AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #1 Skrevet 14. mai 2017 Hva skjer hvis jeg dropper ut så sent i skoleåret? Finner ingenting på nettet, men ønsker å ta opp igjen en del karakterer.. Er ikke det beste da å droppe ut og gå hele året om igjen (på privatskole eller noe), slik at jeg får førstegangsvitnemål? Anonymkode: 1ed85...c96
mjauritz Skrevet 14. mai 2017 #3 Skrevet 14. mai 2017 Jeg tror ikke du får førstegangsvitnemålet hvis du dropper ut på den måten, men jeg er ikke sikker. På de fleste privatskoler (hvis du tenker Sonans eller Akademiet) så må du melde deg opp til eksamen som privatist.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #4 Skrevet 14. mai 2017 4 minutter siden, mjauritz skrev: Jeg tror ikke du får førstegangsvitnemålet hvis du dropper ut på den måten, men jeg er ikke sikker. På de fleste privatskoler (hvis du tenker Sonans eller Akademiet) så må du melde deg opp til eksamen som privatist. Tenkte egentlig en privat videregående skole, slik at jeg får standpunktkarakterer og følger vanlig undervisning! Anonymkode: 1ed85...c96
mjauritz Skrevet 14. mai 2017 #5 Skrevet 14. mai 2017 Men uansett så har jo søkefristen gått ut for lenge siden, så da får du ikke plass til høsten og må da vente et år..
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #6 Skrevet 14. mai 2017 Du må droppe ut innen en tidsfrist for at det ikke skal gå utover ungdomsretten din. Om du dropper ut nå har du ikke rett på å gå vg3 på nytt, og du kan risikere å ikke få førstegangsvitnemål. Anonymkode: 10a54...f34 2
estrella Skrevet 14. mai 2017 #7 Skrevet 14. mai 2017 Du har jo bare en mnd igjen. Hvorfor ikke fullføre og deretter ta opp fag du ønsker bedre karakterer? Har du sjekket at du må ha bedre karakterer for studie videre? Enkeltfag kan du ta som privatist videre.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #8 Skrevet 14. mai 2017 1 minutt siden, estrella skrev: Du har jo bare en mnd igjen. Hvorfor ikke fullføre og deretter ta opp fag du ønsker bedre karakterer? Har du sjekket at du må ha bedre karakterer for studie videre? Enkeltfag kan du ta som privatist videre. Fordi da får jeg ikke førstegangsvitnemål... i tillegg er privatisteksamen og sonans/metis og andre skoler som tilbyr privatistundervisning, veldig dyrt... Må uansett bruke et år på det, så tenker det er enklere og mye billigere å rett og slett gå året om igjen Anonymkode: 1ed85...c96
FrøkenPotetgull Skrevet 14. mai 2017 #9 Skrevet 14. mai 2017 Mener å huske at "fristen" for å droppe ut er rundt nyttår, du har nok mistet muligheten til å ta skoleåret om igjen, dessverre. Jeg anbefaler at du tar kontakt med rådgiver på skolen din, for å høre hva h*n mener. Selv tok jeg et fag som privatist, men ikke gjennom Sonans e.l., men bare ved å melde meg opp til eksamen og lese hjemme på egenhånd. Det fungerte for meg, men det er vel individuelt.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #10 Skrevet 14. mai 2017 22 minutter siden, FrøkenPotetgull skrev: Mener å huske at "fristen" for å droppe ut er rundt nyttår, du har nok mistet muligheten til å ta skoleåret om igjen, dessverre. Jeg anbefaler at du tar kontakt med rådgiver på skolen din, for å høre hva h*n mener. Selv tok jeg et fag som privatist, men ikke gjennom Sonans e.l., men bare ved å melde meg opp til eksamen og lese hjemme på egenhånd. Det fungerte for meg, men det er vel individuelt. Regner egentlig med det, men finner så ekstremt lite informasjon på nettet! Problemet er at jeg vil ta opp mange fag, og det er enklere hvis jeg har undervisning Anonymkode: 1ed85...c96
FrøkenPotetgull Skrevet 14. mai 2017 #11 Skrevet 14. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Regner egentlig med det, men finner så ekstremt lite informasjon på nettet! Problemet er at jeg vil ta opp mange fag, og det er enklere hvis jeg har undervisning Anonymkode: 1ed85...c96 Ja, det kan jeg forstå om det er snakk om mange fag. Ville som sagt tatt kontakt med rådgiver. Har hørt noe om at man har krav på et "ekstra" år om man ikke består året, men nå vet jeg ikke om det er tilfelle hos deg. Uansett er jeg ikke sikker, og er enig i at det er ALT for lite informasjon å hente om dette på nettet!
bobleplast_ Skrevet 14. mai 2017 #12 Skrevet 14. mai 2017 Hvis du slutter på vgs etter oktober/november bruker du av ungdomsretten din. Du har altså brukt opp din "kvote" for å gå inn under førstegangskvote med de tre årene du har gått. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #13 Skrevet 14. mai 2017 Du kan stryke på en eksamen, så får du førstegangsvitnemålet når du tar den opp til høsten/våren. Anonymkode: 47543...6f0
bobleplast_ Skrevet 14. mai 2017 #14 Skrevet 14. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan stryke på en eksamen, så får du førstegangsvitnemålet når du tar den opp til høsten/våren. Anonymkode: 47543...6f0 Dette er feil. "Du får ikke førstegangsvitnemål dersom du får gjenopptatt eksamen på grunn av stryk. ".
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #15 Skrevet 14. mai 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan stryke på en eksamen, så får du førstegangsvitnemålet når du tar den opp til høsten/våren. Anonymkode: 47543...6f0 Dette gjelder kun for VG1 og VG2. Når man er ferdig med VG3 er man ferdig med VGS, uavhengig om man har strøket i noen fag. Anonymkode: 8feeb...453 1
Strixvaria Skrevet 15. mai 2017 #16 Skrevet 15. mai 2017 Du får IKKE førstegangsvitnemål hvis du dropper ut nå og tar fagene på annet vis, nei. Den fristen gikk ut før jul. Du kan imidlertid ta privatisteksamen i de fagene du vil forbedre, men da får du ikke førstegangsvitnemål. Du har ikke krav på noe "ekstra år" med mindre du kan dokumentere behovet, f.eks. hvis du har hatt lange sykehusinnleggelser eller lignende. Men snakk med rådgiver ved skolen din, de har vært borti dette før og vet sikkert mye om hvilke muligheter som ligger i ditt fylke
Cavia Skrevet 15. mai 2017 #17 Skrevet 15. mai 2017 Det jeg gjorde en gang for lenge siden var å droppe et fag siste året som krevde mye(fysikk) og meldte meg opp som privatist i Engelsk. Leste alt på egenhånd. Da fikk jeg plutselig mer tid til å gjøre det bedre i de andre vanlige fagene, og det er førstegangsvitnemål for da hadde jeg tatt alle fagene på vgs på 3 år. Og du bør selvfølgelig som de andre sier snakke med rådgiver, og vær forsiktig med å kaste bort den muligheten du har nå til gratis vgs.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #18 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, Cavia skrev: Det jeg gjorde en gang for lenge siden var å droppe et fag siste året som krevde mye(fysikk) og meldte meg opp som privatist i Engelsk. Leste alt på egenhånd. Da fikk jeg plutselig mer tid til å gjøre det bedre i de andre vanlige fagene, og det er førstegangsvitnemål for da hadde jeg tatt alle fagene på vgs på 3 år. Og du bør selvfølgelig som de andre sier snakke med rådgiver, og vær forsiktig med å kaste bort den muligheten du har nå til gratis vgs. Men jeg er helt sikker på at du gjorde dette før maimåned siste skoleår. Anonymkode: 8feeb...453 1
Cavia Skrevet 15. mai 2017 #19 Skrevet 15. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg er helt sikker på at du gjorde dette før maimåned siste skoleår. Anonymkode: 8feeb...453 Yup. Det er ganske sent nå.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå