Gå til innhold

Gjest i utenlandsbryllup - meninger/erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Greit nok - flybilletter må gjestene betale selv. Men hva med opphold? Er det ok at brudeparet ber gjestene om å betale en liten sum på 1000kr -1500kr per pers for en tre-fire netter, eller mener dere at brudeparet må ta hele regninga for gjestene? 

Hva er din erfaring som gjest i et utenlandsbryllup? Noen som har dårlige eller gode erfaringer å dele?

Anonymkode: 2c5d7...fa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer så veldig an på tid og sted og hvem og hvordan og en hel rekke andre omstendigheter. Generelt sett ville jeg ikke forventet at brudeparet dekket overnatting, men jeg reiser heller ikke utenlands i 3-4 dager og bruker tusenvis av kroner på å være bryllupsgjest for hvem som helst, for å si det sånn...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

@Daria, det er helt forståelig. Takk for innspill :) 

Gjest Citronella
Skrevet

Det kommer litt an på. Er enten brud eller brudgom tilhørende i det landet det skal giftes i? Ville da satt pris på at brudeparet hadde organisert losji, men at gjester kunne betalt for seg selv, inntil en viss grense selvsagt. 

Om ikke synes jeg det er litt stormannsgalskap å forvente at folk utover de aller nærmeste tar seg råd til fly og opphold (som gjerne innebærer flere utgifter enn hotell). 

Skrevet

Eg og noen kollegaer ble invitert i utenlandsbryllup til en felles kollega av oss (de skulle feire i hjemlandet hans). Da sa han at han håpte vi ville være med å feire dagen, men han kunne dessverre ikke dekke reise/opphold for oss. Han forventet selvsagt ingen gave, og ønsket heller at vi ville bruke penger på å være med. Vi reiste ned et par stykker, tok det som en liten ferietur i samme slengen og storkoste oss :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Citronella skrev:

Det kommer litt an på. Er enten brud eller brudgom tilhørende i det landet det skal giftes i? Ville da satt pris på at brudeparet hadde organisert losji, men at gjester kunne betalt for seg selv, inntil en viss grense selvsagt. 

Om ikke synes jeg det er litt stormannsgalskap å forvente at folk utover de aller nærmeste tar seg råd til fly og opphold (som gjerne innebærer flere utgifter enn hotell). 

Nei, kommer fra hver sin kant av Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel helt an på hvor nært gjestene står dere?

Hvis min søster vil gifte seg i Sør-Frankrike så legger jeg gjerne ut litt penger for fly og hotell, ettersom det da er verdt det for meg 'helhetlig'. Det er en én-gang-i-livet-hendelse at min søster holder bryllup, jeg drar nedover der sammen med min nærmeste familie som jeg uansett kunne reist på ferie med og trives sammen med, til et vakkert sted jeg ønsker å oppleve uavhengig av bryllupet. Min søster og jeg er også såpass nære at vi sannsynligvis ville hatt en dialog om bryllupsplaner i forkant, og jeg kunne ha kommet med innspill og forslag om opplegget hennes ble for dyrt eller vrient for oss andre.

Generelt er vel "lite og intimt", dvs. den aller nærmeste familien + forlovere, stikkordet når man inviterer til bryllup i et land brudeparet og størstedelen av gjestene ikke har tilknytning til. Da har man også muligheten til å få en ærlig tilbakemelding når man lufter tanken på utenlandsbryllup i planleggingsfasen, og ser hvordan stemninga blant familien er for å prioritere noe sånt.

Man kan nok ikke forvente at alle søskenbarn eller gamle studievenninner nødvendigvis vil prioritere mange tusen + dyrebare feriedager for å reise til akkurat det stedet DU synes er romantisk og ideelt. Man legger gjerne litt penger på å delta i bryllup også innad i Norge, men som regel er det enklere å finne noen billige innkvarteringer - og man trenger ikke sette av et helt "feriebudsjett" for å dra i bryllup på Hamar, liksom. Med utenlandsbryllup er det også knyttet en del ekstrautgifter med tanke på restaurantmat, eventuelle aktiviteter, og ikke minst bruker man flere feriedager.

Anonymkode: 6e589...673

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er samme for gjestene om de betaler for overnatting i Tromsø eller Roma - overnatting og transport koster uavhengig av om bryllupet er i Norge eller i utlandet. 

Hvis jeg blir invitert i et utenlandsbryllup til nære venner eller familie, så ser jeg på det som en gylden mulighet til å få en super opplevelse med menneskene jeg er glad i, og et påskudd for å ta meg ei ferieuke i utlandet. Syntes jeg at reisen er for dyr i forhold til min relasjon til brudeparet, så er det jo bare å melde avbud. Ingen som tvinger en til å komme, så jeg forstår ikke helt at folk hisser seg opp over å bli invitert i bryllup i utlandet. 

Jeg brukte nærmere 10 000 kr på å være gjest i et ganske stusselig bygdebryllup med koldtbord i et grendehus midt ute i trøndelag, fordi jeg måtte betale overnatting på et monopolposisjonert hotell, fly og leiebil. Ville heller vært i bryllup i Italia eller Spania da, altså!

Anonymkode: 3f9af...48c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2017 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er samme for gjestene om de betaler for overnatting i Tromsø eller Roma - overnatting og transport koster uavhengig av om bryllupet er i Norge eller i utlandet. 

Hvis jeg blir invitert i et utenlandsbryllup til nære venner eller familie, så ser jeg på det som en gylden mulighet til å få en super opplevelse med menneskene jeg er glad i, og et påskudd for å ta meg ei ferieuke i utlandet. Syntes jeg at reisen er for dyr i forhold til min relasjon til brudeparet, så er det jo bare å melde avbud. Ingen som tvinger en til å komme, så jeg forstår ikke helt at folk hisser seg opp over å bli invitert i bryllup i utlandet. 

Jeg brukte nærmere 10 000 kr på å være gjest i et ganske stusselig bygdebryllup med koldtbord i et grendehus midt ute i trøndelag, fordi jeg måtte betale overnatting på et monopolposisjonert hotell, fly og leiebil. Ville heller vært i bryllup i Italia eller Spania da, altså!

Så hyggelig med en som faktisk er positiv. Jeg opplever stort sett alltid negative tilbakemeldinger når det er snakk om et utenlandsbryllup, dessverre. Og det er sant som du sier, ikke alle bor rett rundt hjørnet der hvor bryllupet skal være, og normalt sett så er det mange som må ta fly og/eller betale overnatting for å være gjest i et bryllup i Norge. Det blir fort noen tusenlapper, det og. 

Skrevet

Men det er forskjell, selv om den ikke blir så stor rent økonomisk, på å bruke noen tusen på å reise til et bryllup på en annen kant av landet fordi (minst) en i brudeparet er derfra og å reise til Spania fordi er brudepar fra østlandet synes det er så innmari fint der. I det første tilfellet er det ikke så lett å unngå at en del av gjestene vil få et stykke reisevei og tilhørende utgifter (og en del vil antagelige kunne overnatte hos slekt og venner, ha muligheten til å velge bil eller tog framfor fly osv), mens i det andre får alle gjestene høye og uunngåelige utgifter på grunn av det som lett kan føles som et "unødvendig" valg av brudeparet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Daria skrev:

Men det er forskjell, selv om den ikke blir så stor rent økonomisk, på å bruke noen tusen på å reise til et bryllup på en annen kant av landet fordi (minst) en i brudeparet er derfra og å reise til Spania fordi er brudepar fra østlandet synes det er så innmari fint der. I det første tilfellet er det ikke så lett å unngå at en del av gjestene vil få et stykke reisevei og tilhørende utgifter (og en del vil antagelige kunne overnatte hos slekt og venner, ha muligheten til å velge bil eller tog framfor fly osv), mens i det andre får alle gjestene høye og uunngåelige utgifter på grunn av det som lett kan føles som et "unødvendig" valg av brudeparet.

Men det er jo bare å takke pent nei hvis man ikke ønsker å være med? Ingen som blir sure for det. Jeg har ved et tilfelle takket nei til bryllup i Norge fordi det ble for dyrt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...