AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #1 Skrevet 15. mai 2017 Dette er første gang jeg går i bunad! Gleder meg, men kan ikke så mye om det, så noen spørsmål; Må man pusse sølvet? Med hva? hva slags strømpebukse/strømper bruker du under bunaden? Er det innafor med en paraply hvis det regner? En enkel svart feks? Har ikke cape. noen ting man må passe på? Anonymkode: c0977...ab4
solmåneogstjerner Skrevet 15. mai 2017 #2 Skrevet 15. mai 2017 Har aldri pusset mitt sølv... hvis det ser fint ut trenger du jo ikke det, regner med at det er nytt? Ellers selger gullsmedene en rens som kan brukes. Går også andre å legge det i vasken - dekk bunnen med aluminiumsfolie og ta salt i vannet. Bruker sorte strømpebukser, tykke, ikke nylon'. Sort paraply er bra! Ellers: Ta på gnagsårplaster. Sminken og evt neglelakk skal helst ikke være kraftig, ihvertfall ikke rosa og andre knallfarger. Det passer best hvis du har håret enten rett ned eller i tradisjonell flette(r). God 17. mai!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #3 Skrevet 15. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er første gang jeg går i bunad! Gleder meg, men kan ikke så mye om det, så noen spørsmål; Må man pusse sølvet? Med hva? hva slags strømpebukse/strømper bruker du under bunaden? Er det innafor med en paraply hvis det regner? En enkel svart feks? Har ikke cape. noen ting man må passe på? Anonymkode: c0977...ab4 Når du kjøper sølvet får du samtidig med instruksjon i stell av bunadssølv. Har du ikke fått de, bruk google og navnet på bunaden din. Strømper følger bunaden, det ligger info på nettet. Hvor har du kjøpt bunaden din når du ikke har fått hjelp med disse elemetære tingene? Anonymkode: 71462...49f
Gremlin Skrevet 15. mai 2017 #4 Skrevet 15. mai 2017 Hvis sølvet er helt nytt trenger du ikke å pusse det. oppbevarer du det i plasteskene de kommer i eller annen plast, holder sølvet seg pent, men det kan hende du må pusse over det til neste gang. Til min bunad skal det være røde knestrømper, men finn ut hvilke som hører til din bunad. En svart enkel paraply må være innafor om det regner.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #5 Skrevet 15. mai 2017 Jeg har aldri pusset mitt sølv. Noe av sølvet fikk jeg for 10 år siden (hatt bunaden i 6 år) og det er like fint i dag som da jeg kjøpte det. Oppbevarer de i eskene de ble kjøpt i. Jeg bruker røde strømper fordi jeg er ugift. Bruker svart paraply. Anonymkode: bd153...3e2
Honey Dew Skrevet 16. mai 2017 #6 Skrevet 16. mai 2017 Du bruker sølvdypp og de strømpene som hører til bunaden
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #7 Skrevet 16. mai 2017 Sølvet pusses hvis det har oksidert. På sølv som er sydd fast er det fint å bruke pusseklut. Får du sikkert kjøpt hos gullsmed el. Rengjøring av søljer kan du Google. Det hører ikke særskilte strømper til drakten min. Bruker derfor bare sort ull. Sort paraply er OK, eller "bunadsponcho" hvis du rekker å oppdrive det. Anonymkode: 01d7c...875
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå