jenteanonym91 Skrevet 16. mai 2017 #1 Skrevet 16. mai 2017 Heisann! For noen år siden var jeg i et selskap hvor jeg fikk servert det jeg trur må være den beste pavlovaen jeg har smakt i mitt liv. I tillegg til krem/vaniljefyll og bær, var det en skikkelig god form for saus mellom marengsen og fyllet. Vanskelig å forklare, da det bare er et vagt minne, men det var et tynt lag med en ganske klebrig, gulaktig masse/saus. Nesten som flytende karamell, men trur ikke helt det var det. Aner ikke hva dette var, men hvert år når jeg lager klassisk pavlova lurer jeg på dette. Har prøvd å google, men finner stort sett bare Lemon curd. Har ikke smakt dette selv, men synes det ser alt for mykt ut, som smør. Men den jeg snakker om klistret seg til tennene og var antydning til crispy noen steder (om jeg husker rett). Noen som har noen ideer til hva det kan ha vært?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #2 Skrevet 17. mai 2017 Antagelig har det vært eggekrem. Anonymkode: b16b5...054
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #3 Skrevet 17. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antagelig har det vært eggekrem. Anonymkode: b16b5...054 Eggekrem????? Eggekrem er da ikke verken klebrig eller crispy. Anonymkode: 16c2a...1bc 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #4 Skrevet 17. mai 2017 Kan det ha vært en form for marmelade eller aprikos syltetøy? Anonymkode: 52b82...77f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #5 Skrevet 17. mai 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eggekrem????? Eggekrem er da ikke verken klebrig eller crispy. Anonymkode: 16c2a...1bc Jo, min eggekrem blir "ganske klebrig", den er kokt på eggeplommer, fløte, sukker og vanilje, med smør i til slutt. Nei du får ikke klebrig krem med melk og maizenna, som mange bruker i eggekremen. Det crunchy tipper jeg er krokanbiter. Anonymkode: b16b5...054 2
Rosalie Skrevet 17. mai 2017 #6 Skrevet 17. mai 2017 (endret) Hjemmelaget karamellsaus som på kolatårta? Endret 17. mai 2017 av Rosalie
jenteanonym91 Skrevet 17. mai 2017 Forfatter #7 Skrevet 17. mai 2017 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, min eggekrem blir "ganske klebrig", den er kokt på eggeplommer, fløte, sukker og vanilje, med smør i til slutt. Nei du får ikke klebrig krem med melk og maizenna, som mange bruker i eggekremen. Det crunchy tipper jeg er krokanbiter. Anonymkode: b16b5...054 Ts her! Ganske sikker på det ikke var eggekrem, er ikke eggekrem myk i konsistens? Eller finnes det en annen variant av eggekrem? Var relativt hard i konsistens, og satt seg fast i tennene. Nesten litt som det seigeste partiet i marengsen. Var som et tynt lag nr.2 mellom marengsen og eggekremen. Vanskelig å forklare når det er så lenge siden 😅 Men vaaar så godt. Noen som vet hva butterscotch er? Karamell kokt på brunsukker? Googlet meg over dette i jakten på dette mystiske laget. Men vet ikke om det brukes i pavlova? Endret 17. mai 2017 av jenteanonym91 Tenkt meg litt om :)
Pinecone Skrevet 17. mai 2017 #8 Skrevet 17. mai 2017 Prøv denne når jeg lager den er kaffekremen litt mer gul, og smaker egentlig ikke så veldig mye kaffe. Ganske sikker på at det er denne du mener, jeg bruker den alltid når jeg lager pavlova. Marengskake med kaffekrem og bær
jenteanonym91 Skrevet 17. mai 2017 Forfatter #9 Skrevet 17. mai 2017 2 minutter siden, Pinecone skrev: Prøv denne når jeg lager den er kaffekremen litt mer gul, og smaker egentlig ikke så veldig mye kaffe. Ganske sikker på at det er denne du mener, jeg bruker den alltid når jeg lager pavlova. Marengskake med kaffekrem og bær Spennende!! Kan ikke huske at den smakte kaffe, men sausen ligner definitivt på slik jeg husker kaka så ut! Men husker den som litt gulere kanskje, men det sier du jo du opplever den blir. Kan man lage samme sausen uten kaffen? Men da er man kanskje ikke langt unna det noen andre nevnte lengre opp, eggekrem uten maisenna og melk!
Pinecone Skrevet 17. mai 2017 #10 Skrevet 17. mai 2017 Jeg ville ha brukt svak kaffe, ikke kuttet det ut. Som sagt smaker den ikke egentlig kaffe den er utrolig god, og smaken og konsistensen passer beskrivelsen din perfekt.
jenteanonym91 Skrevet 17. mai 2017 Forfatter #11 Skrevet 17. mai 2017 1 minutt siden, Pinecone skrev: Jeg ville ha brukt svak kaffe, ikke kuttet det ut. Som sagt smaker den ikke egentlig kaffe den er utrolig god, og smaken og konsistensen passer beskrivelsen din perfekt. Kult! Må prøve dette neste gang jeg lager pavlova! Takk for hjelpen 😁👍
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #12 Skrevet 17. mai 2017 Det kan være lemon curd hvor sukkeret har krystallisert seg. Anonymkode: 981a9...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #13 Skrevet 18. mai 2017 På 16.05.2017 den 19.10, jenteanonym91 skrev: Heisann! For noen år siden var jeg i et selskap hvor jeg fikk servert det jeg trur må være den beste pavlovaen jeg har smakt i mitt liv. I tillegg til krem/vaniljefyll og bær, var det en skikkelig god form for saus mellom marengsen og fyllet. Vanskelig å forklare, da det bare er et vagt minne, men det var et tynt lag med en ganske klebrig, gulaktig masse/saus. Nesten som flytende karamell, men trur ikke helt det var det. Aner ikke hva dette var, men hvert år når jeg lager klassisk pavlova lurer jeg på dette. Har prøvd å google, men finner stort sett bare Lemon curd. Har ikke smakt dette selv, men synes det ser alt for mykt ut, som smør. Men den jeg snakker om klistret seg til tennene og var antydning til crispy noen steder (om jeg husker rett). Noen som har noen ideer til hva det kan ha vært? Jeg vil tro det var en form for karamell. Endel oppskrifter bruker pasjonsfrukt-ekstrakt (som er gult) i ulike komboer, så dersom fyllet var syrlig vil jeg tro det var en av tre: -passjonsfrukt-curd (som lemon curd, bare bedre) -pasjonsfrukt-ekstrakt (innkokt, søtet) -Karamellsaus av ulikt slag Den klissige følelsen av noe som satte seg i tennene bør nok være pavlovaen selv. Den skal være fluffy i midten, seig ut mot kanten og krisp i skallet, så den vil sette seg litt i tenna og den vil knase. Anonymkode: b0090...04b
Timsy Skrevet 18. mai 2017 #14 Skrevet 18. mai 2017 På 16.5.2017 den 19.10, jenteanonym91 skrev: Heisann! For noen år siden var jeg i et selskap hvor jeg fikk servert det jeg trur må være den beste pavlovaen jeg har smakt i mitt liv. I tillegg til krem/vaniljefyll og bær, var det en skikkelig god form for saus mellom marengsen og fyllet. Vanskelig å forklare, da det bare er et vagt minne, men det var et tynt lag med en ganske klebrig, gulaktig masse/saus. Nesten som flytende karamell, men trur ikke helt det var det. Aner ikke hva dette var, men hvert år når jeg lager klassisk pavlova lurer jeg på dette. Har prøvd å google, men finner stort sett bare Lemon curd. Har ikke smakt dette selv, men synes det ser alt for mykt ut, som smør. Men den jeg snakker om klistret seg til tennene og var antydning til crispy noen steder (om jeg husker rett). Noen som har noen ideer til hva det kan ha vært? Jeg ville tatt kontakt med vertinnen og spurt om hun husker hvem som laget den kaken. Hvis hun ikke gjorde det vet hun garantert hvem som kan ha gjort det. Så spør du bare om oppskriften. 3
Rosalie Skrevet 18. mai 2017 #15 Skrevet 18. mai 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan være lemon curd hvor sukkeret har krystallisert seg. Anonymkode: 981a9...ebf Da hadde smaken vært syrlig og ikke karamellaktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå