AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #21 Skrevet 15. mai 2017 Ja, så lenge man følger de mest grunnleggende reglene (ikke silkebluse fra HM eller blande mønstre mellom forskjellige bunader). Ellers synes jeg at det hadde vært fint dersom de kunne fått tak i hijab som enten var helt sort eller med broderier som matchet bunaden Neon rosa hijab til bunad synes jeg lite om Anonymkode: a3514...11e 3
Krummelure Skrevet 15. mai 2017 #22 Skrevet 15. mai 2017 Så flott at de vil pynte seg i nasjonaldrakt og feire Norge 1
Eiliv Skrevet 15. mai 2017 #23 Skrevet 15. mai 2017 Her i Norge har det lenge eksistert skaut som dekker hår og hals. Det går jo an å kombinere den med bunaden, slik at den får samme farge og broderi som bunaden. Ofte er ikke bunadsskautet egna som erstatning for hijab som noen over her nevna men det er enkelt å fikse det problemet. Nå synes jo jeg at man bør bruke det ordentlige bunadsskautet selv om det ikke dekker hals. Hvis man vil dekke halsen kan man enten sy om skautet eller putte et ekstra tørkle rundt halsen. Her er to gamle bilder av skaut som dekker hår og hals: 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #24 Skrevet 15. mai 2017 Jeg er adoptert fra India, og fikk en bunad som var HÅNDBRODERT av oldermor (ref. andre bunadsinlegg) til konfirmasjonen for 20 år siden. Men fullt mulig noen tror jeg er utlending/ innavndrer/ whatevs. Ikke at jeg har vært norsk statsborger i 35 år )med hvite, etnisk norske foreldre). Poenget mitt er at jeg ikke tenker noe over om andre mørke (for det er jo det du mener, TS) går med bunad. Jeg gjør det jo selv. Anonymkode: 8fc05...66e 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #25 Skrevet 15. mai 2017 25 minutter siden, Antoinette skrev: Hijab skal også helst dekke hals. Slike bunads-skaut skal jo stives ut av det ville helvete så blir vanskelig å ha på. Har du sett Skam? Sana er muslim, med hijab, og bruker en utrolig flott variant i siste episode, som blotter både hals og nakke. Anonymkode: 7481e...799
Antoinette Skrevet 15. mai 2017 #26 Skrevet 15. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du sett Skam? Sana er muslim, med hijab, og bruker en utrolig flott variant i siste episode, som blotter både hals og nakke. Anonymkode: 7481e...799 jepp, men nå ref. jeg til ep. der hun bruker nasjonaldrakt.
OPIgirl Skrevet 15. mai 2017 #27 Skrevet 15. mai 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bunad er en uting. Anonymkode: 2408a...e68 Hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #28 Skrevet 15. mai 2017 Det skal være usikkert om HM har silkebluser i denne fargen, eller en av de andre gilde fargene samme bunadsprodusent viser på sine hjemmesider, - men jeg synes dette bildet er helt supert! Anonymkode: f6209...425
Eiliv Skrevet 15. mai 2017 #29 Skrevet 15. mai 2017 Utlendinger kan være folk fra alle land utafor Norge. En islending er også en utlending og der har de egne bunader kalt þjóðbúningur. Hvis en islending bor i Norge ville den mest sansynlig brukt den, noe jeg synes er bra da den ligner den norske bunaden og er også ganske fin. Jeg regner med du siktet til muslimske innvandrere/nordmenn som bruker hijab, men det har jeg svart på tidligere i tråden.
Nastine Skrevet 15. mai 2017 #30 Skrevet 15. mai 2017 Bare hyggelig om innvandrere bruker bunad, for min del kan de også bruke hijab, om den passer til bunaden
Emmelise Skrevet 15. mai 2017 #31 Skrevet 15. mai 2017 (endret) Jeg syntes det er kult at de går i bunad og for å være litt ærlig holder jeg litt utkikk etter dem på TV når NRK viser 17 mai toget i oslo. Når det gjelder hijab vil jeg dog minne om noe. Det er et par av dere som påstår at hijab og bunad ikke går sammen fordi det er imot "tradisjonen" og man skal utelukkende bruke skaut eller tørkle som er tilhørig den utvalgte bunad. Vel, "Bunadens mor" Hulda Garborg reklamerte for bruk av panamahatt og silkehansker med bunad. Just saying. Artikkel skrevet av Hulda Garborg ang. Panamahatt Endret 15. mai 2017 av Emmelise lagt til lenke 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #32 Skrevet 15. mai 2017 Skjønner ikke helt at folk synes det er kult å se utlendinger med bunad. Dere klarer jo ikke å skille mellom utlendinger og nordmenn i bunad utenom hvis dere snakker med dem først uansett. Jeg er født og oppvokst i Norge og har etniske norske foreldre. Ser ut som jeg er fra utlandet siden mine gener er derfra, men jeg anser meg selv som nordmann. Har selvsagt bunad fra stedet jeg er fra. Om noen ser meg i den bunaden håper jeg ikke de tenker "wow, godt å se at innvandrere faktisk integrerer seg". Det de faktisk ser er jo en helt normal nordmann i bunad.. Anonymkode: fc284...194 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #33 Skrevet 15. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal være usikkert om HM har silkebluser i denne fargen, eller en av de andre gilde fargene samme bunadsprodusent viser på sine hjemmesider, - men jeg synes dette bildet er helt supert! Anonymkode: f6209...425 Helt greit dersom det er en festdrakt eller en fantasistakk, men jeg synes i alle fall at bunad er mer tradisjonelt og at man burde holde seg innenfor visse rammer Kult antrekk på bildet da Anonymkode: a3514...11e
Måbarefåsiat... Skrevet 15. mai 2017 #34 Skrevet 15. mai 2017 Andre enn etniske norske kan selvsagt bruke bunad. Og gjerne med hijab for min del. Selv har jeg lik bunad som min kusine som er etnisk columbianer. Vi er like flotte. Selv om ingen av oss bruker hijab. Men hodeplagg som dekker håret, ja. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #35 Skrevet 15. mai 2017 Utlendinger/mørkhudede må gjerne gå i bunad for min del, men liker ikke at de bruker hijab. De alle fleste norske bunader har skaut eller andre hodeplagg som hører til, og som dekker håret. Anonymkode: 7926e...3a9 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #36 Skrevet 15. mai 2017 45 minutter siden, Antoinette skrev: jepp, men nå ref. jeg til ep. der hun bruker nasjonaldrakt. Jeg refererte til at du sa at ved bruk av hijab skulle helst også hals være tildekket. Det stemmer altså ikke, ifølge tvserien. Spiller det noen rolle hva slags klær hun har på seg altså? Anonymkode: 7481e...799 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #37 Skrevet 15. mai 2017 De får selvsagt bruke bunad om de ønsker det. Jeg synes også det er hyggelig. Anonymkode: fca86...244
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #38 Skrevet 15. mai 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt greit dersom det er en festdrakt eller en fantasistakk, men jeg synes i alle fall at bunad er mer tradisjonelt og at man burde holde seg innenfor visse rammer Kult antrekk på bildet da Anonymkode: a3514...11e Bildet er et av flere spennende beltestakkbilder på hjemmesidene til Heimen Husflid. Silkeskjorte med smøygkrage var vanlig til beltestakk, men jeg syntes fargene var skikkelig flotte. Mer tradisjonelt enn Heimen Husflid tror jeg det er vanskelig å finne det. Anonymkode: f6209...425
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #39 Skrevet 15. mai 2017 TS her! Jeg er selv halvt fra et annet land, ser utenlandsk ut og bruker bunad, men jeg er jo en nordmann, ser noen spurte etter hva jeg mener med utlending. føler man seg norsk, er man jo norsk tenker jeg. Mente mennesker som akkurat har kommet til Norge og lærer seg norsk osv, og som vil bruke bunad på 17.mai! Det synes jeg er så hyggelig! Jeg jobber av og til på et mottak, og der snakket vi om 17.mai. Ei av jentene hadde sååå lyst til å få lånt en bunad, og da ble jeg så positivt overrasket, og vi snakket om det derfor jeg kom på tanken, og lurte på hva folk mente. Anonymkode: f210a...be5 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #40 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, Antoinette skrev: Hijab skal også helst dekke hals. Slike bunads-skaut skal jo stives ut av det ville helvete så blir vanskelig å ha på. I halsen har man høy skjortekrave og silketørkle. Ikkeno problem. Vil dette være å vise for mye hals for en muslim? https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/72/d9/f3/72d9f3e7d0a7d553fc99398ec4b052a1.jpg Anonymkode: 476ea...90b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå