Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha en eksamen jeg ikke har rukket  å lese til. Helt håpløst og tullete av meg. Nå vurderer jeg å trekke meg for å beholde de tre forsøkene (psykologi ved universitetet), eller ta en råsjans, og løse gamle eksamensoppgaver på den uken jeg har å lese på. (To uker til eksamen, men er opptatt med annet første uka.) Kanskje jeg står såvidt og ikke blir forsinket hos lånekassen. Eller retter det seg når jeg ta eksamen til høsten igjen? Får jeg ettergitt stipenddelen også da?

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 3b8ce...ee4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har en uke igjen rekker du mye.

Sett av tid, kanseler alle avtaler og alt som kan forstyrre.

Jobb med oppgaver, lag tankekart og ordlister, slik at du får en oversikt over sammenhengene i faget.

Jeg har lest til værre eksamene på mindre enn en uke og fått ok karakter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forsinkelsen retter seg opp med en gang du består eksamen (eller tar tilsvarende studiepoeng i noe annet uten støtte) og du får alt stipend man har krav på. 

Du får jo bestemme det selv, men du får jo gå litt inn i deg selv og tenke på hvorfor du ikke har lest. Selv om du kanskje skulle stryke denne gangen, så har du hvertfall kommet i gang med lesingen og uansett om du stryker er du nok ikke så langt unna å bestå. Dette kan hjelpe deg når du skal ta den andre eksamenen. 

Men dersom du føler at du må ha de tre forsøkene er det kanskje greit å utsette. 

Anonymkode: 31f6f...a4e

Skrevet

1 uke er faktisk god tid til å lese til eksamen om en er strukturert. Du får kanskje ikke med deg dybden i alle tema om du ikke har lest jevnlig gjennom semesteret, men du kan fint få essensen inn i toppen. Hadde lest godt den uken du har, så sett det an på eksamensdagen når du har fått utdelt oppgavene om du kan de temaene. Hugs også at veldig mange har mindre enn en uke på å lese til eksamen pga hyppige eksamensdatoer. Det er ikke før en bare har 1-2 dager på lesinf at det er vits å vurdere å trekke seg på forhånd for å ta det senere.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Moonwalker skrev:

1 uke er faktisk god tid til å lese til eksamen om en er strukturert. Du får kanskje ikke med deg dybden i alle tema om du ikke har lest jevnlig gjennom semesteret, men du kan fint få essensen inn i toppen. Hadde lest godt den uken du har, så sett det an på eksamensdagen når du har fått utdelt oppgavene om du kan de temaene. Hugs også at veldig mange har mindre enn en uke på å lese til eksamen pga hyppige eksamensdatoer. Det er ikke før en bare har 1-2 dager på lesinf at det er vits å vurdere å trekke seg på forhånd for å ta det senere.

Det avhenger jo av hvor stor eksamenen er. Jeg har eksempelvis eksamener på 60 studiepoeng. 

Gjest Linaria
Skrevet

Du bruker vel et forsøk om du trekker deg en uke før eksamen?
Og en uke synes jeg var ganske god tid om du kun har den eksamen å lese til og ikke masse annet å gjøre, og eksamen er 10 studiepoeng.

AnonymBruker
Skrevet

På universitetet jeg går må du trekke deg ganske lenge før eksamensdatoen. Kan du virkelig trekke deg bare et par uker før? Hvis du ikke kan det bør du i alle fall lese og ikke kaste bort et forsøk. 1-2 uker er også goood tid til å lese hvis du prioriterer det. 

Anonymkode: bed30...29c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På universitetet jeg går må du trekke deg ganske lenge før eksamensdatoen. Kan du virkelig trekke deg bare et par uker før? Hvis du ikke kan det bør du i alle fall lese og ikke kaste bort et forsøk. 1-2 uker er også goood tid til å lese hvis du prioriterer det. 

Anonymkode: bed30...29c

Det er ikke uvanlig med 14 dagers trekkfrist. 

AnonymBruker
Skrevet
På 15.5.2017 den 15.43, AnonymBruker skrev:

.

AnonymBruker
Skrevet

Trekkfristen var 14 dager før, men den datoen har passert. Så jeg tar til meg leseråd og satser på å stå. Må ta den opp igjen uansett, så jeg kan likegodt gi det et forsøk. Takk for gode råd og oppmuntring! Skal unngå å gjenta det her.... 😕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...