Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver spørsmålet på dette forumet fordi vi venter en jente til sommeren og både barnefar og jeg er litt usikre på hva man kaller tissen til jenter, altså til jenta selv (dette er jo en stund frem i tid).

Jeg har ikke noe problem med å bare si tissen, men han er ikke vant til det - derfor spør jeg bare her hva som er vanlig å si?

Anonymkode: 41f31...6af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to jenter og vi sier bare tissen. Evnt jentetiss hvis det passer bedre. 

Anonymkode: 3c9ef...574

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Underliv, nedentil.

Anonymkode: 02db1...b35

Skrevet

Er ikke tissen greit nok? Så kan man si jentetissen og guttetissen om det er nødvendig spesifisere. Eller innover- og utovertiss.

• Liker 3
Skrevet

Sier bare tissen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

The chamber of secrets. 

Neida. 

Jeg vokste opp med tisserumpa, men jeg syns det er skikkelig teit nå. Tissen er kleint også da, men det går jo greit når det er sånne små. 

Anonymkode: e8ef1...a46

AnonymBruker
Skrevet

Tissetassen :)

Anonymkode: e7173...44a

Skrevet

Da jeg var liten kalte jeg det "tissekone" (om det var normalt vet jeg ikke). Idag ville jeg derimot bare kalt det "tissen". 

Skrevet

I en annen tråd fant vi ut at det som er synlig av underlivet til damer heter vulva. Barn har jo ingen fordommer, så hvorfor kan vi ikke bare bruke de medisinske betegnelsene? Vulva og penis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gutter har tissemann og jenter har tissekone 😊

Anonymkode: f9958...be2

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre sa tirlefante til gutt og tirlehøne til jente.

Anonymkode: c5fbd...148

Skrevet

Bruker bare "tissen". Er ingen fan av kallenavn. Verken på kroppsdeler eller andre ting. Greit at barna lærer hva ting faktisk heter. Også med tanke på at barnet selv også skal skjønne når andre mennesker kanskje snakker om underlivet hennes eller andre sitt (f.eks opplæring i barnehagen/eldre barn som er nysgjerrige på hverandre etc etc). Tenker det på sikt gjør det enklere for barnet å lære om egne grenser ifm kroppen. 

• Liker 4
Skrevet

Pæss-læfsa.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Underlivet.

Tissen er kleint.. Dessuten er det jo ikke bare et organ for tissing, det er også et kjønnsorgan. "Underlivet" dekker liksom alle dets aspekter.

Anonymkode: 2b863...4c9

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente og en gutt, til jenta sier vi tissekråka, til gutten tissen.

Har vokst opp med tissekråka, aner ikke hvor det kommer fra. Egentlig et litt merkelig navn.

Anonymkode: d49be...593

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, stan skrev:

I en annen tråd fant vi ut at det som er synlig av underlivet til damer heter vulva. Barn har jo ingen fordommer, så hvorfor kan vi ikke bare bruke de medisinske betegnelsene? Vulva og penis.

Guttene har penis. Det har ikke jentene.

Jentene tisser ikke med vulva. Vulva er det samme som venusberget

Anonymkode: 1880d...dd9

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vulva er de ytre kjønnsorganer til et individ av hunkjønn. I dagligtale brukes ordet «vagina» ofte galt for å referere til vulva eller de kvinnelige kjønnsorganer.

Venusberget er mons pubis.

Både gutter og jenter tisser med urinrøret som hos gutter går igjennom penis,  som hos jenter ender midt i vulvaen.

Poenget mitt er at for unger er det ikke mer fremmed å bruke de medisinske ordene enn oppkonstruerte ord som "tissetroll" og andre merkelige ord som brukes om tissen til jenter. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vulva (Obs: bilder av kvinnelig kjønnsorgan)

Anonymkode: 47507...1d6

• Liker 1
Skrevet

Petra

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Underlivet.

Tissen er kleint.. Dessuten er det jo ikke bare et organ for tissing, det er også et kjønnsorgan. "Underlivet" dekker liksom alle dets aspekter.

Anonymkode: 2b863...4c9

Jeg har alltid ment det er kleint å bruke ord som underliv, avføring o.l. i familien. Mulig det er fordi jeg er sykepleier, men dette er for meg ord jeg bruker når jeg er profesjonell og snakker med pasienter.

Om jeg sier underlivet til mine barn føler jeg at jeg tar høflig avstand.

Anonymkode: c5fbd...148

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...