AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #1 Skrevet 15. mai 2017 For rundt 4 uker siden la jeg om livsstilen min. Begynte å bruke appen Lifesum, men sluttet fordi denne ble vrien å bruke når jeg lagde mat fra bunnen av. Måtte veie og måle ingredienser, sette dem sammen, og noen ganger klikket appen/mobilen slik at jeg måtte begynne på nytt. Den første uken gikk jeg ned 1 kg. Uten å trene. Så har jeg de siste 2-3 ukene trent 3-4 ganger i uken. Jeg bruker lette vekter hjemme, hovedsaklig fordi jeg er vanvittig svak og aktivitetsnivået mitt er farlig lavt. Jeg har trent litt cardio, og jeg har gått på fjellet noen dager også. Jeg har spist godteri og litt fetere mat hver lørdag. Men ikke utenom det. Jeg har vært flink til å holde meg borte fra godteri. Godteri spiste jeg hver eneste dag tidligere. Siden jeg la om livsstilen min har jeg spist godteri i 4 dager til sammen. Gikk på vekta i dag, og da hadde jeg gått opp igjen 0,5 kg. Er så lei meg og kjente motivasjonen forsvant på sekundet. Nå sitter jeg her og vil egentlig ikke spise eller noe som helst fordi jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å gå ned. Er 171 høy og veier 79,5 kg. Veide 80 kg før jeg la om livsstilen. Jeg har aldri vært i så mye aktivitet før som jeg har vært de siste 4 ukene og likevel så rikker ikke vekta seg. Jeg kan heller ikke forstå at jeg har klart å bygge muskler på så kort tid, slik at det er det som gjør at vekten ikke rikker seg. Noen som har innspill? Til middag kan jeg spise tomatsuppe med grove rundstykker (bare ett rundstykke, alltid), fiskesuppe, spinatsuppe, fisk (laks, torsk).. Anonymkode: 25d8c...746
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #2 Skrevet 15. mai 2017 Du fant jo tydeligvis noe som fungerte: Kaloritelling. Du får sannsynligvis i deg flere kalorier enn du tror. Anonymkode: 91228...193 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #3 Skrevet 15. mai 2017 Folk stoler så blindt på badevekta, ikke lurt å kun bruke den...Selvfølgelig får du muskler hvis du plutselig øker aktiviteten din. Husk at også muskler veier litt. Finn frem målebåndet i stedet for vekta! Det er gørr kjedelig å telle kalorier, men det er faktisk veldig lurt hvis man vil ned i vekt. Det skal veldig lite til før man ligger i balanse og ikke i underskudd. Så ville startet på nytt med evt en annen app! Anonymkode: c4a3b...438 1
I Grosny Skrevet 15. mai 2017 #4 Skrevet 15. mai 2017 Husk at vekta kan variere en kilo eller to ettersom hvor mye mat og væske du har i systemet. Det er fint at det går sakte å gå ned i vekt. Jeg tror du bygger muskelmasse i stedet for å slanke bort muskler. Det igjen fører til høyere forbrenning, og du er sakte men sikkert på vei inn i en god sirkel. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #5 Skrevet 15. mai 2017 Folk må slutte å legge så mye i vakttall - du kan veie noen kilo mer eller mindre avhengig av faktorer som vannvekt og hvor mange kilo mat som befinner seg i kroppen din. Hos kvinner varierer gjerne vekten en god del gjennom måneden på grunn av hormoner og vannvekt, det er ikke uvanlig å gå litt opp i vekt når man begynner å trene, og når du bygger muskler har jo de også vekt. 500 gram er jo ingenting. Vei deg på morgenen 1 gang per uke ellerså, vær bevisst på om du har mye mat i kroppen eller ikke, hvor i syklusen du er etc., og mål deg med bånd/ta bilder i tillegg. Ikke la verden falle sammen over 500 gram væske, mat e.l. Anonymkode: 27a4b...d51
Pringle Skrevet 15. mai 2017 #6 Skrevet 15. mai 2017 For å gå ned i vekt, må du ha kaloriunderskudd over tid. Hvis du ikke veier og logger alt du spiser, kan du ikke være sikker på hvor mange kalorier du får i deg. En kilo fett vil du trenge omtrent ti dager med et daglig kaloriunderskudd på 700 på å bli kvitt. Men en kilo også er innenfor normale variasjoner på vekta. Har du i tillegg nylig økt mengde og type fysisk aktivitet, og kanskje også fiberinntaket, vil det dra vekta enda mer opp. Istedenfor å stresse med slitsom trening og restriktivt kosthold, som bare gjør deg deppa, og så gi opp fordi det ikke virker, kan du være nøyaktig, konsekvent, tålmodig og realistisk, og gå ned så mye og fort som er sunt og forsvarlig. Det er helt opp til deg. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #7 Skrevet 15. mai 2017 Ting tar tid. Jeg har aldri vært overvektig, men kan komme med et eksempel. Jeg var veldig dårlig i form i november og desember i fjor og måtte i desember føre kostregistrering en ukes tid. Jeg lå kun på 1000 kcal uten ernæringsdrikk og 1300 kcal med. Dette lå jeg nok på i ca en måned. Jeg gikk kun ned et par kilo! I stedet hadde kroppen min satt ned forbrenningen for å ikke sulte i hjel og dette kunne man da se på blodprøvene. En ting kroppen gjør for å sette ned forbrenningen er å produsere mindre hvite blodceller. I tillegg blir man automatisk mindre aktiv selv om man egentlig ikke merker det selv. Legen min var ikke bekymret for min helse denne måneden og sa det kom til å gå seg til, og nå er jeg frisk som en fisk og spiser for 2500 kcal om dagen og har gjort dette siden januar og har kun gått opp de to kiloene til kroppens trivselsvekt. Så mine råd ut i fra min erfaring er å spise nok sånn at kroppen ikke setter ned forbrenningen og være i aktivitet. Man må få opp pulsen og svette skikkelig, og dette er veldig ubehagelig i begynnelsen når man ikke er vandt til det. Anonymkode: 97c77...4d7
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mai 2017 #8 Skrevet 15. mai 2017 Det er vanlig når man begynner å trene at væskebalansen i kroppen blir litt annerledes. Det er mange som opplever at de etter å ha begynt å trene ikke går ned noe den første måneden, noen går til og med litt opp. Dette betyr ikke at man har gått opp i fettmasse, men at man gjerne har mer vann i kroppen. Så det kan godt hende du har mistet kroppsfett uten at du har gått ned i kroppsvekt. Begynn å ta bilder i akkurat samme posisjon, og så kan du ta bilde igjen om 1 mnd eller intervaller du synes er passelig. Bruk også måleband. En annen ting man skal være obs på er at ved cardiotrening så blir man gjerne mer sulten, og hvis man da ikke teller og måler kaloriene sine så har man ikke kontroll på om man egentlig spiser mer enn man tror. Hvis man ikke er obs skjer det for mange automatisk at man spiser mer når man driver med cardiotrening. En annen ting er at du sier du har lagt om livsstilen din, å legge om en LIVSSTIL tar tid, og er ikke gjort i en håndvending. En livsstil handler om tankesett og skills, ikke bare diett, for da kaller man det heller en diett. Med å virkelig endre livsstilen sin ser man heller ikke på godteriet man ikke har spist som noe man har ofret, for det er ikke bærekraftig i lengden å gå rundt å ha en livsstil der man alltid ofrer ting. Hvis du virkelig ser på dette som en livsstil så må du også jobbe med tankene dine, du må spise mat du liker, du skal kunne kose deg med mat, og ikke gå rundt å være sulten eller ha det kjipt. For en slik livsstil kan man ikke ivareta i år etter år etter år, og det er nettopp det en livsstil (og ikke diett) handler om, noe som man kan fortsette med for alltid. Ellers så vil jeg si at det er sunt for kroppen din å være i aktivitet, det er sunt å spise variert og fisk og næringsrikt, så du har gjort mye bra for deg selv, selv om vekten (enda ikke har flyttet på seg). Prøv å jobbe med å se på disse tingene også, du har vært god med kroppen din den siste måneden når du har latt den få være i aktivitet, og latt den spise sunn mat som er bra for den. Prøv å finne motivasjon i andre ting enn tallet på vekta, noen ganger vil det gå ned, andre ganger vil det stå stille, og andre ganger igjen vil du gå opp, hvis du skal være avhengig av dette hele tiden så vil det bli en enda tyngre kamp. Jeg blir selvsagt også motivert når jeg ser jeg har gått ned noen kilo, og når jeg ser at innsatsen bærer frukter, men jeg prøver i det daglige også å ha fokus på hvordan jeg har mer energi, hvordan jeg føler meg så utrolig vel av å være i aktivitet og disse tingene. Og når jeg kjenner at jeg blir nedfor fordi vekta ikke viser det jeg vil, så tar jeg meg i øra og sier "men vet du hva Rainstorm, det du har gjort den siste uka/måneden har vært skikkelig bra for deg på så mange måter at dette skal du være fornøyd med selv om du ikke har gått ned det du hadde tenkt!". Ikke gi deg! Hvis du holder frem med det du gjør, er mer aktiv og spiser mindre godteri vil kroppen din reagere på det etterhvert. Men som sagt, finn deg andre mål enn bare vekta, det hjelper å holde motivasjonen ved like!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #9 Skrevet 15. mai 2017 Huff, for et dilemma. Jeg har fryktelig lite lyst til å telle kalorier, både fordi jeg blir så "obsessed" med det og jeg blir ofte paranoid og tror at jeg ikke teller riktig, at det jeg har lagt inn er feil osv. Skal jeg lage en middag som egentlig skal ta 20 minutter å lage så kan det fort gå nesten en time fordi jeg styrer sånn med veiing og måling. I tillegg er det ikke alltid jeg har tilgang på vekt, for eksempel når jeg og kjæresten skal spise hos svigers eller broren hans. På en vanlig dag spiser jeg havregrøt til frokost (1 liten porsjon), til lunsj spiser jeg en grov tortillalefse med kylling og grønnsaker på. Er ikke plass til så mye grønnsaker dessverre inni men litt salat og paprika og løk blir det plass til. Smører selve lefsa med philadelphia smøreost, det er ikke et tykt lag, men nok til å gi litt smak. Middag spiser jeg normal porsjon av det som er. Kveldsmat spiser jeg sjeldent. Etter jeg har trent spiser jeg en ProPud.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å spise mindre enn dette, og å spise mer går jo ikke for da kommer jeg sikkert til å gå opp i vekt. Jeg drikker også mye vann. Dette er så vanskelig. Jeg var begynt å bli fornøyd, og følte jeg så resultater i speilet, men etter jeg veide meg dalte motivasjonen helt. Jeg hadde den dårligste treningsøkten så langt i dag. Føler jeg kommer ingen vei, at jeg bare kaster bort tiden med å trene når jeg sikkert ikke får resultater og bare blir feitere. Fy søren altså. Og ja jeg er veldig kroppsfiksert (på meg selv), jeg har slitt mye med angst og depresjon relatert til kroppen og utseende mitt. Jeg gjør det forsåvidt enda men jeg prøver å ta tak i roten av problemet.. Jeg gråter hver gang jeg trener. Men ligger vell noe i dette med blod, svette og tårer.. Tusen takk for svar iallefall, jeg har tatt bilde og skal ta nytt bilde en måned etter det. Tok bildet for 3-4 dager siden tror jeg det var. Og jeg måler midjen også. Er 78 cm, og vil ned til 72 cm.. Anonymkode: 25d8c...746
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mai 2017 #10 Skrevet 15. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, for et dilemma. Jeg har fryktelig lite lyst til å telle kalorier, både fordi jeg blir så "obsessed" med det og jeg blir ofte paranoid og tror at jeg ikke teller riktig, at det jeg har lagt inn er feil osv. Skal jeg lage en middag som egentlig skal ta 20 minutter å lage så kan det fort gå nesten en time fordi jeg styrer sånn med veiing og måling. I tillegg er det ikke alltid jeg har tilgang på vekt, for eksempel når jeg og kjæresten skal spise hos svigers eller broren hans. På en vanlig dag spiser jeg havregrøt til frokost (1 liten porsjon), til lunsj spiser jeg en grov tortillalefse med kylling og grønnsaker på. Er ikke plass til så mye grønnsaker dessverre inni men litt salat og paprika og løk blir det plass til. Smører selve lefsa med philadelphia smøreost, det er ikke et tykt lag, men nok til å gi litt smak. Middag spiser jeg normal porsjon av det som er. Kveldsmat spiser jeg sjeldent. Etter jeg har trent spiser jeg en ProPud.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å spise mindre enn dette, og å spise mer går jo ikke for da kommer jeg sikkert til å gå opp i vekt. Jeg drikker også mye vann. Dette er så vanskelig. Jeg var begynt å bli fornøyd, og følte jeg så resultater i speilet, men etter jeg veide meg dalte motivasjonen helt. Jeg hadde den dårligste treningsøkten så langt i dag. Føler jeg kommer ingen vei, at jeg bare kaster bort tiden med å trene når jeg sikkert ikke får resultater og bare blir feitere. Fy søren altså. Og ja jeg er veldig kroppsfiksert (på meg selv), jeg har slitt mye med angst og depresjon relatert til kroppen og utseende mitt. Jeg gjør det forsåvidt enda men jeg prøver å ta tak i roten av problemet.. Jeg gråter hver gang jeg trener. Men ligger vell noe i dette med blod, svette og tårer.. Tusen takk for svar iallefall, jeg har tatt bilde og skal ta nytt bilde en måned etter det. Tok bildet for 3-4 dager siden tror jeg det var. Og jeg måler midjen også. Er 78 cm, og vil ned til 72 cm.. Anonymkode: 25d8c...746 Men hvis du sier at du synes du så resultater i speilet kanskje du skal stole litt mer på det? Når du selv synes at ting gikk så bra så må du ikke la vekta rive vekk all motivasjon. Finn tilbake til den gode følelsen, og fortsett slik du har gjort. Hvis du ikke har gått ned noe mer i løpet av neste måneden, noe jeg er overbevist om at du kommer til å gjøre hvis du fortsetter sånn du har gjort nå, men hvis ikke, så kan du prøve å spise mindre, selv om det virkelig ser ut som du spiser for lite allerede. Da du brukte Lifesum, hvor mye kom du på i løpet av en dag? Men det jeg ikke skjønner helt er hvorfor du trener hvis det får deg til å gråte? Trening skal åpenbart være hardt, det er bra å svette og ta seg ut, men det skal også gi oss en god følelse. Kanskje du må prøve andre treningsmetoder? Finn noe du liker, finn noe du kan leve med, noe du synes er gøy. Og når det gjelder resultater, skriver du ned noe, har du noen mål? For det er vanskelig å vite om du har resultater hvis du baserer deg på følelsene dine (som virker som bare er negative). Skriv ned hvor lang tid du nå bruker på xx km, og se når du får fremgang. Mål hvor mye du løfter, og mål fremgang. Å ha en sånn innstilling som du har til deg selv vil ikke hjelpe deg i det hele tatt. Det er ikke sånn at hvordan vi ser ut på utsiden plutselig vil ta vekk alle problemer vi har med selvbildet og selvfølelsen vår. Og når du er så kritisk til deg selv ville jeg vurdert seriøst å ta tak i nettopp selvfølelsen, for å føle seg vel med seg selv kommer innenfra, og blir ikke avgjort av hvordan man ser ut på utsiden. Selv superstjerner kan ha elendig selvfølelse!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #11 Skrevet 15. mai 2017 Det er ikke uvanlig å legge litt på seg når man øker aktivitetsnivået. Ikke nødvendigvis fordi man legger på seg mye muskler med en gang, men fordi man ubevist spiser litt mer av den sunne maten. Man føler raskt behov for mer mat når man øker aktivitetsnivået. Uansett er 4 uker alt for kort tid å vurdere noe særlig på, regner de første ukene av slikt som læringsuker. Regner med du ikke kunne alt fra dag en. Så fortsetter du slik å lære om kosthold og aktivitet, så blir du sterkere og lettere. Etterhvert som du får mer muskler, vil du også forbrenne mer fett. Anonymkode: 2718a...b23 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #12 Skrevet 15. mai 2017 30 minutter siden, Rainstorm skrev: Men hvis du sier at du synes du så resultater i speilet kanskje du skal stole litt mer på det? Når du selv synes at ting gikk så bra så må du ikke la vekta rive vekk all motivasjon. Finn tilbake til den gode følelsen, og fortsett slik du har gjort. Hvis du ikke har gått ned noe mer i løpet av neste måneden, noe jeg er overbevist om at du kommer til å gjøre hvis du fortsetter sånn du har gjort nå, men hvis ikke, så kan du prøve å spise mindre, selv om det virkelig ser ut som du spiser for lite allerede. Da du brukte Lifesum, hvor mye kom du på i løpet av en dag? Men det jeg ikke skjønner helt er hvorfor du trener hvis det får deg til å gråte? Trening skal åpenbart være hardt, det er bra å svette og ta seg ut, men det skal også gi oss en god følelse. Kanskje du må prøve andre treningsmetoder? Finn noe du liker, finn noe du kan leve med, noe du synes er gøy. Og når det gjelder resultater, skriver du ned noe, har du noen mål? For det er vanskelig å vite om du har resultater hvis du baserer deg på følelsene dine (som virker som bare er negative). Skriv ned hvor lang tid du nå bruker på xx km, og se når du får fremgang. Mål hvor mye du løfter, og mål fremgang. Å ha en sånn innstilling som du har til deg selv vil ikke hjelpe deg i det hele tatt. Det er ikke sånn at hvordan vi ser ut på utsiden plutselig vil ta vekk alle problemer vi har med selvbildet og selvfølelsen vår. Og når du er så kritisk til deg selv ville jeg vurdert seriøst å ta tak i nettopp selvfølelsen, for å føle seg vel med seg selv kommer innenfra, og blir ikke avgjort av hvordan man ser ut på utsiden. Selv superstjerner kan ha elendig selvfølelse! Var en dag jeg spiste over 1800 kcal. Ellers under 1600 kcal. Noen ting var dårlig regnet, f.eks når jeg spiste ute (sushi). Finner ikke nøyaktig næringsinnhold der. Treningsmetodene jeg bruker nå liker jeg, men det er følelsen av håpløshet, ikke være flink nok, ikke gjøre det bra nok, være for svak osv som tærer. Det er jo derfor jeg begynner å gråte fordi målet mitt føles uoppnåelig - bli slank og flott å se på. Jeg stresser fordi jeg prøver for harde livet å fullføre skole, i tillegg må jeg jobbe ved siden av, jeg er livredd for å ikke bli attraktiv nok for kjæresten min, jeg har ikke venner og ja faen lista er vanvittig lang. Så selvfølgelig begynner jeg å gråte. Uansett hvem man spør bortsett fra psykologer så er svaret alltid at trening og et sunt kosthold fikser depresjon, så da må jeg jo prøve. Og nå prøver jeg. Og jada jeg får hjelp og har fått hjelp i snart 10 år i form av diverse typer terapi + psykolog + lege og medisiner. Jeg vil aldri få en økt selvfølelse så lenge jeg ser ut som jeg gjør, så da må jeg jo endre utsiden først. Jeg skal prøve å sette meg mål. Målet mitt er ganske åpent, og det er å bli slank og få større rumpe. Men konkrete mål har jeg nok ikke. Eller, jeg hadde som mål å nå 65 kg, men det kan jeg jo se langt etter i den farten her.. Kanskje om 2-3 år. Anonymkode: 25d8c...746
Gjest Sisti Skrevet 15. mai 2017 #13 Skrevet 15. mai 2017 Mine tips: - Hvis du vil telle kalorier, bruk betalversjonen av Lifesum. Da kan du lagre oppskriftene/rettene dine, og etter noen uker er tellingen mye enklere fordi det meste er lagret. - Dropp å telle/registrere grønnsaker i appen hvis du syns det er tidkrevende. Da går det raskere. I tillegg er grønnsaker SUNT, så det er greit å ikke telle, for det er uansett ikke grønnsaker du vil kutte av. Går du ikke ned i vekt justerer du ned mengden kalorier du skal registrere i appen. - Ikke ha hastverk, det kan ta tid før det vises på vekta. - Når du ikke har tilgang på matvekt gjør du cirka-registreringer, så lenge du ikke gjør sånn hele tiden er det helt greit. Det gir en pekepinn. -igjen: Ikke. Ha. Hastverk.
Gjest Sisti Skrevet 15. mai 2017 #14 Skrevet 15. mai 2017 Og: når man begynner å trene legger man ofte på seg vann. Det kan skjule litt av vektnedgangen.
Silje92 Skrevet 15. mai 2017 #15 Skrevet 15. mai 2017 (endret) Det er i utgangspunktet ikke så vanskelig å bruke en slik app om du bruker den riktig, men de fleste sliter med å bruke den fordi de gjør alt så mye mere komplisert enn det er (= Hvor lenge brukte du den appen, kun første uka? Først og fremst bør du ikke henge deg så veldig opp i vekt, men hvordan kroppen endrer seg. Hva med å ta et bilde av kroppen, så tar du samme type bilde om et par mnd? Jeg veier ikke spesielt mye, men har tatt av 3 kg siden jul. I tillegg har jeg lagt på meg en del muskelmasse, dvs at jeg har gått ned MER enn 3 kg i fett fordi jeg i tillegg har bygd muskler. Jeg har også brukt målebånd rundt midjen, det forteller ofte mye mer enn det badevekta gjør.Vekt er ikke alt. Å spise godteri og fet mat en lørdag kan være nok til at det ødelegger ganske mye. Du bør ikke både spise fet mat og masse godteri, men porsjonere opp feks godteriet ditt. I en 200g sjokoladeplate og en liten pose med Sørlandschips er det over 2000 kcal. Hvis du deler dette på to personer så er det 1000 kcal ekstra. I tillegg spiser du kanskje en burger med pommes fries og får i deg 1200 kcal. Også drikker du litt brus i tillegg. Du bør ha et matinntak på ca 1700 kcal hver dag. Bare 100 g sjokolade, 100 g potetgull og en burger, pommes fries og litt brus så er du allerede oppe i 2500-2600 kcal. I tillegg til frokost, lunsj, mellommåltider og kveldsmat. Hvis du tenker litt over det, så skal det ganske mye til å forbrenne det du spiser bare den lørdagen Derfor står vekta di også stille.. Fordi du forbrenner den junken du spiste på lørdag og går verken opp eller ned i vekt. Jeg kan anbefale å spise litt godteri kanskje hver andre lørdag. Er du glad i biff eller kylling så kan du spise masse godt tilbehør på en lørdag! Potetbåter i ovnen, en god biff, litt kryddersmør og salat er en god lørdagsmiddag for min del (= Etterfulgt av jordbær, vaniljekesam, grønnsaker og dip + litt potetgull. Du må bare tenke over hva du spiser på lørdag. Er du jente må du være obs på at den vekta i menstrasjonstiden ofte går opp, hele 2-3 kg for min del (= Jeg samler mye vann i kroppen under menstrasjon. Du sier du spiser mye suppe, men er du flink til å få i deg nok proteiner i løpet av dagen? Suppe er ofte magert og har du ikke kjøtt eller skalldyr til så kan du fort få for lite næring også. Vær flink til å gå tur hver dag om du ikke har en aktiv jobb, det anbefales å gå minimum 10 000 skritt hver dag, det er ikke så vanskelig. Trening 3 dager i uka er mer enn nok for å gå ned i vekt i tillegg til et lite underskudd på kcal Endret 15. mai 2017 av Silje92 1
Silje92 Skrevet 15. mai 2017 #16 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, Sisti skrev: Og: når man begynner å trene legger man ofte på seg vann. Det kan skjule litt av vektnedgangen. man legger ikke på seg vann av å trene
Silje92 Skrevet 15. mai 2017 #17 Skrevet 15. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var en dag jeg spiste over 1800 kcal. Ellers under 1600 kcal. Noen ting var dårlig regnet, f.eks når jeg spiste ute (sushi). Finner ikke nøyaktig næringsinnhold der. Treningsmetodene jeg bruker nå liker jeg, men det er følelsen av håpløshet, ikke være flink nok, ikke gjøre det bra nok, være for svak osv som tærer. Det er jo derfor jeg begynner å gråte fordi målet mitt føles uoppnåelig - bli slank og flott å se på. Jeg stresser fordi jeg prøver for harde livet å fullføre skole, i tillegg må jeg jobbe ved siden av, jeg er livredd for å ikke bli attraktiv nok for kjæresten min, jeg har ikke venner og ja faen lista er vanvittig lang. Så selvfølgelig begynner jeg å gråte. Uansett hvem man spør bortsett fra psykologer så er svaret alltid at trening og et sunt kosthold fikser depresjon, så da må jeg jo prøve. Og nå prøver jeg. Og jada jeg får hjelp og har fått hjelp i snart 10 år i form av diverse typer terapi + psykolog + lege og medisiner. Jeg vil aldri få en økt selvfølelse så lenge jeg ser ut som jeg gjør, så da må jeg jo endre utsiden først. Jeg skal prøve å sette meg mål. Målet mitt er ganske åpent, og det er å bli slank og få større rumpe. Men konkrete mål har jeg nok ikke. Eller, jeg hadde som mål å nå 65 kg, men det kan jeg jo se langt etter i den farten her.. Kanskje om 2-3 år. Anonymkode: 25d8c...746 Alt handler om kontinuitet Du kan ikke gi opp etter 4 uker, og hallo, du har gått ned 1 kg. Det må du være skikkelig stolt av! Du bør ikke ligge under 1600 kcal. Når du sier svak, hva føler du deg svak i?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #18 Skrevet 15. mai 2017 25 minutter siden, Silje92 skrev: man legger ikke på seg vann av å trene Jo, man gjør faktisk det hvis man har gått i lengre tid uten å trene fordi kroppen binder mer væske i musklene. Anonymkode: 2b977...b46 1
debattanten Skrevet 15. mai 2017 #19 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, Sisti skrev: Mine tips: - Hvis du vil telle kalorier, bruk betalversjonen av Lifesum. Da kan du lagre oppskriftene/rettene dine, og etter noen uker er tellingen mye enklere fordi det meste er lagret. Man kan også bruke Myfitnesspal også får man de funksjonene gratis. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #20 Skrevet 15. mai 2017 Du må rett og slett tilbake til kaloritelling. Når du veier ting såpass ofte vil du kunne anta på øyemål etterhvert når du spiser hos andre, eller ute. Trodde jeg spiste sunt og i riktig mengde selv frem til jeg begynte med kaloritelling. Viste seg at jeg spiste sunt, bare alt for mye av det. Jeg gikk kun ned en kg i mnd de to første månedene, men jeg gikk ned flerfoldige centimeter på kroppen. Etter to måneder nærmest ramlet vekten av, og jeg gikk tilsammen ned 23 kg på 6 måneder. Anonymkode: 12d44...92e
Anbefalte innlegg