Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #1 Skrevet 28. desember 2004 Jeg skal lage helstekt kalkun til fire personer på nyttårsaften. Jeg vet hvordan sausen skal lages, men hva slags stuffing bruker dere å ha inni? Hvordan lages den? Og hva slags tilbehør? Rød eller hvit vin? eller øl? hilsen fersk husmor med nyttårsgjester for første gang... (og en av dem er kokk! skrekk og gru!)
Arkana Skrevet 28. desember 2004 #2 Skrevet 28. desember 2004 Baconstuffing til kalkun 1 liter brødterninger av fersk loff 1 dl melk 2 egg 100 g bacon 150 g champignon 1 løk salt/pepper litt muskat persille Klipp bacon i små biter. Løk og persille finhakkes. Soppen skjæres i skiver. Brun bacon, løk og sopp. Ha i persille. Hell over brødet som er blandet med egg og melk. Smak til med salt, pepper og muskat. Kirsebærstuffing til kalkun 100 g grovbrød 1,5 dl kremfløte 400 g kvernet kalkunkjøtt 1 løk 2 ss smør 1 egg 1 ss konjakk 1 hvitløksbåt ½ laurbærblad 2 ts hakket timian 1 ½ ts pepper 1 knivsodd muskat og kanel 2 ss hakket persille 1 ss worcestershiresaus 100 g steinfrie kirsebær Smuldre brødet og hell over fløten. La trekke til brødet har sugd opp all væsken. Bland kvernet kalkunkjøtt og brødblandingen godt. Finhakk løk og surr den blank i smør. Bland i farsen sammen med resten av ingrediensene. Fyll kalkunen. Svine-, sviske og kastanjestuffing til kalkun ¾ kopp steinfrie svisker ½ kopp portvin 2 ss olivenolje 1 stor hakket løk 2 knuste hvitløksfedd 750 g malt svinekjøtt 1 ts paprikapulver ½ ts kanel ½ ts malt spisskummen 1 ½ ts salt ½ ts pepper 4 kopper friske brødsmuler 500 g kastanjer, ristede (200 grader, 15 min), skrelte og grovhakkede 4 vispede egg ½ kopp hønsebuljong Bland svisker og portvin og la stå mens resten av stuffingen lages. Fres løken myk i olje, tilsett hvitløk og fres ½ minutt. Tilsett svinekjøtt og stek under omrøring til kjøttet er stekt. Tilsett paprikapulver, kanel, spisskummen, 1 ts salt og 1/4 ts pepper. Tilsett sviskene og portvinen til sist. Hell alt over i en bolle og bland i brødsmulene, kastanjer og egg, bland godt sammen. Smak til med resten av saltet og pepperet. Tilbehør kan være: fløtegratinerte poteter, hasselbackpoteter, potetmos (gjerne laget av søtpotet), rosenkål, brokkoli, andre grønnsaker (vi har alltid kål/gulrotstuing som er kokt kål + gulrot blandet med en god hvit saus), waldorfsalat, god saus (vi lager den med fløtesaus som basis, har i all sjyen fra kalkunen, noen skiver brunost, tørket knust sopp og en skvett fløte). Vi pleier å ha hvitvin til kalkun.
Arwen Skrevet 28. desember 2004 #3 Skrevet 28. desember 2004 Jeg bruker bare medisterfarse med litt grønnsaker i jeg. Det blir kjempegodt nesten uansett hva du gjør, for det trekker inn masse kraft i stuffingen. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå