjør det ofte det før det fyller 18). Det tradisjonelle samværet med samværsforelder kan fortsette eller avsluttes etter "barnets" eget ønske. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #3 Del Skrevet 28. desember 2004 Men om du er bekymret for økonomien går det jo an å søke om fortsatt barnebidrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 28. desember 2004 #4 Del Skrevet 28. desember 2004 Når det blir slutt på samværet kommer vel an på flere ting. F eks hva ungene har av hobbyer som evt krasjer med samværet og hvilke interesser de har ellers. Noen får tidlig mange interesser/mange venner de vil heller være sammen med enn samværsforelder, og også den de bor hos, men det merkes nok best for en samværsforelder. Men når de kommer i den alderen, i hvert fall i tenårene er de jo også store nok til å komme når de har lyst, også utenom de fastsatte dagene om det passer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2004 #5 Del Skrevet 30. desember 2004 Min datter er 18 og vi praktiserer fortsatt "vanlig samvær". Hun synes det er helt greit. I tillegg så er hun sammen med faren når hun har lyst. Hun går på videregående og bor fortsatte hjemme. Min forsørgelse er tak over hodet og mat på bordet mm. Hun får ikke bidrag fra faren så hun lever på stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 30. desember 2004 #6 Del Skrevet 30. desember 2004 Vi kommer til å fortsette å praktisere "vanlig samvær" (en dag i uken og annenhver helg) ut skoleåret - selv om gutten er over 18 - så sant han ikke selv markerer at han vil noe annet. Faren betaler bidrag ut videregående. Utover dette kan gutten ha så mye/lite samvær som han selv ønsker - men det er jo ikke tvil om at de jo eldre de blir i stor grad vil være sammen med venner og drive med sine egne aktiviteter (det skulle bare mangle) - og da velger han det selv. (Ser jo ikke mye til ham jeg heller ... selv om han bor hos meg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella.P Skrevet 31. desember 2004 #7 Del Skrevet 31. desember 2004 Jeg vil tro at i mange tilfeller slutter vanlig samværsrett i 15-16 årsalderen - hvor barna mer bestemmer slikt selv. Når barna er 18 år - er de myndige, og bestemmer vel egentlig selv hvor de ønsker å bo - og evt besøk hos annen forelder. Det er jo ikke til å komme bort fra at andre interesser opptar dem etterhvert som de blir eldre og mer voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå