Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er rektor for første gang i år. Er også relativt ung, på tross av rektor-rollen. Jeg måtte steppe inn rett før jul, da forrige rektor ble alvorlig syk, så jeg føler ikke jeg har helt oversikt enda. Før noen begynner å si at jeg aldri burde ha vært rektor, så vil jeg bare undertreke at dette er midlertidig, og noe jeg nærmest ble tvunget inn i.

Jeg har tabbet meg ut på en stillingsutlysning, og lurer på om jeg kan trekke den tilbake? Er forresten ikke sikker på om det er jeg som har gitt feil info, eller om det er de på kommunehuset som har gjort det, for jeg er ikke 100% sikker på hva jeg har skrevet eller sagt.

Saken er at vi kun har hatt én 100% stilling utlyst i år. Den skulle være vikariat, men ble av en eller annen grunn utlyst som fast. En person ble ansatt i vikariat. Han stilte litt spørsmå rundt dette, men turte tydeligvis ikke spørre mye. Jeg trodde da vi var reddet. Nå har imidlertid tillitsvalgt kommet på banen og mener dette er ulovlig. Problemet er at kommunens økonomisk framtid er usikker, og stillingen er kun ledig fordi noen er i studiepermisjon. Vi har altså ikke mulighet til å tilby fast per nå. Kan jeg på noen måte sno meg unna dette? 

Anonymkode: 0a0b7...df5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette skulle kommunens personalavdeling ha fanget opp før utlysningen ble annonsert og offentliggjort. De aller fleste kommuner har i alle fall prosedyrer som gjør at det ikke er rektor selv som lyser ut stillinger. 

Anonymkode: 66947...be2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig god rektor som legger ut tråd på nett om sine tabber. 

Anonymkode: 4abc3...adb

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig god rektor som legger ut tråd på nett om sine tabber. 

Anonymkode: 4abc3...adb

Skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre? De fleste kollegaene mine er middelaldrende menn, så jeg tviler på at de er her inne. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skulle kommunens personalavdeling ha fanget opp før utlysningen ble annonsert og offentliggjort. De aller fleste kommuner har i alle fall prosedyrer som gjør at det ikke er rektor selv som lyser ut stillinger. 

Anonymkode: 66947...be2

Ja, håper jo at dette ikke ligger på meg. Føler meg utilpass nok i jobben som det er. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det på kontrakten personen som trodde h*n ble ansatt men som du sier det er et vikariat. Er det vikariat fra til dato i kontrakten, eller er det en standard ansettelseskontrakt?

Anonymkode: 7cee1...2e8

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva står det på kontrakten personen som trodde h*n ble ansatt men som du sier det er et vikariat. Er det vikariat fra til dato i kontrakten, eller er det en standard ansettelseskontrakt?

Kontrakten viser tydelig at det er vikariat, så kontakten er det ikke noe å si på. Det er selve utlysningen som har blitt tatt opp, da han som fikk jobben var kvalifisert og det stod i utlysningen at det var fast. Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kontrakten viser tydelig at det er vikariat, så kontakten er det ikke noe å si på. Det er selve utlysningen som har blitt tatt opp, da han som fikk jobben var kvalifisert og det stod i utlysningen at det var fast. Ts

Tviler på at du er rektor,  men heller mer mot at du er vikaren som er irritert fordi du ikke har fått fast jobb.....  Det er det som står i kontrakten som er gjeldende. 

Anonymkode: c6ff6...2cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontrakten er gjeldene, punktum

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du er rektor,  men heller mer mot at du er vikaren som er irritert fordi du ikke har fått fast jobb.....  Det er det som står i kontrakten som er gjeldende. 

Anonymkode: c6ff6...2cb

Det er i grunn det samme hvem jeg hadde vært, da spørsmålet er det samme. Men hvis du leser HI,så ser du at jeg bare har blitt kastet inn i rektor-rollen uten at jeg egentlig ønsket det pga krise. Ts

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontrakten er gjeldene, punktum

Ah, så bra! Hva spesifikt sier jeg til tillitsvalgt? Han er eldre og mer erfaren enn meg, i tillegg til at han kan være ganske skarp,så jeg ønsker å ha alt i orden før jeg snakker videre med han om dette. Ts

Gjest Snuppi
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i grunn det samme hvem jeg hadde vært, da spørsmålet er det samme. Men hvis du leser HI,så ser du at jeg bare har blitt kastet inn i rektor-rollen uten at jeg egentlig ønsket det pga krise. Ts

Legg deg flat og innrøm tabben! Å lyve vil bare forverre situasjonen for deg selv. Hvilken type leder er du? En som lyver og glatter over feilene sine, eller den som tar ansvar og ordener opp? Hva velger du? Hvem tror du får respekt av disse to lederne? Du må da hatt om ledelse på skolen?? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ah, så bra! Hva spesifikt sier jeg til tillitsvalgt? Han er eldre og mer erfaren enn meg, i tillegg til at han kan være ganske skarp,så jeg ønsker å ha alt i orden før jeg snakker videre med han om dette. Ts

Du må bare legge deg flat å beklage misvisende tekst i utlysningen, men at kontrakten er juridisk bindende. Alle parter rett og plikt til å lese kontrakten før signering, og den ble signert av vedkommende og dette er juridisk bindende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Snuppi skrev:

Legg deg flat og innrøm tabben! Å lyve vil bare forverre situasjonen for deg selv. Hvilken type leder er du? En som lyver og glatter over feilene sine, eller den som tar ansvar og ordener opp? Hva velger du? Hvem tror du får respekt av disse to lederne? Du må da hatt om ledelse på skolen?? 

Jeg prøver absolutt ikke å lyve. Det er full åpenhet om hva som har skjedd. Problemstillingen er om den som ble ansatt har krav på fast eller ikke, pga ordlyden i utlysningen. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Om det bare er utlysningen så bør det ikke være noe problem. Slapp av, alle gjør feil, også rektorer og andre ledere i både privat og offentlig sektor (gudene skal vite at det er mange ledere som gjør MYE feil der ute, har vært offer for noen av dem). 

I ditt tilfelle er det jo normalt kontrakten som bestemmer arbeidsvilkårene, og står det midlertidig/vikariat der (alt ettersom det er en midlertidig stilling eller vikariat for andre) så har dere jo ditt på det rene. Arbeidstaker er selvfølgelig ansvarlig for å lese gjennom vilkårene før signering, å ikke gjøre det reduserer ikke arbeidstakers ansvar. 

Anonymkode: 86e73...395

• Liker 3
Gjest Snuppi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver absolutt ikke å lyve. Det er full åpenhet om hva som har skjedd. Problemstillingen er om den som ble ansatt har krav på fast eller ikke, pga ordlyden i utlysningen. Ts

Du må forhøre deg med kommunen. Jeg har vært tillitsvalgt selv og tro meg, fagforeningen hadde tatt dette videre da den ansatte er blitt ført bak lyset grunnet det som sto utlysningen. Men på samme tid er den ansatte ansvarlig for å lese kontrakten før signering.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Snuppi skrev:

Du må forhøre deg med kommunen. Jeg har vært tillitsvalgt selv og tro meg, fagforeningen hadde tatt dette videre da den ansatte er blitt ført bak lyset grunnet det som sto utlysningen. Men på samme tid er den ansatte ansvarlig for å lese kontrakten før signering.

Den ansatte leste gjennom før signering og var klar over at det bare var et vikariat. Jeg tror det i hovedsak er tillitsvalgt som har satt seg på bakbeina her. Han er en regelrytter av dimensjoner. Ts

Gjest Snuppi
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ansatte leste gjennom før signering og var klar over at det bare var et vikariat. Jeg tror det i hovedsak er tillitsvalgt som har satt seg på bakbeina her. Han er en regelrytter av dimensjoner. Ts

Jeg tviler på at fagforeningen kommer noen vei da vedkommende har lest og signert kontrakten. Men om tillitsvalgt er en regelrytter vil han/hun kjøre på med det som står i stillingsannonsen. Er du organisert? Jeg vil anbefale deg om å søke råd hos dem, ikke på Kg. Selv om du er anonym er det mange detaljer i denne saken som kan avsløre deg. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Snuppi skrev:

Jeg tviler på at fagforeningen kommer noen vei da vedkommende har lest og signert kontrakten. Men om tillitsvalgt er en regelrytter vil han/hun kjøre på med det som står i stillingsannonsen. Er du organisert? Jeg vil anbefale deg om å søke råd hos dem, ikke på Kg. Selv om du er anonym er det mange detaljer i denne saken som kan avsløre deg. 

Jeg er organisert,ja. Vet at detaljer her kan avsløre meg, men ingen av mine kolleger er typiske KG-folk, så jeg satser på at det går greit. Syns uansett jeg har lagt alle kortene på bordet og innrømmet feilen. Ts

Gjest Snuppi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er organisert,ja. Vet at detaljer her kan avsløre meg, men ingen av mine kolleger er typiske KG-folk, så jeg satser på at det går greit. Syns uansett jeg har lagt alle kortene på bordet og innrømmet feilen. Ts

Du vet ikke hvem som er på kg. Hvem som er typisk kg-folk vet vi heller ikke. Kg-folk er alle typer folk. 

Ønsker deg lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...