AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #1 Skrevet 15. mai 2017 Jeg er adoptert og er heldig som har fått kontakt med min biologiske familie. Ønsker å besøke dem med familien min når barna mine er litt større, kanskje om 2-3år. Tenker da en reise på i allefall 3-4 uker. Avstanden er lang, og det kan fort koste mye. Har også et stebarn som bor mest hos moren sin, synes dere barnet burde bli invitert med på en slik tur? Har i grunnen ikke lyst å ha med stebarnet, for ønsker at den tiden vi har med min biologiske familie skal bli brukt på mine barn, ikke at vi må ha fokus på å inkludere stebarnet som er en litt eldre. En annen greie er skolefri. Siden det blir veldig varmt i landet i juli og august hadde det vært best å dra dit om våren. Er blitt strengere med skolefri, ser derfor for meg at det må skje før barna mine når skolealder. Stebarnet derimot går allerede på skolen. Hvis vi av økonomiske årsaker venter til mine barn begynner på skolen ser jeg for meg at det er lettere å søke dem fri for en lang periode siden det tross alt handler om å besøke et land hvor de har røttene sine. Det samme vil ikkje gjelde for stebarnet. Hvis vi drar på en mer «vanlig» og kortere ferie til fødelandet mitt senere (etter et første møte med familien), gjør det meg ikke noe om stebarnet mitt er med. Vet jeg er tidlig ute med problemstillingen, men må nesten begynne og spare til en slik tur allerede nå, og har lyst å kunne prate litt med barna om at vi skal besøke familien i utlandet en dag. Og hvis barna nevner det for stebarnet mitt tror kanskje h*n at h*n også skal være med. Synes bare dette er vanskelig, for er redd stebarnet mitt vil føle seg utenfor om vi drar på tur uten h*n. Og hvordan forklarer vi det for h*n om vi drar uten h*n? Hvis stebarnet bodde hos oss på nærmest fulltid eller ikke hadde noen mor ville jeg kanskje ha følt det annerledes. Anonymkode: cc910...341 1
Ananas. Skrevet 15. mai 2017 #2 Skrevet 15. mai 2017 Har ingen erfaring med stebarn og ferie, så skal ikke kommentere den biten. Det du bør gjøre med en gang er å sjekke skolens regelverk/praksis mtp. fri, for i mange kommuner nå er det ikke mulig å få fri i fire uker uavhengig av årsak (maksgrense på 14 dager, den er nasjonal, men praktiseres litt ulikt). Om det er venteliste på skolen dine barn skal gå på, mister de plassen. Dere som foreldre får også alt ansvar for opplæring i tiden barna er borte. Dere kan ikke bare søke om fri, men må faktisk søke om å ta barna ut av skolen, og så skrive dem inn på nytt. Gjør det ikke det, regnes det som ulovlig fravær. Rent praktisk vil det derfor være mye enklere å reise før barna begynner på skolen, men her er det mange andre faktorer som spiller inn, og de kan jeg ikke nok om til å uttale meg. 2
ViljaH Skrevet 15. mai 2017 #3 Skrevet 15. mai 2017 Dette mener jeg handler om hvordan du presenterer reisen overfor dine barn og der igjen stebarn. Du kan vri det mot at du skal på en reise bakover i dine røtter og lete opp og møte slekt og steder viktig for familien. En personlig oppdagelsesferd. Da er det naturlig å ta med barna dine som har samme røtter, for å bli kjent med opphav og kultur. Mannen din blir med fordi han er din mann. Stebarnet blir ikke med fordi det ikke er barnets røtter. Du kan si at på denne første reisen skal menneskene der få bli kjent med sin slekt. Senere vil dere dra på ferie og besøk, og da ønsker du at stebarnet blir med. Det er mye bedre å si til stebarnet hva du vil hun/han skal bli med på, heller enn hva du ikke vil. Være inkluderende heller enn ekskluderende. Jeg mener det må være lov å dra på en slik selvoppdagelsesferd for deg og dine barn, uten at man må dra med utenforstående. Stebarnet blir jo bare publikum på den første reisen. 28
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #4 Skrevet 15. mai 2017 Dersom du drar uten mannen din så er det jo ikke et dillemma. Anonymkode: 61f37...0a2 11
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #5 Skrevet 15. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom du drar uten mannen din så er det jo ikke et dillemma. Anonymkode: 61f37...0a2 Godt poeng. Men mannen må nok være med for å passe på barna. Og siden jeg ønsker at familien min blir kjent med faren til barna mine. TS Anonymkode: cc910...341 2
ViljaH Skrevet 15. mai 2017 #6 Skrevet 15. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du drar uten mannen din så er det jo ikke et dillemma. Anonymkode: 61f37...0a2 Kan ikke han få oppleve sine barns og kones røtter? 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #7 Skrevet 15. mai 2017 15 minutter siden, Ananas. skrev: Har ingen erfaring med stebarn og ferie, så skal ikke kommentere den biten. Det du bør gjøre med en gang er å sjekke skolens regelverk/praksis mtp. fri, for i mange kommuner nå er det ikke mulig å få fri i fire uker uavhengig av årsak (maksgrense på 14 dager, den er nasjonal, men praktiseres litt ulikt). Om det er venteliste på skolen dine barn skal gå på, mister de plassen. Dere som foreldre får også alt ansvar for opplæring i tiden barna er borte. Dere kan ikke bare søke om fri, men må faktisk søke om å ta barna ut av skolen, og så skrive dem inn på nytt. Gjør det ikke det, regnes det som ulovlig fravær. Rent praktisk vil det derfor være mye enklere å reise før barna begynner på skolen, men her er det mange andre faktorer som spiller inn, og de kan jeg ikke nok om til å uttale meg. Takk for gode råd😊 TS Anonymkode: cc910...341
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #8 Skrevet 15. mai 2017 6 minutter siden, ViljaH skrev: Dette mener jeg handler om hvordan du presenterer reisen overfor dine barn og der igjen stebarn. Du kan vri det mot at du skal på en reise bakover i dine røtter og lete opp og møte slekt og steder viktig for familien. En personlig oppdagelsesferd. Da er det naturlig å ta med barna dine som har samme røtter, for å bli kjent med opphav og kultur. Mannen din blir med fordi han er din mann. Stebarnet blir ikke med fordi det ikke er barnets røtter. Du kan si at på denne første reisen skal menneskene der få bli kjent med sin slekt. Senere vil dere dra på ferie og besøk, og da ønsker du at stebarnet blir med. Det er mye bedre å si til stebarnet hva du vil hun/han skal bli med på, heller enn hva du ikke vil. Være inkluderende heller enn ekskluderende. Jeg mener det må være lov å dra på en slik selvoppdagelsesferd for deg og dine barn, uten at man må dra med utenforstående. Stebarnet blir jo bare publikum på den første reisen. Takk for mange bra tips, har tenkt at det måtte være noe slik jeg kunne si. Likte det med «røtter» og «slekt». Jeg har tenkt «familie», men det blir kanskje lettere om jeg sier «slekt». For stebarnet mitt kan kanskje tenke at hvis det er familie vi besøker skal h*n være med siden h*n også er min familie. Slekt derimot blir litt annerledes. TS Anonymkode: cc910...341 4
Rosalie Skrevet 15. mai 2017 #9 Skrevet 15. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt poeng. Men mannen må nok være med for å passe på barna. Og siden jeg ønsker at familien min blir kjent med faren til barna mine. TS Anonymkode: cc910...341 Siden det innebærer at din mann må bruke opp nesten hele årets feriekvote på denne turen, må du regne med at stebarn må få være med, og dermed at turen må legges til skolens sommerferie. 28
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #10 Skrevet 15. mai 2017 1 minutt siden, Rosalie skrev: Siden det innebærer at din mann må bruke opp nesten hele årets feriekvote på denne turen, må du regne med at stebarn må få være med, og dermed at turen må legges til skolens sommerferie. Tenkte at vi kanskje kunne søke ulønnet permisjon. Tror det kan la seg gjøre, men derfor vi må spare en del. Ser for meg at da kan stebarnet kan være med oss om sommeren som vanlig😊 TS Anonymkode: cc910...341 11
Meadow Skrevet 15. mai 2017 #11 Skrevet 15. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenkte at vi kanskje kunne søke ulønnet permisjon. Tror det kan la seg gjøre, men derfor vi må spare en del. Ser for meg at da kan stebarnet kan være med oss om sommeren som vanlig😊 TS Anonymkode: cc910...341 Jeg synes vel egentlig at dette er helt greit, og en fin løsning. Under forutsetning at mannen din er enig og at det ikke går utover stebarnets opprinnelige ferie. 6
Rosalie Skrevet 15. mai 2017 #12 Skrevet 15. mai 2017 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte at vi kanskje kunne søke ulønnet permisjon. Tror det kan la seg gjøre, men derfor vi må spare en del. Ser for meg at da kan stebarnet kan være med oss om sommeren som vanlig😊 TS Anonymkode: cc910...341 Så lenge stebarn får være sammen med dere like mye som vanlig (ikke bare sommerferien), og denne turen ikke sluker all kapital, slik at stebarnet får gode samværs- og ferieopplevelser, bør det la seg gjøre. Men vær litt obs på stebarnet, far bør kanskje ta med seg dette på en kul tur bare de to for å veie opp for at det ikke får være med til latin-Amerika, Afrika eller Asia. Jeg vet ikke hvor dere bor, men en helg på Tusenfryd eller i Legoland kan veie opp for mye. Endret 15. mai 2017 av Rosalie 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #13 Skrevet 15. mai 2017 Så lenge du presenterer dette rett for stebarnet går det fint. Dette forutsetter og at dere har et godt forhold fra før, ellers vil barnet kunne føle seg enda mer ekskludert i fars nye familie. Barnet må og få feire hos dere som normalt, men man må ikke reise bort for å ha ferie. Barnet vil kunne forstå at det koster å reise for å finne sine røtter, og derfor blir det en rolig og koselig hjemmeferie i sommer (med små utflukter for å gjøre noe annet enn å hoppe på trampolina). Jeg ser for meg at å presentere det som nevnt over, med at dere skal reise til det landet du kommer fra for å finne din slekt og dine røtter, og at neste gang, når dere skal på ferie dit, skal barnet få være med. Det kan bli kjedelig for barnet siden dere skal besøke personer dere ikke kjenner enda og dere kommer til å bruke mye tid til å finne dine røtter, men neste gang drar dere dit for å oppleve landet og være på ferie hos din familie og da skal barnet selvfølgelig få bli med. I tillegg reiser dere utenom skoleferiene og det er vanskelig å få fri. Anonymkode: 8f5e3...8f1 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #14 Skrevet 15. mai 2017 23 minutter siden, ViljaH skrev: Kan ikke han få oppleve sine barns og kones røtter? Ja, selvsagt. Det var kun et forslag. Anonymkode: 61f37...0a2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #15 Skrevet 15. mai 2017 4 minutter siden, Rosalie skrev: Så lenge stebarn får være sammen med dere like mye som vanlig (ikke bare sommerferien), og denne turen ikke sluker all kapital, slik at stebarnet får gode samværs- og ferieopplevelser, bør det la seg gjøre. Men vær litt obs på stebarnet, far bør kanskje ta med seg dette på en kul tur bare de to for å veie opp for at det ikke får være med til latin-Amerika, Afrika eller Asia. Jeg vet ikke hvor dere bor, men en helg på Tusenfryd eller i Legoland kan veie opp for mye. Det bør absolutt kunne la seg gjøre med en kul opplevelse som du sier😊 Stebarnet vil selvsagt kunne være med oss like mye som vanlig. TS Anonymkode: cc910...341 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #16 Skrevet 15. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du presenterer dette rett for stebarnet går det fint. Dette forutsetter og at dere har et godt forhold fra før, ellers vil barnet kunne føle seg enda mer ekskludert i fars nye familie. Barnet må og få feire hos dere som normalt, men man må ikke reise bort for å ha ferie. Barnet vil kunne forstå at det koster å reise for å finne sine røtter, og derfor blir det en rolig og koselig hjemmeferie i sommer (med små utflukter for å gjøre noe annet enn å hoppe på trampolina). Jeg ser for meg at å presentere det som nevnt over, med at dere skal reise til det landet du kommer fra for å finne din slekt og dine røtter, og at neste gang, når dere skal på ferie dit, skal barnet få være med. Det kan bli kjedelig for barnet siden dere skal besøke personer dere ikke kjenner enda og dere kommer til å bruke mye tid til å finne dine røtter, men neste gang drar dere dit for å oppleve landet og være på ferie hos din familie og da skal barnet selvfølgelig få bli med. I tillegg reiser dere utenom skoleferiene og det er vanskelig å få fri. Anonymkode: 8f5e3...8f1 Mannen min er heldigvis god på å få til fine utflukter i nærområdet uten at det koster flesk, og pga aldersforskjellen vil han nok mer og mer naturlig gjøre noen spennende aktiviteter med stebarnet mitt uten fellesbarna😊 TS Anonymkode: cc910...341
Rotemor Skrevet 15. mai 2017 #17 Skrevet 15. mai 2017 Jeg har vondt for å se at denne problemstillingen hadde eksistert om rollene var motsatt. Altså at kvinnen har "stebarnet" i ligningen.... Ikke for å henge deg ut, TS. Men andre veien er mindre sannsynlig; at en kvinne sa det var greit å dra på familieferie/oppdagelsestur uten sitt særkullsbarn i flokken.. 16
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #18 Skrevet 15. mai 2017 7 minutter siden, Rotemor skrev: Jeg har vondt for å se at denne problemstillingen hadde eksistert om rollene var motsatt. Altså at kvinnen har "stebarnet" i ligningen.... Ikke for å henge deg ut, TS. Men andre veien er mindre sannsynlig; at en kvinne sa det var greit å dra på familieferie/oppdagelsestur uten sitt særkullsbarn i flokken.. Tja, kanskje det. Jeg har tenkt det handler mest om hvor mye stebarnet er hos oss, og hvorvidt stebarnet har en mor eller far som de bor mest hos. Hvis stebarnet hadde hatt sitt hovedhjem hos oss ville jeg tenkt nok tenkt at det burde være med. Men stebarnet har et godt hjem hos mor, og vi har samvær. Ikke noen 50/50 ordning for å si det slik. TS Anonymkode: cc910...341 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #19 Skrevet 16. mai 2017 Helt enig i at spebarnet ikke trenger å være med nettopp fordi det ikke bor hos dere. Ovenfor barnet ville jeg begrunnet det med at det ikke er mulig på grunn av skole- og poengtert at dere også skal reise i ferien slik at h*n også kan bli med hvis dere blir gode venner med bio-familien din. Anonymkode: 74d83...a64 3
FluffyJuggernaut Skrevet 16. mai 2017 #20 Skrevet 16. mai 2017 (endret) Jeg syns ikke barnet trenger å være med på en slik tur, iallefall ikke første gangen. Syns ViljaH skrev ett godt innlegg om hvordan dere kan forklare og begrunne hvorfor h*n ikke kan være med denne gangen. Men jeg syns det er viktig at dere prioriterer å gjøre noe spesielt når stebarnet kommer til dere i ferien, at h*n føler at dere har hatt deres ferie uten h*n. Jeg tenker kanskje pappaen kan ta seg en helgetur eller en liten uke alene med barnet sitt, om det er camping, besøk sammen med farens familie, badeland eller en tur til en storby er ikke så nøye. Men da blir h*n og få en spesiell tur bare h*n også. En annen ting er at h*n som skilsmissebarn får oppleve mye mer siden h*n har to familier. Så h*n får jo opplevelser med moren sin som ikke søskene får, så det kan jo være en ting å minne barnet på om h*n syns det er urettferdig. Endret 16. mai 2017 av Elliespelli 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå