Svenskan Skrevet 16. mai 2017 #1 Skrevet 16. mai 2017 Jag var på Navmöte för en tid sedan och fick info om att man måste rapportera allt uppehåll i utlandet när man har dagpengar. Jag har tänkt att jag bara behöver rapportera om jag inte är tillgänglig för intervjuer osv. Jag har fortsatt att söka jobb under perioden jag var ute ur Norge, och jag har kunnat ta mig till intervju inom 24h. Och det finns i min bransch ingen som helst risk att missa en anställning på grund av att man inte kommer på intervju dagen efter att man kontaktas. Så jag har gjort det med gott samvete. Nu blev jag lite bekymrad och tänkte att jag vill göra riktigt. Jag förstod det på mötet som att all utlandsvistelse ska rapporteras oavsett hur kort. Så om jag nu vill ställa detta till rätta. Hur gör jag? Finns det risk att jag mister dagpengarna helt och hållet om jag berättar att jag felrapporterat vid två tillfällen? Runt påsk och 1maj är det som set gäller, så det är en del helger inräknat. Får jag en straffavgift? Ska jag betala tillbaka dagpengarna för den tid jag var i Sverige? Bör jag ens ta upp detta med Nav, eller ska jag bara låtsas som ingenting och sedan göra rätt nästa gång jag reser iväg? Hur skulle ni ha gjort? Hjääälp!
Svenskan Skrevet 17. mai 2017 Forfatter #2 Skrevet 17. mai 2017 En till lite mer konkret fråga: När man rapporterar fravær på meldekortet, blir man då kontaktad angående vad fraværet gällde, eller trekkes bara pengar de dagarna utan spørsmål? Jag har varit arbeidssøkande i tre månader så jag vet att jag inte har rätt till betald ferie. Jag rapporterar ju i efterhand, så i vart fall delar av den tid jag var ute ur Norge täcks av nästa meldekort och jag kan rapportera det. Men jag är orolig för konsekvensen av att jag inte sa fra när jag reste.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #3 Skrevet 17. mai 2017 Søk jobb i Nokas på Gardermoen. Det er mange svensker som jobber der. Anonymkode: 51dcc...90a
Svenskan Skrevet 17. mai 2017 Forfatter #4 Skrevet 17. mai 2017 Tack för tipset, men jag har varit på ett par intervjuer och tror att jag har goda chanser att finna nytt jobb i min nuvarande bransch (jag har en masterutdanning) Och så har jag inte flyttat till Norge för att jobba med andra svenskar.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #5 Skrevet 17. mai 2017 4 minutter siden, Svenskan skrev: Tack för tipset, men jag har varit på ett par intervjuer och tror att jag har goda chanser att finna nytt jobb i min nuvarande bransch (jag har en masterutdanning) Och så har jag inte flyttat till Norge för att jobba med andra svenskar. Så du foretrekker å snylte på velferdsgodene våre, fremfor å jobbe med andre svensker. Hmmm..... Anonymkode: fb4d0...89e 3
Svenskan Skrevet 17. mai 2017 Forfatter #6 Skrevet 17. mai 2017 Nej, jag föredrar givetvis att ha ett jobb framför att gå på NAV, oavsett om det är tillsammans med andra svenskar eller inte. Det var inte min poäng. Poängen var att jag inte baserar de jobb jag söker på att jag vill jobba med andra svenskar utan att jag vill jobba med det jag är utbildad till och att det är på väg att lösa sig.
Belima Skrevet 17. mai 2017 #7 Skrevet 17. mai 2017 17 timer siden, Svenskan skrev: Jag var på Navmöte för en tid sedan och fick info om att man måste rapportera allt uppehåll i utlandet när man har dagpengar. Jag har tänkt att jag bara behöver rapportera om jag inte är tillgänglig för intervjuer osv. Jag har fortsatt att söka jobb under perioden jag var ute ur Norge, och jag har kunnat ta mig till intervju inom 24h. Och det finns i min bransch ingen som helst risk att missa en anställning på grund av att man inte kommer på intervju dagen efter att man kontaktas. Så jag har gjort det med gott samvete. Nu blev jag lite bekymrad och tänkte att jag vill göra riktigt. Jag förstod det på mötet som att all utlandsvistelse ska rapporteras oavsett hur kort. Så om jag nu vill ställa detta till rätta. Hur gör jag? Finns det risk att jag mister dagpengarna helt och hållet om jag berättar att jag felrapporterat vid två tillfällen? Runt påsk och 1maj är det som set gäller, så det är en del helger inräknat. Får jag en straffavgift? Ska jag betala tillbaka dagpengarna för den tid jag var i Sverige? Bör jag ens ta upp detta med Nav, eller ska jag bara låtsas som ingenting och sedan göra rätt nästa gång jag reser iväg? Hur skulle ni ha gjort? Hjääälp! Man skal trekke fra de dagene en ikke er i Norge når en leverer "kort" for dagpenger. Da får en ikke penger for den eller de dagene. Gjort er gjort, men skulle du gjøre det igjen, så trekk heller vekk den/de dagene før du leverer "kortet". (Vet det er nettbasert) 1
Gjest Linaria Skrevet 17. mai 2017 #8 Skrevet 17. mai 2017 Du får ikke penger de dagene du ikke er i Norge, derfor må du si fra når du er borte. Mamma turte ikke dra noen timer til Sverige en gang da hun fikk dagpenger.
Svenskan Skrevet 17. mai 2017 Forfatter #9 Skrevet 17. mai 2017 Tack, jag har inte med vilje menat att "fuska" jag hade missat att jag var tvungen att säga till om jag var i utlandet. Jag vill gärna ställa det till rätta så jag inte mister rätten till dagpengar. Det är därför jag nu är osäker på vad jag bör göra. Det jag är rädd för om jag meddelar nav i efterhand att jag varit utomlands nyligen men inte rapporterat fravær är att jag mister dagpengarna en längre tid framöver. Samtidigt känns det inte bra att ha gjort fel. Oavsett så ska jag snart rapportera igen, och då tänkte jag att jag ska rapportera fravær på de dagar jag ikke var i Norge i den perioden. (Man rapporterar ju i etterskudd kom jag på, så för delar av perioden är det inte för sent) Må jag då redogjøre för vad jag gjort när jag hade fravær eller är det bara så enkelt att jag fyller i att jag ikke ska ha dagpenger de dagene och så är det inget mer med det? Inga spørsmål? Typ visa kvittering på billetter eller annet för at styrke hvor lenge jeg var utenlands?
Svenskan Skrevet 17. mai 2017 Forfatter #10 Skrevet 17. mai 2017 Kan det vara ett problem att jag inte sa till i förväg att jag skulle resa?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå