AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #1 Skrevet 16. mai 2017 Barnet ble nylig fire år gammelt. Bleieslutt virker håpløst, vi har holdt på med klistremerkeskjemaer, kule truser, premier og ros i halvannet år uten hell. H*n kan fremdeles bæsje i buksa uten å si fra, mens andre ganger så kommer h*n seg på do. Vi spør ofte om barnet må på do og barnet sier nei, 5 minutter senere så er truser, bukser og gjerne gulvet vått av tiss. Språkmessig så snakker barnet veldig utydelig og bytter ut de fleste konsonanter. Kanel blir "tamel", marsvin bli "mahuin" og troll blir "låll". Motorisk sett så trives barnet så uendelig godt med å være der h*n er. Sykler på trehjulssykkelen sin selv om kroppen er så stor at knærne stanger oppi rattet. Uaktuelt å prøve løpesykkel Og viser stor motvilje mot å klare nye ting/ting som krever litt. Vanskelig å få vite noe om hva barnet føler og tenker. Det virker som om dette blir altfor vanskelig for barnet å snakke om og barnet begynner heller å snakke om lekene sine. Er det noen som har opplevd noe av det samme? Noen tips eller råd til oss? Jeg ba om kartlegging av barnet i bhg for et halvt år siden og de har konkludert med at barnet er innenfor normalen på alle områder. Jeg er likevel så forferdelig sliten av dette og aner ikke mine arme råd. Kan da ikke bare la barnet fortsette med bleie døgnet rundt og aldri få tilgang til barnets følelsesliv eller tanker? Vi har i tillegg en 6-åring og en baby som krever sitt. Anonymkode: 5ac8e...733
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #2 Skrevet 16. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ble nylig fire år gammelt. Bleieslutt virker håpløst, vi har holdt på med klistremerkeskjemaer, kule truser, premier og ros i halvannet år uten hell. H*n kan fremdeles bæsje i buksa uten å si fra, mens andre ganger så kommer h*n seg på do. Vi spør ofte om barnet må på do og barnet sier nei, 5 minutter senere så er truser, bukser og gjerne gulvet vått av tiss. Språkmessig så snakker barnet veldig utydelig og bytter ut de fleste konsonanter. Kanel blir "tamel", marsvin bli "mahuin" og troll blir "låll". Motorisk sett så trives barnet så uendelig godt med å være der h*n er. Sykler på trehjulssykkelen sin selv om kroppen er så stor at knærne stanger oppi rattet. Uaktuelt å prøve løpesykkel Og viser stor motvilje mot å klare nye ting/ting som krever litt. Vanskelig å få vite noe om hva barnet føler og tenker. Det virker som om dette blir altfor vanskelig for barnet å snakke om og barnet begynner heller å snakke om lekene sine. Er det noen som har opplevd noe av det samme? Noen tips eller råd til oss? Jeg ba om kartlegging av barnet i bhg for et halvt år siden og de har konkludert med at barnet er innenfor normalen på alle områder. Jeg er likevel så forferdelig sliten av dette og aner ikke mine arme råd. Kan da ikke bare la barnet fortsette med bleie døgnet rundt og aldri få tilgang til barnets følelsesliv eller tanker? Vi har i tillegg en 6-åring og en baby som krever sitt. Anonymkode: 5ac8e...733 Hvor ofte lar du 4 åringen gå uten bleie da? Det kan jo ta litt tid. Anonymkode: 4e81c...e71 3
prill Skrevet 16. mai 2017 #3 Skrevet 16. mai 2017 Hvis du er bekymret, kanskje du skulle snakke med helsestasjonen? Be om en samtale så du kan spørre om det du lurer på, og kanskje bli litt beroliget. Det som slo meg da jeg leste innlegget ditt, var at det kan ha noe med babyen å gjøre? At 4-åringen har litt ambivalente følelser for at det har kommet en baby i hus, og derfor "går tilbake" i utvikling (det er visst vanlig), og syns det er vanskelig å sette ord på det, naturlig nok. Prøv heller å spørre direkte, i stedet for "hva føler du om det?", spør "syns du det er dumt at mamma må bruke så mye tid på babyen?" Sett av tid til alenetid med 4-åringen, det er gull verdt for forholdet. Gjør noe hyggelig som h*n liker. 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #4 Skrevet 16. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte lar du 4 åringen gå uten bleie da? Det kan jo ta litt tid. Anonymkode: 4e81c...e71 Hjemme har barnet kun bleie på seg når det er ute, samt på natten. På dagen har vi da alt fra 0 til 8 uhell i løpet av dagen. TS Anonymkode: 5ac8e...733
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #5 Skrevet 16. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hjemme har barnet kun bleie på seg når det er ute, samt på natten. På dagen har vi da alt fra 0 til 8 uhell i løpet av dagen. TS Anonymkode: 5ac8e...733 Absolutt ikke unormalt, du må nok bare ta tiden til hjelp tenker jeg😊 Anonymkode: 4e81c...e71 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #6 Skrevet 16. mai 2017 Akkurat nå, prill skrev: Hvis du er bekymret, kanskje du skulle snakke med helsestasjonen? Be om en samtale så du kan spørre om det du lurer på, og kanskje bli litt beroliget. Det som slo meg da jeg leste innlegget ditt, var at det kan ha noe med babyen å gjøre? At 4-åringen har litt ambivalente følelser for at det har kommet en baby i hus, og derfor "går tilbake" i utvikling (det er visst vanlig), og syns det er vanskelig å sette ord på det, naturlig nok. Prøv heller å spørre direkte, i stedet for "hva føler du om det?", spør "syns du det er dumt at mamma må bruke så mye tid på babyen?" Sett av tid til alenetid med 4-åringen, det er gull verdt for forholdet. Gjør noe hyggelig som h*n liker. Vi har 4 års kontroll nå neste uke og jeg er veldig spent. Skal be om råd, men mannen min er så uenig i at barnet henger etter og bør få ekstra hjelp. Så det er litt vanskelig. Jeg var spent på hva h*n ville synes om babyen ja, for h*n har alltid likt å være "babyen" i familien. 4-åringen koser imidlertid en del med babyen og har bare gode ord å si om den. Jeg bør nok sette av mer tid til bare 4-åringen ja. Vi har en halvtime alene sammen hver kveld hvor vi leser bøker i fbm leggetid, men bør få til mye mer. Tusen takk for tips. TS Anonymkode: 5ac8e...733 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #7 Skrevet 16. mai 2017 4 minutter siden, prill skrev: Hvis du er bekymret, kanskje du skulle snakke med helsestasjonen? Be om en samtale så du kan spørre om det du lurer på, og kanskje bli litt beroliget. Det som slo meg da jeg leste innlegget ditt, var at det kan ha noe med babyen å gjøre? At 4-åringen har litt ambivalente følelser for at det har kommet en baby i hus, og derfor "går tilbake" i utvikling (det er visst vanlig), og syns det er vanskelig å sette ord på det, naturlig nok. Prøv heller å spørre direkte, i stedet for "hva føler du om det?", spør "syns du det er dumt at mamma må bruke så mye tid på babyen?" Sett av tid til alenetid med 4-åringen, det er gull verdt for forholdet. Gjør noe hyggelig som h*n liker. Støtter dette. Har sett eldre søsken begynne å krabbe og snakke "babyspråk" igjen når de får yngre søsken. Vil også være minst og få mest oppmerksomhet. Kan godt hende barnet synes det er stas med ny baby i familien, men det er jo logisk at han likevel føler på at han ikke får mest oppmerksomhet lengre. Anonymkode: 176e1...a90
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #8 Skrevet 16. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Støtter dette. Har sett eldre søsken begynne å krabbe og snakke "babyspråk" igjen når de får yngre søsken. Vil også være minst og få mest oppmerksomhet. Kan godt hende barnet synes det er stas med ny baby i familien, men det er jo logisk at han likevel føler på at han ikke får mest oppmerksomhet lengre. Anonymkode: 176e1...a90 Jeg er enig med dere, men dette barnet har altså snakket babyspråk og likt å være liten/ikke likt å bli stilt krav til hele livet. Er det lek så vil barnet være "baby" og dette har h*n alltid villet, også før babyen kom. Så dette virker å være mer en del av personligheten... TS Anonymkode: 5ac8e...733
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #9 Skrevet 16. mai 2017 Ta kontakt med barneergoterapeit Anonymkode: e76de...538 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #10 Skrevet 16. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ble nylig fire år gammelt. Bleieslutt virker håpløst, vi har holdt på med klistremerkeskjemaer, kule truser, premier og ros i halvannet år uten hell. H*n kan fremdeles bæsje i buksa uten å si fra, mens andre ganger så kommer h*n seg på do. Vi spør ofte om barnet må på do og barnet sier nei, 5 minutter senere så er truser, bukser og gjerne gulvet vått av tiss. Språkmessig så snakker barnet veldig utydelig og bytter ut de fleste konsonanter. Kanel blir "tamel", marsvin bli "mahuin" og troll blir "låll". Motorisk sett så trives barnet så uendelig godt med å være der h*n er. Sykler på trehjulssykkelen sin selv om kroppen er så stor at knærne stanger oppi rattet. Uaktuelt å prøve løpesykkel Og viser stor motvilje mot å klare nye ting/ting som krever litt. Vanskelig å få vite noe om hva barnet føler og tenker. Det virker som om dette blir altfor vanskelig for barnet å snakke om og barnet begynner heller å snakke om lekene sine. Er det noen som har opplevd noe av det samme? Noen tips eller råd til oss? Jeg ba om kartlegging av barnet i bhg for et halvt år siden og de har konkludert med at barnet er innenfor normalen på alle områder. Jeg er likevel så forferdelig sliten av dette og aner ikke mine arme råd. Kan da ikke bare la barnet fortsette med bleie døgnet rundt og aldri få tilgang til barnets følelsesliv eller tanker? Vi har i tillegg en 6-åring og en baby som krever sitt. Anonymkode: 5ac8e...733 Hvordan reagerer personalet i barnehagen på dette? Anonymkode: 32c4f...38e 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #11 Skrevet 16. mai 2017 Det du beskriver er muligens bittelitt sent ift alder, men ikke mye. Hvis barnet er gutt, er det iallefall ikke veldig uvanlig. Bleieslutt: Litt sent, men ikke katastrofalt. Ideelt sett bør dere ikke stresse med det, men jeg forstår jo frustrasjonen. Ville bare fortsatt som dere gjør, og så rolig tørke opp og ta på nye klær ved uhell. Ikke noe mer oppmerksomhet rundt det. Men forstår som sagt frustrasjonen når det blir mange uhell. Motorisk: I dag lærer jo mange barn å sykle i 4-årsalderen. Bor dere sånn at han ser andre barn sykle? Er han (eller hun) ikke interessert i å gjøre som de andre? Kan jo være alt fra frykt for det ukjente, ønske om å mestre, ønske om å være liten etc.. Han finner sikkert ut av det. Kanskje dere kan ha en balansesykkel stående "tilfeldig" ved huset, så kan han se på den og kanskje etterhvert finne ut at han kan forsøke? Språk: Tror ikke det er så uvanlig å snakke utydelig i den alderen. Har ei på 3,5 år selv, og hun er meget verbal, men mangler fortsatt noen lyder. Det gjorde søsteren også, men de kom på plass av seg selv. Hvis det nærmer seg skolestart og uttalen er like dårlig, kan dere snakke m bhg om å kanskje sette inn noe logopedhjelp. Anonymkode: f4c0e...ee7 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #12 Skrevet 16. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan reagerer personalet i barnehagen på dette? Anonymkode: 32c4f...38e De syns nok at jeg overreagerer litt. De har kartlagt barnet med to ulike skjema (på mitt initiativ) og funnet at han har innenfor normalen på alt. TS Anonymkode: 5ac8e...733
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #13 Skrevet 16. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du beskriver er muligens bittelitt sent ift alder, men ikke mye. Hvis barnet er gutt, er det iallefall ikke veldig uvanlig. Bleieslutt: Litt sent, men ikke katastrofalt. Ideelt sett bør dere ikke stresse med det, men jeg forstår jo frustrasjonen. Ville bare fortsatt som dere gjør, og så rolig tørke opp og ta på nye klær ved uhell. Ikke noe mer oppmerksomhet rundt det. Men forstår som sagt frustrasjonen når det blir mange uhell. Motorisk: I dag lærer jo mange barn å sykle i 4-årsalderen. Bor dere sånn at han ser andre barn sykle? Er han (eller hun) ikke interessert i å gjøre som de andre? Kan jo være alt fra frykt for det ukjente, ønske om å mestre, ønske om å være liten etc.. Han finner sikkert ut av det. Kanskje dere kan ha en balansesykkel stående "tilfeldig" ved huset, så kan han se på den og kanskje etterhvert finne ut at han kan forsøke? Språk: Tror ikke det er så uvanlig å snakke utydelig i den alderen. Har ei på 3,5 år selv, og hun er meget verbal, men mangler fortsatt noen lyder. Det gjorde søsteren også, men de kom på plass av seg selv. Hvis det nærmer seg skolestart og uttalen er like dårlig, kan dere snakke m bhg om å kanskje sette inn noe logopedhjelp. Anonymkode: f4c0e...ee7 Ja frustrasjonen blir til tider forferdelig stor når barnet tisser/bæsjer på seg selv om jeg ofte spør om vi skal gå på do sammen. Det er svært sykkelvennlige forhold her og storesøsteren og nabobarna sykler masse. 4-åringen har god tilgang på løpesykler. Det er også mye trass og sterk vilje hos denne 4-åringen og vi hadde lenge store problemer ved matbordet, spesielt varm mat. TS Anonymkode: 5ac8e...733 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #14 Skrevet 16. mai 2017 Jeg tenker at det aldri er dumt med en samtale med helsesøster (ikke ta barnet med den dagen du bringer dette på bane - det forstår mer enn du tror, og det er skikkelig ugreit om hun blir snakket om på den måten for hennes ører). Ang. bleieslutt, så tenker jeg at dette er normalt. Litt sent, men etter å ha arbeidet i barnehage, er det innenfor normalen i mine øyne. Min fireåring sluttet nettopp med bleie på natten, uten at det var noe stress. Dog tørr for et årstid siden på dagtid, men fremdeles skjer uhell ifb med lek, hvor all fokus er der. Har ikke "tid" til å gå på do eller tenker ikke på at det trengs, så uhellet er plutselig ute. Tenker at du ikke skal stresse med dette, og rett og slett ta tiden til hjelp, men oppmuntre uten å ha noen forventninger. Språklig synes jeg det virker som om hun er innafor. Ene mi ble fire i mars, og først den siste måneden har hun lagt fra seg en del feiluttalelser. R blir L, og noe mumlende/vag i flere uttalelser så vi må be henne gjenta seg ørten ganger før vi klarer å forstå. Språklig er hun normal, men litt sen. Mange barn har ikke klar uttale før 6-8 årsalderen. Jeg ville fjernet trehjulssykkelen og satt frem annen sykkel. Oppmuntre, ikke forvente. Bruker hun den ikke, så ok, men vil hun sykle, så er det eneste muligheten. Slik kan hun komme over aversjonen mot å prøve i hvert fall den nye tingen. Barn legger seg fort til vane og rutine, og å bruke trehjulssykkel er hun kjent med, hun håndterer den og derfor er den mest interessant. Sånn er det hos oss også, så vi har lagt bort den sykkelen. Den skal frem igjen i sommer, da vi har et yngre barn som er i rette alder - jeg vedder på at det blir mye krangling om den sykkelen, enda fireåringen har en kjempefin sykkel med støttehjul som hun kan bruke (som hun for øvrig synes er litt skummel og uvant, så hun må oppmuntres og motiveres om den skal brukes andre steder enn på terrassen, som er en kjent og trygg plass for henne). Hvilket fokus har de i bhg? Fokuserer de på språklæring? Det kan være essensielt, da barnet tilbringer mye tid i barnehage. Leker de mye for seg selv, så sier det seg selv at det blir dårlig med språklære. Ta en prat med barnehage (pedleder) om dette, og spør hvordan de bidrar til språklæring i gruppa hennes/hans. Det er også ting dere kan gjøre hjemme: snakk om hver minste ting dere gjør. Beskriv tingen omhyggelig. "Nå tar jeg ut smøreosten som du skal få på brødskiva. Da trenger vi en kniv, så vipper vi av lokket og smører på skiva. Det blir en gul tallerken og rosa kopp/glass i dag. Vær så god, her har du skive og melk." På den måten vil hun også lære setningsoppbygging, samt mange ord og uttrykk, og hun vil begynne å gjenkjenne farger, former osv. Anonymkode: 4b047...a61 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #15 Skrevet 16. mai 2017 Jeg brukte bleie om natten til jeg var 5 fordi jeg ikke turte å gå på do om natten. Anonymkode: 67fa3...a99
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #16 Skrevet 16. mai 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du beskriver er muligens bittelitt sent ift alder, men ikke mye. Hvis barnet er gutt, er det iallefall ikke veldig uvanlig. Bleieslutt: Litt sent, men ikke katastrofalt. Ideelt sett bør dere ikke stresse med det, men jeg forstår jo frustrasjonen. Ville bare fortsatt som dere gjør, og så rolig tørke opp og ta på nye klær ved uhell. Ikke noe mer oppmerksomhet rundt det. Men forstår som sagt frustrasjonen når det blir mange uhell. Anonymkode: f4c0e...ee7 ... Men bør jeg ikke snart ansvarliggjøre og kreve noe av barnet? Bør ikke barnet snart ønske å bli større og ikke ville tisse og bæsje på seg? Anonymkode: 5ac8e...733
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #17 Skrevet 16. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ... Men bør jeg ikke snart ansvarliggjøre og kreve noe av barnet? Bør ikke barnet snart ønske å bli større og ikke ville tisse og bæsje på seg? Anonymkode: 5ac8e...733 Det kommer sv seg selv, men ikke hvis du stresser med det. For da vil barnet, bevisst eller ubevisst, skjønne at dette gir oppmerksomhet og en form for makt. Anonymkode: daddb...2bd 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #18 Skrevet 16. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det aldri er dumt med en samtale med helsesøster (ikke ta barnet med den dagen du bringer dette på bane - det forstår mer enn du tror, og det er skikkelig ugreit om hun blir snakket om på den måten for hennes ører). Ang. bleieslutt, så tenker jeg at dette er normalt. Litt sent, men etter å ha arbeidet i barnehage, er det innenfor normalen i mine øyne. Min fireåring sluttet nettopp med bleie på natten, uten at det var noe stress. Dog tørr for et årstid siden på dagtid, men fremdeles skjer uhell ifb med lek, hvor all fokus er der. Har ikke "tid" til å gå på do eller tenker ikke på at det trengs, så uhellet er plutselig ute. Tenker at du ikke skal stresse med dette, og rett og slett ta tiden til hjelp, men oppmuntre uten å ha noen forventninger. Språklig synes jeg det virker som om hun er innafor. Ene mi ble fire i mars, og først den siste måneden har hun lagt fra seg en del feiluttalelser. R blir L, og noe mumlende/vag i flere uttalelser så vi må be henne gjenta seg ørten ganger før vi klarer å forstå. Språklig er hun normal, men litt sen. Mange barn har ikke klar uttale før 6-8 årsalderen. Jeg ville fjernet trehjulssykkelen og satt frem annen sykkel. Oppmuntre, ikke forvente. Bruker hun den ikke, så ok, men vil hun sykle, så er det eneste muligheten. Slik kan hun komme over aversjonen mot å prøve i hvert fall den nye tingen. Barn legger seg fort til vane og rutine, og å bruke trehjulssykkel er hun kjent med, hun håndterer den og derfor er den mest interessant. Sånn er det hos oss også, så vi har lagt bort den sykkelen. Den skal frem igjen i sommer, da vi har et yngre barn som er i rette alder - jeg vedder på at det blir mye krangling om den sykkelen, enda fireåringen har en kjempefin sykkel med støttehjul som hun kan bruke (som hun for øvrig synes er litt skummel og uvant, så hun må oppmuntres og motiveres om den skal brukes andre steder enn på terrassen, som er en kjent og trygg plass for henne). Hvilket fokus har de i bhg? Fokuserer de på språklæring? Det kan være essensielt, da barnet tilbringer mye tid i barnehage. Leker de mye for seg selv, så sier det seg selv at det blir dårlig med språklære. Ta en prat med barnehage (pedleder) om dette, og spør hvordan de bidrar til språklæring i gruppa hennes/hans. Det er også ting dere kan gjøre hjemme: snakk om hver minste ting dere gjør. Beskriv tingen omhyggelig. "Nå tar jeg ut smøreosten som du skal få på brødskiva. Da trenger vi en kniv, så vipper vi av lokket og smører på skiva. Det blir en gul tallerken og rosa kopp/glass i dag. Vær så god, her har du skive og melk." På den måten vil hun også lære setningsoppbygging, samt mange ord og uttrykk, og hun vil begynne å gjenkjenne farger, former osv. Anonymkode: 4b047...a61 Vi har alltid gjentatt det barnet sier på korrekt måte, "ja du vil ha brødskive ja", "se på den fine sebraen ja" osv. Og barnet leses for i en halv time hver eneste kveld på sengen. Barnet er flink til å gjenkjenne farger, men klarer ikke blyantgrep eller å tegne noe som helst som vi skjønner hva er (men vi roser jo selvfølgelig likevel). Anonymkode: 5ac8e...733
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #19 Skrevet 16. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har alltid gjentatt det barnet sier på korrekt måte, "ja du vil ha brødskive ja", "se på den fine sebraen ja" osv. Og barnet leses for i en halv time hver eneste kveld på sengen. Barnet er flink til å gjenkjenne farger, men klarer ikke blyantgrep eller å tegne noe som helst som vi skjønner hva er (men vi roser jo selvfølgelig likevel). Anonymkode: 5ac8e...733 Beskriv mer omhyggelig. Jeg vet det kan føles rart og uvant - men det er sånn de lærer! "Det var en fin sebra med svarte/hvite (avhengig av hvordan du ser en sebra) striper. Tror du den kan løpe? (demonstrer løping med hånd eller sebra)". Bare et eksempel på hvordan en kan utdype og utforme en goood samtale med mye læring. "En brødskive med ost skal bli! Tror du jeg finner ost og smør i kjøleskapet? (gå bort til kjøleskapet, vent på svar. Gir hun det ikke, så åpner du og sier, "Jepp, fant ost og smør" (vis frem hver av tingene))". Gjør språket til en lek! Blyantgrepet kommer tidsnok. Her er det øving og rett og slett en "lærer" som er tingen. Tegn sammen med henne, få henne til å se på tegningen din mens du tegner. Forklar alt du tegner, "Strek, sirkel, hode, ører, øyne, firkant". Spør hvor øyne skal. Spør hvor føttene og halen skal. Si aldri "den". "Kan du hente den til meg". "Her er den". "Så fin den var". "Kan du hente den stripete ballen til meg". "Her er boka di". "Så fin, oransje blomst du har". Øv mye på begreper som inni, utenpå, over, under, stor, liten. "Så legger vi boka oppå bordet". "Vi triller bilen under bordet". "Her er det en stor sokk. Den sokken er din. Her er lillesøsken sin sokk. Den sokken er liten. Hvilken sokk passer til dukka , tror du? Skal vi prøve den store sokken først?" Osv. Noen barn trenger mer oppfølgning enn andre, og ditt barn krever litt mer enn sitt eldre søsken (antar jeg, siden du er usikker på om barnet er normalt) når det gjelder språk. Legg en god innsats i språklæring, og du får et barn som lærer om hun/han vil det eller ikke. Plutselig løsner det, skal du se. Anonymkode: 4b047...a61 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #20 Skrevet 16. mai 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beskriv mer omhyggelig. Jeg vet det kan føles rart og uvant - men det er sånn de lærer! "Det var en fin sebra med svarte/hvite (avhengig av hvordan du ser en sebra) striper. Tror du den kan løpe? (demonstrer løping med hånd eller sebra)". Bare et eksempel på hvordan en kan utdype og utforme en goood samtale med mye læring. "En brødskive med ost skal bli! Tror du jeg finner ost og smør i kjøleskapet? (gå bort til kjøleskapet, vent på svar. Gir hun det ikke, så åpner du og sier, "Jepp, fant ost og smør" (vis frem hver av tingene))". Gjør språket til en lek! Blyantgrepet kommer tidsnok. Her er det øving og rett og slett en "lærer" som er tingen. Tegn sammen med henne, få henne til å se på tegningen din mens du tegner. Forklar alt du tegner, "Strek, sirkel, hode, ører, øyne, firkant". Spør hvor øyne skal. Spør hvor føttene og halen skal. Si aldri "den". "Kan du hente den til meg". "Her er den". "Så fin den var". "Kan du hente den stripete ballen til meg". "Her er boka di". "Så fin, oransje blomst du har". Øv mye på begreper som inni, utenpå, over, under, stor, liten. "Så legger vi boka oppå bordet". "Vi triller bilen under bordet". "Her er det en stor sokk. Den sokken er din. Her er lillesøsken sin sokk. Den sokken er liten. Hvilken sokk passer til dukka , tror du? Skal vi prøve den store sokken først?" Osv. Noen barn trenger mer oppfølgning enn andre, og ditt barn krever litt mer enn sitt eldre søsken (antar jeg, siden du er usikker på om barnet er normalt) når det gjelder språk. Legg en god innsats i språklæring, og du får et barn som lærer om hun/han vil det eller ikke. Plutselig løsner det, skal du se. Anonymkode: 4b047...a61 Tusen takk for mange gode tips! Jeg ser at tipsene dine b la går ut på å få barnet til å undre (tror du den store sokken passer til dokka osv), og det er jo topp mtp å få ta del i følelsene som jeg jo så gjerne vil vite noe om. TS Anonymkode: 5ac8e...733 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå