Gå til innhold

Metoder å feste klatreplanter (eføy, vin osv) ved vegg uten å ødelegge denne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nymalt garasjevegg, masse vekster som skal klatre oppover. Hvordan kan jeg feste disse på en smart måte? Må kunne male igjen om åtte år.

Anonymkode: 95770...1ee

Skrevet

Eføy klatrer vel selv. Vi plantet..noe jeg ikke husker det norske navnet på akkurat nå, sånne som blir røde og fine på høsten. De klatret selv. Bare plantet de ved veggen og resten gikk av seg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten stativ altså? Hva gjør du når du skal male?

Skrevet

Hva med å bruke slikt stativ? Samme farge som husveggen og vises ikke bak plantene når de vokser seg store. Og når du skal male huset kan du bare løsne stativet/ dytte det litt ut mot plantene og male bak? Vet ikke jeg, har aldri prøvd det selv, men ser for meg at dette kunne gått an?:) 

AnonymBruker
Skrevet

Skulle det følge med et bilde? :) Er nemlig litt usikker. Noen kjøper stativ, jeg kan også tenke meg å flette noe i metalltråd bare.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sånn armerings matte som er montert 10 cm fra veggen, i jern og kan enkelt? tas legges ned når veggen må males igjen om noen år. Mannen støpte en slags fot og det er festet i veggen med strekkfisker.   Før hadde vi espalier, men de råtnet så fort. 

Anonymkode: f01e6...856

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også valgt armeringsjern. Evt rustfri netting montert på stålramme slik at den kan vippes bort ved behov. Men ville plantet det minst 50 cm unna veggen. Du skal ha plass til å forberede veggen for maling senere også.

Anonymkode: 8a2fe...d61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Armeringsjern er jo en glimrende ide. Men er ikke det litt "tjukt" og synlig? Har du bilde?

Skrevet

Aldri tenkt på stativ, trodde poenget var at plantene klatret opp... Plantene klatrer jo litt hvor de vil, røsker dere det som klatrer på veggen løs da?

Vi flyttet innen maling/vask av fasade ble aktuelt. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Har du planter på trevegg vil det til slutt ødelegge veggen, just sayin'... Så armeringsjern litt ut fra veggen er nok det beste tipset både med tanke på å male, og på å beholde veggen intakt.

Anonymkode: 0f428...9fe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...