Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått opptak til medisin i utlandet, og er veldig glad for det.

Men jeg har nå blitt usikker på om jeg skal ta det valget

Jeg blir ca 32 år når jeg har fullført. 

Har allerede 4 år med utdanning og vil derfor kun få støtte for 4 av 6 år av lånekassen. Det er billigere i utlandet, og jeg regner med å kunne spare litt av stipendet slik at jeg "bare" mangler rundt 200.000. Regner med litt sommerjobber osv evnt ta et ugunstig lån siste semesteret. 

Vil ende opp med studielån på rundt 1,2 mill etter alle år med studier.

Jeg begynner å lure på om dette er et utrolig dårlig valg, og har et par dager før jeg må takke ja. Jeg jobbet godt for å komme inn, og synes det er dumt at drømmen skal ryke for noe så lite som penger. 

Anonymkode: 63680...019

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Vil ende opp med studielån på rundt 1,2 mill etter alle år med studier.

Det er ikke noe problem når du begynner å jobbe som lege :)

Ønsker du å bli lege fordi det er drømmejobben synes jeg du skal satse på det! Gratulerer med studieplass :lillesky2:

Anonymkode: 62fc0...24d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk nøye opp reglene for turnus/autorisasjon for det landet du skal studere i. Veldig mange prøver å komme tilbake til Norge for å fullføre medisinstudiet her, og det er ikke nødvendigvis enkelt å få til. Ellers er ikke 32 noen alder, du har jo et langt yrkesliv foran deg. Sikkert bare fint med litt livserfaring før man studerer medisin.

Men 1,2 mill i studielån, hvordan får du til det? Er det mulig å få så mye innenfor lånekassens åtte år?

Anonymkode: b37a5...ba6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem når du begynner å jobbe som lege :)

Ønsker du å bli lege fordi det er drømmejobben synes jeg du skal satse på det! Gratulerer med studieplass :lillesky2:

Anonymkode: 62fc0...24d

Takk for svar! :)

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk nøye opp reglene for turnus/autorisasjon for det landet du skal studere i. Veldig mange prøver å komme tilbake til Norge for å fullføre medisinstudiet her, og det er ikke nødvendigvis enkelt å få til. Ellers er ikke 32 noen alder, du har jo et langt yrkesliv foran deg. Sikkert bare fint med litt livserfaring før man studerer medisin.

Men 1,2 mill i studielån, hvordan får du til det? Er det mulig å få så mye innenfor lånekassens åtte år?

Anonymkode: b37a5...ba6

Med skolepenger og basisstøtte så er det ikke umulig. I tillegg har jeg to av årene tjent for mye penger, slik at jeg ikke fikk omgjort lånet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok heller ha studert i Norge i din situasjon, men det er jo ikke umulig å gjøre det i utlandet så lenge du har en god plan for de årene du ikke får støtte. 

Hvor skal du studere?

Anonymkode: 813ad...a86

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok heller ha studert i Norge i din situasjon, men det er jo ikke umulig å gjøre det i utlandet så lenge du har en god plan for de årene du ikke får støtte. 

Hvor skal du studere?

Polen

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som har noen tanker? :) 

Skrevet

Kjør på! :)

AnonymBruker
Skrevet

Er legeyrket drømmeyrket ditt, så kjør på ja :) ting bruker å ordne seg!

Anonymkode: 7b2a2...de7

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er det du ønsker å jobbe med, så absolutt! Kjipt med stort studielån, men som lege vil du kunne betjene det og penger er ikke alt. 

Anonymkode: c93d2...83c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg er skikkelig i tenkeboksen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg er skikkelig i tenkeboksen. 

Tja, du har 6 år og 5 somre. Jeg tror ikke du vil ha vansker med å spare opp 200 000 i løpet av disse årene. I tillegg til sommerjobber kan du også jobbe i julen, og om du da jobber i helsevesenet får du tillegg. Du vil også antakeligvis ha noe annet tomrom i løpet av studiene som også kan fylles med jobb. Jeg synes ikke det er urealistisk så lenge du er klar over at du må spare, og at all sparingen din i første omgang må gå til dette. Dette er imidlertid en liten pris å betale for et helt yrkesliv med noe du virkelig brenner for. Om det er verdt det eller ikke avhenger da i størst grad om hvor mye du har lyst til dette. Dersom du virkelig ønsker dette tror jeg at du vil angre bittert dersom du ikke gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! Har hørt og blitt anbefalt medisinstudiet i polen selv, og det er god kvalitet på studiet, følg drømmen. Når du er ferdig er ikke lånet noe problem uansett så det er ikke noe å bekymre seg for :)

Anonymkode: d981d...7b4

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange fine svar!

Det ordner seg som regel til slutt!

Da blir det studie til høsten :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Viktig å følge drømmen sin når man skal arbeide med noe resten av livet. Tenker også at studielånet er svært gunstig og at man ikke skal tenke for mye på det. Har blitt ganske høyt for meg også etter 7 års studier, 3 år på privatskole og utveksling to USA. På denne bloggen fant jeg også en oversikt over fordelene med studielån. Lykke til! :D 

Endret av Anne75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...