AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #1 Skrevet 15. mai 2017 Vi har tre barn i alderen 1-6 år. Fulle jobber og stor enebolig med hage. Alltid noe som må gjøres, og nå i mai er det ekstra ting som 17.mai med finklær som skal ordnes og kjøpes, kaker som skal bakes etc. Føler at jeg aldri kommer ovenpå og at det alltid er noe som gjenstår. Nå er huset relativt nyvasket, men vinduene er ikke vasket på nesten et år, og kjellerboden bør ryddes for vi får nesten ikke opp døra der. Kanskje rekker jeg det denne uka, men da er det igjen tid for å vaske hele huset samt ordne klær og gave til vi skal i konfirmasjon. Vi har noen planer for høsten; vi skal jobbe litt redusert og skaffe oss vaskehjelp, og det hjelper nok litt på. Men er det sånn med dere andre her inne at dere er ovenpå med alt som skal gjøres?? Anonymkode: 649dc...e7e
tonebelinda Skrevet 15. mai 2017 #2 Skrevet 15. mai 2017 Absolutt ikke Men jeg orker ikke la meg stresse av det lengre - er nok en stund siden jeg gjorde det 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #3 Skrevet 15. mai 2017 Trakk på smilebåndet bare av overskriften, men har mest lyst til å gråte her jeg sitter på jobb og er så bakpå med alt hjemme at jeg blir søvnløs om nettene nå før 17.mai. Så svaret er: Nei, aldri. Vi er aldri ovenpå. Det som gjenstår i dag er å vaske og rydde hele huset, bake to kaker, pynte til 17.mai, hente diverse ting og tang i kjellerboden, stryke 17.mai-klær.... Vaske vinduer tror jeg vi gjør til neste år. Anonymkode: a4b5b...07b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #4 Skrevet 15. mai 2017 Selvsagt ikke. Det er mer unormalt å hele tiden være ajour i småbarnstiden enn å ikke være det. Man må rett og slett bare sette listen lavere. Skittentøyskurvene MÅ ikke være tomme, det går helt fint om de flyter over, så lenge ungene og en selv har akseptabelt reine klær å gå med. Plenen må ikke til enhver tid være 3 cm lang, det går helt fint om den ser litt rufsete ut innimellom. Rot i boden gjør da ingen verdens ting, det går ingen steder, og ingen tar skade av det med mindre det raser over dem når en åpner døren. For oss er det uaktuelt med vaskehjelp (fremmede som snoker rundt i mitt hjem? neitakk!) og deltidsjobb (vil ikke få redusert pensjon). Vi har investert i robotstøvsuger, og møblert på en måte som gjør det lett å holde rent (skap/skuffer i stedet for åpne hyller, møbler som står helt nede på gulvet så man slipper støvsuge under, lite nips og graps og ting som står rundt omkring, MYE skuffer og skap så alt kan ha en fast plass og det er lett å rydde, osv). Anonymkode: dcdb2...282 5
Veslefrikk Skrevet 15. mai 2017 #5 Skrevet 15. mai 2017 Nei. Selv med hjelp i huset på full tid, så er vi dessverre aldri ajour. Men det er jo egentlig ikke så viktig heller. Jeg prøver ihvertfall å si det til meg selv stadig vekk . Men vi er kjempeflinke til å være ajour med hygge og kvalitetstid. Det har førsteprioritet her i huset. Og med ganske mange barn (6 på heltid + at vi er beredskapshjem) og et vanvittig stort hus, så vil det aldri bli helt perfekt her uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #6 Skrevet 15. mai 2017 Nei, av og til er jeg i kjelleren og av og til er jeg i 1. etasje. Det kommer an på hva jeg skal gjøre Anonymkode: 02114...b0f 1
Rotemor Skrevet 15. mai 2017 #7 Skrevet 15. mai 2017 Absolutt ikke. Men jeg er ikke så opptatt av det heller. Jeg får gjort det jeg får gjort....
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #8 Skrevet 15. mai 2017 Ikke her heller, er alltid noe som skal gjøres. Vi har relativt små barn så på ettermiddagen (etter jobb og bhg) og i helgene prioriterer vi barna 100%. Ikke noe tv, pad osv. Så alt må gjøres etter leggetid. Jeg klarer ikke å hverken sette meg ned eller legge meg for kvelden hvis det er rotete. Stue, kjøkken og bad må vøre ryddet og oppvaskmaskinen tom. Bretter tøy hvis det som henger opp er tørt. Forbereder, så langt det lar seg gjøre, middagen til dagen etter, slik at det stort sett alltid er bare å varme opp dagen etter. Vi har vaskehjelp. Takk gud for det. Vi bor i borettslag så slipper heldigvis så mye vedlikehold utendørs, da vaktmester tar seg av det. Klipper hekk og plen selv. Tørr knapt å åpne døren til boden, redd jeg aldri får til å lukke den igjen 😳 Anonymkode: 86542...abd 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #9 Skrevet 15. mai 2017 I grunnen var jeg rimelig ovenpå med alle gjøremål når barna var små. Lærte meg som pur ung at skippertak angående rydding var lite fornuftig, så jeg vasker feks opp underveis når middagen koker, og tar alt umiddelbart etter middagen er spist (og før jeg ev setter meg ned) Med små barn går vel vaskemaskinen både en og to ganger hver dag, og tirsdager var handledag, hadde onsdager som fast shinedag av vaskerommet, torsdag blir huset vasket og fredag er det helg. Tar en og annen lørdag innimellom til feks å vaske vindu, tørke over dører/dørlister osv, dette er ting jeg ikke rekker når det er vanlig torsdagsvask. Tørrmopper et par ganger i uka i tillegg. Legger meg aldri uten å ha tømt oppvaskmaskinen og rydde på plass feks fjernkontroller, aviser og pyntepledd. Noen synes sikkert jeg er rar som stryker bunadskjorter to uker før 17. mai, men orker ikke den stressfølelsen det gir å ta det kvelden før. Kaker til eget bruk lages også i god tid og fryses ned, litt hektisk blir det når det skal leveres to festkaker til 17. mai da... Til jul handler jeg alltid gavene tidlig i november, og shiner hele huset grundig til advent. Dukene strykes og er klar ei uke før. Har kalender på kjøkkenet og skriver alltid store huskelapper 2-3 uker før feks 17. mai eller bursdag osv slik jeg forbereder meg i god tid. Men: jeg har alltids en bod eller et skap som må ryddes skikkelig Ingen er vel alltid helt ovenpå, men ved å ta litt hver dag, samt ha litt faste rutiner så har det i alle fall ordnet seg for meg. Anonymkode: 1a03a...89a
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #10 Skrevet 15. mai 2017 Nei, er veldig sjelden ajour med ting husker de viktige oppgavene som gymtøy, klesvask og nye innesko - men vinduer og boden og å feie garasjegulvet blir prioritert svært langt ned. Vi prioriterer både ferie, familietid og kjærestetid over disse tingene. Det er absolutt ingen andre enn oss selv (meg og mannen) som legger merke til disse tingene - og det finnes mye mer som er mye viktigere enn vindusvask sånne ting tar vi i ferier hvis vi gidder - eller en lørdag med fint vær. Orker ikke bruke livet - denne korte perioden når barna er små - på å stresse med slike ting! Anonymkode: 40c14...c38 4
Wit Skrevet 15. mai 2017 #11 Skrevet 15. mai 2017 Nei, blir aldri ajour... MEN, har lært meg at det ikke er alt som er like viktig. Vinduer MÅ ikke vaskes innen en bestemt dag. Det KAN være litt rot til imorgen. Altså gjøre det som haster mest, og ta det andre litt senere. 1
Zanzibar3 Skrevet 15. mai 2017 #12 Skrevet 15. mai 2017 Tja. Jeg er ikke så opptatt av slike ting. For eksempel så baker jeg ikke kaker eller disker opp med tre retter til 17. mai. Holder ting så enkelt som mulig og da er det ikke så vanskelig å være ovenpå. Vi bor smått og eier lite. Det gjør livet enkelt 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #13 Skrevet 15. mai 2017 Ja. Fordi jeg er helt avslappet, og tar ting ettersom jeg går og står, og ikke krever og forventer at ting skal være strøkent og fiks ferdig til noe tidspunkt. Vinduene kan altså vente, det har null hast. Skitne er de, men viktig? Nope. Anonymkode: 930ba...71f 1
Mammabamma Skrevet 15. mai 2017 #14 Skrevet 15. mai 2017 Jeg er rimelig ajour men det er fordi jeg er listegal og har en liste for hus og en liste for hage og en liste for ditt og en liste for datt så ting blir tatt regelmessig. Jeg har unormalt lav terskel for rot og kaos så jeg ønsker ofte jeg var flinkere til å drite litt i ting og være litt mer spontan. 1
MCH09 Skrevet 15. mai 2017 #15 Skrevet 15. mai 2017 Jeg har senket standarden litt da jeg er alene med små barn, jeg vil heller lese en bok med de enn å vaske gulv. Men jeg er allikevel temmelig ajour, mye fordi jeg gjør flere ting samtidig. Badet blir vasket når barna bader. Kjøkkenet blir ryddet mens jeg lager middag. Begge barna hjelper til i huset, etter alder og interesse selvfølgelig. Barna er hos faren sin annenhver helg og jeg setter av lørdsgsmorgenen til å ta en storvask av huset. Vinduene blir vasket av profesjonelle to ganger i året (utsiden). Innsiden tar jeg selv. Jeg betaler noen som klipper plen og steller busker.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #17 Skrevet 15. mai 2017 Nei, det er vi ikke, og det er helt greit. Vi er to foreldre med tre aktive skolebarn og to attpåklatter, vi jobber fullt begge to, så jeg har virkelig ingen forventninger om at vi skal ha det strøkent i huset i tillegg. Vi smårydder i hverdagen, vasker gulv og rydder i helgen etter beste evne (avhengig av hvor mye tid vi har, ofte går jo hele helgen med til håndballcuper, familiebesøk, korpsstevner, barnebursdager... Eldre barn er på mange måter enklere enn småbarn, men de øker tempoet i familien noe vanvittig. Det hjelper ikke med all verdens lister når man aldri er hjemme) og tar noen skippertak andre steder som boder, garasje osv innimellom. Men i mål kommer vi rett og slett ikke. Ellers prioriterer vi å følge opp barna med lekser og aktiviteter, ha det hyggelig sammen, skjøtte jobbene våre ordentlig, og så lenge huset ikke blir direkte helsefarlig synes jeg faktisk vi er flinke. Når de to yngste begynner på ungdomskolen skal jeg vurdere å stryke sengetøyet igjen, men ikke før Jeg har ikke inntrykk av at de fleste har alt på stell. I de hjemmene vi er innom på de evige barnebursdagene for å levere/hente bursdagsgjester, er det stort sett litt småkaotisk der også Anonymkode: 9dbaf...27a
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #18 Skrevet 15. mai 2017 Som regel ja. Men jeg har bare ett barn, og en mann med støv på hjernen, så det hjelper jo på. Anonymkode: fd58b...2e4
Gjest Nori Skrevet 15. mai 2017 #19 Skrevet 15. mai 2017 På ingen måte, men det er heller ikke noe mål.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #20 Skrevet 15. mai 2017 TS her. Puh! Høres ut som de fleste er i en relativ lignende situasjon som oss. Jeg forventer egentlig ikke å være helt ovenpå, men blir litt stresset når det kommer så mye ekstra som nå i mai for eksempel. Vi prøver å ta unna de vanlige tingene etterhvert, så det hoper seg ikke så veldig opp med klesvask, kopper etc. Men de ekstra gjøremålene skorter det litt på rett og slett. Tror det blir et godt valg for oss å jobbe litt deltid. Prioriterer å skape en god hverdag nå, så får det heller gå litt utover pensjonen (men sparer ekstra i fond til den dagen kommer, så får forhåpentligvis gode dager da også). Anonymkode: 649dc...e7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå