AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #1 Skrevet 16. mai 2017 Gjeld og alt inkludert sitter jeg igjen med 800.000 kr overskudd som foreløpig bare står på min vanlige lønnskonto. Kan veldig lite om dette, og lurer på hva jeg bør gjøre for å ikke tape penger (som jeg har skjønt er resultatet av å ha de stående på kontoen). Tenkte en stund å investere i enda en bolig, men vil i såfall helst vente til prisene forhåpentligvis synker noe (bor i Oslo). Hva er lurt å gjøre i mellomtiden? Ønsker ikke noe med høy risiko. Er ikke ute etter å tjene penger, bare ikke lyst til å tape. Anonymkode: bb9de...35f
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #2 Skrevet 16. mai 2017 Du taper ikke penger av å ha de på konto, men pga lav rente vil du ikke få så veldig høy avkastning. Setter du de i aksjer/fond, må du har et perspektiv på minst 3-4 år, da vil du kunne tjene greie penger, men også tape bokstavelig talt. Selv foretrekker jeg å ta pengene på bok. Da er det trygge og jeg kan ta av de om det er noe jeg har lyst på. Bolig er alltid lurt, men i Oslo nå, er det vel nesten selgers marked og ikke omvendt. Som du skriver til slutt, " Er ikke ute etter å tjene penger, bare ikke lyst til å tape." - da anbefaler jeg å la de stå på konto. Blir i hvert fall tap....og noen tusenlapper i rente blir det uansett Anonymkode: 36597...9f0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #3 Skrevet 16. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du taper ikke penger av å ha de på konto, men pga lav rente vil du ikke få så veldig høy avkastning. Setter du de i aksjer/fond, må du har et perspektiv på minst 3-4 år, da vil du kunne tjene greie penger, men også tape bokstavelig talt. Selv foretrekker jeg å ta pengene på bok. Da er det trygge og jeg kan ta av de om det er noe jeg har lyst på. Bolig er alltid lurt, men i Oslo nå, er det vel nesten selgers marked og ikke omvendt. Som du skriver til slutt, " Er ikke ute etter å tjene penger, bare ikke lyst til å tape." - da anbefaler jeg å la de stå på konto. Blir i hvert fall tap....og noen tusenlapper i rente blir det uansett Anonymkode: 36597...9f0 Blir i hvert fall IKKE tap- skulle det være Anonymkode: 36597...9f0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #4 Skrevet 16. mai 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjeld og alt inkludert sitter jeg igjen med 800.000 kr overskudd som foreløpig bare står på min vanlige lønnskonto. Kan veldig lite om dette, og lurer på hva jeg bør gjøre for å ikke tape penger (som jeg har skjønt er resultatet av å ha de stående på kontoen). Tenkte en stund å investere i enda en bolig, men vil i såfall helst vente til prisene forhåpentligvis synker noe (bor i Oslo). Hva er lurt å gjøre i mellomtiden? Ønsker ikke noe med høy risiko. Er ikke ute etter å tjene penger, bare ikke lyst til å tape. Anonymkode: bb9de...35f Sett deg inn i denulike skattereglene før du invisterer i bolig nummer to. Den skal nemlig formuelignes med over 90 % av veriden på skatteseddelen din. Det kan være vel så smart å kjøpe deg opp i boligmarkedet eller ha pengene i banken, avhengig av hva pengene skal brukes til. Du har vel en økonomiskrådgiver i banken din der du kan søke hjelp? Anonymkode: 10263...8d6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #5 Skrevet 16. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blir i hvert fall IKKE tap- skulle det være Anonymkode: 36597...9f0 Man taper litt siden skatt og inflasjon er høyere enn renta man får. Det er imidlertid det eneste risikofrie valget man har. Anonymkode: bf19f...92e 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #6 Skrevet 16. mai 2017 Finn ut hvilken bank som gir best rente. Jeg valgte Fastrenteinnskudd med ett års binding, for å få den høyeste renten. Anonymkode: 537c3...a74
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #7 Skrevet 16. mai 2017 Her er oversikt over noen bankers rente ved fastrenteinnskudd, med bindingstid på 1, 2 eller 3 år: http://www.smartepenger.no/106-markedsoversikt/835-fastrenteinnskudd Anonymkode: 537c3...a74
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #8 Skrevet 16. mai 2017 Her kan du også finne det beste tilbudet http://www.smartepenger.no/markedsoversikter/2654-fastrenteinnskudd-finansportalen Anonymkode: 537c3...a74
squidboy Skrevet 16. mai 2017 #9 Skrevet 16. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gjeld og alt inkludert sitter jeg igjen med 800.000 kr overskudd som foreløpig bare står på min vanlige lønnskonto. Kan veldig lite om dette, og lurer på hva jeg bør gjøre for å ikke tape penger (som jeg har skjønt er resultatet av å ha de stående på kontoen). Tenkte en stund å investere i enda en bolig, men vil i såfall helst vente til prisene forhåpentligvis synker noe (bor i Oslo). Hva er lurt å gjøre i mellomtiden? Ønsker ikke noe med høy risiko. Er ikke ute etter å tjene penger, bare ikke lyst til å tape. Anonymkode: bb9de...35f sett de på nordax høyrente konto. da får du 2.5 i rente eller sett de i BSU om du har da får du 3 prosent rente hver år tilbake
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #10 Skrevet 16. mai 2017 Sett pengene i aksjefond, ikke aksjer. Aksjefond har lav risiko, med god avkastning over sikt 3-5 år. Setter du de i banken så står de der til 2% rente....cirka da. Anonymkode: 637d6...cc2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #11 Skrevet 16. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aksjefond har lav risiko, med god avkastning over sikt 3-5 år. Risikoen er lavere enn for enkeltaksjer, men man kan likevel godt ende opp med å ha 30-40% mindre penger om 3-5 år enn i dag. Markedene er veldig høyt priset pga. de lave rentene. Anonymkode: bf19f...92e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #12 Skrevet 19. mai 2017 På 16.5.2017 den 17.40, AnonymBruker skrev: Sett pengene i aksjefond, ikke aksjer. Aksjefond har lav risiko, med god avkastning over sikt 3-5 år. Setter du de i banken så står de der til 2% rente....cirka da. Anonymkode: 637d6...cc2 Kommer helt an på banken. Komplettbank kjører vel 1.95% om du har over 50 000 med fritt uttak til kontoer uten KID, mens Skandiabanken har samme iforhold til uttak med 0.75% rente om du har over 100 000 på konto. Nordea sin sparekonto har ikke innskuddsgrense, men latterlige 0.20% rente. DNB har litt forskjellige om du garanterer innskudd osv, 1.20% rente. Det er mange banker å velge imellom. Om du bruker sparekonto som buffer, så er en med fritt antall uttak en god ting å ha, mens andre kjører betingelser om du garanterer et minstebeløp til sparing hver måned med sine fordeler. Noen kjører binding av rente på 1-5 år. Noen har minsteinnskudd, mens andre lar deg få greie betingelser fra kroner 0. Noen har en egen liksom-BSU med de samme betingelsene som BSU og noe annet formelle greier, bare uten skattefradrag. Noen banker krever etablert kundeforhold for bedre betingelser, eller særegne krav for kunder som en kan ha via jobb eller diverse medlemskontigenter. Men føles artig å få en mail en gang i måneden med at rentene har gjort at jeg "får" 400,- mer på kontoen Anonymkode: 4d338...2bd
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #13 Skrevet 19. mai 2017 På 5/16/2017 den 17.28, squidboy skrev: sett de på nordax høyrente konto. da får du 2.5 i rente eller sett de i BSU om du har da får du 3 prosent rente hver år tilbake Å sette sparepengene i en utenlandsk bank er for spesielt interesserte, spør du meg. Anonymkode: 47b98...579
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #14 Skrevet 22. mai 2017 Jeg har et par høyrentekontoer i ya-bank. En høyrente pluss, hvor du bare kan ta ut penger 1 gang i året gratis (så må du betale gebyrer av % av beløpet du tar ut), hvor renten er ganske god (ligg over 2). Så har jeg en vanlig høyrentekonto der, hvor renten ligger på 1.95 tror jeg, hvor man kan ta ut så mange ganger man vil. Ellers sparer jeg et fast beløp (1500) i mnd i et rent aksjefond, og 1500 i mnd i et kombinasjonsfond (litt lavere risiko enn aksjefondet). Jeg er også livredd risiko, så å gå tungt inn i aksjer og fond tør jeg ikke. Om du skal spare i fond er det anbefalt at man sparer lite og ofte, heller enn å kjøpe fond for et veldig stort beløp på en gang. Dette for å unngå at man taper mye på å kjøpe på et ugunstig tidspunkt. Anonymkode: cab7d...9eb
prt90 Skrevet 23. mai 2017 #15 Skrevet 23. mai 2017 På 16.5.2017 den 15.35, AnonymBruker skrev: Gjeld og alt inkludert sitter jeg igjen med 800.000 kr overskudd som foreløpig bare står på min vanlige lønnskonto. Kan veldig lite om dette, og lurer på hva jeg bør gjøre for å ikke tape penger (som jeg har skjønt er resultatet av å ha de stående på kontoen). Tenkte en stund å investere i enda en bolig, men vil i såfall helst vente til prisene forhåpentligvis synker noe (bor i Oslo). Hva er lurt å gjøre i mellomtiden? Ønsker ikke noe med høy risiko. Er ikke ute etter å tjene penger, bare ikke lyst til å tape. Anonymkode: bb9de...35f Du vil ikke ha høy risiko, men vurderer boligspekulasjon?! 1
Gullik Skrevet 23. mai 2017 #16 Skrevet 23. mai 2017 På 16.5.2017 den 17.40, AnonymBruker skrev: Sett pengene i aksjefond, ikke aksjer. Aksjefond har lav risiko, med god avkastning over sikt 3-5 år. Setter du de i banken så står de der til 2% rente....cirka da. Anonymkode: 637d6...cc2 Aksjefond har ikke lav risiko. Indeksfond har lavere risiko, men er heller ikke risikofritt hvis det kommer et krakk i verdensøkonomien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå