Gå til innhold

Gi bunaden videre - dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente sammen med exen min. Når hun var mindre fikk hun en strikkebunad i gave fra farmoren sin. Den er laget til henne, det er altså ingen som har hatt den før henne. Denne bunaden er helt nydelig, og jeg er veldig redd for at den skal bli ødelagt. Hun er nå vokst ut av den, men jeg vil gjerne at hun kan gi den videre hvis hun selv får en jente en gang. Når hun passet den var vi veldig nøye med når hun fikk ha den på seg, vi byttet til en annen kjole på 17. mai osv slik at hun kunne grise med is og leke som hun selv ville. 

Nå er situasjonen slik at min tidligere svigerinne har en jente, og til neste år vil hun sannsynligvis passe i bunaden. Er det da ''normal'' skikk å gi den til henne så hennes jente kan bruke den? Som nevnt har jeg vært veldig forsiktig med den, og jeg har merket at min tidligere svigerinne ikke er like forsiktig med penklær. Mye strikkeklær er blitt ødelagt, blant annet strikkeklær hun har arvet av jenten min, som farmoren hennes har lagt ned mange timer i osv. 

Det er ingen som har nevnt noe om det altså, men jeg er usikker på om farmoren og tanten i det stille forventer at jeg skal gi den videre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan si at den bunaden er så fin at du vil la den få i arv. Derfor får hun hverken låne eller overta den. Du bestemmer. Ønsker farmoren at denne jenta skal ha bunad, så får hun strikke en til.

Endret av EvaLena
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Nei, behold den selv.

Anonymkode: f4bd4...682

• Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Herregud, ta en hvit løgn, si at du er usikker på hvor den er blitt av: "Hm..? Den lånte jeg bort til noen andre, usikker på hvor den er, kanskje på loftet".. spill dum.. og si at du finner den ikke, om noen spør etter den. Du er såklart ikke forpliktet til å låne bort noe som helst som du ikke ønsker å låne bort.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke de kan forvente at du gir denne videre eller låner den bort. Den var jo strikket til di jente, og det er klart hun skal få gi den videre hvis hun selv en gang får en datter. Vi gir mange klær videre til ei niese, men klær som betyr noe spesielt for oss, legges rett i en egen kasse. Vi har en litt spesiell drakt som ble strikket til vår jente og som trolig vil passe denne niesa til neste år. Jeg tenker kanskje vi kan tilby henne å låne den akkurat til 17.mai, men hun får ikke arve den. 

Anonymkode: c502d...804

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ikke gi den vekk, din bunad, du bestemmer. De får bli så fornærmet de vil.

Skrevet

Jeg synes egentlig det kommer litt an på farmors intensjon. Dersom intensjonen hennes var at alle jentebarnebarn skulle bruke den, synes ikke jeg at det er riktig at du beholder den. Dersom den ble gitt til din datter, uten noe mer baktanke behøver du ikke låne/gi den bort. 

Jeg synes dessuten det er opp til eksen din å bestemme, siden plagget kom fra hans familie. 

• Liker 13
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
5 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Jeg synes egentlig det kommer litt an på farmors intensjon. Dersom intensjonen hennes var at alle jentebarnebarn skulle bruke den, synes ikke jeg at det er riktig at du beholder den. Dersom den ble gitt til din datter, uten noe mer baktanke behøver du ikke låne/gi den bort. 

Jeg synes dessuten det er opp til eksen din å bestemme, siden plagget kom fra hans familie. 

Ok, er enig i dette. :) trekker tilbake mitt første innlegg i denne tråden 

Skrevet

Takk for svar. 

Farmoren har ikke nevnt noe om det verken tidligere eller nå, det er derfor jeg er usikker på om hun hadde tenkt at alle jentebarn skulle ha den eller om den var spesielt laget til datteren min, og at hun selv skulle gi den videre. 

Hun har dog fått slitasjegikt siden hun laget den, og det er derfor ikke spesielt sannsynlig at hun kan lage en ny til kusinen til datteren min. 

Jeg luftet problemstillingen for far men han hadde ingen spesielle meninger, fikk bare beskjed om å gjøre som jeg ville.

Skrevet

Min mor laget en slik til min datter da hun var liten, ble overbrakt med mye pomp og prakt og takknemlighet fra vår side. Da hun vokste ut av den ville min mor ha den tilbake i tilfelle det ble flere jenter i familien som kunne bruke den. Så mye for at det var en gave, var strengt tatt bare et lån!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg mener at du skal gjøre som du vil inntil farmor eventuelt etterlyser bunaden. Før det skjer ville jeg ikke gitt denne fra meg.

Jeg kommer fra en familie der det er vanlig at strikkeplagg og barnebunader arves, men jeg har aldri opplevd at noen har krevd å få arve noe. Så den tanken er helt fremmed for meg.

Skrevet

Den er ikke din, den tilhører datteren din. Hva som skjer med bunaden er opp til hun som laget den, barnets far eller barnet selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er barnets bunad, og hva som skjer med den er opp til henne når hun blir voksen.  Ikke lån den bort! 

Anonymkode: 0b94a...a0e

AnonymBruker
Skrevet

Fint at du har snakka med far. Jeg synes du skal be ham spørre moren sin direkte om den skal gå i arv til alle jentene, da leverer du den selvsagt fra deg. Du kan også forklare at du synes bunaden er kjempefin, og at dersom den ikke skal gå i arv kan du tenke deg at du passer godt på den for jenta deres slik hun kan gi den til sine barn en vakker dag.

Vi hadde en nesten lik situasjon i familien til mannen min, hvor en bunad som hadde gått i arv til 2 jenter ble «borte»/ikke gitt videre. Lå hos min eks-svigerinne. Svigermor hadde så lyst at bunaden skulle bli brukt av alle jentene, men våget ikke å spørre om å få den tilbake. Den ble heldigvis levert tilbake etter mange år, og går nå i arv igjen.

Anonymkode: 28e25...8e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hatt den selv. Hadde ikke engang tenkt tanken med å gi den til svigerinna. 

Anonymkode: 568a6...17f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hørt med farmor jeg. I bunn og grunn kommer det fra din eks sin side så bunaden burde etter mitt syn bli gitt tilbake til han, så kan gan spare den videre. Synes også det er stas med plagg som blir brukt i familien så jeg ville nok gitt den til svigerinne og sagt hun kunne bruke den, men at du når den var for liten ville ha tilbake for å spare til neste jente i familien. Her har vi f.eks dåpskjole som alle i familien har brukt langt tilbake. Alle navn og dåpsdatoer på de som har brukt den er skrevet i en liten bok som følger dåpskjolen. 

Anonymkode: 7a4a0...953

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Raven.WritingDesk skrev:

Ok, er enig i dette. :) trekker tilbake mitt første innlegg i denne tråden 

Jeg også. 

Anonymkode: c502d...804

Skrevet

Tusen takk for alle svar. :-)

Kommer nok til å høre med farmoren til datteren min, men jeg frykter at jeg får samme svar som hos far, nemlig at det er opp til meg å bestemme.. 

Kjenner jeg er litt delt, det er jo fryktelig dumt om den blir hengende i skapet så lenge, når den kunne blitt brukt, men samtidig syntes jeg det er dumt om datteren min ikke kan gi den til sine barn fordi den er blitt ødelagt. 

Får håpe farmoren hennes har et bestemt håp for den. Vet at hun har blitt litt lei seg når det hun har strikket har blitt ødelagt tidligere, så det er ikke så lett å vite hvor hun helst håper den havner.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, blabla1 skrev:

Tusen takk for alle svar. :-)

Kommer nok til å høre med farmoren til datteren min, men jeg frykter at jeg får samme svar som hos far, nemlig at det er opp til meg å bestemme.. 

Kjenner jeg er litt delt, det er jo fryktelig dumt om den blir hengende i skapet så lenge, når den kunne blitt brukt, men samtidig syntes jeg det er dumt om datteren min ikke kan gi den til sine barn fordi den er blitt ødelagt. 

Får håpe farmoren hennes har et bestemt håp for den. Vet at hun har blitt litt lei seg når det hun har strikket har blitt ødelagt tidligere, så det er ikke så lett å vite hvor hun helst håper den havner.

Jeg hadde ikke spurt, men beholdt den til jeg evt fikk høre noe ønske om noe annet. Det er i grunnen det jeg gjør med alt hjemmelaget som kommer fra svigermor her. Aldri vært noe tema at noe skal gis videre, jeg pakker alt ned og tar vare på det til neste generasjon. Dette har blitt nevnt for svigermor, og det virket som hun satt pris på det.

Anonymkode: 8eb6f...6b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du lager problemer ut av ingenting. Svigerinnen har ikke bedt om den, barnefar har sagt at du bestemmer helt selv...

Bare behold den.

Anonymkode: 10f19...2d8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...