AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #1 Skrevet 15. mai 2017 Kriterier - Jeg er student, så kan ikke være for dyrt - Jeg er på slankern, så kan ikke være for kalorimektig Jeg står helt fast. Føler at uansett hva jeg lager hoper det seg opp ingredienser i kjøleskapet, for eksempel om jeg lager en suppe som inneholder 2 ss lett creme fraiche så går den ut på dato og blir ødelagt før jeg får brukt den. Vil jo helst kunne sette opp en ukemeny men syns det er veldig vanskelig å planlegge. Siden faren min er fisker så har jeg god tilgang på torsk. Så noe med fisk passer fint. Anonymkode: 03b0f...ce8
Pringle Skrevet 15. mai 2017 #2 Skrevet 15. mai 2017 Lag en matplan. Planlegg alle måltidene du lager selv (ikke bare middag). Bruk enkle oppskrifter, eller forenkle oppskriftene du bruker, eller ikke bruk oppskrifter i det hele tatt. Du kan kutte ut eller erstatte mange ingredienser som enten er for dyre, eller for lite holdbare eller vanskelige å få tak i. Skriv handleliste. Kjøp ferskvarer så det holder akkurat fram til du skal handle igjen. Når mulig, kjøp i løs vekt. Kombiner retter i planen, lag et "stafett"-system så du får brukt opp alle ferskvarene før de blir dårlige. Bruk fryseren aktivt - porsjoner pakker med kjøtt/fisk, og ta opp en porsjon og tin i kjøleskapet kvelden før du skal bruke den. Ikke kjør deg fast i "slankemat". Planlegg måltider du har lyst på, i riktige mengder og proporsjoner, og så spiser du det opp. Ett "tema" for hver ukedags middag kan være lurt, enten type kjøtt/fisk, eller nasjonalitet, eller type stivelse, eller metode, eller en kombinasjon - det kan høres ut som det blir kjedelig og ensformig, men det å begrense valgmulighetene kan faktisk trigge kreativitet og gi du "tvinger" deg selv til å variere middagene gjennom uka.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #3 Skrevet 15. mai 2017 Hvis du har crème fraiche/ rømme til overs kan du lage grove vafler, og spise det til frokost, ta med til lunsj osv Wok kan du bruke mye rester Lag "ovnsform", ta det du har av gr.saker, pølsebiter (eller annet kjøtt/torsk) etc og fullkornspasta, blande alt med en hvit saus, topp med ost og stek i ovnen. Dette kan fryses i posjonsformer og varmes opp til middager senere Lag opp ekstra mat som fryses i porsjoner, da sparer du både tid og penger. Fiskegrateng med torsk (frys ned rester), fiskekaker/fiskeboller er lett å lage selv og kan fryses. Ha "tapas" kveld med andre studenter, hvor alle tar med en rett hver. Anonymkode: c5048...312
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #4 Skrevet 16. mai 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Kriterier - Jeg er student, så kan ikke være for dyrt - Jeg er på slankern, så kan ikke være for kalorimektig Jeg står helt fast. Føler at uansett hva jeg lager hoper det seg opp ingredienser i kjøleskapet, for eksempel om jeg lager en suppe som inneholder 2 ss lett creme fraiche så går den ut på dato og blir ødelagt før jeg får brukt den. Vil jo helst kunne sette opp en ukemeny men syns det er veldig vanskelig å planlegge. Siden faren min er fisker så har jeg god tilgang på torsk. Så noe med fisk passer fint. Anonymkode: 03b0f...ce8 Løsningen er å lage en plan som tar høyde for "ekstra". Jeg anbefaler at du uansett plan behandler matvarer på en ny måte. Først lager du en plan (husk å ta med snack, frokost og lunsj i planen, ellers må du tilbake på butikken eller i kiosken når du blir sulten). Så lager du en liste, husk å se på tilbudene i nærheten av deg. Så går du i butikken(e). Så, når du kommer hjem så klargjør du ingrediensene. Og i dette punktet ligger nøkkelen til suksess. Frukt og grønnsaker vaskes, tørkes og for de neste 3 dagene så kappes de. Nøtter og annet snack er (mye) billigere i stort enn i smått, så det prepakker du i småporsjoner klare til å hives i veska før du går på skolen. Dersom du har kjøpt (eller fått) fisk/kjøtt så deler du det opp i porsjonstørrelser og fryser alt du ikke skal bruke de neste 2 dagene. Det samme kan du gjøre med creme fresh og rømme: del det opp, putt det i en isbitform og sleng det i fryseren. Når det er frossent pakker du over i en ziplock-pose og du har det alltid for hånden. Dette er en utmerket metode også for løk, selleri, gulrot eller andre ting du bruker relativt ofte men i små mengder. Prekapp og frys. I forhold til ideer: la oss si du har fått torsk. Så på mandag planlegger du pannert torsk med ris og dampede grønnsaker. På tirsdag wokker du de samme grønnsakene med nudler og restene av den pannerte torsken. På onsdag lager du suppe av det som er igjen av grønnsakene. La oss si du kjøpte inn (for mye) kylling til suppa, så restene av kyllingen bruker du til fajitas når det nærmer seg helga. Det meste av grønnsaker i en oppskrift kan erstattes med det du har fra før, og det meste av kjøtt/fisk i en oppskrit kan også bare byttes etter humør og tilgang. Om du har rømme, creme fresh, melk, yoghurt, fløte og oppskriften sier du skal ha i en annen type melkeprodukt: bruk det du har. Funker oftest mye bedre enn du ville tro. Går feks fint å ha rømme i pannekakene på lørdagsmorgenen, yoghurt på tacoen og om du ikke har noen av delene: bruk kokosmelk eller bønner eller utelat det. Anonymkode: 0da4c...30e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå