LadyGrey Skrevet 15. mai 2017 #41 Skrevet 15. mai 2017 Tror jeg ville prøvd å fått pass til hunden en ukes tid og satt frem kattedo samt fjernet alt som er hunden sitt. Hvor grundig er katten sjekket hos vet? Det at katten gjør i fra seg inne trenger ikke ha noe med nyrer eller urinveisinfeksjoner å gjøre. Kan være helt andre ting. Ville fått han sjekket en gang til hos en annen veterinær, full sjekk med blodprøver osv. Skjønner at forholdet mellom deg og katten ikke er helt bra pga slik situasjonen er, men prøv å kose og leke mer med han. Gi han mer oppmerksomhet. Håper det ordner seg for dere 😊 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #42 Skrevet 17. mai 2017 På Monday, May 15, 2017 den 9.15, Tvist skrev: Kan du prøve å omplassere hunden til søsteren din nå? Så kan du konsentrere deg om katten. Sett frem kattedo, steng av dører til soverom og vaskerom og ikke la noe tøy ligge på gulvet. Vær oppmerksom. Ser du at katten setter seg til for å gå på do, sett den oppi kattedoen. Ikke kjeft, bare gjør det helt rolig hver gang. Dette har katten gjort i noen år, så det er en innarbeidet vane dere må jobbe med å bli kvitt. Det er uaktuelt, jeg er den eneste i familien som ikke er allergisk.. dessuten har søsteren min straks baby i hus. Og hunden min liker ikke barn. Anonymkode: 8c330...b2a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #43 Skrevet 17. mai 2017 Hunden får bare lov å være hos søsteren min fra juni til juli, pga situasjonen fremover.. hun så helst at vi snek hunden med inn i leiligheten fortest mulig. Anonymkode: 8c330...b2a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #44 Skrevet 17. mai 2017 På Monday, May 15, 2017 den 7.49, AnonymBruker skrev: Skjønner deg godt jeg Ts. Dette er vel som å banne i kirka, men det er et helvette å ha et dyr som man ikke får husrent. Å det er da ingen som vil ta over en urenslighet katt, men det virker det ikke som at folk her skjønner. Å du som sa at Ts kan omplassere katten til noen som kan ha den ute på en gård, veit du h ordna det vil være for pus å ikke få liv til å komme inn i varmen? Det er til og med regler som sier når du ikke lenger har lov til å ha katten ute om vinteren på grunn av kulda, samme f** om det er en låve i nærheten, det er reglene. Anonymkode: 99747...8a7 Takk for at du forstår. Det har vært tøft, har aldri ropt å skreket så mye som jeg har måtte gjort de siste ukene... helt fortvilet. Klærne mine er også blitt ødelagt, og skoene og alle våre eiendeler må holdes langt unna katten. Så snart han finner noe med vår lukt på, så er han der å pisser.. Anonymkode: 8c330...b2a
Gjest undulater Skrevet 17. mai 2017 #45 Skrevet 17. mai 2017 Du virker som en massiv idiot, at folk som deg skal ha lov til å eie dyr er helt bak mål. At du klarer å prestere å si at katten din driter inne på pure faenskap sier sitt om deg.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #46 Skrevet 17. mai 2017 8 timer siden, Halldir skrev: Du virker som en massiv idiot, at folk som deg skal ha lov til å eie dyr er helt bak mål. At du klarer å prestere å si at katten din driter inne på pure faenskap sier sitt om deg. Du som er idioten her.. du går på personangrep.. dette har lite med at katten gjør det på pur faenskap.. Det handler om at han skal ut av dette huset. Fordi han har ødelagt alt her inne, gulv, tepper, sko og klær. Denne dyre oppførselen tillater jeg ikke gjentagelse av. TS Anonymkode: 8c330...b2a
Gjest undulater Skrevet 17. mai 2017 #47 Skrevet 17. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du som er idioten her.. du går på personangrep.. dette har lite med at katten gjør det på pur faenskap.. Det handler om at han skal ut av dette huset. Fordi han har ødelagt alt her inne, gulv, tepper, sko og klær. Denne dyre oppførselen tillater jeg ikke gjentagelse av. TS Anonymkode: 8c330...b2a Av og til er personangrep på sin plass for å beskrive en eller flere personers tanker og eller handlinger. Og du er en idiot i mine øyne, ikke minst forsterkes den oppfatningen når du omtaler et dyr på den måten som du gjør.
Haugenjenta Skrevet 17. mai 2017 #48 Skrevet 17. mai 2017 Hvor bor du? Send meg gjerne PM hvis du ikke vil si det her.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #49 Skrevet 17. mai 2017 Ta med deg katten til dyrlegen du, ts, og få den avlivet på en human måte. Vi holder katter i dag for familiekos og hygge, og kun det. Når det ikke er kos og hygge over katteholdet lenger, og katten i tillegg forårsaker ødeleggelser på hus og klær, og problemet ikke lar seg fikse (iom at katten er sjekket og frisk, du har prøvd de tiltak du kan hjemme og den ikke lar seg omplassere), så mener jeg at det beste er å avlive katten. Katten er ikke et menneske, og den er heller ikke utryddningstruet. Anonymkode: e330d...31b 3
EvaLena Skrevet 17. mai 2017 #50 Skrevet 17. mai 2017 15 minutter siden, Halldir skrev: Av og til er personangrep på sin plass for å beskrive en eller flere personers tanker og eller handlinger. Og du er en idiot i mine øyne, ikke minst forsterkes den oppfatningen når du omtaler et dyr på den måten som du gjør. Helt enig 👍 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #51 Skrevet 17. mai 2017 Kg er feil sted å søke råd om sånt som dette. Du får bare masse tyn fra folk som aldri har vært i situasjonen, og som tror det dreier seg om å bare tørke litt piss i noen sekunder hver dag. De har aldri måttet bytte parkett eller madrasser fordi katten tissa det i stykker, de har aldri stått ved vaskemaskinen og luktet på alle klærne sine for å finne ut hvilke som ble rene, hvilke som må vaskes igjen, og hvilke som bare må kastes. De har aldri tråkket i tiss hver eneste gang de må på do på natta, og de har aldri levd i et hus hvor eimen av kattepiss ligger så fast, at du etterhvert blir usikker på om noe er reint. De har aldri opplevd skammen når du sitter på trikken eller jobb og oppdager at du har tatt på deg en genser som stinker kattepiss. Som du skjønner har jeg levd med dette. Min katt fikk leve til hun ble ti år, da gav vi opp, fordi adferden eskalerte med alderen. Da hun var yngre kunne det holdes i sjakk ved å ha stålkontroll på hvilke rom hun hadde tilgang på, og holde hjemmet strøkent, dvs ikke en kvittering på gulvet, eller en sokk i sofaen, aldri noensinne. Hun var sjekket hos dyrlege årlig, vi hadde prøvd alt av antall kattedoer, rutiner og alle andre råd som finnes. Det eneste vi ikke prøvde var å omplassere de andre dyrene, fordi jeg syntes det var feil å skulle omplassere fire velfungerende dyr, for at en forstyrret katt kanskje muligens skulle bli bedre, men sannsynligvis ikke, siden hun var alenekatt i starten, og problemet ikke ble nevneverdig påvirket da vi fikk flere dyr. Det man må huske er at dyr kan ha skjulte tilstander, pyskisk eller fysisk som gir dem smerter og ubehag, og som kan føre til slik adferd. Og når slik adferd først har satt seg, hos et voksent dyr, kan den ikke trenes vekk igjen, selv om årsaken faller bort. Ved obduksjon av slike problemdyr finner man ofte fysiske feil på hjernen eller kroppen. Først mange år etter at katten min døde leste jeg meg opp på en kronisk smertesykdom mange katter har uten at den blir påvist, og kjente henne igjen i alt som sto der. Jeg kan selvfølgelig aldri vite om hun hadde dette, men noe galt var det, og hverken vi eller dyrlegen greide å finne ut av det, og jeg kommer aldri til å angre på at jeg avlivet, fordi jeg vet at vi prøvde alt. Og jeg vet også at om jeg får en slik pissekatt igjen kommer jeg ikke til å være like tålmodig, siden suksesshistoriene ikke finnes. "Katten min var kronisk urenslig i fem år, så sluttet den plutselig og alt ble bra fordi vi bare..." er en setning du aldri vil høre. Alle som skriker om omplassering kan også bare holde kjeft så lenge de selv ikke er villig til å overta katten. De gangene jeg fikk den i real life spurte jeg bare "Vil du ha henne? Du kan få henne med en gang, jeg skal hente buret" så var det alltid henda i været og tusen unnskyldninger, selv om de godt kunne hatt en katt til. Den eneste måten å omplassere en slik katt på er ved å lyve, og omplassering vil som regel forverre tilstanden, siden katter er sted og rutinebundne. Snakk med typen, eller en god venninne, finn noen som kan gjøre det for deg. Jeg syntes det var helt forferdelig selv, jeg gråt og jeg gråt, og var helt knust, men etter at hun var begravet har jeg ikke angret en dag. Ikke la dette ødelegge gleden av å ha dyr i fremtiden, jeg hadde heldigvis flere katter, så jeg kunne ikke ta en pause, og jeg har fortsatt to supre katter i dag. Anonymkode: 9c944...fcf 5
PaperFlower Skrevet 17. mai 2017 #52 Skrevet 17. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kg er feil sted å søke råd om sånt som dette. Du får bare masse tyn fra folk som aldri har vært i situasjonen, og som tror det dreier seg om å bare tørke litt piss i noen sekunder hver dag. De har aldri måttet bytte parkett eller madrasser fordi katten tissa det i stykker, de har aldri stått ved vaskemaskinen og luktet på alle klærne sine for å finne ut hvilke som ble rene, hvilke som må vaskes igjen, og hvilke som bare må kastes. De har aldri tråkket i tiss hver eneste gang de må på do på natta, og de har aldri levd i et hus hvor eimen av kattepiss ligger så fast, at du etterhvert blir usikker på om noe er reint. De har aldri opplevd skammen når du sitter på trikken eller jobb og oppdager at du har tatt på deg en genser som stinker kattepiss. Anonymkode: 9c944...fcf For noe tull. Det har jeg. Man lærer seg enkelt og greit å ikke la klærne sine ligge på gulvet - noe som er en fin egenskap uansett. Kjøp skohyller, så står skoene opp fra gulvet. Hold dørene til soverom lukket. Sekker og vesker skal henges opp eller settes på bord. Håndklær skal ikke ligge på gulvet. Skitne klær skal i skittentøyskurven. Hold kattedoen ren, kattedoen som man uansett må ha når en katt har begynt å gå på do inne selv om du synes den stinker. Da får man være mer nøye med hygienen og rengjøre den oftere, eller lete til du finner den type kattedo og kattesand som passer deg. Tisser katten utenfor, altså at den bommer, er kattedoen for liten. Hun kan også prøve å lure katten til å bruke kattedoen. Det vil si, legg noe katten vil elske å tisse på oppi kattedoen. Her i huset er plastposer og hundeleker i tøy populære å tisse på. Hver dag, ha oppi pittelitt kattesand. Da blir katten vant til å tisse i kattedoen og tisse i kattesanden på en trygg måte. Jeg har allerede foreslått en type kattesand som fjerner lukt og væske, men den ble oversett av TS. Jeg har tråkket i både urin, avføring og oppkast i mørket gjennom mitt liv. Tøfler, eller andre innesko, med hard undersåle er kjekk å ha. Ellers er det lurt å ha klær som kan kokvaskes, eller bare erstattes hvis det blir for ille. Huset mtt stinket av kattepiss i mange år, når jeg som ung tenåring tok til meg alle kattungene moren min ville slå ihjel (ja, hun var en av de som ikke kastrerte hunnkattene sine). Etter mye vask og utlufting er huset mitt nesten normalt igjen. Jeg passer på å lufte en del, og fortsette å holde det rent, så lukten kan fortsette å forsvinne mer og mer. I fjor hadde jeg en katt som tisset på alle mulige plasser, unntatt kattedoen sin. Det inkluderte også tøysofaen vår, som måtte vaskes, tørke, lufte og fjernes lukt av. Han gikk sånn i sikkert 6 mnd. før vi endelig fant ut hva som feilet han. Nei, det er absolutt ikke 5 år, men det er likevel en god stund med våte, stinkende sofaer, stoler, puter som havnet på gulvet, ødelagte parketter osv. Katten vår viste ingen tegn til noe smerte eller ubehag, så det var vanskelig å finne ut hva som var problemet. Etter en røntgen av blæra ble det funnet svære krystaller som gjorde det veldig vondt for han å tisse - selv om han aldri viste at det gjorde vondt. Det har blitt foreslått at TS tar med katten til en annen dyrlege, men jeg kan ikke huske å ha sett at TS har svart på det. Dyreleger er nemlig også bare mennesker. De kan se feil, huske feil, ikke huske nok... Å gå til flere dyrleger for råd og tips er noe TS burde gjøre før hun dreper et forsvarsløst dyr. Som jeg sa tidligere, en katt lever bare 15 år (sånn ca.), et menneske kan leve 90-100 år. La katten få et par sjanser til, og bruk en liten brøkdel av livet ditt på å hjelpe den med det. Det er fint at hun ønsker å prøve å omplassere litt til. Jeg kan ikke ta i mot katten da jeg allerede har alt for mange katter fra før (pga. moren min som ikke ville kastrere hunnkattene sine) men håper noen andre kan være interessert. Å prøve å finne noen som bor på gård der katten ikke bare kan være mye ute, men også jakte og kose seg om sommeren (våre katter er nesten ikke hjemme på sommeren pga. det) kan være en løsning. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #53 Skrevet 17. mai 2017 På 5/15/2017 den 1.31, AnonymBruker skrev: Hvorfor i pokker skaffet dere dere hund og katt? Slike som deg bør bli nektet å skaffe seg dyr for all fremtid. Anonymkode: 60b27...c26 Hva er galt med det? Har alltid hatt en hund og en katt siden jeg flyttet for meg selv, har aldri vært noe problem. De fleste har ingen problemer med det. Anonymkode: 77efa...c4f 1
Cleopatra. Skrevet 17. mai 2017 #54 Skrevet 17. mai 2017 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du som er idioten her.. du går på personangrep.. dette har lite med at katten gjør det på pur faenskap.. Det handler om at han skal ut av dette huset. Fordi han har ødelagt alt her inne, gulv, tepper, sko og klær. Denne dyre oppførselen tillater jeg ikke gjentagelse av. TS Anonymkode: 8c330...b2a Beklager slikt språk på nasjonaldagen; men er du virkelig så ondskapsfull; "han skal ut av dette huset"? Katten har det åpenbart ikke bra, men du virker jo bare lettet over å ha en grunn til å avlive den. Det er -ikke- normal oppførsel hos en katt, og det virker som at du ønsker å gjøre minimalt for å finne ut av hva som er galt også. Endret 17. mai 2017 av Fireball Skrivefeil 5
Eiliv Skrevet 17. mai 2017 #55 Skrevet 17. mai 2017 Ikke avliv katten med mindre den har det veldig vondt og ikke kan helbredes. 1
Imposta Skrevet 17. mai 2017 #56 Skrevet 17. mai 2017 Hei! Jeg har lest at du har fått en del nyttige svar og en del unødvendige dumme svar. Har selv slitt med en katt som har tisset inne, skriver mer om det lenger ned. Jeg er selv imot avlivning av dyr, så fremt til at det ikke spiller inn en alvorlig fysisk sykdom eller skade. Jeg ville prøvd å enten omplassert katten, jeg ser at du har prøvd, men har du tatt kontakt med kattens vern eller dyrebeskyttelsen? Om du forteller situasjonen din med at det er enten å avlive eller gi bort så kan det hende de hjelper deg. Har selv vært fosterhjem for flere katter i dyrebeskyttelsen, og mange katter forandrer seg mye om de kommer til nye hjem. Som regel når katter tisser eller bæsjer inne er det enten en protest på noe de ikke er fornøyd med eller et desperat forsøk på oppmerksomhet/eller hjelp. Da min frøken begynte å tisse inne handlet det om oppmerksomhet da jeg hadde fått meg samboer. Ellers er hun avhengig av å ha en ren kattedo til alle tider, om jeg ikke rengjør den daglig så kommer protest. Du har sånne feliway du kan prøve, kanskje katten er stresset? Pleier katten å gå på do samme sted? Om det er rutinesteder er det greit å kanskje kjøpe en sånn pissoff spray som fjerner alle lukter av tiss og avføring så ikke katten forbinder stedet med den lukten, er ikke alltid grønnsåpe hjelper. Eventuelt kan du prøve å sette en do rett ved inngangen. Gjerne prøv å aktiviser katten også, få ut litt stimuli og stress. Jeg håper virkelig du gjør et forsøk til med å få det til å funke eller eventuelt gi katten bort, for det er ikke et liv man bare kan kaste bort når man er lei av problemer. Håper virkelig tipsene var til hjelp, og at det ordner seg til det beste for dere. Det er mye frustrasjon når det står på, men det meste kan fikses. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #57 Skrevet 19. mai 2017 På Wednesday, May 17, 2017 den 19.29, Jentepå25 skrev: Hei! Jeg har lest at du har fått en del nyttige svar og en del unødvendige dumme svar. Har selv slitt med en katt som har tisset inne, skriver mer om det lenger ned. Jeg er selv imot avlivning av dyr, så fremt til at det ikke spiller inn en alvorlig fysisk sykdom eller skade. Jeg ville prøvd å enten omplassert katten, jeg ser at du har prøvd, men har du tatt kontakt med kattens vern eller dyrebeskyttelsen? Om du forteller situasjonen din med at det er enten å avlive eller gi bort så kan det hende de hjelper deg. Har selv vært fosterhjem for flere katter i dyrebeskyttelsen, og mange katter forandrer seg mye om de kommer til nye hjem. Som regel når katter tisser eller bæsjer inne er det enten en protest på noe de ikke er fornøyd med eller et desperat forsøk på oppmerksomhet/eller hjelp. Da min frøken begynte å tisse inne handlet det om oppmerksomhet da jeg hadde fått meg samboer. Ellers er hun avhengig av å ha en ren kattedo til alle tider, om jeg ikke rengjør den daglig så kommer protest. Du har sånne feliway du kan prøve, kanskje katten er stresset? Pleier katten å gå på do samme sted? Om det er rutinesteder er det greit å kanskje kjøpe en sånn pissoff spray som fjerner alle lukter av tiss og avføring så ikke katten forbinder stedet med den lukten, er ikke alltid grønnsåpe hjelper. Eventuelt kan du prøve å sette en do rett ved inngangen. Gjerne prøv å aktiviser katten også, få ut litt stimuli og stress. Jeg håper virkelig du gjør et forsøk til med å få det til å funke eller eventuelt gi katten bort, for det er ikke et liv man bare kan kaste bort når man er lei av problemer. Håper virkelig tipsene var til hjelp, og at det ordner seg til det beste for dere. Det er mye frustrasjon når det står på, men det meste kan fikses. Takker for flott innlegg, jeg har ikke tenkt å ta katten bort ennå.. har drøyde dette i lang lang tid, så blir nok en stund til med å gi han flere sjanser. Nå har han begynt å være mer ute. Så forhåpentligvis "gir" problemet seg iallefall over sommeren. Ts Anonymkode: 8c330...b2a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #58 Skrevet 19. mai 2017 På Wednesday, May 17, 2017 den 17.14, AnonymBruker skrev: Hva er galt med det? Har alltid hatt en hund og en katt siden jeg flyttet for meg selv, har aldri vært noe problem. De fleste har ingen problemer med det. Anonymkode: 77efa...c4f Jaa. Hva er problemet? Mange har jo katt og hund. Hunden min kommer til å bli her til den går bort naturlig, den er nå iallefall renslig.. minste kravet man burde stiller, er at dyret SKAL være rensing.. viss ikke har det ingenting i huset å gjøre! Ts Anonymkode: 8c330...b2a 1
Gjest undulater Skrevet 19. mai 2017 #59 Skrevet 19. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jaa. Hva er problemet? Mange har jo katt og hund. Hunden min kommer til å bli her til den går bort naturlig, den er nå iallefall renslig.. minste kravet man burde stiller, er at dyret SKAL være rensing.. viss ikke har det ingenting i huset å gjøre! Ts Anonymkode: 8c330...b2a Jeg har langt høyere krav til dyra mine enn det der TS, mine dyr skal hente posten, lage frokost og rydde opp etter seg, noe annet ville være helt barbarisk altså....fysj, dyr som ikke klarer det kan vi bare avlive.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #60 Skrevet 19. mai 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaa. Hva er problemet? Mange har jo katt og hund. Hunden min kommer til å bli her til den går bort naturlig, den er nå iallefall renslig.. minste kravet man burde stiller, er at dyret SKAL være rensing.. viss ikke har det ingenting i huset å gjøre! Ts Anonymkode: 8c330...b2a Så snilt , empatisk og sjarmerende da gitt. Fy f!👹 Anonymkode: bca3b...925 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå