Gå til innhold

Avliving av katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor i pokker skaffet dere dere hund og katt? Slike som deg bør bli nektet å skaffe seg dyr for all fremtid. 

Anonymkode: 60b27...c26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dyr er ikke som mennesker sånn bare til opplysning. De gjør ikke ting på pur F men på instinkt. Om katten holder på slik, er det et utrykk for stress/misstrivsel. 

Jeg skjønner godt at det er uholdbart å ha et dyr innendørs som gjør ifra seg, men i stedet for å avlive stakkeren, så finnes det noe som heter omplassering. Han kansje skulle fungere utmerket som utekatt på en gård?

Du har nå tydeligvis bestemt deg for at pus skal bøte med livet, så skjønner egentlig ikke helt hva du vil med denne posten, ei heller hvorfor jeg skal respondere, men gjør det lell, da jeg får vondt av dyret.

Anonymkode: d5249...c7f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ovengor er skrevet av meg,  "Perle". Kom tydeligvis borti "anonymknappen"

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra at du har fått sjekket katten for fysiske problemer, men det er ofte psykiske problemer/årsaker til at katter gjør fra seg inne. En katt som er trygg på hunden og er dens bestevenn, tisser ikke på tingene dens. Det er en tydelig beskjed om at noe ikke er som det skal være.
Katter er renslige dyr fra naturens side, så å bæsje og tisse inne er et tegn på at katten har kapitulert og gjør et siste fortvilt forsøk på å fortelle deg at den ikke har det bra. At du har fjernet dokassa gjør i hvertfall ikke saken bedre. Den merker nok også at du blir oppgitt og synes den er et svin som tisser og bæsjer på faen.

Har du prøvd Feliway feromon-diffuser i rom der katten ferdes? Har katten steder inne den kan trekke seg tilbake og få være i fred, et trygt sted der hunden ikke når den? Slutt å se på katten som en ondskapsfull skapning ute etter å gjøre faenskap, og prøv å gjøre reviret dens inne mest mulig trygt og forutsigbart. Kjøp en Feliway diffuser og sett i kontakten i stua og andre rom der katten ferdes, gi den kos og oppmerksomhet, sørg for å ha flere steder den kan trekke seg tilbake og føle seg trygg, helst oppe i høyden der hunden ikke kommer seg. Ordne med klorestolper den kan duftmarkere med klørne og la den føle seg elsket og respektert. Dersom den sliter med å bruke dokassa, må du vurdere annen type sand, ny plassering av dokassa (må stå på en trygg plass der katten har god oversikt eller er garantert å få være i fred) eller rett og slett kjøpe ny kasse. Har du lukket kasse så må du prøve en periode uten tak over kassa, og har du åpen kasse må du prøve en periode med lukket kasse.

Hvis alt dette er prøvd og katten fremdeles ikke blir bedre, så ta den med til veterinær på nytt. Kanskje en annen veterinær som har god kunnskap om katt og katteadferd. Veterinærer pleier ikke avlive ellers friske dyr, så kanskje kan de hjelpe deg med å få katten omplassert.

Anonymkode: 5309a...5fe

Tusen takk for ordentlig svar:) setter pris på noen som er forståelsesfull. Jeg har på en måte fått nok nå, vil ikke ha katt i hus! Aldri mer!!!  jeg er jo nå nødt til å betale for alle skadene på gulvet.

Problemet er nok det at jeg har hund, jeg har forresten 2 store katte stativ som munner opp til 2 vinduer som er høyt oppe og med god vinduskarm.. har snekkert denne ekstra vindus karmen kun for at katten skulle ha egen utkikk plass. Ingen av de "hundre tusen" tiltakene jeg har gjort de siste 3? Årene har funket. Katten virker sint, sta og urenslig fremdeles

Jobben fremover blir å finne nytt hjem til katten. Jeg vil selfølgelig at han skal få nytt hjem. Har prøvd på dette omplassings kjøret før uten hell.

Anonymkode: 8c330...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kattedoer har du hatt? Hvor har de stått? Hva slags sand har du brukt? Har det vært med eller uten lokk?

Før du tar livet fra et dyr - noe som er det enste et dyr egentlig eier og har - bør du prøve alle mulige løsninger først. For du er faktisk et menneske med valg, tanker og kunnskap. En katt har ingen av delene. Dermed er det opp til deg som katteeier. Det visste du nok også når du skaffet deg katten for 7 år siden.

Skaff deg minst 3 kattedoer. Prøv med forskjellige typer sand. Sand som klumper seg, sand som ikke klumper seg... Prøv såkalte "katteperler". Prøv med sagflis! Prøv med jord, hvis ingenting annet fungerer. Prøv, prøv, prøv, til alle muligheter er brukt opp.

Prøv også kattedo med lokk (noe som kan være lurt siden dere har hund, og hvis hunden deres er som min hund vil den elske å spise fra kattedoen!) og se om katten liker det. Eller kanskje liker den å ikke ha noe lokk. Liker den kanskje bare å ha en halv pappeske over? Liker den å ha kattedoen i et hjørne? På badet? I gangen?

Også vil jeg foreslå en ting til, nemlig å kjøpe en spray som bryter ned kjemikaliene i katteurinen. Vi mennesker kan vaske til vi ikke ser eller lukter noe kattetiss i det hele tatt, men katter kan fortsatt lukte det. Da vil de gjerne fortsette å tisse, og eventuelt bæsje, der igjen og igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra at du har fått sjekket katten for fysiske problemer, men det er ofte psykiske problemer/årsaker til at katter gjør fra seg inne. En katt som er trygg på hunden og er dens bestevenn, tisser ikke på tingene dens. Det er en tydelig beskjed om at noe ikke er som det skal være.
Katter er renslige dyr fra naturens side, så å bæsje og tisse inne er et tegn på at katten har kapitulert og gjør et siste fortvilt forsøk på å fortelle deg at den ikke har det bra. At du har fjernet dokassa gjør i hvertfall ikke saken bedre. Den merker nok også at du blir oppgitt og synes den er et svin som tisser og bæsjer på faen.

Har du prøvd Feliway feromon-diffuser i rom der katten ferdes? Har katten steder inne den kan trekke seg tilbake og få være i fred, et trygt sted der hunden ikke når den? Slutt å se på katten som en ondskapsfull skapning ute etter å gjøre faenskap, og prøv å gjøre reviret dens inne mest mulig trygt og forutsigbart. Kjøp en Feliway diffuser og sett i kontakten i stua og andre rom der katten ferdes, gi den kos og oppmerksomhet, sørg for å ha flere steder den kan trekke seg tilbake og føle seg trygg, helst oppe i høyden der hunden ikke kommer seg. Ordne med klorestolper den kan duftmarkere med klørne og la den føle seg elsket og respektert. Dersom den sliter med å bruke dokassa, må du vurdere annen type sand, ny plassering av dokassa (må stå på en trygg plass der katten har god oversikt eller er garantert å få være i fred) eller rett og slett kjøpe ny kasse. Har du lukket kasse så må du prøve en periode uten tak over kassa, og har du åpen kasse må du prøve en periode med lukket kasse.

Hvis alt dette er prøvd og katten fremdeles ikke blir bedre, så ta den med til veterinær på nytt. Kanskje en annen veterinær som har god kunnskap om katt og katteadferd. Veterinærer pleier ikke avlive ellers friske dyr, så kanskje kan de hjelpe deg med å få katten omplassert.

Anonymkode: 5309a...5fe

Takker for svar:) jeg har 2 katte stativer som er ca 165 cm. Disse leder opp til vinduer, med god utsikt. Har bygd ekstra vindus karm for noen år siden, kun for at han skal ha det bra. Dette funker ikke! Han er like urenslig fremdeles. Har til å med skilt av hund og katt, hunden får ikke lov å være i stua lenger.. kun katten. Det virker som om ikke katten bryr seg om hvor den pisser.

jeg er jo nødt til å betale for gulvet og skadene som er påført.. urin har trekt inn  i parketten og det ser ikke ut. Vi leier her vi bor nå. 

Jobben fremover blir å finne et nytt hjem NOK en gang. Har prøvd dette før uten hell. Ingen vil ha en katt som pisser inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, PaperFlower skrev:

Hvor mange kattedoer har du hatt? Hvor har de stått? Hva slags sand har du brukt? Har det vært med eller uten lokk?

Før du tar livet fra et dyr - noe som er det enste et dyr egentlig eier og har - bør du prøve alle mulige løsninger først. For du er faktisk et menneske med valg, tanker og kunnskap. En katt har ingen av delene. Dermed er det opp til deg som katteeier. Det visste du nok også når du skaffet deg katten for 7 år siden.

Skaff deg minst 3 kattedoer. Prøv med forskjellige typer sand. Sand som klumper seg, sand som ikke klumper seg... Prøv såkalte "katteperler". Prøv med sagflis! Prøv med jord, hvis ingenting annet fungerer. Prøv, prøv, prøv, til alle muligheter er brukt opp.

Prøv også kattedo med lokk (noe som kan være lurt siden dere har hund, og hvis hunden deres er som min hund vil den elske å spise fra kattedoen!) og se om katten liker det. Eller kanskje liker den å ikke ha noe lokk. Liker den kanskje bare å ha en halv pappeske over? Liker den å ha kattedoen i et hjørne? På badet? I gangen?

Også vil jeg foreslå en ting til, nemlig å kjøpe en spray som bryter ned kjemikaliene i katteurinen. Vi mennesker kan vaske til vi ikke ser eller lukter noe kattetiss i det hele tatt, men katter kan fortsatt lukte det. Da vil de gjerne fortsette å tisse, og eventuelt bæsje, der igjen og igjen.

Jeg orker ikke mer... er helt utslitt, og irritert fordi jeg må ut med ekstremt mye penger pga skadene som er på gulvet her vi leier.. jeg vil ikke ha Katt mer. Skal gjøre et siste forsøk på å omplassere han, viss ikke dette funker så kan ikke jeg gjøre mer, vi flytter om ca 1 måned, så en urenslig katt er ikke aktuelt fremover.. ikke lov med dyr dit vi flytter heller, så hunden skal bo hos søsteren min.. men vil blir å snike oss til å ha hunden litt her også, ingen som merker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har prøvd kattedo i begge etasjene og i kjeller, både med lokk og uten. Den med lokk var veldig dyr, vi kjøpte den på en dyrebutikk. Det stinker så mye og de kommer ikke inn i huset igjen nå.. jeg har hatt toksoplasmose, ble veldig dårlig i den perioden ..  ikke noe koselig opplevelse å få den sykdommen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fått noen til å passe hunden din i noen uker, for å se om katten endrer atferd når den er alene?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i pokker skaffet dere dere hund og katt? Slike som deg bør bli nektet å skaffe seg dyr for all fremtid. 

Jeg har både hund og katt. Jeg har 6 katter, den første er 11 år nå. Jeg fikk hunden min, Solrun i fjor sommer og det har gått helt fint hittil. Kattene er ikke redd henne. Jeg er enig med deg allikevel om at folk som TS ikke bør ha lov til å ha dyr når de har tenkt til å avlive en katt som ellers er helt frisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Eiliv skrev:

Jeg har både hund og katt. Jeg har 6 katter, den første er 11 år nå. Jeg fikk hunden min, Solrun i fjor sommer og det har gått helt fint hittil. Kattene er ikke redd henne. Jeg er enig med deg allikevel om at folk som TS ikke bør ha lov til å ha dyr når de har tenkt til å avlive en katt som ellers er helt frisk.

Bilde av alle dyrene sammen som bevis takk :laugh:

Anonymkode: a469f...49f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilde av alle dyrene sammen som bevis takk :laugh:

Jeg har dessverre katteluke så til enhver til er minst en av kattene ute. Dessuten tar jeg ikke særlig mange bilder.

Her er likevel et bilde av katten Sofie og Solrun.

solsof.jpg.d35c442a65b75ddf30d8cbe71b31ef42.jpg

Og her er et bilde av Solan og Solrun:

20161218_221527.thumb.jpg.fc6a416d40dd640ff125eff886d04bb5.jpg

Endret av Eiliv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner deg godt jeg Ts. Dette er vel som å banne i kirka, men det er et helvette å ha et dyr som man ikke får husrent. Å det er da ingen som vil ta over en urenslighet katt, men det virker det ikke som at folk her skjønner. Å du som sa at Ts kan omplassere katten til noen som kan ha den ute på en gård, veit du h ordna det vil være for pus å ikke få liv til å komme inn i varmen? Det er til og med regler som sier når du ikke lenger har lov til å ha katten ute om vinteren på grunn av kulda, samme f** om det er en låve i nærheten, det er reglene. 

Anonymkode: 99747...8a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, Eiliv skrev:

Jeg har dessverre katteluke så til enhver til er minst en av kattene ute. Dessuten tar jeg ikke særlig mange bilder.

Her er likevel et bilde av katten Sofie og Solrun.

Og her er et bilde av Solan og Solrun:

Nommin for noen søtnoser :ninuskapus:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du prøve å omplassere hunden til søsteren din nå? Så kan du konsentrere deg om katten. Sett frem kattedo, steng av dører til soverom og vaskerom og ikke la noe tøy ligge på gulvet. Vær oppmerksom. Ser du at katten setter seg til for å gå på do, sett den oppi kattedoen. Ikke kjeft, bare gjør det helt rolig hver gang. Dette har katten gjort i noen år, så det er en innarbeidet vane dere må jobbe med å bli kvitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

n2VspaV.gif

gS8Tcic.jpg

cute-cats-sleeping-on-dogs-11__605.jpg

t54EhKM.jpg

Dek160w.gif

Anonymkode: b626f...846

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg orker ikke mer... er helt utslitt, og irritert fordi jeg må ut med ekstremt mye penger pga skadene som er på gulvet her vi leier.. jeg vil ikke ha Katt mer. Skal gjøre et siste forsøk på å omplassere han, viss ikke dette funker så kan ikke jeg gjøre mer, vi flytter om ca 1 måned, så en urenslig katt er ikke aktuelt fremover.. ikke lov med dyr dit vi flytter heller, så hunden skal bo hos søsteren min.. men vil blir å snike oss til å ha hunden litt her også, ingen som merker det.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd kattedo i begge etasjene og i kjeller, både med lokk og uten. Den med lokk var veldig dyr, vi kjøpte den på en dyrebutikk. Det stinker så mye og de kommer ikke inn i huset igjen nå.. jeg har hatt toksoplasmose, ble veldig dårlig i den perioden ..  ikke noe koselig opplevelse å få den sykdommen..

Jeg skjønner at du er sliten. Jeg har selv slitt med en katt som hver eneste dag tisset utenfor kattedoen. Det å vaske og tørke og vaske og tørke blir man så drittlei av i lengden. Jeg har også selv gulv som har blitt ødelagt av kattetisset. Det er plagsomt, slitsomt, ekkelt og dyrt. Man får lyst til å hyle inn i ei pute og slå hull i veggen. Man får lyst til å skrike til katten at "Herregud slutt med det der! Bruk doen din, din ekle dumme idiot!!!111" Det du kjenner på er en naturlig reaksjon på noe veldig negativt og langvarig i livet ditt. Men, og her er et stort men, du er et menneske. Du kommer til å leve i 50-60 år til. Og katten din? Han har kanskje rundt 7 år igjen. Kommer du virkelig ikke til å fortsette å prøve en liten stund til? Ikke bare med omplasseringen (noe som er veldig fint at du fortsatt vil prøve på!) men også med do-treningen? Ikke bare for kattens vel og ve, men også din egen. Det kan iallefall ikke skade å la en kattedo stå fremme, klart til bruk?

Du skriver at du har prøvd kattedo men de stinket så mye så de kommer ikke inn i huset igjen. Betyr det at du tidligere har prøvd kattedo og det har fungert, men vil ikke ha det fordi det stinker? Eller vil du ikke gi det et nytt forsøk fordi det stinker? (Jeg håper du kan svare på akkurat dette spm. for det kan jo eventuelt hjelpe deg å finne et nytt hjem til pus. Eller kanskje noen av oss kan hjelpe deg litt videre?)

Og bare som et tips i tilfelle du vil prøve det, det finnes selvrensende kattedoer. De er motoriserte, så du slipper å rengjøre den selv hver dag.

Men en annen ting jeg vil tipse om, som kanskje er litt enklere å teste ut, er denne kattesanden, kjøpes på dyrebutikker. Den suger til seg væske og lukt, sånn at alt tørker ut i kattedoen, også avføringen. Alt som blir igjen er lysegule steiner/perler og veldig uttørket avføring som lukter veldig veldig lite. Jeg bruker den hele tiden og har aldri gått tilbake til vanlig kattesand etter dette. Sanden varer i ca. 1 mnd før den bør byttes ut. Jeg anbefaler den på det absolutt sterkeste. Lukter ikke og er gjør det enkel å rengjøre. Kan det være verdt å prøve?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjokkert over at du ikke vet at uendelig mange katter og hunder lever sammen??

Har selv to hunder fast, fostrer innimellom katter og andre hunder. Null problem.

Som du ser er det mange andre her i tråden som har :"ja takk begge deler"! -:)

Anonymkode: bca3b...925

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol

Jeg skjønner deg veldig godt jeg, Ts. Vi hadde en 10 år gammel katt som oppførte seg på samme måte. Dyrlegen sa han hadde hjerteproblemer og han fikk medisin for dette, men problemet forsvant ikke. Det var min far sin katt, hver gang det skjedde så sa han at katten skulle avlives da og da, men det skjedde liksom aldri. Han var veldig knyttet til katten. Jeg og moren min tok med katten til dyrlegen og avlivde ham. Det var den enkleste løsningen for alle. 

Du kan ikke høre med samboeren din om han kan ta med katten for å avlive den? Eventuelt søsteren din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vært hos dyrelegen, ingen urinveisinfeksjon eller nyre problemer. Vi har fjerna katte toalettet, det hjalp ingenting  (bæsjen å tisset havnet utenfor), har hund i hus så kan ikke ha sånt inne. Vi har tatt beslutningen, han skal avlives! Bare må klare å komme meg dit.

Hvis han ikke klarer å sikte på toalettet hjelper det ikke å fjerne det. Har dere prøvd lokk på kattedoen? Større kattedo? Annen type kattesand?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...