Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk standpunkt karakter i engelsk muntlig i dag og jeg fikk 5. Er fullt klar over at dette er en kjempe bra karakter. Jeg har bodd i England i 7 år og kan derfor flytende engelsk. I fjor fikk jeg også 5, for at jeg skulle strekke meg til 6eren. Fikk også beskjed om at hvis jeg begrunner og ressonerer svarene, og dermed svarer med utfyllende får jeg 6. Det siste halvåret har jeg jobbet så utrolig hardt med engelsken. Jeg har gjort alle lekser og levert dem på itslearning, jeg rekker opp hånden på alle spørsmål, melder meg frivillig til å lese høyt osv. I tillegg så begrunner jeg og utdyper svarene enda mer enn i fjor. Allikavel fikk jeg "bare" 5. 

Vi hadde en muntlig presentasjon hvor jeg fikk 5. Jeg var syk hele uken og slet med å lære meg stoffet vi måtte kunne. 

Begrunneøsen til at jeg fikk 5 på standpunkt var bare at den presentasjonen telles mye. 

Mer dette noe å klage på? Klagen går da til rektor (tror jeg, men er usikker) og det er da han som bestemmer karakter på grunnlag av klagen og mine meninger. 

Uten denne sekseren kommer jeg ikke inn på det studiet jeg ønsker å ta høyere utdanning i..

Anonymkode: 85b90...7b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke risikerer å gå ned til 4 ville jeg bare klaget, hva har du å tape 

Anonymkode: 16feb...0d2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo alltids be om en ekstra vurdering fordi du selv mener at du vipper mellom 5 og 6. 

Likevel så har ikke alle forutsetninger for å oppnå karakteren 6, her skal man være flink til å drøfte og reflektere over spørsmål. Grammatikk og uttale er ikke alt i engelskfaget, og å levere inn til riktig tid eller å være aktiv i timene skal egentlig ikke trekke karakteren opp. 

Anonymkode: dad51...119

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke risikerer å gå ned til 4 ville jeg bare klaget, hva har du å tape 

Anonymkode: 16feb...0d2

Risikerer ikke å gå ned til 4. 

Bør jeg da klage skriftlig til rektor, eller muntlig til faglærer?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Risikerer ikke å gå ned til 4. 

Bør jeg da klage skriftlig til rektor, eller muntlig til faglærer?

Du sener inn klage elektronisk eller gir i papirutgave til kontaktlærer :) Mener at det finnes egne skjema for dette, men du må klage så fort som mulig med tanke på tidsfrister 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo alltids be om en ekstra vurdering fordi du selv mener at du vipper mellom 5 og 6. 

Likevel så har ikke alle forutsetninger for å oppnå karakteren 6, her skal man være flink til å drøfte og reflektere over spørsmål. Grammatikk og uttale er ikke alt i engelskfaget, og å levere inn til riktig tid eller å være aktiv i timene skal egentlig ikke trekke karakteren opp. 

Vi har bare hatt en vurdering (presentasjon) og resten av muntlig karakteren går på aktivitet og språk i timene. I skriftlig får jeg 6, pga min bakgrunn. 

muntlig handler om å svare relevant og reflektert på spørsmål, rekke opp hånden osv

AnonymBruker
Skrevet

Folk dør og her sitter du å klager på at du ikke får 6 i snitt.   Ta det med ro, 5 er mer en bra nok.

Anonymkode: 82d3a...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk dør og her sitter du å klager på at du ikke får 6 i snitt.   Ta det med ro, 5 er mer en bra nok.

Så det er ikke lov å klage på noe eller være lei seg for noe, fordi det finnes andre folk her i verden som har det verre? Vel, det er alltid noen som har det verre. Dette var viktig for TS, og da er det lov til å være skuffet og be om råd! Slutt å vær så kjip!

Anonymkode: bf481...98f

• Liker 18
Skrevet

Høres ut som om du ikke "fortjente" en sekser ut ifra arbeidet ditt. Å kunne snakke flytende engelsk, kvalifiserer ikke til en sekser.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ganske rart ut at den muntlige engelskkarakteren din (jeg forstår det slik at faget er delt? Er det programfag?) er et resultat av kun én vurdering og muntlig aktivitet. Hvor er det du ligger på når det gjelder muntlig aktivitet? 

Jeg synes det virker rart at den ene formelle vurderingen og aktivitet i timene viser hva slags kompetanse du har i alle kompetansemålene. Om det er noe du kan klage på er at dere ikke har blitt testet i alle læringsmålene gjennom evalueringer, men dersom dere har det ser jeg ikke at du kan få medhold i en klage. 

Men når den her karakteren var så viktig ser jeg ikke hvorfor du ikke fikk en legeerklæring den perioden du var syk og utsatte vurderingen til du ble frisk igjen. Så lenge man kommuniserer saklig og tydelig med lærer går de fleste med på dette, særlig når du har legeattest, og særlig når dette er den eneste formelle vurderingen i faget. 

Anonymkode: 65d06...c79

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke først og fremst snakke med faglærer om dette? Spørre om du ligger langt unna 6 og om det er mulig å få en ekstra evaluering for å vippe?

Hvis ikke så tror jeg nesten ikke det er noe vits, eller altså - hvis du har kun hatt 1 evalueringssituasjon (som høres litt rart ut), og der fått 5 så tror jeg ikke du får medhold. Men ingenting å tape heller da. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du klager på at folk klager på at man får 5 i karakter. Jeg vil ikke si at du er så mye bedre selv. 

• Liker 6
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke 6 i snitt, men heller at TS virkelig hadde jobbet og satset på 6 i akkurat dette faget. TS mener h*n er god nok og fortjener 6, og JA, for noen som skal inn på studier med høye grenser så kan plutselig 5 ikke være bra nok. 

At folk ikke forstår det.

• Liker 7
Gjest Aktivdame
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk standpunkt karakter i engelsk muntlig i dag og jeg fikk 5. Er fullt klar over at dette er en kjempe bra karakter. Jeg har bodd i England i 7 år og kan derfor flytende engelsk. I fjor fikk jeg også 5, for at jeg skulle strekke meg til 6eren. Fikk også beskjed om at hvis jeg begrunner og ressonerer svarene, og dermed svarer med utfyllende får jeg 6. Det siste halvåret har jeg jobbet så utrolig hardt med engelsken. Jeg har gjort alle lekser og levert dem på itslearning, jeg rekker opp hånden på alle spørsmål, melder meg frivillig til å lese høyt osv. I tillegg så begrunner jeg og utdyper svarene enda mer enn i fjor. Allikavel fikk jeg "bare" 5. 

Vi hadde en muntlig presentasjon hvor jeg fikk 5. Jeg var syk hele uken og slet med å lære meg stoffet vi måtte kunne. 

Begrunneøsen til at jeg fikk 5 på standpunkt var bare at den presentasjonen telles mye. 

Mer dette noe å klage på? Klagen går da til rektor (tror jeg, men er usikker) og det er da han som bestemmer karakter på grunnlag av klagen og mine meninger. 

Uten denne sekseren kommer jeg ikke inn på det studiet jeg ønsker å ta høyere utdanning i..

Ta opp eksamen Då?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Aktivdame skrev:

Ta opp eksamen Då?

Dersom TS går i VG3 mister hun førstegangsvitnemålet sitt ved å gjøre det. 

• Liker 6
Gjest Aktivdame
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte studier må du ha 6 i alle fag. Uten det kommer man ikke inn. 

Gjest Aktivdame
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom TS går i VG3 mister hun førstegangsvitnemålet sitt ved å gjøre det. 

Hender man må ta opp igjen fag. Det måtte min niese også.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Aktivdame skrev:

Ja, men i ordinærkvoten er poenggrensen alltid (med enkelte unntak) høyere enn førstegangskvoten. Dersom TS ikke kommer inn med en 5'er i engelsk muntlig i førstegangskvoten, kommer hun heller ikke inn med en 6'er i faget i ordinærkvoten. Det innebærer at hun må ta opp flere fag, som er mer tidkrevende og økonomisk. Det er jo klart at det er kjedelig og unødvendig når man føler at 6'eren er så nære. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Aktivdame skrev:

Ja, kan være man må ta opp fag, men da mister man førstegangsvitnemålet og poenggrensen for å komme inn er mye høyere.

For eksempel på sosialt arbeid Agder
Førstegangsvitnemål: 43,5
Ordinær: 50,5

Det er en ganske stor forskjell...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For å få 6`er kreves det vel at man viser man kan og behersker med enn pensum? Slik var det da jeg gikk på skolen, vet ikke om det har forandret seg, men det med å "bare" oppfylle pensum, jobbe hardt og svare i timen etc, høres ikke ut som mer enn en 5`er for meg. 

Anonymkode: 53c65...955

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...