Sharon90 Skrevet 15. mai 2017 #1 Skrevet 15. mai 2017 Hei Jeg sparer til bunad til meg selv, og planlegger å kjøpe brukt. Men jeg lurer på om dere har noen tips til hva jeg må se etter når jeg kjøper brukt? Har lest om følgende: At ikke enden på stakken er stygg At det er stoff på innsiden av den til å sy ut eller inn, at ikke alt eventuelt er klippet vekk. At selve broderiene er fine... Det er snakk om en Rogalandsbunad. Håper, når dagen en gang kommer, at jeg kan få med eg ei jeg kjenner som syr den type bunad. Men ønsker å ikke kjøpe "katta i sekken"..
Sheltay Retrac Skrevet 15. mai 2017 #2 Skrevet 15. mai 2017 Jeg ville absolutt sjekket hvor den er sydd hen. Er den brodert i Kina og montert i Norge, eller er det ekte norsk håndtverk? Er den fra en seriøs leverandør? Så ville jeg sjekket agramanene, de blir fort slitt. Og sjekket om evt. sølv har mye riper. Mansjettene på skjorta kan fort være slitt.
Sharon90 Skrevet 15. mai 2017 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2017 Takk ! Hvis bunaden er veldig gammel forsvinner vell sannsynligheten for at de er sydd i utlandet kanskje? Er det en merkelapp ol. man kan se etter mtp hvor den er sydd? Ser at noen har merker, men de sier meg så lite Også får man håpe selger er ærlig.
Sheltay Retrac Skrevet 15. mai 2017 #4 Skrevet 15. mai 2017 Seriøse, håndsydde bunader har nok ikke noen merkelapp. Da er den nok konfeksjonssøm. Står det størrelseslapp inni er ikke det et tegn på kvalitet, for å si det sånn. 2
Sharon90 Skrevet 15. mai 2017 Forfatter #5 Skrevet 15. mai 2017 Takker =) Gleder meg sånn til jeg en dag kan få kjøpt meg egen bunad ❤
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #6 Skrevet 15. mai 2017 Jeg kjøpte brukt via finn og den var sydd av et familiemedlem av selgeren, utrolig fin bunad og veldig unik også da den er sydd av en tante av eieren Så det er absolutt fint å kjøpe brukt! Anonymkode: cc61e...9c5
Sharon90 Skrevet 16. mai 2017 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2017 Ja, jeg vurderer ikke en gang en ny I konfen min lånte jeg en, men i de siste årene har jeg vært helt i fra meg etter å få kjøpt meg en lik. Med samme vesten etc. Ligger en del av de på finn, men jeg må få spart pengene. Ikke lett når man er alene med to barn og permittert. Men jeg legger til sides alt jeg får utenom, enten det er noen kr fra besteforeldre eller når jeg panter 🤗 Har også fått den store sølja av mamma. Så jeg er på vei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå