Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt flau, men jeg aner ingenting om forsikringer og hva jeg har. Jeg er en ung voksen, og fremdeles er det mamma som har kontroll på dette, tror jeg. Og tror hun betaler forsikring for meg enda. Tror det er livsforsikring, men vet ikke om det er noen andre som er sannsynlig at hun har på meg?

Hvilke forsikringer er vanlig? Jeg eier ikke egen bolig, og har ikke ordinær jobb og ei heller familie.

Føler det er litt skammelig å ikke kunne noe om dette, men til mitt forsvar så er jeg en ganske evneveik person, generelt sett.

Vil noen opplyse meg litt? Burde jeg overta forsikringene på meg selv, og hvordan gjør man det? Bestemmer man selv hvor mye man betaler inn?

Dette er noe jeg ikke engang har tenkt på så langt i mitt voksne liv..

Anonymkode: 8978b...fb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du innboforsikring? Reiseforsikring? 

Anonymkode: 36709...5c9

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du innboforsikring? Reiseforsikring? 

Anonymkode: 36709...5c9

Nei. Reise gjør jeg aldri.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Reise gjør jeg aldri.

Reise gjør du så fort du går ut døra di. Reiseforsikring gjelder også hjemme (utenfor huset da).

Anonymkode: 682d9...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Livsforsikring er det vel ikke noe poeng for deg å betale for, med mindre du har barn eller make som er avhengig av din inntekt. Høres litt merkelig ut at moren din har livsforsikring på deg, sikker på at du ikke mener helseforsikring (uføreforsikring og/eller ulykkesforsikring)? Det er det ihvertfall lurt å ordne seg, mens man enda er ung og relativt frisk. Av alvorlige sykdommer som kan gjøre at man ikke kvalifiserer til forsikring lenger, er det mange som pleier å vise seg fra midten av 20-årene allerede. Katastrofetenking, men sånn man må tenke når det gjelder forsikring. Hvis moren din har slik forsikring på deg skal du overta den ja, med mindre du vet 100% sikkert at du ikke har noe i helsehistorikken din som et selskap kan reagere på (for de skal vite ALT inkl. psykisk, og hente ut journalen din).

Ja, du kan velge inn og utbetalingsbeløp innen visse rammer, iallefall når det gjelder ulykkesforsikring. Tror de fleste regulerer uføreforsikring etter inntekten din, men ikke 100% sikker. Reiseforsikring og innboforsikring kan også være greit, noen har spesielle tilbud for ung voksen... Men hvis du ikke reiser ut av landet og ikke eier mer enn du tåler å tape/erstatte blir det mer en vurdering enn noe som er et must... De verste katastrofene dekkes tross alt av ufør- og ulykkesforsikring når du oppholder deg i Norge, ting kan alltids erstattes, verre om man får selve inntektspotensialet (kroppen/helsa) skadet og står uten den type forsikring... 

Anonymkode: 774ec...ed6

AnonymBruker
Skrevet

Kom på jeg skrev feil over her... Tenkte på "kritisk sykdom/alvorlig sykdom" der jeg skrev ulykkesforsikring (selv om det også kan være noe å vurdere, men vil si mindre viktig for de fleste). Kritisk sykdom skal også dekke invalidiserende ulykker som fører til lammelse, store brannskader, etc. (men kun de verste ulykkene, går mest på potensielt invalidiserende sykdom ellers). Prioriter ufør, kritisk sykdom er nr. 2 hvis du har råd, ulykke hvis du ser behov.

Anonymkode: 774ec...ed6

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reise gjør du så fort du går ut døra di. Reiseforsikring gjelder også hjemme (utenfor huset da).

Anonymkode: 682d9...34a

Men hvorfor forsikre de små tingene som kan skje på innenlands reiser?

Anonymkode: 01ef2...679

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor forsikre de små tingene som kan skje på innenlands reiser?

Anonymkode: 01ef2...679

Et eksempel:
Du tryner i trappa på vei ut døra og slår ut to tenner. Uten forsikring må du selv dekke tannbehandling på 30-40000, med reiseforsikring får du det meste dekket.
Enda et eksempel:
Du blir frastjålet veska di av en som napper den med seg når du sitter på bussen. I veska hadde du Laptop og mobiltelefon i tillegg til lommebok med kort og penger. Uten forsikring kan du vinke farvel til alt dette mens du med forsikring vil kunne få kjøpe deg nytt kun ved å betale en egenandel.

Innboforsikring er i alle fall et must. Tenk om det skulle brenne hos deg. Du vil da måtte skaffe deg alt du har på nytt til full pris. Mange tenker at de ikke har noe av verdi, men om du skulle måtte kjøpe alle klærne dine nye, alt du har i kjøkkenskapene, alle møblene dine osv.... det ville blitt ganske så dyrt, ja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å snakke med mamma og spørre om hun betaler noen forsikring for deg? Bor du i egen bolig så er innbo og husforsikring alfo og omega. 

Anonymkode: a3947...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt viktig å ha reiseforsikring mener nå jeg.. Og ja, er du under en viss alder kan det godt være du dekkes av din mors. Her står det også noe om fordeler og ulemper med forskjellige forsikringer ser jeg: https://finanskompass.com/reiseforsikring/. Kan jo lese seg opp på de ulike og se om de har noe nytteverdi for deg :-) 

Anonymkode: 1fe9d...a4d

Skrevet
På 16.5.2017 den 14.34, Angelheart2 skrev:

Et eksempel:
Du tryner i trappa på vei ut døra og slår ut to tenner. Uten forsikring må du selv dekke tannbehandling på 30-40000, med reiseforsikring får du det meste dekket.
Enda et eksempel:
Du blir frastjålet veska di av en som napper den med seg når du sitter på bussen. I veska hadde du Laptop og mobiltelefon i tillegg til lommebok med kort og penger. Uten forsikring kan du vinke farvel til alt dette mens du med forsikring vil kunne få kjøpe deg nytt kun ved å betale en egenandel.

Innboforsikring er i alle fall et must. Tenk om det skulle brenne hos deg. Du vil da måtte skaffe deg alt du har på nytt til full pris. Mange tenker at de ikke har noe av verdi, men om du skulle måtte kjøpe alle klærne dine nye, alt du har i kjøkkenskapene, alle møblene dine osv.... det ville blitt ganske så dyrt, ja.

Tyveri/veskenapping som nevnt i eksempel nr. 2 er ofte inkludert i innboforsikring. Ofte følger det også med en rettshjelpforsikring, dvs du får dekket advokatkostnader ved en eventuell rettstvist.

Regn ut hva det vil koste deg å erstatte ALT du har av møbler, hvitevarer, elektronikk, mat klær og diverse ting og tang. Selv om du ikke eier mye kan det fort bli mange penger hvis alt må kjøpes nytt.

I tillegg til vanlig innboforsikring anbefaler jeg en "tabbeforsikring". Den dekker uhell som vannsøl eller knust skjerm på laptop, matvarer som går tapt pga strømbrudd etc. Det er et mye billigere alternativ enn de forsikringene du får tilbud om når du kjøper f.eks mobil. Ulempen er at du må betale egenandel, men du kan til en viss grad velge selv hvor høy egenandel du vil ha. (Men lav egenandel = høy forsikringspremie.)

Uansett bør du snarest mulig skaffe deg oversikt over hvilke forsikringer du har, inkludert å lese vilkårene.

AnonymBruker
Skrevet

Innbo er minimum.

Anonymkode: d3f3f...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...