Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal på jobbintervju denne uka, og trenger masse tips! Har egentlig aldri vært på intervju før selv om jeg har hatt mange jobber, så om noen kunne fortalt litt om intervjuet fra start til slutt, hvilke spørsmål man gjerne får og sånne ting så hadde jeg satt stor pris på det :laugh:

Anonymkode: 5b603...a37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellig men du kan google typiske intervju spm...noen benytter case oppgaver og evnetester og ymse annet. Kommer du over noe som heter strategisk kompetansebasert intervju er det ofte typ "Fortell om en situasjon da du måtte prioritere mellom 2 viktige oppgaver" eller "hvordan reagerer du når noen blir sint?"

Skrevet

På de intervjuene jeg har vært på starter de som regel alltid med å fortelle om bedriften og om stillingen de utlyser. Så fortsetter de gjerne med "Fortell litt om deg selv". Her bør du ha klart for deg hva du ønsker å si for det er lett å bli litt tom i hodet når man får et så åpent spørsmål. Jeg er nyutdannet så jeg har stort sett fortalt hvor jeg er fra, når jeg var ferdig med vgs, hva jeg jobbet med i "friåret" mitt, hvilket studie jeg har gått på og alt etter hvem som intervjuer så forteller jeg om studiene (enkelte bedrifter kjenner veldig godt til det jeg har studert, mens andre har ikke peiling, så kan være greit å spørre dem om du skal fortelle i dypden eller ikke). Videre snakker jeg litt overfladisk om sommerjobbene mine og det jeg jobbet med året mellom vgs og studiene. Her legger jeg vekt på det som er aktuellt for stillingen, men trekker også frem positive erfaringer med jobbene som kanskje ikke er så aktuelle (f.eks. jeg er sivilingeniør, men jeg snakker likevel som regel om de gode erfaringene jeg tar med meg fra året jeg jobbet i helsevesenet). Etter dette pleier jeg å snakke mer om mine egenskaper og hvem jeg er som person. Jeg pleier også å snakke litt om interessene mine. På dette spørsmålet er det vel greit å prøve å "lese" intervjuerene litt på hvor lenge man skal holde det gående. Det er greit å spørre litt underveis om du skal gå nærmere inn på ting slik at du ikke sitter å forteller i lengre tid om ting intervjuer ikke er interessert i. Noen ganger begynner de å stille spørsmål underveis og vi kommer over på andre ting slik at "fortell om deg selv" blir litt glemt, men det betyr jo stort sett bare at det er god flyt i samtalen. 

Videre får jeg gjerne mer spesifikke spørsmål om utdannelsen min og sommerjobbene mine. Jeg har hatt flere intervjuer med veldig stor vekt på det faglige og da kan resten av intervjuet bestå av faglige spørsmål. Andre fokuserer mer på slike "fortell om en gang da du ...." og "hvordan håndterer du ....". Noen har også disse standarspårmålene med positive og negative sider osv. dem kan du finne ved å google litt. Ellers hender det at man blir bedt om å gjennomføre oppgaver og tester. Jeg søker stort sett programmeringsjobber og jeg har oppleved å få utlevert en programmeringsoppgave før intervjuet og måtte levere inn min løsning, men jeg har også oppleved å fått en uanmeldt oppgave på intervjuet hvor jeg måtte programmere mens han som intervjuet så på (denne var naturlig nok lettere enn den andre). Flere bruker også slike ferdighetstester innen ting som logikk, analytiske ferdigheter, engelskkunnskaper osv. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal på jobbintervju denne uka, og trenger masse tips! Har egentlig aldri vært på intervju før selv om jeg har hatt mange jobber, så om noen kunne fortalt litt om intervjuet fra start til slutt, hvilke spørsmål man gjerne får og sånne ting så hadde jeg satt stor pris på det :laugh:

Kommer an på hvilken stilling det er :)

Har selv vært en som har "grillet" folk på jobbintervju, uten å gå i detaljer så er det litt morsomt når folk åpenbart kan "talk the talk", virker stinne av selvtillit, hevder de er så og så dyktige, og så gir man en liten oppgave som en på barneskolen med litt over snittet vett i skallen kunne greid uten problemer, og så blir de stående helt fast :) Og det samme med en til, og en til, osv :) Heldigvis er det noen skarpinger som skiller seg ut, og da gjerne noen beskjedne typer, eller kvinner, som viser seg å ha langt mer mellom ørene enn enkelte av "big shot"-folkene :)

Kommer som sagt an på hva slags jobb det er, selvsagt, alle kan ikke passe til alle type jobber, og de som ikke ble ansatt hos oss kan sikkert fungere glimrende i mange andre jobber:)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere! Er lærlingjobb jeg skal intervjues for så det blir nok ikke avanserte oppgaver og denslags, heldigvis. Det spørsmålet jeg frykter mest er "fortell litt om deg selv". Hva skal man liksom fortelle om når man for det meste har hatt sommerjobber som ikke er relatert til jobben jeg søker på i det hele tatt? Og når utdanningen min er toårig industriteknologi på vgs, som de allerede vet alt om fra før?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...