Gå til innhold

Småbarns familie som leier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift og har barn.Vi leier et hus hvor vi kan bo så lenge vi ønsker. Men jeg kjenner utrolig mye på skammen over å ikke eie noe selv.
Mine besteforeldre gav min mor gratis tomt og hjalp med penger til å bygge sitt første hus da hun ble gift første gang.Dette solgte min mor,tok ut skilsmisse og dro avgårde til sjøs for å se verden.

Da foreldrene mine møttes kjøpte de et lite rekkehus som etter en liten stund ble tvangs solgt.Min mor er trygda periodedranker som bor i kommunal bolig.Foreldrene mine er skilt og min far eier ingenting.

Da min bestemor døde for noen år siden etterlot hun seg en stor enebolig og mange store ubebygde tomter.Jeg spurte min mor om å få lov å bo i huset til bestemor til jeg fikk lån i banken til å kjøpe det,ettersom jeg gikk siste året på universitetet,men hun ville selge.Pengene for huset er nå festet opp og tomtene er tatt i pant for diverse lån.Hun kan derfor ikke stille som kausjonist heller.

Jeg prøver å spare til egenkapital,men det går sakte.Mannen min har slitt med å få fast jobb og det er jeg som står for det meste av inntekten.Har 100% fast stilling.Jeg syns så utrolig synd på barna mine og er livredd for denne syklusen skal gå rundt i ring og at mine barn heller ikke skal ha økonomisk sikkerhet etter min død. Jeg føler jeg har vært egoistisk som fikk barn før jeg hadde kjøpt bolig og hadde alt på stell,men viss jeg skulle vente så hadde det blitt for sent.Er nå 30 år.

Jeg forstår at det ikke er min mors ansvar at  jeg får meg bolig,men alikevel blir jeg irritert når hun har hatt så mange sjangser og muligheter i livet og bare kaster det bort på fest og fjas. Lurer på om det er andre småbarns familier som leier?Føler jeg er den eneste og alle andre på min alder er veletablerte.

Anonymkode: 5d9c3...bde

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske særegent i Norge at vi på død og liv skal eie vår egen bolig. Det er faktisk endel mennesker som leier, selv om de fleste eier. Du skal ikke føle skam. 

Selv lurer jeg på hvordan nyutdannede på statlig funksjonærlønn har råd til villaer til mange millioner og i tillegg totalrenoverer med en gang. Når det korthuset blåser over ende... ja, det hadde jeg vært flauere over enn å spare og vente til jeg faktisk hadde råd. 

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Så du ikke nyhetene igår?  Lønn pr hustander har ikke økt. Gjelden vår derimot blir bare høyere og høyere pris hustand.

Anonymkode: efdbd...4ae

• Liker 10
Gjest Yellowrose
Skrevet

Alle familier er forskjellige og her jeg bor er det mange småbarnsfamilier som leier :) ser ikke noe galt i det.

AnonymBruker
Skrevet

Er da mange som leier :) jeg liker tryggheten ved å leie på den måten at hvis noe skjer eller skal pusses opp så er det stort sett huseiers ansvar. Så klart er det trygt å eie, man kan gjøre som man vil og alt det der, men man har jo da utgiftene deretter da med oppussing, maling, stell av alt mulig og man risikerer å gå i tap hvis man ikke spiller kortene riktig 

Anonymkode: aba10...fe0

• Liker 4
Skrevet

Jeg leier og har to barn som jeg har hovedomsorg for. Blir nok å kjøpe etterhvert, men studerer nå. Og tro meg, barna bryr seg lite om man eier eller leier.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med å leie, men skjønner heller ikke de som forventer at foreldre skal hjelpe til med boligkjøp.  Vi har spart selv hele veien. Kjøpte bolig uten hjelp rett etter vi var ferdig som studenter. 

Anonymkode: 486a9...2e3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for oppmuntrende ord!Det gjorde godt i mammahjertet mitt :)

Anonymkode: 5d9c3...bde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke dere som tenker på at barna skal ha økonomisk sikkerhet etter deres død. Du kan bare ikke tenke slik. I dag blir det mer og mer vanlig å leie bolig, for mange vil det være uaktuellt å eie selv både pga økonomi og ansvaret for eiendommen.

Du sitter på negative følelser som du bør kvitte deg med. For selv om du får deg hus og tomt, er dette ingen garanti for at det vil gi barna dine noen økonomisk sikkerhet. Mener du at to barn (eller flere) skal bo i det huset sammen? En eiendom fører ofte til splid mellom barn når foreldre dør.

Dersom du skal ha en bolig, gjør det kun for din egen del. Ikke fordi du vil sikre barna.

Anonymkode: 084d0...5b6

• Liker 5
Skrevet

Ser ikke noen problem med å leie. Eneste ulempen med å leie er jo at dere er med å betaler på noen andre sitt lån, men det gir dere jo også tak over hodet. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er feil av deg å henge deg opp i hva din mor har gjort og gjør. Det er ikke vanlig at man får overta eiendom av foreldre. Stort sett alle jeg kjenner som eier gjør det fordi de har studert og/eller jobbet seg opp til inntekt som gjør det mulig å kjøpe. 

Å leie er noe de aller fleste må gjøre før de får økonomi til å kjøpe. Det er kanskje ikke økonomisk gunstig, men sånn er det for de aller fleste og absolutt ingen ting å skamme seg over. Det er bare å rette ryggen og heve hodet :tommelsmil:

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt hva du har å skamme deg over? Det synes jeg du skal slutte med :) Dere har et sted å bo, og det er det som er viktig. Tusenvis av mennesker leier bolig. Det er litt særnorsk fenomen blitt, det der, at "alle" liksom skal eie sin egen bolig. Og helst ikke ha boliglån engang heller. Det er tull. Mange leier, og rundt om i Europa er det mer normalt å leie bolig.

Synes du skal prøve å være glad over det du har; et sted å bo, et tak over hodet og et sted å kalle hjemme. Når du i tillegg skriver at dere kan "leie det så lenge dere ønsker", så forstår jeg det sånn at dere ikke kommer til å bli sagt opp eller kastet ut noengang heller, så dere har det tryggere enn mange andre leieboere som leier av fremmede. Det må da føles trygt og godt?

Endret av Million
  • Liker 3
Gjest Solstråletårer
Skrevet

Jeg har to barn og jeg leier leiligheten jeg bor i . Og jeg elsker det. Jeg viss det går noe galt med røra eller elektriske her er det huseier som må ta den kostnaden.  Lik med vedlikehold som jeg slipper.  Jeg forventet ikke at mine foreldre skulle hjelpe meg. Mine unger hjelper jeg med å lære de å jobbe og spare penger. Jeg kommer nok ikke ville eie. Jeg vil ikke ha det ansvaret.  Men forstår de som vil eie da. Det med å ha sitt egent. Men ungene  kunne ikke bry seg mindre om vi eide eller leier  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier selv, men har en venninne som ser ned på andre familier som leier. 

Jeg møtte en venninne av henne som jeg fikk en veldig god tone med og som jeg fortalte til venninnen. Venninnen svarte: ja, hun er hyggelig, men hun bare leier og så ruller hun med øynene. Dessverre er det flere som henne. 

Anonymkode: 7a764...01e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som ufør og alenemor uten en krone i egenkapital får jeg aldri muligheten til å kjøpe egen bolig. 

Jeg skammer meg over leie bolig og blir dømt deretter. 

Anonymkode: d7238...ff6

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ufør og alenemor uten en krone i egenkapital får jeg aldri muligheten til å kjøpe egen bolig. 

Du kan søke startlån i din kommune. Og ofte vil det være mulig å få tilskudd også. Men det må være nøktern bolig.

Anonymkode: 084d0...5b6

• Liker 4
Skrevet (endret)
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på at du kanskje kan få lån i Husbanken? De gir lån til varig vanskeligstilte personer, ofte med lav inntekt. Man må selvfølgelig ha så man klarer å betjene lånet, men de gir altså ofte lån til folk som vanlige banker gir avslag til.

https://www.husbanken.no/startlaan/hvem-kan-faa/

https://husbanken.no/startlaan/hvor-mye/

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som mange har kommentert over så er det mange fordeler med å leie og det er ikke noe å se ned på! Men jeg lurer, jeg opplever teksten din som at du syns det er dumt at du leier fordi du ikke vil arve det ned til dine barn? Hvorfor har du da fått barn før du fikk hus vis det å eie er så viktig? 

Anonymkode: 77835...113

AnonymBruker
Skrevet

Å leie er en fattigdomsfelle og potensielt ganske ustabilt. Jeg prioriterte å få barn senere og heller komme meg inn på markedet først. Som du selv sier så går dette ofte i arv. 

Anonymkode: c26ba...ac8

• Liker 5
Skrevet

Du gir allerede dine barn noe mye mer verdifullt enn det du selv fikk, nemlig en fungerende, ansvarsfull mamma som ikke drikker seg fra gård og grunn. Fra deg får de en trygghet og en opplæring i ansvarlig oppførsel som du har måttet skaffe deg på egen hånd. Selv om det ikke skulle være store summer å arve, kommer det ikke til å ha den betydningen for dem som det har fått for deg. Du vet at din mor hadde kunnet hjelp deg i gang hvis hun hadde villet, og du føler deg med rette nedprioritert. Dine barn vil vite at mamma satte dem først, og hjalp så mye hun kunne.

På det praktiske plan, er det fortsatt slik at mange av oss må komme oss inn på boligmarkedet på egen hånd, uavhengig av om foreldrene våre eier eller ei. De fleste er så heldige at de etablerer seg lenge før noen arv er aktuell, og mange foreldre har nok med egne forpliktelser og lån. Min mann og jeg har aldri tenkt en vond tanke om at våre foreldre ikke hjalp oss inn på boligmarkedet. Det tror jeg ikke dine barn kommer til å gjøre heller.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...