Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i kalorioverskudd, og ønsker å spise noe som lett gir kalorier uten at jeg føler meg for mett av det. Hva tror dere metter mest av Questbar og to never nøtter? Dette gir ca. like mange kalorier, men er usikker på hva som gir minst og kortest metthetsfølelse. 

Vet at nøtter er lurest med tanke på at Questbarer er dyrt, men ønsker innspill uten hensyn til pris :)

Anonymkode: a2bbc...777

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nøtter og barer brukes ofte av folk som skal ned i vekt. Metthet er individuelt, subjektivt og vane- og situasjonsavhengig. Jeg ville ha prøvd meg fram, testet ut måltidsrytme, med vekt på flere små måltider, prøvd å finne noe som stimulerer appetitten, og hatt i mente at sukker/karbohydrat/tomme kalorier metter minst for kaloriene.

Endret av Pringle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Pringle skrev:

Nøtter og barer brukes ofte av folk som skal ned i vekt. Metthet er individuelt, subjektivt og vane- og situasjonsavhengig. Jeg ville ha prøvd meg fram, testet ut måltidsrytme, med vekt på flere små måltider, prøvd å finne noe som stimulerer appetitten, og hatt i mente at sukker/karbohydrat/tomme kalorier metter minst for kaloriene.

Jeg vet at det brukes for folk som skal ned i vekt, men jeg skal spise det I TILLEGG til all annen mat jeg spiser. Som "snacks" etter et annet måltid eller mellom måltider. Derfor er jeg opptatt av at det skal ha liten metthetsfølelse, slik at det blir enkelt å spise vanlige måltider som normalt. 

Skrevet

Du må uansett sjekke ut hvilken effekt det har på deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Pringle skrev:

Du må uansett sjekke ut hvilken effekt det har på deg.

Men jeg sikter jo til andres meninger/erfaringer? Må gå an å få spørre om det uten at jeg må sjekke ut for meg selv først. Skjønner jo at det kan være individuelle forskjeller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig mett av nøtter i alle fall. Flytende føde er vel det som gir minst metthetsfølelse. Proteinshake, helmelk, sjokomelk, juice osv. Du kan også ha fløte i kaffen.

Anonymkode: 236ab...de7

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere metter mest av Questbar og to never nøtter? Dette gir ca. like mange kalorier, men er usikker på hva som gir minst og kortest metthetsfølelse. 

Metthetsfølelse er veldig individuelt så du må bare prøve ut begge alternativene selv og se hvordan du føler deg.

For min egen del metter merker jeg ikke to never nøtter med tanke på metthetsfølelse. Questbar har jeg aldri spist, men for tilsvarende barer føler jeg i det minste at jeg har spist noe. 

Anonymkode: a6335...64b

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg sikter jo til andres meninger/erfaringer? Må gå an å få spørre om det uten at jeg må sjekke ut for meg selv først. Skjønner jo at det kan være individuelle forskjeller. 

Min mening (og jeg generaliserer ut fra egen erfaring, som riktignok er det motsatte problemet, overvekt og for stor appetitt) - etter at jeg har sovet på det - er at selv om å få opp vekta er et overordnet mål, bør du også tenke på din vekt og ditt kosthold som en del av din generelle helse og trivsel. Hvis du er undervektig, er du kanskje også lett underernært på ett eller flere næringsstoffer. Underernæring fører ofte til manglende appetitt, og man gror fort fast et spor, og ditt spor er å spise for lite. Kanskje synes du mat er kjedelig? Jeg synes derfor du bør ta sikte på å spise så variert som mulig, og ordentlig mat. Det betyr at du burde utvide horisonten litt, og ikke bare ha et valg mellom to alternativer. Du kan godt ha en fast struktur på det, det kan gjøre det lettere å komme inn i en god vane, og å holde på vanen over tid.

For eksempel (tenkte eksempler, juster til din virkelighet):
Mandag spiser du egg og bacon, tomatbønner og stekte poteter til frokost.
Tirsdag har du fruktsalat med vaniljekrem ved siden av lunsjen.
Onsdag drikker du et stort glass sjokolademelk (Oboy+helmelk) før du pusser tennene for kvelden.
Torsdag spiser du en fruktyoghurt og en neve nøtter ved siden av lunsjen.
Fredag spiser du rå grønnsaker med guacomole eller hummus mens du ser på detektimen.
Lørdag tar du en hamburger med pommes frites og en milkshake sammen med gjengen.
Søndag spiser du desserten som mamma laget.

Du må spise mer for resten av livet for at det skal få en varig effekt, og derfor må opplegget ditt være noe du kan trives med, eller så "detter" du bare av. Lag et opplegg du ikke har lyst til å avbryte, så vil du lykkes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...