Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har eksamen om litt over 2 uker. Har virkelig null motivasjon, og er skikkelig ukonsentrert. Har ekstremt mye pensum til eksamen, og skjønner ikke hvordan jeg skal klare dette. Noe råd? Tar i mot alle råd jeg kan få med stor takk!!

Anonymkode: aa1e4...900

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Del det opp i etapper så sorterer du det ut over dagene du har, pluss et par dager til repetisjon. Så pløyer du deg gjennom det du har satt per dag, så virker det mer overkommelig og ikke alt for mye :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gode forslag fra hun over her! :) Her er mine forslag: 

• Se over PowerPoint dersom læreren har lagt det ut på enten Itslearning eller Fronter. Der står ofte det som læreren mener er viktig å kunne.
  • Diskuter stoffet med noen fra klassen.
  • Lag tankekart eller skriv notater fra bøkene. 
  • Se over tidligere eksamensoppgaver. Det kan være noen spørsmål som går igjen.

Lykke til! Dette klarer du! :)

Endret av Tita92
AnonymBruker
Skrevet

Etter min mening er det viktigste å planlegge. Når du planlegger begynner det å se overkommelig ut, og det er lettere å lese når man har et mål med lesingen. Etter du har gjort det må du bare sette deg ned å gjøre det. En koselig leseplass hjelper for min del, og jeg har ofte musikk i ørene eller en bakgrunnsfilm med svak lyd som ikke forstyrrer dersom jeg leser på kveldene. Jeg pleier alltid å skrive opp hva jeg har gjort og hvor mange effektive lesehalvtimer jeg har hatt. Det gir motivasjon og gjør det lettere å opprettholde mønsteret. 

Det kan også være lurt å ha tydelige rammer på når du skal lese dersom du ikke har dagene frem mot eksamen helt fri. Det er viktig å ta seg noen pauser i løpet av dagen og ikke sette en hel dag som "lesedag" (med mindre du er konsentrert og inne i et mønster). Når du har vansker med å lese bør du være streng med deg selv. 

Jeg pleier også å blokkere sider som Facebook og KG i leseperiodene. Det forhindrer prokrastinering. 

Anonymkode: 775f8...1bf

Skrevet

Først ville jeg fått full oversikt over hvilke temaer som er viktige! Som regel trenger man ikke å gå ned til detaljnivå, men få en full oversikt og forståelse for faget. Spør læreren og han har garantert oversikt over hovedtemaene du bør fokusere på om du allerede ikke har det :) 

Siden du har to uker ville jeg lagd en plan med konkrete mål om når du skal ha kommet deg gjennom hele pensum. For eksempel: mandag: kap 1 + 2. Tirsdag: 3+4.. osv osv. Sett av hele siste uka til kun repetisjon. Jeg vet ikke hvor mye pensum det er snakk om, men jeg skrev sammendrag av min siste eksamen på fire dager. For å gjøre temaet mest mulig interessant så kan du sette inn bilder, bruk humor, farger, forskjellige grafer/modeller osv i word så blir det garantert mere interessant. Har du noen i klassen du kan diskutere med? Jeg leste på egenhånd, men jeg lagde meg en egen quiz. Jeg klipte ut spørsmålene, la de i en bolle og stilte meg spørsmål. De jeg klarte la jeg i en bolle, de jeg ikke klarte sparte jeg på for så å lese pensum igjen og svare på nytt.. Fikk også litt hjelp av samboer til å stille meg spørsmål. Uansett er det veldig fint å ha noen å snakke med hvis du har mulighet (=

Masse lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...