Gå til innhold

Sliter så med presentasjo sangst :( Hjelp!! Eksamen

Elena87

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ei jente på 19 år som går påbygg. Snart skal jeg opp i muntlig eksamen og det gjør meg KVALM.

Før presentasjoner; så er jeg alltid nervøs, jeg sliter med å få sove, jeg begynner nesten å gråte av tanken :-( 

Under presentasjoner;tror jeg at jeg kommer til å tisse på meg for jeg er så redd, jeg MÅ ha manus for jeg takler ikke atfolk ser på så klarer jeg ikke å tenke, noe som gjør meg avhengig av manus. Jeg skelver helt sykt (sist hørtes det ut som jeg krøllet manuset, så ille er det), jeg kjapper meg å leser med vilje for å bli fort ferdig, jeg blir svimmel og tror jeg svimer av osv. Det flaueste er at jeg mister taleevnen, altså leser sagtere og sagtere så klarer jeg nesten ikke å åpne munn.

Presentasjonsangst begynte jeg å få i starten av 2017, og det utviklet seg til at jeg får angstanfall i klasserommet osv, jeg MÅ ha eget rom under prøver..

Blir deprimert av å tenke på hvor mye flinkere jeg pleide å være og plutselig; bæm, så snudde det seg

Hjelp meg, plis hva kan jeg gjøre?? :(

Jeg kommer til å besvime forran sensoren :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter min mening blir situasjonen langt verre når man tenker på de som ser på, og tenker på hvordan de oppfatter deg. Jeg synes faktisk det er lettere å være fri fra manus da det er lettere å være selvgående og blokkere ut andre faktorer. Jeg må imidlertid ha stålkontroll på det jeg vil formidle, og underveis har jeg bare et overfladisk blikk på de på den andre siden. Det vil si at jeg ser på publikumet og skifter blikket naturlig, men jeg tenker ikke på de som faktisk sitter der (hvis du skjønner). 

Det som gjør det mer overkommelig for meg er: 
1. Planlegging og visualisering av situasjonen. Jeg liker å være godt forberedt på alt. Dette gjelder alt fra å komme seg til stedet man skal ha presentasjonen til hva som kommer til å skje under presentasjonen. 
2. Stille veldig godt forberedt i det du skal legge frem. 
3. Distansere meg fra publikum. 

Dersom noe av dette ikke er i orden går det fort galt for meg, men denne listen vil variere fra person til person. Jeg råder deg til tenke litt gjennom hva som vil gjøre det lettere for deg å gå gjennom dette, men dette krever jo ofte litt utprøving. 

Sensor vil uansett deg ikke noe vondt. Sensor er din venn, og det er eksaminator også som vil geleide deg gjennom hele opplegget med en ro og selvsikkerhet. De ønsker å se hva du kan, ikke hva du ikke kan, og de forstår at mange er nervøse. Men det å komme seg ut av en prentasjonsangst er en treningssak. Det kommer ikke over natten, og prosessen kan være ekkel, ukomfortabel, grøsselig og alt annet som du nok allerede har opplevd. Det positive er at du blir bedre over tid. Enhver presentasjon er en prestasjon i seg selv, og det er ett steg nærmere til å bli kvitt denne presentasjonsangsten. Jo mer du eksponeres, jo tryggere vil du etter hvert føle deg. 

Dersom det hjelper deg kan du også si ifra til eksaminator og sensor at du er veldig nervøs (eller hvordan du velger å beskrive det, bare det ikke blir for utleverende), så vil de ofte tenke på dette under selve gjennomføringen av eksamen. Da er de kanskje litt mer bevisste på måten de stiller spørsmål på etc. 

Anonymkode: 94e47...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...