Gå til innhold

Folk som forteller samme historiene gang på gang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man når noen forteller deg samme historie gang på gang? Og det ikke hjelper å si at du har hørt det før?

Både svigers og noen venner har en tendens til å fortelle samme historiene maaaange ganger, og de blir virkelig ikke bedre når man hører dem for 100. gang :dry:

Anonymkode: 7a405...092

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke, men jeg trenger virkelig råd selv. Svigerfar forteller de samme, dørgende kjedelige historiene gang på gang og bruker en evighet på å fortelle de. Historiene er helt forferdelig kjedelige, og når poenget endelig kommer skjønner du ikke at det var poenget (eller jo, fordi du har hørt den før!), men ikke første gang. Nettopp fordi historien er så dødelig kjedelig. Han får ofte alles oppmerksomhet rundt bordet, og alle må sitte pent og høre på denne historien som alle kan fra før. :sFun_sleeping: Min kjære er litt sånn, men heldigvis ikke like ille.. Jeg har prøvd å nikke og smile til svigerfar og si at han har sagt den før, men han bare snakker i vei og forteller og bruker urovekkende lang tid før han kommer til poenget:heks:

AnonymBruker
Skrevet

Typisk eldre. Demens kanskje. :) 

Anonymkode: ec60c...582

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, ja, dette er grøsselig.

Anonymkode: f7a4e...b16

Skrevet

I sånne situasjoner prøver jeg så godt jeg kan å være høflig og late som om jeg er interessert. Sambo har en tendens til å fortelle de samme historiene om igjen og om igjen.

Hvis det bare er meg personen forteller historien til pleier jeg å kjapt si at "den historien har du fortalt før, den husker jeg!". Hvis jeg virkelig ikke orker å høre historien en gang til, selv i en forkortet versjon siden fortelleren nå vet at jeg allerede har hørt den, pleier jeg å si hovedpoenget også. "Det var den gangen du gikk i søvne! :)"

Som oftest vil personen rett og slett si at de ikke trenger å fortelle den igjen, så da slipper jeg unna. Hvis de likevel fortsetter å fortelle biter jeg tennene sammen og smiler og nikker mens jeg lar tankene vandre. :fnise: 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mora mi var sånn. Hun fortalte de samme historiene gang på gang, fine historier som hun alltid delte mens hun smilte og lo. Jeg kunne irritere meg grønn, og skjønte ikke hvorfor hun gjentok så mange av de gamle fortellingene. Ikke var hun dement, men kan vel egentlig huske at hun alltid hadde en hang til å holde på slik.

Nå er det vel tre måneder siden hun gikk bort så altfor tidlig, og jeg skulle gitt mye for bare å høre henne fortelle historier på sin gode, humørfylte måte😪.

Anonymkode: 594e0...c77

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Svigerfar er sånn. Ei av historiene har han vel fortalt sånn ca 20 ganger, tenker jeg. Jeg smiler, ler litt og sier vel noe sånt som "ja, det der husker jeg, ja". Blir liksom for dumt å late som om jeg aldri har hørt det før, når det opplagt er meget kjent stoff! 

Anonymkode: 5894b...708

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Pleier å svare, ja det husker jeg, eller det har jeg hørt før. Men det nytter ikke. Helst eldre som driver med det.

Skrevet

Bruker bare å si at jeg har hørt den før. Og da stopper de som regel. Mamma og bestemor er flinke på akkurat det.

Skrevet

Jeg har vært borti noen unge mennesker (under 40....) som forteller samme historier gang på gang. Bra irriterende - selv svarer jeg med et morkent ansikt i retur som de fleste med noe sosial intelligens burde skjønne.... Ta dem med ut på byen....gi dem nye impulser. Whatever....Et eller annet så de slutter å gjenta gamle kjipe historier alle har hørt hundre ganger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svigers gjør det faen meg HVER gang vi er der. Holder på å klikke

Anonymkode: 1a6b8...6b4

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hvordan kan man få mor (under 50) til å la være å fortelle alt sladderet fra venninnegjengen i alle familieselskap, der ingen kjenner de 60 forskjellige venninnene hennes.

AnonymBruker
Skrevet

Haha! Jeg er tydeligvis ikke alene med å ha slike svigers :fnise: litt kult nesten! Nå får jeg endelig blåst ut litt til andre som vet hva jeg snakker om :ler:

Svigerfar er spesielt ille her. Ikkeno demens eller noe, men jeg (og alle andre) har hørt alle historiene 100000 ganger før, men han synes selv de er både hysterisk spennende og morsomme. Jeg sliter med å både følge med og å flire lenger for å si det sånn. Det er neimen ikke lett å slippe til med egne historier heller. 

Ofte skal han til å si noe, også skyter han inn med "dette har jeg sikkert fortalt før", mens jeg ivrig sier "ja" for å slippe å høre det om igjen. Hjelper det? Nei...

Mannen er også litt lik, men ikke fullt så ille. Håper jeg klarer å holde han litt i tøylene ettersom han blir eldre :fnise: 

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så gøy med å fortelle de samme tingene om igjen og om igjen. Det skal sies at det er håpløst å føre en dialog med svigerfar, da han kun forteller historier fra livet sitt. Det er ikke noe smalltalk om vær og vind der i gården nei. Så når jeg er på besøk eller han er på besøk, prøver jeg å holde meg sysselsatt med andre ting for jeg kjeder meg jo ihjel i sofaen med han. Det kommer kanskje noe nytt annethvert år som da legges på hakk-i-plata-lista hans...

Anonymkode: 70de1...61f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Ewe skrev:

Jeg aner ikke, men jeg trenger virkelig råd selv. Svigerfar forteller de samme, dørgende kjedelige historiene gang på gang og bruker en evighet på å fortelle de. Historiene er helt forferdelig kjedelige, og når poenget endelig kommer skjønner du ikke at det var poenget (eller jo, fordi du har hørt den før!), men ikke første gang. Nettopp fordi historien er så dødelig kjedelig. Han får ofte alles oppmerksomhet rundt bordet, og alle må sitte pent og høre på denne historien som alle kan fra før. :sFun_sleeping: Min kjære er litt sånn, men heldigvis ikke like ille.. Jeg har prøvd å nikke og smile til svigerfar og si at han har sagt den før, men han bare snakker i vei og forteller og bruker urovekkende lang tid før han kommer til poenget:heks:

Altså, vi kunne hatt samme svigerfar og mann :fnise: dette er dønn likt! 

Anonymkode: 70de1...61f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Åh, sånn er faren min også! Han er i 70-årene. Han innleder gjerne hver gang historien med;"Har jeg fortalt om den gangen jeg...bla-bla-bla". Han har noen favoritter som han stadig vender tilbake til. Jeg har begynt å fort svare "Ja, det var den gangen du ble så dårlig på flyet pga du spiste den og den greia osv". Likevel så er det sånn at han gjenfortelle den historien enda en gang, selv om det er åpenbart at jeg HAR hørt den før!

Aner ikke hva man skal gjøre med sånt for å slippe unna. Det eneste hadde vel vært å si fra ganske krasst at "JA, og den historien vil jeg for all del IKKE høre igjen, du har fortalt den til det kjedsommelige før!", men det er det jo ingen som ønsker å si til slektninger og eldre.

Jeg lar han bare fortelle, og så lar jeg tankene vandre i mellomtiden.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Og gutter/menn som har vært i militæret og bare må servere samme historiene på hvert eneste vorspiel, selv om det er 20 år siden og det faktisk har skjedd mer spennende ting i verden. 

• Liker 1
Skrevet

Mennesker som opplever lite i hverdagen gjør ofte dette, forteller om og om igjen de samme historiene.  Jeg tror det kommer av at de gjerne vil ha noe å bidra med i samtalen. 

Mitt råd er å svelge irritasjonen, være tålmodig og ha bak øret at det er grunner for at det er slik. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 16. mai 2017 den 22.59, Herr Heftig skrev:

Hvordan kan man få mor (under 50) til å la være å fortelle alt sladderet fra venninnegjengen i alle familieselskap, der ingen kjenner de 60 forskjellige venninnene hennes.

Kjenner igjen denne SÅ godt :fnise: Og random nyheter om alle kollegaene hennes, som jeg heller ikke kjenner! Jeg bryr meg vel ikke om Ragna på 60 dro til Spania i går!

Anonymkode: 2c723...f67

AnonymBruker
Skrevet

Normal folkeskikk er å smile og le og late som ingenting. 

Jeg har mange omkvedere, både som slekt, venner og kolleger. Selv om det kan være kjedelig, så trenger man ikke gjøre det flaut eller leit for den som forteller. Man dør ikke av å høre en historie om og om igjen. 

Anonymkode: 274a8...bc4

Skrevet
På 16.5.2017 den 19.28, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man når noen forteller deg samme historie gang på gang? Og det ikke hjelper å si at du har hørt det før?

Både svigers og noen venner har en tendens til å fortelle samme historiene maaaange ganger, og de blir virkelig ikke bedre når man hører dem for 100. gang :dry:

Høres ut som gamlingen, sånn er det bare.... 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...