AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #21 Skrevet 16. mai 2017 Kommer vel helt an på hvilket fagområde du er utdannet i. Jeg fikk veldig gode karakterer på bacheloren min, men tok master allikevel til tross for at jeg var veldig skolelei. På masteren gjorde jeg det veldig middelmådig ift. bacheloren, men mastergraden gjorde at jeg kvalifiserte for stillinger jeg ellers måtte hatt bachelor pluss mange års erfaring for å kvalifisere til. Jeg har en bror som er utdannet med "bare" bachelor innenfor samme fagfelt, og jeg har nesten 100.000 mer i lønn enn han til tross for at jeg har null år erfaring og han har mer enn ti. Anonymkode: aeb68...fa3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #22 Skrevet 16. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg avsluttet min master i fjor. Og du vil ikke tro hva jeg og mine nyutdannede kollegaer jobber med. Hva arbeidsgiver krever av minimumskompetanse er ofte noe helt annet enn hva de ender opp med å ansette. Rett og slett fordi de kan. I min stillingen var det i stillingsannonsen et krav om bachelor, men ingen uten master ble vurdert. Rett og slett fordi antall søkere med master var like stort som antall søkere med bachelor. Etter at jeg begynte i jobben har jeg merket at jobben strengt tatt kunne blitt gjort av noen med kun vgs-utdanning. Altså var ikke minimumskravet bachelor ikke engang strengt tatt nødvendig for tjenesten, men bare for det formelle. Flere og flere sektorer og arbeidsplasser vil i fremtiden oppleve akkurat dette. Det blir en selvforsterkende "ond" sirkel. Så svaret er at master blir mer og mer grunnutdanningen til arbeidsstyrken i Norge, og det formelle grunnkravet for å få jobb. Deretter vil alt annet skille deg fra andre jobbsøkere. Så master er mer nødvendig nå enn for ti år siden, og om ti år vil master bli mer nødvendig enn nå. Og sånn vil det fortsette. Anonymkode: 893af...6e7 Jeg har forståelse for din mening. Du har jo sikkert jobbet hardt for master og selvsagt ønsker å forsvare det. Men jeg kjøper likevel ikke argumentene. 1) Hvorfor kan jobben du utfører utføres av en vgs-elev (vgs utdanning), når du har lang utdanning. Det høres ut som en enkel jobb? Er det ikke mer tilfredsstillende å søke større utfordringer når du har gått så lenge på skole? Anonymkode: 06503...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #23 Skrevet 16. mai 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer vel helt an på hvilket fagområde du er utdannet i. Jeg fikk veldig gode karakterer på bacheloren min, men tok master allikevel til tross for at jeg var veldig skolelei. På masteren gjorde jeg det veldig middelmådig ift. bacheloren, men mastergraden gjorde at jeg kvalifiserte for stillinger jeg ellers måtte hatt bachelor pluss mange års erfaring for å kvalifisere til. Jeg har en bror som er utdannet med "bare" bachelor innenfor samme fagfelt, og jeg har nesten 100.000 mer i lønn enn han til tross for at jeg har null år erfaring og han har mer enn ti. Anonymkode: aeb68...fa3 Dere jobber vel i ulik bransje da? Anonymkode: 06503...8f5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #24 Skrevet 16. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere jobber vel i ulik bransje da? Anonymkode: 06503...8f5 Samme bransje (IT), men litt ulike stillinger. Han jobber innenfor support fordi det var den typen jobber han var kvalifisert til med "bare" en bachelor. Jeg jobber innenfor utvikling (som er en del bedre betalt). Han kan også programmere, men får ikke jobb og derav erfaring som utvikler uten mastergrad. Anonymkode: aeb68...fa3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #25 Skrevet 16. mai 2017 Jeg tok bachelor, jobbet noen år og tok deretter master på deltid ved siden av full jobb. Masteren jeg har er ikke påbygging på bachelor'en, men innen et annet felt. Jeg har altså bredde og arbeidserfaring og er attraktiv på arbeidsmarkedet. Anonymkode: 055ef...017
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #26 Skrevet 16. mai 2017 Jeg tenker at det kommer an på hvilke felt du tar bachelor i, som andre her også påpeker. Så kommer det an på hvilke jobber du er ute etter og hvor høyt du ønsker å klatre. I tillegg kommer det an på hvor godt du klarer å presentere deg i en søknad. Du må begrunne hvorfor dine to bachelorer er positivt for stillingen og hvorfor de bør velge deg. Som andre skriver er det både mastersyke og høy konkurranse noen steder. Det gjør at mange arbeidsgivere ansetter en med master selv om en med bachelor kan gjøre jobben like bra. Noen her nevner at personer rett fra vgs kunne gjort jobben en masterutdannet har. Arbeidsgivere velger de med master fordi de kan, ikke fordi de må, i noen tilfeller. Jeg har ikke tatt master selv, men noen av de jeg kjenner som har master har et så smalt felt at jeg lurer på hvor attraktive de er på markedet. Om du har en master i noe som er så spesielt at arbeidsgivere ikke skjønner hva de dreier seg om, kan det være vanskelig å forklare hvilken kompetanse man har som er et fortrinn i stillingen over en med bachelor (som de kan lønne lavere...). Som sagt, jeg tror også ambisjonene dine spiller inn her. I tillegg til fagområde og kunnskapen til de som ansetter deg. Anonymkode: 4b229...113
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #27 Skrevet 16. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samme bransje (IT), men litt ulike stillinger. Han jobber innenfor support fordi det var den typen jobber han var kvalifisert til med "bare" en bachelor. Jeg jobber innenfor utvikling (som er en del bedre betalt). Han kan også programmere, men får ikke jobb og derav erfaring som utvikler uten mastergrad. Anonymkode: aeb68...fa3 Vel det er fullt mulig å få jobb i systemutvikling med bare bachelor. Jeg har selv bachelor i det og startet som nyutdannet for ca 1.5 år siden. Nå er det rekrutteringsfolk som ringer og sender mail til meg hele tiden. Det jeg erfarte var at arbeidsgiverene jeg var på interju hos ikke brøy seg stort om karakterer i hovedsak. Vel det telte bra å ha litt over snittet. Men jeg hadde selv fått en D i bacheloroppgaven etter at han jeg jobbet med hippet av halveis. Men det ble ikke spørt noe om. Det de brøy seg om var egne prosjekter jeg jobbet med på fritiden. De ville se kode og at det tekniske var på plass. Anonymkode: ca243...9bf
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #28 Skrevet 16. mai 2017 Vi er enige om at man får bedre lønn med master enn bachelor, ihvertfall startlønn. Men dersom jeg tar to bachelorgrader som passer bra i hop, har jeg vel rett på bedre lønn enn å berre ha ein bachelorgrad? Med hilsen, trådstarter Anonymkode: 06503...8f5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #29 Skrevet 16. mai 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er enige om at man får bedre lønn med master enn bachelor, ihvertfall startlønn. Men dersom jeg tar to bachelorgrader som passer bra i hop, har jeg vel rett på bedre lønn enn å berre ha ein bachelorgrad? Med hilsen, trådstarter Anonymkode: 06503...8f5 Nei, dessverre. Og "rett på" er det uansett ikke noe som heter i det private. Anonymkode: 055ef...017
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #30 Skrevet 16. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er enige om at man får bedre lønn med master enn bachelor, ihvertfall startlønn. Men dersom jeg tar to bachelorgrader som passer bra i hop, har jeg vel rett på bedre lønn enn å berre ha ein bachelorgrad? Med hilsen, trådstarter Anonymkode: 06503...8f5 Jeg tror ikke du vil få noe uttelling økonomisk for en ekstra bachelorgrad. Jeg vet ikke hvilket yrke du sikter deg inn mot, men mest sannsynlig må du selge deg inn med kun den ene bachelorgraden. Selv om kombinasjonen av de to bahelorgradene ikke er helt på jordet, så skal det mye til, slik jeg ser det, å finne et yrke hvor du bruker begge utdanningene 50/50. Jeg kan derfor ikke se hvordan du skal få mer lønn. Som personen over meg skriver, så er det ingenting som heter "rett på bedre lønn" - spesielt ikke i det private. Du får det du får. I det offentlige har man ulike lønnstrinn etter utdanningsnivå, men jeg vet ikke om to bachelorgrader gir noen uttelling. Jeg tviler egentlig på det. Anonymkode: 0e8e8...58e
SunnivaOslo Skrevet 17. mai 2017 #31 Skrevet 17. mai 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Å si at det er bedre med to bachelorgrader enn en master er som å si at det er bedre med to fagbrev enn en bachelor. I noen tilfeller vil det være det, men det kan egentlig ikke sammenliknes. At du har en master viser evne til dedikasjon til faget, du får en spisskompetanse som (hvis du velger riktig) er helt unik for deg. Anonymkode: a6d52...1cf Njaaaaaa....vel,tro meg når jeg sier det finnes mye ymse "spisskompetanse" der ute. Det er mye rart for å si det slikt..Jeg har sett CV-er der jeg tenker "hvorfor i all verden tok han en master i dette?hvorfor søker han jobb her?" Så det kommer veldig ann på hva for en master man har. Ang 2 fagbrev vs 1 bachelor så vil jeg heller ha ansatt en med 2 fagbrev som har vært i arbeidslivet enn en med 1 bachelor som bare har jobbet i sommerferien. Har en person feks fagbrev etter lærlingtid+et til etter arbeid så snakker vi om 5 år + med arbeidserfaring som er mye mer verdifullt enn en som kun kan teori men ikke praksis. Selv har jeg ikke master,men jeg har 2 bachelor,1 fagbrev,en haug med kurs som er tatt via jobb og 1 års studier. jeg vurderer å ta en master men vet ikke om det er verdt det da jeg har den jobben jeg har. Det er også veldig vanlig med master og jeg opplever ofte å se at folk som søker seg hit har tatt samme masteremne,hvor mye spisskompetanse har man egentlig da?Jo flere som tar et type master,jo mindre spesialisert blir det.
Gjest undulater Skrevet 17. mai 2017 #32 Skrevet 17. mai 2017 Nei og ja, kommer helt an på hvilken utdannelse du tar.
RoH Skrevet 17. mai 2017 #33 Skrevet 17. mai 2017 Innenfor mitt fag jobber heller med en med et fagbrev i bånn og en bachelor på topp, enn en med master på topp rett fra videregående. Sistnevnte bruker vi gjerne 3-5 år på og få omskolert fra teoretisk teoretisk tenkesett over til en praktisk enkel tankegang. Men mulig byggebransjen og industribransjen ikke er i takt med resten av verden. De skal jo bare lage ett eller annet.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #34 Skrevet 19. mai 2017 Du kan jo heller ta en annen bachelor enn master feks? I noen steder i utlandet kan man ta en annen mastergrad enn bachelorgrad eller ta en tverrfaglig master. Så blir det en kombinasjon på den måten. Har gjort det selv og fagkombinasjonen blir unik enn at man har studert det samme alle fem årene. Anonymkode: 7d0f4...70a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå