Gyllen Skrevet 16. mai 2017 #1 Skrevet 16. mai 2017 Jeg har vært i en ny jobb i kommunal sektor i 6 mnd. Jobber innenfor rus og omsorg. Sist uke ble jeg kallet inn på et evalueringsmøte med sjefen min, der vi skulle gå igjennom stillingen min og de første 6 mnd i jobben. Jeg så også på innkallingen at en kollega av meg var innkallt på samme møte. Jeg jobber i et team på tre stk. De har vært to stk til jeg begynte. Jeg ble veldig overrumplet av møtet da jeg følte jeg fikk veldig mye kritikk av hvordan jeg håndterte oppgavene mine. Min kollega som er en mye eldre dame enn meg, med mye lengre ansiniet og erfaring var veldig skarp og fortalte meg hva jeg gjorde dårlig og at grunnen til at jeg var ansatt var for å hjelpe til på alle disse oppgavene som var for mye for henne. Hun har ikke noe høyere stilling enn meg, bare lengre fartstid. Jeg er nyutdannet. Blant annet så tok opp en misforståelse som jeg hadde tidligere, men som jeg hadde oppklart før dette møtet. Jeg føler at hun tok opp denne misforståelsen for og poengtere min udugelighet, men jeg hadde som sagt ved en tidligere annledning forklart at det var en misfortåelse og at ting var oppklart. Begge to spurte om denne jobben kanskje var for stor for meg og at jeg kanskje ikke maktet den og at jeg ikke var forberedt nok. Når jeg startet i denne jobben var min kollega 100% sykmeldt og hadde vært det nesten et år, det var enormt med arbeid som hadde hopet seg opp og som ikke vart blitt gjort, naturlig nok. arbeidsplassen har vært preget av mange konflikter og et ganske dårlig arbeidsmiljø før jeg begynte, dette fant jeg ut kort tid etter at jeg startet. Samarbeidet med andre sektorer og avdelinger har i lengre tid vært veldig ille, og jeg som ny har til tider synes at dette har vært ganske tøft. På grunn all denne uroligheten så har jeg vel ikke helt landet endå selv om jeg kanskje burde det nå etter 6 mnd, men jeg har blitt veldig farget av disse konfliktene og ikke helt visst hvordan jeg skulle håndtere dette. Det har vel ført til at jeg ikke har fått gjort alt jeg skulle. Jeg sa også til kollegaen min at det ikke er så enkelt å begynne i en ny jobb når det er så vanvittig mye ettersleng. Da svarer hun at det er nettopp derfor jeg er ansatt, slik at jeg skal ta meg av den jobben som hun skulle ha gjort, fordi hun har vært utsatt for så mye stress i gjennom mange år. Hun sa også at de hadde virkelig kjempet mot kommunen for å få min nye stilling oppe og gå og at de er skyhøye forventninger til meg og at det er mange som følger med i kommunen. Sjefen min sa at til og med at rådmannen følger med meg, mer enn noen annen stilling i kommunen fordi det var så mye jobb med å få opprettet denne nye stillingen. Jeg har en veldig god venn og er intensiv sykepleier, hun er også tillitsvalgt på sin avdeling. Jeg snakket med henne om dette møtet og hun ble helt forferdet og mener at dette er et bakholdsangrep, særlig med tanke på at jeg kun har fått en innkalling uten saksliste, imens sjefen og kollegaen hadde en liste de gikk igjennom. Min venninne mente også at i et slik møte burde der også være en tillitsvalgt, men tanke på møtets karakter. Er dere enig i dette? Jeg skal i et nytt møte med sjefen min mandag, og da kommer jeg til å ta opp mye av de som ble sagt og hvor utrolig nedrig jeg følte dette møtet var, spesielt når de sa at jeg blir fulgt med på.. Hva sier dere? Er dette vanlig i kommunene? Jeg er så fersk, har lite erfaring. Tar gjerne i mot råd. Det var mye mer som ble sagt, som jeg ikke er enig i, jeg mener også at det har vært en veldig slett opplærings prosess i disse mnd jeg har vært ansatt. 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #2 Skrevet 16. mai 2017 Du skulle def fått mulighet til å ha med fagforeningen din ja. Du må be om et referat fra møtet og ta det opp med foreningen din. Dette høres veldig dårlig ut av leder! Har du fått inntrykk av at de ikke er fornøyde før? Anonymkode: e247d...856 15
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #3 Skrevet 16. mai 2017 Hjelpes, dette hørtes ikke noe hyggelig ut. Høres nesten ut som de prøver å psyke deg ut/presse deg ut. Tenker også at det burde vært med en tillitsvalgt. Er du organisert? Hvis det blir trøbbel her kan du dra nytte av det. Kanskje du burde hatt med deg noen fra fagforeningen din på neste møte? Anonymkode: 1e8ff...475 6
Gyllen Skrevet 16. mai 2017 Forfatter #4 Skrevet 16. mai 2017 Nei, jeg har ikke fått inntrykk at de ikke var fornøyde før. Etter møtet stakk jeg rett i et annet møte og når jeg kom tilbake satt kollegaen min og bestillte sydentur på nett i arbeidstiden, snakket med dattra i mobilen imens de ordnet seg tur. Etterpå var hun så blid og fornøyd.. Helt surrialistisk etter et slikt møte.. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #6 Skrevet 16. mai 2017 Akkurat nå, Gyllen skrev: Nei, jeg har ikke fått inntrykk at de ikke var fornøyde før. Etter møtet stakk jeg rett i et annet møte og når jeg kom tilbake satt kollegaen min og bestillte sydentur på nett i arbeidstiden, snakket med dattra i mobilen imens de ordnet seg tur. Etterpå var hun så blid og fornøyd.. Helt surrialistisk etter et slikt møte.. Der har du svaret. Har du hørt om mennesker med psykopatiske trekk? Anonymkode: cd652...cd9 1
Gyllen Skrevet 16. mai 2017 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Der har du svaret. Har du hørt om mennesker med psykopatiske trekk? Anonymkode: cd652...cd9 Saken er jo det at jeg ikke har fått fast ansettelse enda, så det er jo litt skummelt å gå helt i klinsj med sjefen nå. Men dette vet jeg ikke om jeg orker.. Skal gi det mer tid, og jeg kommer til å ta det opp med henne på mandag. Det var flere punkt som ble tatt opp som jeg ikke kjente meg igjenn i.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #8 Skrevet 16. mai 2017 De er direkte frekk mot deg, jeg håper du er sterk som FY og tar igjen, det er den eneste måten slike folk lærer på. Sett deg i respekt med en gang og ikke finn i deg noe krummspring som helst! Og, de som følger med deg: hev deg over det, le av det.. hvis de har så lite å gjøre på så er det de som har issues, makan til dårlige mennesker (?) sikker på at du vil arbeide der? Anonymkode: cd652...cd9 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #9 Skrevet 16. mai 2017 3 minutter siden, Gyllen skrev: Er ikke organisert. For guds skyld organiser deg! Det er jo første bud. Anonymkode: 7639f...4be 14
Spiren Skrevet 16. mai 2017 #10 Skrevet 16. mai 2017 Som tillitsvalgt selv er jeg helt enig med venninnen din! Egentlig burde ikke denne kollegaen vært med på møtet i det hele tatt. Selv om du jobber for å gjøre det lettere for henne så er det sjefen din som betaler for jobben du gjør. Dermed er dette et møte som skulle vært mellom deg og eventuelt en tillitsvalgt og sjefen. Det du beskriver her er en standard jeg har sett mye til ved å være involvert i fagforeningen. Det er typisk hersketeknikk. Ofte er det også flere fra ledelsen som tilkaller til et "spontant" møte med liten frist hvor den ansatte er totalt uforberedt og utilpass. Skal ansattes dyktighet diskuteres så skal IKKE andre ansatte (med mindre de er tillitsvalgte og ønsket der av deg) være med. Tips: Finn ut hvem din tillitsvalgte er og snakk med henne (jeg ville også ringt fagforeningen og spurt om tips til hvordan du forholder deg videre.) Ellers har du rett til å be om å utsette et eventuelt møte og få vite hvilke saker som skal tas opp så du får forberedt deg. Du burde også gi beskjed til sjefen at slike møter tas mellom deg og han/hun. Halvt år på en arbeidsplass er en god tid for å stille krav fra ledelsen når det gjelder ryddighet i saker som denne! Jo fortere du gir beskjed at du ikke finner deg i denne behandlingen, jo bedre! Lykke til 10
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #11 Skrevet 16. mai 2017 Akkurat nå, Gyllen skrev: Saken er jo det at jeg ikke har fått fast ansettelse enda, så det er jo litt skummelt å gå helt i klinsj med sjefen nå. Men dette vet jeg ikke om jeg orker.. Skal gi det mer tid, og jeg kommer til å ta det opp med henne på mandag. Det var flere punkt som ble tatt opp som jeg ikke kjente meg igjenn i. Ingen som sier du skal gå i klinsj, men det er lov og sette grenser på en vanlig måte. Håper du ser at dette er mennesker med ustabilt gangsyn, dette er gjort med overlegg. De skal trykke den ned så du arbeider 150 prosent på en 100. Hvorfor tror du hun smilte etterpå? ( Hun fikk vel følelsen av at hun klarte det ) Anonymkode: cd652...cd9 6
Spiren Skrevet 16. mai 2017 #12 Skrevet 16. mai 2017 Som andre her sier: Organiser deg! Blir disse møtene skikkelig utrivelige fremmover har du da også rett til å ha noen fra fagforeningen med deg. Tro meg, DET fikser slikt! 11
Gyllen Skrevet 16. mai 2017 Forfatter #13 Skrevet 16. mai 2017 1 minutt siden, Spiren skrev: Som tillitsvalgt selv er jeg helt enig med venninnen din! Egentlig burde ikke denne kollegaen vært med på møtet i det hele tatt. Selv om du jobber for å gjøre det lettere for henne så er det sjefen din som betaler for jobben du gjør. Dermed er dette et møte som skulle vært mellom deg og eventuelt en tillitsvalgt og sjefen. Det du beskriver her er en standard jeg har sett mye til ved å være involvert i fagforeningen. Det er typisk hersketeknikk. Ofte er det også flere fra ledelsen som tilkaller til et "spontant" møte med liten frist hvor den ansatte er totalt uforberedt og utilpass. Skal ansattes dyktighet diskuteres så skal IKKE andre ansatte (med mindre de er tillitsvalgte og ønsket der av deg) være med. Tips: Finn ut hvem din tillitsvalgte er og snakk med henne (jeg ville også ringt fagforeningen og spurt om tips til hvordan du forholder deg videre.) Ellers har du rett til å be om å utsette et eventuelt møte og få vite hvilke saker som skal tas opp så du får forberedt deg. Du burde også gi beskjed til sjefen at slike møter tas mellom deg og han/hun. Halvt år på en arbeidsplass er en god tid for å stille krav fra ledelsen når det gjelder ryddighet i saker som denne! Jo fortere du gir beskjed at du ikke finner deg i denne behandlingen, jo bedre! Lykke til Tusen takk for svar, jeg setter stor pris på det! Jeg skal finne ut hvem tillitsvalgt er rimelig kjapt! Det som overrasket meg mest, var at kollegaen tok over møtet. Sjefen min mente at hun måtte være der fordi hun hadde vært i jobben så lenge og hadde mye mere erfaring enn sjefen selv..
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #14 Skrevet 16. mai 2017 Nei dette er ikke normalt i kommunen. Ville ikke gått alene på neste møte. Ta med tillitsvalgt. At det er så mye forventninger til deg virker helt urealistisk for hvem som helst å innfri. Hører jeg setningen " vi trenger noe å rydde opp " ville jeg aldri tatt jobben. Her virker det som leder og ansatt prøver å gi deg skylden for tidligere konflikter og manglende arbeidsinnsats fra de andre i teamet som var på et tidspunkt FØR du i det hele tatt ble ansatt. Ikke gå på neste møte alene. Anonymkode: bb2c8...4d1 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #15 Skrevet 16. mai 2017 Synes det er uprofesjonelt av dem å forvente at en nyutdannet skal hoppe rett inn i en slik stilling og få til alt. Det skjer bare ikke. Du er i en opplæringsperiode. Jeg vil sterkt anbefale å ha med tillitsvalgt på møtet med sjefen. Kanskje du i det minste kan få en samtale med den mest relevante tillitsvalgte på arbeidsplassen og få hjelp til hva du bør si på neste møte? Jeg ville nok ikke lagt meg ut med sjefen i prøvetiden, men få gjerne frem saken fra din side uten å klage for mye på dem. Anonymkode: 675d3...f61 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #16 Skrevet 16. mai 2017 Fy fader, så stygge de er med deg,Ts! Dette er ikke normal oppførsel. Klem til deg. Anonymkode: de7b3...2a3 9
Gyllen Skrevet 16. mai 2017 Forfatter #17 Skrevet 16. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei dette er ikke normalt i kommunen. Ville ikke gått alene på neste møte. Ta med tillitsvalgt. At det er så mye forventninger til deg virker helt urealistisk for hvem som helst å innfri. Hører jeg setningen " vi trenger noe å rydde opp " ville jeg aldri tatt jobben. Her virker det som leder og ansatt prøver å gi deg skylden for tidligere konflikter og manglende arbeidsinnsats fra de andre i teamet som var på et tidspunkt FØR du i det hele tatt ble ansatt. Ikke gå på neste møte alene. Anonymkode: bb2c8...4d1 Takk for godt svar, du beskriver det så godt - akkurat hva jeg føler. At det som hører fortiden til i dette arbeidet skal bare ryddes opp i av meg og at den manglende arbeidsinnsatsen som har vært tidligere ikke skal snakkes om.
Rosalie Skrevet 16. mai 2017 #18 Skrevet 16. mai 2017 Selv om du ikke er organisert, ville jeg hørt med tillitsvalgt om denne vil være med deg på neste møte, husk å si at du har skjønt at du trenger å være organisert, og skal melde deg inn øyeblikkelig (du kan for øvrig melde deg inn per nett i dag). Alternativt ber du verneombud delta sammen med deg. Dette må du få ordnet torsdag, så tidlig på dagen som mulig. Når dette er i boks, sender du svar på innkallingen til din leder, med kopi til den av tillitsvalgt og verneombud som skal delta. Der bekrefter du at du har mottatt innkalling. Du ber om å få tilsendt saksliste for møtet samt referat fra forrige møte innen arbeidsdagens slutt slik at du (og tillitsvalgt dersom denne skal være med på neste møte) rekker å gå igjennom dette. Du skriver også at alternativt må møtet utsettes til et senere tidspunkt, da du trenger tid til å forberede deg til møtet. Med vennlig hilsen osv. 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #19 Skrevet 16. mai 2017 Uff, jeg får skikkelig vondt av deg når jeg leser dette. Møtet må ha vært utrolig ubehagelig. Anonymkode: c3423...a17 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #20 Skrevet 16. mai 2017 Du kan ha med deg hvem du vil på sånne møter, det beste er jo tillitsvalgt, men du kan også for eks ha med venninnen din. Det blir jo da mer for å ha en støtte og et vitne på en måte. Anonymkode: 5b4fd...7b8 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå