Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imorgen er det 17.mai. Må si jeg er spent på hvilke kaker som selges på diverse foreldre-kafeer rundtom. 

Med flere barn i hus har jeg vært på min andel av kafeer stelt istand av foreldre. Både i regi av skole, barnehage, idrettslag, korps og 17.mai. 

Irriterer meg like grønn hver gang over hvilke kaker som kommer inn. Mye er bra. En del er i kategorien grisefor/fuglemat i mine øyne. 

Jeg lurer bare på hvorfor folk leverer fra seg kaker som ikke er som de skal? Kan nevne mange eksempler:

Skuffekaker som ikke er stekt skikkelig, kaker som er svidd i bunnen, kaker der deler av fyllet er erstattet med nugatti i kantene (alle skjønner at her har barna forsynt seg), suksessterte med svære gule koagulerte klumper i kremen, bløtkaker med sur krem, bløtkaker med krem som er blitt til smør, pavlova som er så seig at det ikke er mulig å skjære kaken, "pavlova" som er så knuske tørr at den spretter av fatet idet du setter skjeen i den, kaker som ser ut som trash innvendig (tydelig at enkelte ikke kan dele kaker), kvæfjordkake med harsknede mandler, marsipankaker med svett marsipan full av fingermerker,... Jeg kunne skrevet 5 A4-sider med eksempler, men tror folk skjønner tegninga. 

Jeg lurer bare: HVORFOR gir folk fra seg slike kaker??? Jeg har bakt min andel kaker, og en del av dem har faktisk blitt mislykket. Men da baker jeg en ny, eller velger å ikke levere kaken! Den kommer ihvertfall ikke ut av huset! Til nød kan den serveres til mann og barn, ofte går den til fuglene eller rett i søpla. 

Folk kommer til kafeer/arrangementer som 17.mai, og de BETALER for det som selges. Da er det jo et minimum å forlange at det som selges skal være i orden! Det samme gjelder dugnader. Er det rett at folk skal bruke fritida si på å rake og luke i timevis, for å få servert en halvrå toro-kake?

Har du klåfingrete barn, gjem kaken bak en låst dør, ihvertfall ikke smør nugatti der barna har vært å pillet av sjokoladefyllet! Eller la vær å levere kaken om den ikke svarer til forventningene. 

Jeg lurer bare på HVORFOR har ikke folk mer respekt for seg selv og andre? Man leverer ikke fra seg kaker man ikke kan stå inne for. Jeg gjør ikke det ihvertfall.

Kjenner jeg gruer meg til i morgen gitt. Nei, trenger ikke spise de, men når man må stå i kafeen som en del av kommiteen så må man forholde seg til det!

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beggars can't be choosers. Når man presser foreldre til å bake kake må man ta det man får.

Anonymkode: 447bc...6ec

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd noe av det du beskriver. Du er ikke litt kravstor, kanskje?

Anonymkode: 22522...6fc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så enig så enig. Så faktisk det samme i en konfirmasjon for et par uker siden. Halvparten av kakene hadde ikke blitt satt frem hvis jeg var vertskap.

Anonymkode: 20a14...ca4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg er så enig, TS! På alle sånne arrangementer er det 80% kjipe, tørre skuffesjokoladekaker med et tynt lag kakao- og margaringlasur, og mesteparten av disse mistenker jeg stammer fra en Toropose.

Jeg skjønner at ikke alle er fødte bakere, men litt stolthet må man da kunne legge i det man leverer fra seg.

Anonymkode: 05c5c...81b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånne som dere er grunnen til at jeg sier "NEI" til alle forespørsler om kakebaking! 

Anonymkode: 22522...6fc

• Liker 14
Skrevet

Tja, her hos oss er det strenge regler for hvilke kaker hvert trinn skal ha med seg. Førsteklasse skal lage sjokoladekake, annenklasse festkaker, tredjeklasse kanelsnurrer, osv. Det vil si at vi ikke har noen mulighet til å bake en kake vi behersker, vi blir presset til å lage det FAU har bestemt uansett om vi får det til eller ikke. Det er heller ikke lov å ikke levere fra seg noe, så hva er alternativet da om man ikke er den fødte kakebaker?

• Liker 6
Skrevet

Alle gjør vel så godt de kan. Da blir resultatet deretter:) 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at det skal være så vanskelig å bake en kake etter oppskrift? Jeg har til dags dato aldri baket en mislykket kake. 

Anonymkode: ea2f3...524

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Marcia skrev:

Tja, her hos oss er det strenge regler for hvilke kaker hvert trinn skal ha med seg. Førsteklasse skal lage sjokoladekake, annenklasse festkaker, tredjeklasse kanelsnurrer, osv. Det vil si at vi ikke har noen mulighet til å bake en kake vi behersker, vi blir presset til å lage det FAU har bestemt uansett om vi får det til eller ikke. Det er heller ikke lov å ikke levere fra seg noe, så hva er alternativet da om man ikke er den fødte kakebaker?

Da hadde jeg krevd at de også skulle betalt for ingrediensene. Skole skal være gratis så hvorfor skal jeg da betale for kaker? ;) å det er jo faktisk ikke alle som har ekstra penger å legge i en kake. Så hvis det er et krav så får de betale for det også 

Anonymkode: 2fa64...102

• Liker 3
Skrevet

Noen har viktigere prioriteringer enn å bake en forbanna kake. Dette er antageligvis folk som har blitt tvunget til å bake, og da forstår jeg faktisk at de ikke gidder å legge sjela si i bakingen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig i mye av det som blir sagt her, det aller verste er fingeravtrykk, dyrehår og noe helt klart er galt (f.eks sur krem eller klumper). Selv er jeg ikke noe god på å bake, så jeg har lært meg en kake kjempebra (klassisk eplekake), og har ingenting i mot å servere toro kaker (sånn 1-2-3) pose. Sistnevnte pynter jeg ofte med melis og kakepynt, da blir det ikke så kjedelig, selv om noen helt sikkert synes dette ikke er bra nok :fnise:

Tror mange ikke orker å legge litt arbeid i dette, og bare rasker sammen noe og ikke bryr seg om resultatet.

Anonymkode: 5df17...59c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Måtte flire litt jeg altså :fnise:

Du virker litt kravstor! Hva synes du om ostekake? Er det også sånn trash-kake å selge? 

Anonymkode: ff8c4...dbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne med 4 barn i skolealder, alså mange anledninger der hun har måtte ta med kake. Hun har ikke evne til dette, ingen kakebake-gen, men havner i situasjon der hun blir presset til at hun skal ta med kake til anledningen. Hun er en person som lett blir presset, det er ikke lett å si nei på FAU møter. Så da blir kakene sånn, hun trøster seg med at de smaker iallefall godt, sier hun alltid. Er ikke lett det der.

Anonymkode: 247ae...bac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Du virker litt kravstor! Hva synes du om ostekake? Er det også sånn trash-kake å selge?

Ts klager jo ikke på typen kake, men standen de er i?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener folk skal bake kake etter kake, til den er perfekt? Det er ikke alle som kan bake, eller liker å bake. Men som blir TVUNGET til det. Hadde jeg blitt tvunget til å ta med en kake til skolen, hadde ikke jeg laget ny kake dersom den første ble litt rar. Man får ha for innsatsen. Så kan man heller la vær å tvinge folk til å ta med kaker. Kake er uansett ikke sunt.

Jeg husker mamma sto på kjøkkenet gang etter gang, fortvilet fordi hun MÅTTE bake kake, men de ikke ble perfekte. Egentlig ganske slem ordning!

Anonymkode: e63ed...475

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ivrig kakebaker, men sånt klarer jeg faktisk ikke å irritere meg over. Rett  og slett fordi folk ikke spør "Hvem kan bake en kake til 17. mai?", det er tvang. Om du ikke baker kake noen gang ellers i året så er det ikke noe rart at kakene ikke blir bra til 17. mai heller. Å spørre en nabo/familiemedlem osv. kan ofte gå an til en bursdag, men til 17. mai, som attpåtil er midt i konfirmasjonstiden, har de aller fleste man kan spørre nok med seg selv og sine forberedelser. Å forvente at folk skal kjøpe kaker for å gi bort på 17. mai er litt overdrevent. For egen del kjøper jeg kake, forventer ikke allverden, og drar hjem/på fest og spiser hjemmebakt, god kake etterpå. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts klager jo ikke på typen kake, men standen de er i?

Kaker som ikke er gjennomstekt ble nevnt, regner med brownies faller igjennom :) 

Anonymkode: ff8c4...dbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har flere barn og har sett mange kaker opp gjennom, men ingen som du beskriver ts. Tror jeg kun en gang har opplevd at kaken ikke var spisenes og så ikke bra ut. Bortsett fra det, er det helt grei standard på kakene.

Jeg synes det er en uting i utgangspunktet at folk skal tvinges til kake og mat laging.

Anonymkode: 85a25...c89

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...