Gå til innhold

Dra på en helgetur i Europa på hostel alene, tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kvinne i 30-årene her. Er alenemor, og synes generelt at helgene uten barna er litt kjedelige. Jeg vil gjerne benytte tiden til å oppleve litt! Så kanskje en helgetur alene ville vært spennende? :) Pga økonomien må det være rimelig, og jeg tenkte kanskje hostel er moro, der hvor man sover flere stykker på et rom. Når det er flere er det vel uansett ingen stor fare for meg som dame alene på tur. 

Har lyst på en litt spennende storby, gjerne med litt historie og gamle bygninger. Kanskje museum, katedraler eller lignende. Og et uteliv hvor man kan komme i kontakt med nye mennesker. Da jeg søkte på Split (liker også strand og bad, så en kombo er supert) ser jeg jo at hostel er svært billig, kan fint få tre netter for 500 kr. Men hvordan vite hvor bra det er? Leser anmeldelser, men det er få som er skrevet av soloreisende. 

Jeg er avhengig av at det er sentralt, da jeg ikke er i så god form at jeg kan traske gatelangs i timesvis uten vondt i føttene. :) Bråk er egentlig ikke noe stort problem, ørepropper fungerer fint. 

Noen som har tips til reisemål, serverdigheter, hostels, eller andre ting jeg bør tenke over? :) 

Anonymkode: 5d689...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Relevante tips hadde vært fint. (Filmene har jeg sett, de er jo ikke skumle en gang, bare dårlige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Relevante tips hadde vært fint. (Filmene har jeg sett, de er jo ikke skumle en gang, bare dårlige)

Det er HØYST relevant. For alt jeg vet kunne du hatt en sart sjel.

Anyroad: Airbnb. Går ut i fra at du har hørt om det? 

Når du sier du er kulturinteressert er det første jeg tenker på Praha, Wien, Paris, Barcelona, Berlin, Athen, Venezia. Luktet litt på noen av de? Vanskelig å vite om du er bereist eller ei. Likens hvilken type mat du liker. Tsjekkisk mat smaker grevling og hoggorm, så den kan du stryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg reiser masse alene og bor på vandrerhjem, mye i Europa, men har også vært alene på vandrerhjem i Sør-America. Er nå 26 og skal til Praha, Bratislava (ooh, Hostel-filmene :P ) og Budapest i sommer. 
Jeg passer alltid på å velge vandrerhjem med mange anmeldelser, og at folk skriver at området er trygt og at de som eier/jobber på vandrerhjemmet er hyggelige og til å stole på. Når jeg reiser alene i steder jeg kjenner lite og føler er litt skumlere, velger jeg vandrerhjem med skikkelig høy rating. 

Jeg har hatt fantastiske opplevelser i Irland (ikke Dublin!) og i Skottland. 

Av og til opplever man at folk holder seg litt for seg selv eller er lite på rommet, noen ganger blir man skikkelig godt kjent med folk og finner på ting sammen. Det er ofte soloreisende på vandrerhjem, men man kan jo også være uheldig og ende opp med en vennegjeng som ikke kan engelsk. Det pleier uansett å arrangeres pub crawl og sånn for alle som bor der, spesielt i byene. 

Hvor vidt det er mye bråk er veldig forskjellig, men ja, ørepropper funker bra! Er egentlig mest frustrerende med alle som ikke har ørepropper, og som ynker seg hver gang man må liste seg opp på do om natta. 
Av og til lukter deg vondt på rommene. Det finnes raringer som henger svette sokker opp til tørk, ikke har dusja på en måned, går nakne rundt på rommet, har fyllesex i køya under deg, sovner i senga di... Jeg har opplevd mye rart, men aldri noe i nærheten av farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reiser også alene (er småbarnsmor og liker å ta en og annen storbyhelg alene) innimellom. For meg fungerer det ikke med hostel. Lå en del på vandrerhjem etc da jeg var yngre, men syntes det ble slitsomt. For meg, når jeg reiser alene som "voksen" (nærmere 40), er det så viktig med en frisone der jeg bare kan slappe av og se på tv eller chille på senga, med mitt eget bad rett ved siden av. Det kan være litt anstrengende å reise alene, blir ofte mye gåing, så jeg unner meg alltid et enerom når jeg er på slike turer. Men jeg er ikke så utadvendt, da, og hvis jeg måtte dele sovesal med noen mennesker som jeg ikke følte meg komfortabel med, ville det spolert hele turen min. Jeg hater å føle på forpliktelser til å drive small talk, eller føle meg som en sær einstøing hvis alle andre på rommet kjenner hverandre og jeg ikke er med i gruppen. Enklere å skjalte ut alle slike stressmomenter ved å bestille enerom.

Anonymkode: a2cd8...f9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, Linaria skrev:

Jeg reiser masse alene og bor på vandrerhjem, mye i Europa, men har også vært alene på vandrerhjem i Sør-America. Er nå 26 og skal til Praha, Bratislava (ooh, Hostel-filmene :P ) og Budapest i sommer. 
Jeg passer alltid på å velge vandrerhjem med mange anmeldelser, og at folk skriver at området er trygt og at de som eier/jobber på vandrerhjemmet er hyggelige og til å stole på. Når jeg reiser alene i steder jeg kjenner lite og føler er litt skumlere, velger jeg vandrerhjem med skikkelig høy rating. 

Jeg har hatt fantastiske opplevelser i Irland (ikke Dublin!) og i Skottland. 

Av og til opplever man at folk holder seg litt for seg selv eller er lite på rommet, noen ganger blir man skikkelig godt kjent med folk og finner på ting sammen. Det er ofte soloreisende på vandrerhjem, men man kan jo også være uheldig og ende opp med en vennegjeng som ikke kan engelsk. Det pleier uansett å arrangeres pub crawl og sånn for alle som bor der, spesielt i byene. 

Hvor vidt det er mye bråk er veldig forskjellig, men ja, ørepropper funker bra! Er egentlig mest frustrerende med alle som ikke har ørepropper, og som ynker seg hver gang man må liste seg opp på do om natta. 
Av og til lukter deg vondt på rommene. Det finnes raringer som henger svette sokker opp til tørk, ikke har dusja på en måned, går nakne rundt på rommet, har fyllesex i køya under deg, sovner i senga di... Jeg har opplevd mye rart, men aldri noe i nærheten av farlig. 

Tusen takk for tips! 

Irland har jeg veldig lyst til å dra til, har du noen spesielle steder du anbefaler? Man får mest opp Dublin, og for meg som har reist lite er det vanskelig å finne ut hvor jeg bør dra. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser også alene (er småbarnsmor og liker å ta en og annen storbyhelg alene) innimellom. For meg fungerer det ikke med hostel. Lå en del på vandrerhjem etc da jeg var yngre, men syntes det ble slitsomt. For meg, når jeg reiser alene som "voksen" (nærmere 40), er det så viktig med en frisone der jeg bare kan slappe av og se på tv eller chille på senga, med mitt eget bad rett ved siden av. Det kan være litt anstrengende å reise alene, blir ofte mye gåing, så jeg unner meg alltid et enerom når jeg er på slike turer. Men jeg er ikke så utadvendt, da, og hvis jeg måtte dele sovesal med noen mennesker som jeg ikke følte meg komfortabel med, ville det spolert hele turen min. Jeg hater å føle på forpliktelser til å drive small talk, eller føle meg som en sær einstøing hvis alle andre på rommet kjenner hverandre og jeg ikke er med i gruppen. Enklere å skjalte ut alle slike stressmomenter ved å bestille enerom.

Anonymkode: a2cd8...f9c

Takk for svar! Jeg skal til syden alene neste år tenkte jeg, med eget rom, for å slappe av. Men på små helgeferier har jeg lyst til å prøve det aller rimeligste, bare for å se om det er noe for meg. Hvis det fungerer så vil jeg jo kunne oppleve mye mer mtp økonomien enn om jeg bruker enerom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Charlotteul skrev:

Det er HØYST relevant. For alt jeg vet kunne du hatt en sart sjel.

Anyroad: Airbnb. Går ut i fra at du har hørt om det? 

Når du sier du er kulturinteressert er det første jeg tenker på Praha, Wien, Paris, Barcelona, Berlin, Athen, Venezia. Luktet litt på noen av de? Vanskelig å vite om du er bereist eller ei. Likens hvilken type mat du liker. Tsjekkisk mat smaker grevling og hoggorm, så den kan du stryke.

Jeg er ikke bereist i det hele tatt, så kjempeglad for tips! :) AirBNB tror jeg ikke jeg tør, ser for meg at det er tryggere der noen andre styrer. 

Jeg spiser det meste, og er ikke sånn at jeg må ha superlokal mat heller, så selv de større turiststedene er aktuelle. 

Wien har jeg ikke tenkt over, jeg elsker hester, kanskje jeg kunne funnet et show også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Roma? Eller Barcelona? I Barcelona får du jo også by og strand sammen. Paris, Budapest.. Men Split er en koselig by:) I de største byene er det stort sett ikke noe problem å finne bra hostels. Du kan jo ta en kikk på Hostelworld.com, de har jeg brukt en del. Og ville også dobbeltsjekket anmeldelsene på Tripadvisor før jeg booket noe. Det vil nok sikkert være noen andre som reiser alene der i alle fall. Dersom du havner på rom med bare folk som reiser sammen med noen, så er det sikkert et oppholdsrom du kan sette deg i, og kanskje komme i kontakt med noen andre på hostelet som reiser alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Du kan også benytte tjenester som AirBnB, der lokalbefolkningen leier ut enten en hel leilighet eller et eget soverom (hvor du da deler kjøkken og bad med de som bor der). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athen! Masse å se, alt i gåavstand, men metroen funker fint om du blir sliten. Masse historie, gamle bygninger, museer, grønne lunger, god mat. Athen er også en veldig trygg by, men som i alle storbyer må du passe på verdisakene dine. AirBnB kan være så mye, fra å sove på sofaen hos verten til egne leiligheter og hus. Vertene får poeng og anbefalinger av gjestene, så det er ikke vanskelig å finne en vert du kan stole på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er veldig modig finnes det jo også Couchsurfing, hvor du bor hjemme hos noen lokale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips! 

Irland har jeg veldig lyst til å dra til, har du noen spesielle steder du anbefaler? Man får mest opp Dublin, og for meg som har reist lite er det vanskelig å finne ut hvor jeg bør dra. 

Takk for svar! Jeg skal til syden alene neste år tenkte jeg, med eget rom, for å slappe av. Men på små helgeferier har jeg lyst til å prøve det aller rimeligste, bare for å se om det er noe for meg. Hvis det fungerer så vil jeg jo kunne oppleve mye mer mtp økonomien enn om jeg bruker enerom. 

Galway!! Også Derry, Kilkenny, Killarney og Cashel er fine steder hvor jeg har bodd på utrolig hyggelige vandrerhjem. Vandrerhjemmene i Dublin er ikke spesielt fine. Ta Bus Éireann rett fra Dublin Airport til disse stedene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
29 minutter siden, Linaria skrev:

Galway!! Også Derry, Kilkenny, Killarney og Cashel er fine steder hvor jeg har bodd på utrolig hyggelige vandrerhjem. Vandrerhjemmene i Dublin er ikke spesielt fine. Ta Bus Éireann rett fra Dublin Airport til disse stedene. 

Galway :ninuskapus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har tips til reisemål, serverdigheter, hostels, eller andre ting jeg bør tenke over? :) 

Bruk tripadvisor så får du ofte "ratings" på hostelene. Du kan " booke" på forhånd så slipper du å dele soverom med 20 andre..

Det er vel ikke altfor mye annet å tenke på en pass, klær, penger og de andre standardtingene man trenger hvis du sover borte et par netter.

Severdigheter kan du lese deg opp på eller høre på anbefalinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
3 timer siden, Froning skrev:

Bruk tripadvisor så får du ofte "ratings" på hostelene. Du kan " booke" på forhånd så slipper du å dele soverom med 20 andre..

Det er vel ikke altfor mye annet å tenke på en pass, klær, penger og de andre standardtingene man trenger hvis du sover borte et par netter.

Severdigheter kan du lese deg opp på eller høre på anbefalinger..

Hva mener du med at man slipper å dele soverom? Er ikke dette poenget med vandrerhjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, Linaria skrev:

Hva mener du med at man slipper å dele soverom? Er ikke dette poenget med vandrerhjem?

Jeg tror ikke han leste tråden helt :) Å be meg høre på anbefalinger på serverdigheter når det er det jeg har bedt om her tyder også på det. Men jeg er takknemlig for alle svar! (Å dele soverom med flere er nettopp det jeg har lyst til å prøve, kanskje liker jeg det, og da vil jeg kunne møte masse nye mennesker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
5 timer siden, Linaria skrev:

Er ikke dette poenget med vandrerhjem?

Nei, det er det ikké .

Det handler mer om pris og srandard. Mulig det var mer slik før i tiden.

Endret av Froning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke han leste tråden helt :) Å be meg høre på anbefalinger på serverdigheter når det er det jeg har bedt om her tyder også på det. Men jeg er takknemlig for alle svar! (Å dele soverom med flere er nettopp det jeg har lyst til å prøve, kanskje liker jeg det, og da vil jeg kunne møte masse nye mennesker!)

Det beklager jeg;)

Let etter hosteller som tilbyr dormitory/dormroom.. De fleste gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Amsterdam.

I tillegg finnes det hostels kun for kvinner der. 

Byen har syklister i fokus og er kjempelett å utforske for turister. Engelsken i Nederland er i tillegg langt bedre enn i Norge så språkproblemer får du ikke. Severdighetene er så mange at det vil være urettferdig overfor Amsterdam å liste opp en ufulstendig liste. 

Anonymkode: df053...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...