Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en sønn som nå er 9 uker. Han har kumelkallergi og får Pepticate på blå resept.

Han skal jo selvfølgelig ikke få grøt enda, men siden han skal begynne med grøt uten kumelk vil jeg høre om noen har erfaring med ulike merker/smaker og hva som er best? Utvalget er jo ikke like stort som de vanlige grøttypene. 

😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen babyer skal vel ha kumelk så tidlig? Vil tro de fleste er uten? 

Anonymkode: cb15f...372

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen babyer skal vel ha kumelk så tidlig? Vil tro de fleste er uten? 

Anonymkode: cb15f...372

MME er laget av kumelk, og dette drikker jo noen barn fra de blir født

Anonymkode: 49ab5...8a7

Skrevet

Jeg ville laget selv, da har du full kontroll - og det er latterlig enkelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Holle er ikke tilsatt melk og du kan tilsette den mme dere bruker.

Anonymkode: 12330...b75

AnonymBruker
Skrevet

Av ferdiggrøter finner jeg to på markedet Sinlac og en Sempergrøt som er tilsatt jern og vitaminer (etter det jeg finner). Holle sine grøter, fra helsekost, er og melkefrie men ikke tilsatt jern, du kan tilsette Pepticate+ i den feks. 

Sinlac og Semper sin melkefeie er glutenfrie og, så etter hvert må/bør man gi annen grøt også med gluten i. Jeg tenker å starte med Sinlac/Semper for å sikkre jern i starten, når de spiser så lite, og så også gi en porsjon hjemmelaga grøt om dagen med gluten etter hvert. Glutebholdeige kornslag bør bløtlegges før man koker grøten og serveres med feks aprikosmos som er rikt på c-vitamin for å øke jernopptaket.

Med pepticate+ kan man og lage egen "yoghurt" ved å plande den litt tykkt sammen med feka fruktmos. Skulle ønske det fantes flere melkefrie jernberika grøter. Bor man nær svenskegrensa har Semper flere typer å få kjøpt i Sverige.

Anonymkode: e143e...5c0

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, catwoman skrev:

Hei,

Jeg har en sønn som nå er 9 uker. Han har kumelkallergi og får Pepticate på blå resept.

Han skal jo selvfølgelig ikke få grøt enda, men siden han skal begynne med grøt uten kumelk vil jeg høre om noen har erfaring med ulike merker/smaker og hva som er best? Utvalget er jo ikke like stort som de vanlige grøttypene. 

😊

Vår jente testet positivt for melkeallergi og vi ga henne en babygrøt som heter Sinlac (eller kanskje Sinlak med K). Fikk kjøpt den i de fleste matvarebutikker. 

Anonymkode: e0751...237

AnonymBruker
Skrevet

Meg over: Det er jo greit å introdusere gluten etterhvert, ja...må innrømme at jeg ikke visste at Sinlac også var glutenfri, men man kan jo gi litt brød etterhvert, evt koke egen grøt som et av måltidene. Jeg prøvde å koke egen grøt hele tiden i starten, men problemet var at det da ble for lite jern, så da ble det Sinlac. 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg over: Det er jo greit å introdusere gluten etterhvert, ja...må innrømme at jeg ikke visste at Sinlac også var glutenfri, men man kan jo gi litt brød etterhvert, evt koke egen grøt som et av måltidene. Jeg prøvde å koke egen grøt hele tiden i starten, men problemet var at det da ble for lite jern, så da ble det Sinlac. 

Jupp, jern er viktig. Selv tror jeg jeg kommer til å tilsette litt bløtlagt mel i Sinlac frem til babyen kan spise brød. Min forrige starta tidlig med å spise brød, jeg bløtla det litt i mm i starten men lærte kjappt å spise det uten bløtlegging også

Anonymkode: e143e...5c0

Gjest Sisti
Skrevet

Det er jo veldig enkelt å lage grøt selv. Kok på vann, kokosmelk eller havremelk for eksempel. Tar bare noen få minutter. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår fikk også pepticate. Hun spiste sinlac grøt. 

Anonymkode: 1c6bc...c35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...