AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #41 Skrevet 15. mai 2017 Hijab har ingenting med bunader å gjøre, fysj. Det finnes nok av hodeplagg som hører til forskjellige bunader, og at det skal være så vanskelig å finne et passende hodeplagg tror jeg ingenting på. Utlendinger i bunad er flott, alle er flotte i bunad, men dropp den hersens hijaben. Anonymkode: ac44b...d8d 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #42 Skrevet 15. mai 2017 Samme hylingen som i fjor, men hijab går fint til bunad. http://www.aftenbladet.no/meninger/Bunadspolitiet-Hva-er-egentlig-problemet-med-hijab-til-bunad-2432b.html http://www.nettavisen.no/nyheter/bunadpolitiet-gir-grnt-lys-til-hijab/3423236970.html Anonymkode: c9dc8...32d
evelynn Skrevet 16. mai 2017 #43 Skrevet 16. mai 2017 (endret) Hyggelig å lese denne tråden Jeg er en utlending selv, men min datter, som ble født i Norge, sier at hun er Norsk, og i år nektet hun å ta på seg sin folkedrakt fra Krakow. Den er for liten nå og jeg tenkte å kjøpe en større i år - men hun ønsket seg en norsk festdrakt, og den skal hun få. Og drakten fra Krakow skal lillesøster bruke, til hun blir stor nok for å se forskjell og vil bestemme selv Endret 16. mai 2017 av evelynn 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #44 Skrevet 16. mai 2017 I følge et etnolog så er ikke bunaden helt norsk: "Den norske bunaden er blitt til over en periode på 300 år, og er satt sammen av ulike drakttradisjoner fra hele Europa, som for eksempel uniformene fra den franske revolusjonen i 1789. Det er fordi Norge, gjennom kriger og konflikter i utlandet, har tatt med seg deler av andre lands tradisjoner og skikker hjem. Men hvorfor skulle Norge beholde andre lands klesplagg som vår nasjonaldrakt? Etter løsrivelsen fra Sverge og opprettelsen av et selvstendig Norge i 1905, søkte nordmenn en identitet. Den fant vi i klær på stabbur og loft, som ble satt sammen til bunader. Disse plaggene var ikke alltid norske – det var blant annet militære uniformer og franske kjoler fra 1700-tallet, sier han. Vi skal være stolte av tradisjonen vi har skapt, men bunaden er ikke norsk." Sitat Norske bunader som opprinnelig var et samlebegrep brukt av skuespillere ved Nasjonal Teateret på slutten av 1800 tallet som betegnelse på bonde drakter til bruk ved oppsetning av Nasjonal romantiske skuespill som eks Synnøve Solbakken av Bjørnson. Bunad er med andre ord et felles begrep for ulike typer folkedrakter brukt i Norge over en lengre historisk epoke. Det er lett å følge denne tankegangen hvis man ser nærmere på hvilke tidsepoke de forskjellige mannsbunadene stammer fra. For å illustrere dette vil jeg starte med en mannsbunad fra Hardanger som har svært mange likhetstrekk med en kaperskipper uniform fra Jamaica på 1600 tallet. Gjennom hele 1600 tallet fram til 1692 hvor Kingstown, som var hovedbase for pirater i Karibia, ble utslettet av et jordskjelv, hersket det lovløse tilstander på øya. Ikke noe annet sted i verden var mulighetene større til å skaffe seg gods og gull for menn med erfaring som sjømenn. Langs hele kysten av Norge fantes det eventyrlystne gutter og menn som gjerne ville prøve lykken under andre himmelstrøk. Det er for meg ingen tvil om at rykter om eventyrlige mengder rikdom også påvirket norske menn til å reise ut for å søke lykken. Vi må huske at mange av disse var allerede drevne sjøfolk med erfaring fra den Dansk Norske krigsflåte. Dette gjorde dem til ettertraktet mannskap for sjørøver kapteiner i Kingstown. En bør merke seg at et nylig utgravd kaperskip som lå på land i Kingstown da jordskjelvet rammet i 1692, er identisk med de seilskip som går under navnet ”Hardangerjakt” her hjemme. Det er spennende å tenke på at det kan ha vært norske gutter som tjenestegjorde på et kaperskip fra Kingstown under den legendariske Kaptein Rødskjegg. Tar vi for oss en mannsbunad fra Øst-Telemark er det ingen tvil om at den har sitt opphav fra en Fransk kavaleri uniform på midten av 1700 tallet. Det er også vært å merke seg at den tradisjonelle beltestakken for kvinner også kalt Rautrøya, er en Fransk mote fra samme periode. På denne drakten brukes det for øvrig et brikkevevsbelte som kommer fra spansk draktskikk. Norske menn var kjent som gode soldater og svært ettertraktede som blant annet kavalerister og artillerister. Så folk i Norge går rundt i bunader inspirert fra utlandet - ja, da kan jo innvandrere fint bruke dem! Anonymkode: e8732...4fb
Eiliv Skrevet 16. mai 2017 #45 Skrevet 16. mai 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: I følge et etnolog så er ikke bunaden helt norsk: "Den norske bunaden er blitt til over en periode på 300 år, og er satt sammen av ulike drakttradisjoner fra hele Europa, som for eksempel uniformene fra den franske revolusjonen i 1789. Det er fordi Norge, gjennom kriger og konflikter i utlandet, har tatt med seg deler av andre lands tradisjoner og skikker hjem. Men hvorfor skulle Norge beholde andre lands klesplagg som vår nasjonaldrakt? Etter løsrivelsen fra Sverge og opprettelsen av et selvstendig Norge i 1905, søkte nordmenn en identitet. Den fant vi i klær på stabbur og loft, som ble satt sammen til bunader. Disse plaggene var ikke alltid norske – det var blant annet militære uniformer og franske kjoler fra 1700-tallet, sier han. Vi skal være stolte av tradisjonen vi har skapt, men bunaden er ikke norsk." Så folk i Norge går rundt i bunader inspirert fra utlandet - ja, da kan jo innvandrere fint bruke dem! Anonymkode: e8732...4fb Mm, jeg vet ikke helt. Mange bunader er praktisk talk folkedrakten fra området. Noen ganger bruker folk den autentiske folkedrakten fra området som bunad til og med. Endret 16. mai 2017 av Eiliv 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #46 Skrevet 16. mai 2017 18 timer siden, OPIgirl skrev: Hvorfor det? Fæl nasjonalisme. Anonymkode: 2408a...e68
Eiliv Skrevet 16. mai 2017 #47 Skrevet 16. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fæl nasjonalisme. Anonymkode: 2408a...e68 Hva er fælt med det?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #48 Skrevet 16. mai 2017 Det er helt ok at utlendinger adopterer våre skikker og bruker bunad. Men det er en selvfølge for meg at de ikke bruker annet enn det som tilhører den bunaden de velger å gå med, og ingen av våre bunader har hijab. Det er temmelig strenge moralske regler for bunadsbrukere, så hvorfor skulle hijab være ok, når alt annet ikke er det til bunadene. Anonymkode: a7bf5...bcc 2
Eiliv Skrevet 16. mai 2017 #49 Skrevet 16. mai 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt ok at utlendinger adopterer våre skikker og bruker bunad. Men det er en selvfølge for meg at de ikke bruker annet enn det som tilhører den bunaden de velger å gå med, og ingen av våre bunader har hijab. Det er temmelig strenge moralske regler for bunadsbrukere, så hvorfor skulle hijab være ok, når alt annet ikke er det til bunadene. Anonymkode: a7bf5...bcc Hijab er egentlig bare det skaut blir kalt på arabisk, tror jeg. Veldig mange bunader har skaut/hodetørkle som følger med. Jeg er ikke noen ekspert på bunader men det er det jeg har hørt. Her i Norge var det også tradisjon før at kvinner skulle dekke seg til. Da hadde man skaut. Vanlig hijab passer ikke til bunad grunnet måten den er festa sammen på, fargen og stoffet, men det er ikke noe problem å lage et eget skaut som passer til bunaden. Det å dekke til håret sitt strider ikke med bunadsreglene. Om man ikke har lyst/råd til å lage et eget skaut til bunaden kan man jo bruke et trdisjonelt koneskaut som dekker hår og hals.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #50 Skrevet 16. mai 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt ok at utlendinger adopterer våre skikker og bruker bunad. Men det er en selvfølge for meg at de ikke bruker annet enn det som tilhører den bunaden de velger å gå med, og ingen av våre bunader har hijab. Det er temmelig strenge moralske regler for bunadsbrukere, så hvorfor skulle hijab være ok, når alt annet ikke er det til bunadene. Anonymkode: a7bf5...bcc Samme diskusjon i fjor og da ble ditt argument også tilbakevist med at det er flere bunader som har skaut som dekker halsen... Anonymkode: c9dc8...32d 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #51 Skrevet 16. mai 2017 http://www.dagbladet.no/nyheter/bunadseksperter-papekernbspurnorsk-med-skaut-pa-bunaden/60246199 Anonymkode: c9dc8...32d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #52 Skrevet 16. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme diskusjon i fjor og da ble ditt argument også tilbakevist med at det er flere bunader som har skaut som dekker halsen... Anonymkode: c9dc8...32d Da kan man vel bruke skautet som hører til bunaden da? Anonymkode: a3514...11e 1
Vera Skrevet 16. mai 2017 #53 Skrevet 16. mai 2017 På 15.5.2017 den 19.07, AnonymBruker skrev: Hvordan ser du at noen er utlending eller innvandrer? Vår adopterte datter skal ha bunad på, akkurat som sine Norskamerikanske søsken. Anonymkode: 76dd9...e84
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #54 Skrevet 16. mai 2017 21 minutter siden, Eiliv skrev: Hijab er egentlig bare det skaut blir kalt på arabisk, tror jeg. Veldig mange bunader har skaut/hodetørkle som følger med. Jeg er ikke noen ekspert på bunader men det er det jeg har hørt. Her i Norge var det også tradisjon før at kvinner skulle dekke seg til. Da hadde man skaut. Vanlig hijab passer ikke til bunad grunnet måten den er festa sammen på, fargen og stoffet, men det er ikke noe problem å lage et eget skaut som passer til bunaden. Det å dekke til håret sitt strider ikke med bunadsreglene. Om man ikke har lyst/råd til å lage et eget skaut til bunaden kan man jo bruke et trdisjonelt koneskaut som dekker hår og hals. Man kan jo ikke lage egne skaut til en bunad. En bunad er et ferdig plagg med eget skaut eller hodeplagg som hører til. Anonymkode: a7bf5...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #55 Skrevet 16. mai 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme hylingen som i fjor, men hijab går fint til bunad. http://www.aftenbladet.no/meninger/Bunadspolitiet-Hva-er-egentlig-problemet-med-hijab-til-bunad-2432b.html http://www.nettavisen.no/nyheter/bunadpolitiet-gir-grnt-lys-til-hijab/3423236970.html Anonymkode: c9dc8...32d Ok, og siden det er laget en artikkel om det så er det det plutselig oppe og vedtatt at det er greit? Det finnes antagelig mange artikler som forteller at det ikke er greit. Og det burde vel ikke være noen tvil om hva flertallet av det norske folk føler for dette. Og jeg synes faktisk det handler litt om å respektere norske tradisjoner og følelser knyttet rundt dette plagget. Anonymkode: a7bf5...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #56 Skrevet 16. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, og siden det er laget en artikkel om det så er det det plutselig oppe og vedtatt at det er greit? Det finnes antagelig mange artikler som forteller at det ikke er greit. Og det burde vel ikke være noen tvil om hva flertallet av det norske folk føler for dette. Og jeg synes faktisk det handler litt om å respektere norske tradisjoner og følelser knyttet rundt dette plagget. Anonymkode: a7bf5...bcc Mange artikler om både det ene og det andre, men bunadeksperter er nå en gang eksperter. Andre synsere kan ta seg en bolle. Anonymkode: c9dc8...32d
Timsy Skrevet 16. mai 2017 #58 Skrevet 16. mai 2017 På 15.5.2017 den 18.52, AnonymBruker skrev: Hva synes dere om innvandrere/utlendinger i bunad? Hijab med bunad? Selv synes jeg det er veldig hyggelig Anonymkode: f210a...be5 Jeg husker mamma solgte bunaden sin før konfirmasjonen min. Bunaden hennes hadde krympet i skapet så hun hadde kjøpt en større en og skulle altså selge den gamle. Hun solgte den til en asiatisk kvinne i 30-årene, hun var gift med en nordmann. Hun prøvde bunaden, og hennes 6-7 år gamle datter utbrøt: Mamma! Så fin du er! Du ser ut som en prinsesse! Nei,du ser ut som kongen mamma! (Det var så pent sagt at jeg husker det ordrett etter så mange år) Har aldri glemt det øyeblikket, hun var helt nydelig i den. Bunad er for alle synes jeg, uansett om du er fra Nordkapp eller Afrika. Et bevis på at de ønsker å integreres i samfunnet er jo nettop det at de velger å gå med et plagg som står så sterkt i landet vårt. Har ikke sett noen med hijab til bunaden. Men tenker at er den i en nøytral farge som matcher bunaden er det vel ikke et problem? Synes faktisk paraply i samme mønster som bunaden virker mer harry. 5
Thyra Skrevet 17. mai 2017 #59 Skrevet 17. mai 2017 (endret) På 16.5.2017 den 18.30, AnonymBruker skrev: Det er helt ok at utlendinger adopterer våre skikker og bruker bunad. Men det er en selvfølge for meg at de ikke bruker annet enn det som tilhører den bunaden de velger å gå med, og ingen av våre bunader har hijab. Det er temmelig strenge moralske regler for bunadsbrukere, så hvorfor skulle hijab være ok, når alt annet ikke er det til bunadene. Anonymkode: a7bf5...bcc Det er da mange som bruker tilbehør til bunader som strengt tatt ikke hører til. Briller, solbriller, paraply, "vanlig yttertøy" dersom de ikke har capen som hører til osv. De fleste bunader har hodeplagg som hører til. Men ofte er disse lite dekkende (oppfyller ikke kravet mange muslimer har til hijab) og er dessuten ofte svært lite pene. Et svart eller hvitt tørkle i ull, lin eller silke knyttet som et tradisjonellt skaut i nakken eller med knute under haka burde vel være innafor, slik at det ser ut som det skautet norske kvinner brukte i tidligere tider? Det er jo også "lov" å bruke et svart sjal som ytterplagg til bunaden om man ikke har det yttertøyet som egentlig hører til. Personlig synes jeg ofte det er penere om de som har kort hår dekker det til (på en måte som passer til bunaden) når de bruker bunad. Mange er kule med kort hår, men det passer liksom ikke så godt til bunad. Det blir litt som å kombinere bunad med håndveske, joggesko eller pumps. Men det er nå min mening. Eller kanskje kvinner også kunne bruke den nisselua som hører til mange mannsbunader? Endret 17. mai 2017 av Thyra
Gjest blåbærpike Skrevet 17. mai 2017 #60 Skrevet 17. mai 2017 Jeg synes alle som vil og kan det skal få gå med bunad. Også synes jeg denne statusen som (bunads)sølvprodusenten Sylvsmidja la ut i dag hadde et nydelig innhold, som jeg er helt enig i. Sitat Ja, vi elskar Det gamle og det nye. Det kjende og det ukjende. Det som gjer oss like, og det som gjer oss ulike.Me elskar fridomen til å leva som me vil. Som den me er. At alt liv er verdfullt. Og alle er like mykje verd. Me elskar fridomen til å tru det me vil. Eller ikkje tru i det heile. At det er me, og ikkje dei. Oss, ikkje dei. Me elskar retten til å stille likt. Uansett kor ulike me er. Mødrene våre som gjekk føre, så døtrene våre kan nå lengre. At me tar vare på gamle tradisjonar, og skapar rom for nye. Vårt sølv prydar ikkje folk, det er folk som prydar sølvet vårt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå