AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #1 Skrevet 15. mai 2017 Trenger man virkelig en master? Hva om jeg tar to bachelorgrader som passer bra sammen? Jeg stiller spørsmål her, og er fullstendig klar over at mange her ikke er kompetent til å svare på det, men jeg ønsker likevel litt synspunkt fra dere med litt erfaring. . Fra mitt perspektiv så ser jeg på det som viktig å komme seg inn på jobbmarkedet. Etter det er gjort så kan man "klatre" innad i bedriften. Jeg mener jobberfaring teller mer enn en master. En bachelorgrad er et minimum, det bør man ha disse tider. Når det kommer til lønn så mener jeg det kommer etterhvert, basert på hvor god jobb du gjør. Hva mener du? Anonymkode: 06503...8f5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #2 Skrevet 15. mai 2017 Master gjør det en del lettere fordi man viser spisskompetanse, men å ha to bachelorer i noe som man kan kombinere er vel så bra om ikke bedre. F.eks. bachelor i økonomi og en annen i IT er bare positivt, men om du har bachelor i økonomi og i teaterkulisser så slår det ikke like bra ut. Kontakter har egentlig aller mest å si Anonymkode: 2d9cc...113 3
Torelli Skrevet 15. mai 2017 #3 Skrevet 15. mai 2017 Kommer helt ann på hva du har bachelor/ master i. F.eks bachelor ingeniør er verdt noe. Har du dermed en bachelor i et studie mange tar og har master i kan du selvsagt stige i gradene internt i et firma, men problemene starter når du vil bytte jobb. Sa er du enten overkvalifisert eller noen har bedre papirer enn deg.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #4 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, Torelli skrev: Kommer helt ann på hva du har bachelor/ master i. F.eks bachelor ingeniør er verdt noe. Har du dermed en bachelor i et studie mange tar og har master i kan du selvsagt stige i gradene internt i et firma, men problemene starter når du vil bytte jobb. Sa er du enten overkvalifisert eller noen har bedre papirer enn deg. Si jeg har to bachelor som utfyller hverandre bra, akkurat som bachelor i økonomi og bachelor i IT. Da har jeg en bred kompetanse slik jeg ser det ? Anonymkode: 06503...8f5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #5 Skrevet 15. mai 2017 Jeg har to bachelor som passer godt sammen, og jeg føler jeg kan velge og vrake i jobber. Blir sikkert en master etterhvert, men det handler om min egen interesse. Anonymkode: dca45...643
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #6 Skrevet 15. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si jeg har to bachelor som utfyller hverandre bra, akkurat som bachelor i økonomi og bachelor i IT. Da har jeg en bred kompetanse slik jeg ser det ? Anonymkode: 06503...8f5 Jepp Anonymkode: 2d9cc...113
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #7 Skrevet 15. mai 2017 Spørs hva du søker på. Mange krever jo mastergrad, men jeg er enig med ABen over her om å kombinere to bachelorgrader ofte er bedre. Anonymkode: 5d612...07c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #8 Skrevet 16. mai 2017 Ofte krever mer arbeidserfaring enn master, om du får deg en delvis relevant erfaring hjelper det mer på. Ellers går det med to bachelorgrader som utfyller hverandre. Anonymkode: 7d0f4...70a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #9 Skrevet 16. mai 2017 Jeg vet ikke om jeg helt forstår problemstillingen. Personlig ville jeg heller valgt å bruke 5 år på en master fremfor å bruke normert tid på 6 år for å ta bachelorgrader. Man kommer ikke noe fortere ut i arbeid ved å ta to bachelorgrader - med mindre det er to relativt enkle bachelorer som man kan fullføre tidligere enn planglagt. Når det gjelder det generelle spørsmålet bachelor kontra master, så holder det med bachelor hvis det er mulig å få jobb med kun bachelor. Når du først er inn i bedrift, så tror jeg heller ikke dette lenger har så mye å si, og man kan "klatre" med kun en bachelor også. Så lenge man er i en bedrift lenge nok, så virker det som at det er mulighet for å klatre for de aller fleste. Anonymkode: 0e8e8...58e 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #10 Skrevet 16. mai 2017 Å si at det er bedre med to bachelorgrader enn en master er som å si at det er bedre med to fagbrev enn en bachelor. I noen tilfeller vil det være det, men det kan egentlig ikke sammenliknes. At du har en master viser evne til dedikasjon til faget, du får en spisskompetanse som (hvis du velger riktig) er helt unik for deg. Anonymkode: a6d52...1cf 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #11 Skrevet 16. mai 2017 Jeg har to bachelorgrader som "hører sammen", og skal nå ta master på grunn av lønn. Det er jo også en faktor. Anonymkode: 89cf2...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #12 Skrevet 16. mai 2017 Det er helt klin umulig å svare på uten at du sier hvilket fagfelt det er innen. Anonymkode: a4acc...4ff 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #14 Skrevet 16. mai 2017 På min arbeidsplass får du ikke jobb uten master, så det kommer jo helt an på faget du studerer.... Anonymkode: 3d40f...0ff 1
Asmodeus Skrevet 16. mai 2017 #15 Skrevet 16. mai 2017 Som de over her har sagt før meg, det kommer jo helt an på hva arbeidsgiveren krever av en nyansatt. Og de kan kreve hva de vil, og hva de mener kreves for gjøre jobben. Det er nok av folk med master der ute nå, så hvorfor ikke etterspør dem. Så, krever de en med master, da trenger du master for å få jobben. Det er også stor forskjell på mastergradene. Men det kan være enda større forskjellen mellom en bachelor og en master. Det å skrive en bacheloroppgave kan ikke sammenlignes med å skrive en masteroppgave... Kravene er mye strengere. Derfor vil jeg si at det er stor forskjell på en med to bachelorgrader og en med én mastergrad. Jeg ville nesten utelukkende sagt at den med én mastergrad hadde best sjanse på en stilling. Jeg har vært i ansettelseutvalg og sett gjennom haugevis med søknader. Har de ikke mastergrad blir de nesten automatisk sortert ut i "Ikke relevant-bunken". Jeg vet heller ikke om det gjelder alle, men jeg fikk inntrykk av at noen av de jeg satt i ansettelseutvalget sammen med så på de med to forskjellige utdanninger som "vinglete". Nå sier jo du at dine to grader utfyller hverandre. Det er ikke sikkert at de som vurderer søknadene dine ser dette. Og du vil aldri få sjansen til å fortelle det muntlig til de som ikke ser dette. Selvsagt er det jobber der ute som ikke krever master, men da står det i stillingsannonsen. Sorry, ser at dette ble litt negativt skrevet, men det ble bare sånn. Det var mest for å gi et bilde av hvordan jeg har opplevd søknadsprosesser og ansettelsesprosesser. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #16 Skrevet 16. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om jeg helt forstår problemstillingen. Personlig ville jeg heller valgt å bruke 5 år på en master fremfor å bruke normert tid på 6 år for å ta bachelorgrader. Man kommer ikke noe fortere ut i arbeid ved å ta to bachelorgrader - med mindre det er to relativt enkle bachelorer som man kan fullføre tidligere enn planglagt. Når det gjelder det generelle spørsmålet bachelor kontra master, så holder det med bachelor hvis det er mulig å få jobb med kun bachelor. Når du først er inn i bedrift, så tror jeg heller ikke dette lenger har så mye å si, og man kan "klatre" med kun en bachelor også. Så lenge man er i en bedrift lenge nok, så virker det som at det er mulighet for å klatre for de aller fleste. Anonymkode: 0e8e8...58e Enig i det du skriver. I tilfelle her er det snakk om å ta to bachelorgrader på 4 år. Anonymkode: 06503...8f5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #17 Skrevet 16. mai 2017 2 timer siden, Asmodeus skrev: Som de over her har sagt før meg, det kommer jo helt an på hva arbeidsgiveren krever av en nyansatt. Og de kan kreve hva de vil, og hva de mener kreves for gjøre jobben. Det er nok av folk med master der ute nå, så hvorfor ikke etterspør dem. Så, krever de en med master, da trenger du master for å få jobben. Det er også stor forskjell på mastergradene. Men det kan være enda større forskjellen mellom en bachelor og en master. Det å skrive en bacheloroppgave kan ikke sammenlignes med å skrive en masteroppgave... Kravene er mye strengere. Derfor vil jeg si at det er stor forskjell på en med to bachelorgrader og en med én mastergrad. Jeg ville nesten utelukkende sagt at den med én mastergrad hadde best sjanse på en stilling. Jeg har vært i ansettelseutvalg og sett gjennom haugevis med søknader. Har de ikke mastergrad blir de nesten automatisk sortert ut i "Ikke relevant-bunken". Jeg vet heller ikke om det gjelder alle, men jeg fikk inntrykk av at noen av de jeg satt i ansettelseutvalget sammen med så på de med to forskjellige utdanninger som "vinglete". Nå sier jo du at dine to grader utfyller hverandre. Det er ikke sikkert at de som vurderer søknadene dine ser dette. Og du vil aldri få sjansen til å fortelle det muntlig til de som ikke ser dette. Selvsagt er det jobber der ute som ikke krever master, men da står det i stillingsannonsen. Sorry, ser at dette ble litt negativt skrevet, men det ble bare sånn. Det var mest for å gi et bilde av hvordan jeg har opplevd søknadsprosesser og ansettelsesprosesser. Bra svar! Men veldig mange av jobbene i de små og mellomstore bedrifter (vi har mest av det i Norge), så kan en bachelor-kandidat gjøre jobben minst like bra som en master. Altså, at jobben du skal gjør ikke trenger master kompetanse. Mange er jo også overkvalifisert. Vet ikke om dette er tilfelle i ansettelseutvalget du var i, men jeg mener på generell basis. Mitt neste spørsmål: a) Når jeg kommer inn i en bedrift, og får erfaring i den. Kan jeg da klatre i bedriften? Da spiller vel ikke bachelor/master så stor rolle? Anonymkode: 06503...8f5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #18 Skrevet 16. mai 2017 Jeg avsluttet min master i fjor. Og du vil ikke tro hva jeg og mine nyutdannede kollegaer jobber med. Hva arbeidsgiver krever av minimumskompetanse er ofte noe helt annet enn hva de ender opp med å ansette. Rett og slett fordi de kan. I min stillingen var det i stillingsannonsen et krav om bachelor, men ingen uten master ble vurdert. Rett og slett fordi antall søkere med master var like stort som antall søkere med bachelor. Etter at jeg begynte i jobben har jeg merket at jobben strengt tatt kunne blitt gjort av noen med kun vgs-utdanning. Altså var ikke minimumskravet bachelor ikke engang strengt tatt nødvendig for tjenesten, men bare for det formelle. Flere og flere sektorer og arbeidsplasser vil i fremtiden oppleve akkurat dette. Det blir en selvforsterkende "ond" sirkel. Så svaret er at master blir mer og mer grunnutdanningen til arbeidsstyrken i Norge, og det formelle grunnkravet for å få jobb. Deretter vil alt annet skille deg fra andre jobbsøkere. Så master er mer nødvendig nå enn for ti år siden, og om ti år vil master bli mer nødvendig enn nå. Og sånn vil det fortsette. Anonymkode: 893af...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #19 Skrevet 16. mai 2017 Jeg fatter ikke hvorfor en master skulle telle mer en erfaring. En bachelor handler i stor grad om å få hengt opp rette knagger som kan brukes ved erfaring. En master hva gjør den egentlig? Eller vinner en master vs rett prasis? En kompis av meg eier ett innovasjonsselskap og ser ikke på ingeniør utdannelsen som ett tegn på at noen er mer kompetent. Han har prøvd fler med master, som har vært udugelig til den jobben og hvor ufaglærte har lært seg ting kjappere. Tipper det er noe av det samme i fler yrker. Anonymkode: c670b...c9c 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #20 Skrevet 16. mai 2017 Mastersyke handler ikke om at det for mange med master i Norge, slik media og andre later til å tro. Mastersyke handler om at arbeidsoppgaver som tidligere ble gjort av ufaglærte nå må utføres av en med master. Selv om det ikke kan påvises noen form for endringer kompetansekravet til jobben. Eller dokumenterbar merverdi i form av verdiskapning. Mastersyke er altså en tilstand hvor det ikke lenger handler om kvalifikasjoner, men om konkurranse mellom arbeidssøkere. En konkurranse som ikke har noen ting med arbeidsoppgavene å gjøre. Når en arbeidsgiver står med to helt like kandidadeter, og det er hipp som happ hvem av de som blir valgt, kan og må arbeidsgiver skille de to på en eller annen måte. Det blir derfor arrangert en hoppe-på-ett-bein-konkurranse. Hvor vinneren får jobben. Over tid vil evnen til å hoppe på ett bein bli helt avgjørende for å få seg en jobb, rett og slett fordi kandidatene ellers er like kompetente til å utføre jobben, har det vokst frem en praksis med å skille dem med denne konkurranseformen. Hoppe på ett bein blir altså en livsviktig kompetanse, selv om den ikke har noe med selve jobben å gjøre. Det er en syke. Anonymkode: 88c7b...85d 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå