Gå til innhold

Gravid i ny jobb - gode løsninger for å håndtere dette overfor arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har takket ja til ny jobb og har funnet ut at jeg er gravid. (Prevensjonssvikt). Jeg er ca 19-20 uker på vei når jeg begynner i denne jobben.

Vil dette oppfattes fryktelig illojalt? Kan jeg bli sagt opp i prøvetiden hvis jeg presterer lavere enn forventet pga dårlig form i graviditeten?

Vil det være lurt å la pappaen ta hele fellesperioden denne gangen? Kan det hindre å bli fullstendig uglesett av arbeidsgiver? Trenger antakelig ikke vikar for denne stillingen, iallfall ikke ved relativt kort fravær.

Jeg er på vei til å avslutte en permisjon med førstemann nå, og synes det kan være greit å bruke hodet litt igjen. Det er personlig helt ok for meg å la pappaen ta fellesperioden. Tenker at abort er uaktuelt, vi ville antakelig begynt prøving på andremann kort tid etter prøvetiden likevel.. 

Vil gjerne gjøre et godt inntrykk på den nye jobben, hvor jeg håper jeg kan være i mange år framover. Føler vel ikke at dette er den beste starten! 

Noen råd? 

Anonymkode: 1e758...cba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Abort? Illojalt er bare fornavnet. Godt det er prøvetid..

Anonymkode: dceb1...e2c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er det ikke prøvetid på å være gravid, så det er ikke noe å gjøre med nå. Du er rapportert. 

Har ingen gode råd til deg TS. Men du er bare et menneske, og du har rettigheter som arbeidstaker. Tviler på at du kan bli sagt opp pga graviditet. 

Anonymkode: 4c20b...fe2

• Liker 8
Gjest Snuppi
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at du velger å poste som AnonymBruker da du kan foreslå abort som løsning! 

Du er rapportert! 

Endret av Snuppi
AnonymBruker
Skrevet

Første steg er å si fra til den nye arbeidsplassen. Du bør ikke overraske dem med denne nyheten dag en hvis du ønsker å fremstå som profesjonell.

Anonymkode: 8e03d...c87

• Liker 5
Gjest Ingenting2
Skrevet (endret)

Prøvetid gir ikke mindre stillingsvern slik mange tror. Ift graviditet.  Og det gjelder både arbeidstakere og arbeidsgivere.

Jeg skjønner at du syns dette er vanskelig, og det kan hende de vil forsøke å få deg til å si opp selv. Det er ikke så lett å gi folk sparken, selv i prøvetid. 

Men gi dem beskjed så snart du kan. 

Endret av Ingenting2
Redigert mye
Skrevet

Profesjonell i jobb er da virkelig ikke knyttet til graviditeten, at noen tror det sier ganske mye om dem syns jeg og lite om TS.

Jeg ville nok valgt å snakke med arbeidsgiver og legge frem tanken om at far tar fellesperioden og planen om at en uplanlagt gravidititet ikke skal påvirke arbeidsevnen mer enn nødvendig, samtidig kan man i noen stillinger også jobbe hjemmefra og ha delt permisjon. De aller fleste arbeidsgivere som er seriøse vil ha forståelse og ønske tilrettelegge mest mulig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1: dustete svar 

2: man får ikke abort over uke 18 (Ts er 19-20 uker på vei) med mindre det er ekstrem fare for livet til mor eller barn.

Anonymkode: f908a...0fe

Skrevet

Du er ikke pliktig til å si ifra om at du er gravid, så lenge det ikke påvirker din arbeidsevne å i situasjoner der det kan være skadelig for deg. Di kan ikke sparke deg eller behandle deg noe annerledes kun pågrun av at du er gravid å om di hadde gjort det får di det kun rett tilbake i tryne på seg. Slapp av å pust med magen :) Lykke til å gratulere:blomst:

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1: dustete svar 

2: man får ikke abort over uke 18 (Ts er 19-20 uker på vei) med mindre det er ekstrem fare for livet til mor eller barn.

Anonymkode: f908a...0fe

Jeg er 19-20 uker på vei når jeg begynner i den nye jobben, så abort er en mulighet enda. Er ikke langt på vei nå. Men for meg blir det veldig feil med abort når vi ikke har noe problem med å ta oss av et barn til, samt at vi uansett hadde begynt å prøve på nr2 ikke så lenge etter prøvetiden.. den permisjonen ville kommet en gang uansett. 

Men jeg må jo helt klart avveie om jeg skal beholde eller ikke, skjønner jo at dette ikke vil tas positivt opp av arbeidsgiver. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Carrot skrev:

Profesjonell i jobb er da virkelig ikke knyttet til graviditeten, at noen tror det sier ganske mye om dem syns jeg og lite om TS.

Jeg ville nok valgt å snakke med arbeidsgiver og legge frem tanken om at far tar fellesperioden og planen om at en uplanlagt gravidititet ikke skal påvirke arbeidsevnen mer enn nødvendig, samtidig kan man i noen stillinger også jobbe hjemmefra og ha delt permisjon. De aller fleste arbeidsgivere som er seriøse vil ha forståelse og ønske tilrettelegge mest mulig.

Håper du har rett! At far tar fellesperioden er på en måte det beste jeg kan komme med i denne situasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, vivale skrev:

Du er ikke pliktig til å si ifra om at du er gravid, så lenge det ikke påvirker din arbeidsevne å i situasjoner der det kan være skadelig for deg. Di kan ikke sparke deg eller behandle deg noe annerledes kun pågrun av at du er gravid å om di hadde gjort det får di det kun rett tilbake i tryne på seg. Slapp av å pust med magen :) Lykke til å gratulere:blomst:

Jeg regner med stillingsvernet er godt, men jeg er redd for at dårlig yteevne pga graviditeten fort gir dem en grunn til å si meg opp. Da slipper de jo å skylde på den egentlig, bare at jeg har prestert dårligere enn forventet. Men skal prøve å puste med magen og slappe av :) må tenke meg godt om merker jeg, kanskje abort hadde vært det beste for alle parter :( 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første steg er å si fra til den nye arbeidsplassen. Du bør ikke overraske dem med denne nyheten dag en hvis du ønsker å fremstå som profesjonell.

Anonymkode: 8e03d...c87

Hvis jeg beholder så venter jeg nok uansett til uke 12 har passert. Det må da være i orden? Er det ok å ringe for å fortelle det? For jeg har ikke anledning til å møte opp der før jeg faktisk begynner, men da er jeg jo 19-20 uker på vei..

Skrevet

for all del ikke ta abort... en baby er ikke noe å ta lett på... sitter her 21 uker selv å forholdet mitt røyk når jeg var 4 måneder(prøver å fikse det). Leste jeg riktig om at dere skulle prøve på en ny en om ikke så lenge uansett? arbeidsgiverene dine har ikke rett til å få vite det eller spør med mindre du må ha tilrettelagt arbeid eller litt før du skal ut i permisjon. Abort tenkte jeg også på... tro meg, slo til og med nummeret å skulle til å ringe. Det er jeg glad for at jeg ikke gjorde nå, en jobb vil ikke være viktigere enn babyen om ikke så lenge uansett.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, canacas skrev:

Prøvetid gir ikke mindre stillingsvern slik mange tror. Og det gjelder både arbeidstakere og arbeidsgivere. Prøvetid er vel ikke engang stipulert i arbeidsmiljøloven. Det er bare noe man har med som skremselspropanda i ansettelseskontrakter. Jeg skjønner at du syns dette er vanskelig, og det kan hende de vil forsøke å få deg til å si opp selv. 

Men gi dem beskjed så snart du kan. 

Det er stipulert i AML, f. eks. (7) i §15-3 oppsigelsesfrister " (7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. "

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_15#§14a-6

Anonymkode: e50e2...3f7

Gjest Ingenting2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er stipulert i AML, f. eks. (7) i §15-3 oppsigelsesfrister " (7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. "

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_15#§14a-6

Hvorfor siterer du? Dette handler om stillingsvern i prøvetiden, ikke oppsigelsestid. Eller er det bare at ordet prøvetid er nevnt? Du har ikke lettere for å bli oppsagt i en prøvetid. Men mange tror det. Det er også valgfritt å ha prøvetid (jeg hadde ikke, som eksempel). 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, canacas skrev:

Hvorfor siterer du? Dette handler om stillingsvern i prøvetiden, ikke oppsigelsestid. Eller er det bare at ordet prøvetid er nevnt? Du har ikke lettere for å bli oppsagt i en prøvetid. Men mange tror det. Det er også valgfritt å ha prøvetid (jeg hadde ikke, som eksempel). 

Joda, stillingsvern/oppsigelsesvern er også beskrevet i AML. Videre var din påstand at prøvetid ikke var stipulert i AML, noe det altså er. Videre er adgangen til å si opp noen i prøvetid " (1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet. ".

Les da "§ 15-6. Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid". 

Så joda, bestemmelsene om prøvetid er totalt sett derfor noe som bidrar til å svekke ditt stillingsvern i oppsigelsestiden hvis man f. eks. ikke tilpasser seg arbeidet godt nok. Mak kan derfor si på folkemunne at det er lettere å få sparken under prøvetiden.

Gjest Ingenting2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, stillingsvern/oppsigelsesvern er også beskrevet i AML. Videre var din påstand at prøvetid ikke var stipulert i AML, noe det altså er. Videre er adgangen til å si opp noen i prøvetid " (1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet. ".

Les da "§ 15-6. Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid". 

Så joda, bestemmelsene om prøvetid er totalt sett derfor noe som bidrar til å svekke ditt stillingsvern i oppsigelsestiden hvis man f. eks. ikke tilpasser seg arbeidet godt nok. Mak kan derfor si på folkemunne at det er lettere å få sparken under prøvetiden.

Hadde det ikke bare vært bedre å skrive det med en gang (med tanke på at jeg faktisk synset med vilje ift loven)? Stillingsvernet er det samme før og etter prøvetid ift en graviditet. Det er jo tema. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, canacas skrev:

Hadde det ikke bare vært bedre å skrive det med en gang (med tanke på at jeg faktisk synset med vilje ift loven)? Stillingsvernet er det samme før og etter prøvetid ift en graviditet. Det er jo tema. 

I praksis blir det jo ikke det når man av arbeidsgiver blir fulgt av argusøyne i forhold til hvordan man tilpasser seg, når lovverket er som det er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er arbeidsgiver og hadde blitt skikkelig lei meg om noen jeg hadde ansatt hadde tatt abort fordi de ikke hadde trodd at jeg hadde taklet den nyheten. Jeg ansetter den jeg mener passer best til jobben selv i de tilfellene jeg vet hun er gravid på intervjutidspunktet - det skulle da bare mangle. Jeg har vært ansatt mange steder og er ganske sikker på at det samme gjelder mine tidligere ledere. Har selv fått kollegaere som har vært gravid da de begynte. Det er jo bare en fin nyhet uansett. 

Så, mitt råd er å bare gi beskjed til ny arbeidsgiver. Skjønner at det er litt ekkelt, men godt mulig de ikke er noe å grue seg for. 

Anonymkode: f69a8...bd6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...