AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #1 Skrevet 15. mai 2017 Min lille sin rutine. Våkner kl 08:30 1 flaske med melk , Kl 09:30 frokost 2 grove skiver med litt forskjellig pålegg . Kl 12 , 1 av og til 2 små yoghurt feks sprett sine , eller annen type . Kl 14 1 banan eller annen frukt. Kl 15:30 ca , middag samme mat som oss , men spiser kansje en halv liten barnetallerken . Kl 17 1 lite barneglass smootie av og til melk eller frukt milkshake . Kl 19 en dyp men full tallerken med havregrøt . Kl 20 sovner lille. Lille i huset er 2år og snart 3 mnd veier 12,3 kg bruker str 92/98 i klær. Får høre av andre i venninde gruppen at barnet mitt spiser for lite i forhold til dem sine barn . Hva syntes dere? Anonymkode: 866f5...5a2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #2 Skrevet 15. mai 2017 Man skal ikke sammenligne med andre barn- det viktigste er at ditt barn følger sin vekstkurve. Noen barn spiser mindre enn andre, uten at det trenger være noe galt. Er du bekymret for vekt/vekst så kontakt helsestasjon eller lege for vurdering Anonymkode: 5d829...508 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #3 Skrevet 16. mai 2017 Min sønn hadde stor appetitt da han var to år; 2 brødskiver til frokost 3 brødskiver til lunsj 1 brødskive, yoghurt og frukt (til "fruktmåltidet i bhg) 1 stor barneporsjon middag inkl grønnsaker 2 brødskiver eller en stor tallerken grøt/grynblanding til kvelds Jeg husker ikke helt vekt, men tipper 15 kg. Han var normal i vekt og høyde, men mange reagerte på all maten han spiste... Fetteren som var to mnd eldre spiste omtrent som ditt barn. Begge guttene er nå 18 år og omtrent samme høyde og vekt. Anonymkode: 4f158...16c
Arkana Skrevet 16. mai 2017 #5 Skrevet 16. mai 2017 Mengdemessig synes jeg det ser normalt ut, men jeg savner et måltid med mer substans mellom frokost og middag. Yoghurt (spesielt barneyoghurt) inneholder en del sukker og jeg personlig ville heller gitt grovt brød med sunt pålegg eller noe annet enn bare yoghurt og frukt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #6 Skrevet 16. mai 2017 Min spiser sjeldent mer en 1 skive. Yoghurt spiser han ikke. For meg er det snop Middag er opp og ned , men vi tvinger ham ikke til å spise. ( De har kokk i barnehagen og mye digg varm mat til lunsj) Kvelds er enten grøt, skiver, pannekaker, rester av middagen osv. Frukt og grønnsaker spiser han når han vil i løpet av dagen Anonymkode: fe1c9...5d2
Gjest Nori Skrevet 16. mai 2017 #7 Skrevet 16. mai 2017 (endret) Vår to-åring spiser noe sånn som dette: Frokost ca 8.00: To brødskiver / en god porsjon havregrøt. Lunsj: 11.00: To brødskiver / en god porsjon havregrøt / omelett laget på to egg og grønnsaker. Noen ganger frukt eller yoghurt (naturell) i tillegg. "Fruktmåltid" i barnehagen 14.00: Usikker på hvor mye han spiser her, men både brød og frukt/grønnsaker. Er han hjemme får han gjerne omelett, banalapper eller tilsvarende til dette måltidet. 16-16.30: Gir "kveldsmat" på dette tidspunktet. Havregrøt, brødskiver eller omelett vanligvis. (Avhenger av hva han har spist tidligere på dagen) 18-18.30: Middag. Spiser det samme som oss. Spiser gode porsjoner, men avhenger selvsagt av hva vi har. Enkelte ting er han mer glad i enn andre. Med god porsjon mener jeg en hel full barnetallerken fra IKEA, gjerne mer. Får ofte dessert i form av friske bær. Han veier vel rett i underkant av 13 kg. Endret 16. mai 2017 av Nori
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #8 Skrevet 16. mai 2017 Min er 2 1/2 år og spiser sånn ca 08.00 Frokost - 2 brødskiver, grovbrød og et glass melk 11.00 Lunsj - 2 brødskiver, mulig med egg e.l og vann eller melk 14.00 - Yoghurt og frukt 17.00 - en porsjon middag og vann 19.00 - Kveldsmat - 2 brødskiver med grovbrød Ca 100cm og 17kg Anonymkode: 1d4b4...2b7
Gjest GoldenLioness Skrevet 16. mai 2017 #9 Skrevet 16. mai 2017 Frokost 06.30 Stor porsjon havregrøt Lunsj 10.30 Kjøttboller/fiskekaker med grønnsaker inni etc(spiser i snitt 8 kjøttboller) Mellom ca 13.30 Har alltid med 2 brødskiver med leverpostei, men varierer hvor mye han spiser av det Middag 15.30 En god porsjon(full barneskål) med kjøtt, søtpotet, Gulerot, brun ris, mais, erter etc Kvelds Stor porsjon havregrøt Ellers elsker han å snackse på havrekjeks/stang, maispuffer, sjokolade, brownies etc
Vera Vinge Skrevet 16. mai 2017 #10 Skrevet 16. mai 2017 Jeg stusser også på hvorfor barnet spiser så lite mellom frokost og middag. Jeg regner ikke yoghurt som et måltid, mer som kos eller et lite mellommåltid. Så jeg ville servert grøt, brødskive eller annet til lunsj. Da sønnen min var to år spiste han betydelig mer enn dette, men barn er forskjellige og han har alltid vært litt stor av seg (og dermed sikkert også trengt mer mat). Samtidig har det gått veldig i perioder, i noen perioder har han spist skikkelig mye, andre perioder veldig lite, noe som ofte har hengt sammen med sykdom. (Og så er det mulig jeg er uvitende, som aldri har gitt barna mine flaske, men er det vanlig at toåringer fortsatt får mme i stedet for et vanlig måltid?) 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #11 Skrevet 16. mai 2017 Min er ett og ett halvt da. Kl 08: flaske med melk 250 ml. Alt fra ingenting til en halv brødskive. Gjerne blåbær eller litt knekkebrød osv. Kamp for hver bit på morningen. 1130: en brødskive med egg. Gjerne en halv yoghurt. 15: middag, varierende mengde. En halv tallerken som din eller bare 10 skjeer eller så. 16-1630: frukt eller smoothie 1830: en brødskive. Noen ganger en og en halv. 250 ml melk. Veier 9 kg og er 80 cm. Anonymkode: 528da...f04
Arkana Skrevet 16. mai 2017 #12 Skrevet 16. mai 2017 36 minutter siden, Vera Vinge skrev: (Og så er det mulig jeg er uvitende, som aldri har gitt barna mine flaske, men er det vanlig at toåringer fortsatt får mme i stedet for et vanlig måltid?) Ingen av våre har fått mme etter ett års alder. Etter det spiste de bare vanlig mat og drakk kumelk eller vann til måltidene. (Tåteflasker har vi forresten også gjort et poeng av at kun skulle brukes til mm/mme og ingenting annet, så når de var ferdige med mme drakk de kun av tutekopp eller vanlig kopp/glass,)
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #13 Skrevet 16. mai 2017 5 minutter siden, Arkana skrev: Ingen av våre har fått mme etter ett års alder. Etter det spiste de bare vanlig mat og drakk kumelk eller vann til måltidene. (Tåteflasker har vi forresten også gjort et poeng av at kun skulle brukes til mm/mme og ingenting annet, så når de var ferdige med mme drakk de kun av tutekopp eller vanlig kopp/glass,) Samme her. Ikke mme eller tåteflaske etter ett år Anonymkode: 1d4b4...2b7
My_Lady Skrevet 16. mai 2017 #14 Skrevet 16. mai 2017 Ca hva jenta mi på 2,5 spiser på en dag. Frokost: 1-2 skiver med pålegg Lunsj: 1 Egg + 1 skive + litt frukt og grønnsaker Mellomåltid: yoghurt + frukt/grønnsaker Middag: Varierende mengde, alt fra 2 biter til voksenporsjon Kveldsmat: 1-2 skiver/ 1 egg Drikker vann til alle måltider. Eneste jeg reagerer på er at barnet ditt ikke spiser en skikkelig lunsj, men ellers syns ikke jeg mengdene er noe å bekymre seg for, noen barn spiser mindre enn andre uten at det er noe galt.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #15 Skrevet 16. mai 2017 Det er mer enn hva vår spiser tror jeg. Skyr til frokost. Prøver med brødskiver, men det er ikke populært. Forsøkt med omelett, lapper osv uten hell. 1-2 brødskiver med pålegg og grønnsaker Brød og frukt/grønnsaker Middag (her er det gjerne svært lite som spises. Stort sett kun grønnsaker og litt hvis det er fisk og kylling) Til kvelds spises også lite, men prøver med forskjellig. Får 2 dl melk før legging. Anonymkode: e9759...7bf
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #16 Skrevet 16. mai 2017 Hvorfor får h*n en flaske melk? Dropp den og gi skikkelig frokost med en gamg i stede. Anonymkode: 3f09a...b30 1
Wit Skrevet 16. mai 2017 #17 Skrevet 16. mai 2017 Jeg tenker som flere her at du skal kutte den flaska med melk du gir på morgenen. Det gjør at barnet er mett en time etterpå når det skal spise brødskiver. Det holder med vanlige brødskiver og melk ved siden av i den alderen. Ikke la barnet drikke seg mett. Det er også viktig med skikkelig mat gjennom dagen. En yoghurt er heller noe du kan gi etter at vanlig mat er spist. Syns barnet får småting veldig ofte. Det gjør at det aldri blir skikkelig sulten. Det bør gå ihvertfall 2 timer fra et måltid til neste. Ellers opparbeider ikke barnet seg nok apetitt til neste måltid. Min datter var ganske småspist, men i den alderen spiste hun ca sånn: Kl 0700 frokost 1-2 brødskiver med et glass melk Kl 1100 lunsj - her var det enten brødmat eller varmmat i barnehagen. Spiste 1-2 brødskiver her også. Kl 1400 Mellom måltid - frukt og evt. en liten youghurt Kl 1630 Middag som oss bare barneporsjon Kl 1900 Kveldsmat - en porsjon havregrøt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #18 Skrevet 16. mai 2017 2 år og spiser: 07:30 - skål med havregrøt, blåbær og eple 09:00 - frukt i bhg 10:30 - varm lunsj 13:30 - et lite brødmåltid i bhg 16:00 - middag + dessert (oppskjært frukt) 18:00/18:39 - kveldsmat (brødskiver/havrelapper/omelett og en yoghurt). Anonymkode: 3f09a...b30
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #19 Skrevet 16. mai 2017 Frokost: Et egg, rå grønnsaker, skyr, litt hjemmelaget müsli med melk, en smoothie etc. Varierer veldig hva som er i matpakken. Lunsj: Brødskiver eller en sjelden gang varmmat hvis de har det i barnehagen. Han spiser gjerne 2-3 brødskiver. Fruktmåltid i barnehagen: Frukt, grønt og resten av matpakken Middag: 1-2 porsjoner med det vi har. Av og til frukt, bær eller en bit mørk sjokolade til dessert. Vi spiser middagen så sent at den gjelder som kveldsmat også. Opplever at barna spiser mye mer når de er skikkelig sultne, så vi serverer så og si aldri mellommåltider. Anonymkode: b9abb...f58
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #20 Skrevet 17. mai 2017 En 2åring bør ikke få mme i flaske! For det første er de ikke babyer, for det andre så trenger de noe ordentlig mat og ikke drikke seg mette på starten av dagen. Flaske bør man slutte med rundt ett års alder. Anonymkode: f0673...a6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå