Gå til innhold

Hvilken bunad skal jeg velge? Ønsker råd fra bunadspolitiet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å sy min egen bunad. Har ikke greie på bunader og trenger noen råd. Gjerne fra "bunadspolitiet". Jeg har ikke sans for "plukk og velg etter hvem du synes er finest." Hvis man skal følge tradisjonelle regler - hvilken bunad kan jeg velge?

Jeg er født i landsdel A, og her bor jeg i voksen alder etter noen år ymse steder i landet. Her er også barna mine født. Problemet er at jeg klarer ikke synes bunaden i landsdel A er så innmari fin. Jeg elsker tanken på å lage meg en bunad herfra, for jeg føler tilknytning, men jeg orker ikke gi meg i kast med kjempeprosjekt når jeg egentlig ikke synes den er så fin.

Foreldrene mine er fra B.

Mammas foreldre er fra C og D.

Pappas foreldre er fra E og F.

Ogsåvidere ...

Kan jeg kun (og her ønsker jeg meg råd fra "bunadspolitiet") sy meg en bunad fra A? Eller er E og F helt innafor? Husk at jeg i tilfelle ikke arver en bunad, da ville det jo vært helt greit. Jeg skal eventuelt lage den selv.

Råd?

Anonymkode: 2fa18...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er det mange som har ment mye om før; 

http://www.klikk.no/forum/foreldre/topic/143934541-jeg-har-så-lyst-på-en-bunad-fra-et-sted-jeg-ikke-har-noen-tilknytning-til/

http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=16318&page=2

I VG kan du lese om at 76 % mener man skal velge bunad fra det stedet slekten kommer fra, mens bare 15 % synes det er greit å velge den man selv synes er finest http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bunad/tre-av-fire-om-bunad-maa-sys-i-norge/a/23989646/

Mens en redaksjonell annonse (dvs reklame) for Norske bunader på Klikk.no referer til bunadseksperter som sier at selv om de fleste velger bunad fra en sted de har en tilknytning til, er dette absolutt ingen regel http://www.klikk.no/kunder/norskebunader/slik-velger-du-riktig-bunad-2942105

Personlig er jeg enig med de 76%, som mener man bør ha en tilhørighet til stedet. For meg er det en selvfølge at "tilhørigheten gjelder en selv eller foreldrene. Lenger ut enn det blir for langt unna (med mindre det er en arvebunad). Og alle disse som har Telemark-stakken, uten tilknytning.. Beklager men det syns jeg blir litt teit. (men jeg holder det for meg selv og sier ingenting, bare tenker mitt i det stille)

Mvh overrasket-over-at-jeg-faktisk-har-meninger-om-det-her ;) 

Edit: ingen regel uten unntak - har du f eks vært mye på stedene dine foreldre er vokst opp, kan det også være "innafor". Lykke til uansett!

Endret av Høna79
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken av valgene ville du med størst glede og familiestolthet fortelle om til en som spør?

Anonymkode: 1ec20...462

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes C, D, E, og F også er greit. Særlig hvis du har et gårdsetternavn fra et av disse stedene. 

Anonymkode: 359d7...258

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken av valgene ville du med størst glede og familiestolthet fortelle om til en som spør?

Jeg ville fortalt om alle med stolthet, men det er jo ikke tvil om at det JEG føler den sterkeste tilknytningen til er landsdel A. Jeg VET jo hvor jeg burde sy den bunaden fra. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes C, D, E, og F også er greit. Særlig hvis du har et gårdsetternavn fra et av disse stedene. 

Anonymkode: 359d7...258

Takk for svar. Har absolutt ikke noe gårdsetternavn å skilte med ...

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Høna79 skrev:

Edit: ingen regel uten unntak - har du f eks vært mye på stedene dine foreldre er vokst opp, kan det også være "innafor". Lykke til uansett!

Tusen takk for langt svar! Sjekket ut linker også. Setter pris på det. Jepp - men gjett hvor foreldrene mine kommer fra da. Eneste stedet i landet uten bunad. Hehe!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville fortalt om alle med stolthet, men det er jo ikke tvil om at det JEG føler den sterkeste tilknytningen til er landsdel A. Jeg VET jo hvor jeg burde sy den bunaden fra. 

Det er mye penger og mye arbeid i enhver bunad, så kanskje du bør vente ennå litt? Inntil du er sikker selv.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for langt svar! Sjekket ut linker også. Setter pris på det. Jepp - men gjett hvor foreldrene mine kommer fra da. Eneste stedet i landet uten bunad. Hehe!

Hæ? Er det noen steder som ikke har noen bunad som man har tradisjon for å bruke i det området??

Til spørsmålet ditt mener jeg forøvrig at du kan bruke bunad fra alle områdene du nevner (jeg har selv en bunad fra stedet min oldefar vokste opp siden jeg arvet alt sølvet til denne).

Anonymkode: 348c9...d39

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken synes du selv er finest?

Anonymkode: 8ed6f...c73

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Er det noen steder som ikke har noen bunad som man har tradisjon for å bruke i det området??

Til spørsmålet ditt mener jeg forøvrig at du kan bruke bunad fra alle områdene du nevner (jeg har selv en bunad fra stedet min oldefar vokste opp siden jeg arvet alt sølvet til denne).

Anonymkode: 348c9...d39

Jada. På Østlandet har vi for eksempel Hurumhalvøya (kommunene Røyken og Hurum), som ikke har noen egen bunad fra "gammelt av". Det finnes en Nedre Buskerud-bunad, men selv om navnet skulle tilsi at den gjelder for Hurumhalvøya også har denne større tilhørighet til bl.a. Eiker og Lier. Det finnes en vakker Røykendrakt/Røykenbunad, men den ble konstruert på 90-tallet. (Jeg mener også å ha sett bilder av en ikke fullt så vakker Hurumdrakt konstruert omtrent på samme tid, men denne har jeg aldri funnet igjen bilder av når jeg har lett. Og det er kanskje like greit. :fnise:)

Anonymkode: c68a4...9fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...