Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg trenger litt råd. Jeg og kjæresten min har vært sammen i 7 år og har nå lyst på barn. 

Jeg er lærer, og har nylig fått fast stilling. Tidligere har jeg jobbet et år i årsvikariat på samme skole som jeg nå har fått fast stilling. 

Hva tenker dere om å starte prøvingen så fort etter man har fått fast jobb? Vil ikke bli uglesett... men kjenner samtidig at jeg er klar for en liten en.. 🤔😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt mitt, men.

Anonymkode: 48cc8...74c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Pga vikariatet så hadde jeg startet så snart jeg hadde signert fast kontrakt. Det vil trolig uansett gå minst fire mnd før du forteller at du er gravid, om det er klaff med en gang. 

Anonymkode: 4ba67...2fb

• Liker 8
Skrevet

Du har lov å prøve å bli gravid akkurat når det passer deg:) Det er helt normalt å stifte familie og ikke noe arb.giver bør bli overrasket over. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde startet prøvingen akkurat når jeg selv ville. 

Anonymkode: 72533...15c

• Liker 8
Skrevet

Ville ventet til prøvetiden er over. For i verste fall blir du skikkelig ring tidlig i svangerskapet og må sykemeldes, en vet jo aldri hvordan en graviditet blir.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De kan tenke det de vil, men de har jo ikke lov til å si noe på det så bare prøv når dere vil ☺️ 

Anonymkode: d8da4...a1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, meelissa skrev:

Hei! 

Jeg trenger litt råd. Jeg og kjæresten min har vært sammen i 7 år og har nå lyst på barn. 

Jeg er lærer, og har nylig fått fast stilling. Tidligere har jeg jobbet et år i årsvikariat på samme skole som jeg nå har fått fast stilling. 

Hva tenker dere om å starte prøvingen så fort etter man har fått fast jobb? Vil ikke bli uglesett... men kjenner samtidig at jeg er klar for en liten en.. 🤔😊

Jobben din har ikke lov til å si deg opp eller nedgradere stillingen din etc pm du skaø bli gravid! Det er det mest naturlige i hele verden, så null stress å begynne NÅ! :) Det tar gjerne tid også, gjennomsnittet blir det etter 6 mnd, andre bruker 2-3 år.

Anonymkode: a4f26...a59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I følge loven så har de ingenting de skulle sagt. Dette er ikke oppsigelsesgrunn, men indirekte så forekommer det alt for ofte !

Anonymkode: cfbc3...f5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Forundret.. skrev:

Ville ventet til prøvetiden er over. For i verste fall blir du skikkelig ring tidlig i svangerskapet og må sykemeldes, en vet jo aldri hvordan en graviditet blir.

Mulig jeg er grønn, men når man går fra vikariat til fast så trodde jeg prøvetiden var overstått i vikaeiatperioden, så sant den er lang nok? 

Skrevet

Du har jo på en måte jobbet der allerede i et år, bare at du nå har fått fast stilling.

Ville begynt prøvingen når det passer for dere. Om det er i kveld eller 2 år skal være deres sak :) Arbeidsgiver har ikke noe å si, og egentlig er det jo samme for dem om du blir det nå eller om 2 år. De må jo finne vikar uansett. :) 

• Liker 7
Skrevet

Takk for mange svar! Enig i de som nevner prøvetid, må se i kontrakten om jeg har "ny" prøvetid nå eller ikke..  

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er grønn, men når man går fra vikariat til fast så trodde jeg prøvetiden var overstått i vikaeiatperioden, så sant den er lang nok? 

Varierer fra plass til plass.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du føler på dette, men husk at det er ditt liv og dine barn. En arbeidsgiver og kolleger kan tenke sitt, men drit i det. Det er også du som må sitte med konsekvensene om du ventet for lenge! 

Anonymkode: 8552b...511

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, N85 skrev:

Du har lov å prøve å bli gravid akkurat når det passer deg:) Det er helt normalt å stifte familie og ikke noe arb.giver bør bli overrasket over. 

Det som er så synd med at kvinner blir gravide med en gang man har fått fast stilling er at dette bidrar til at arbeidsgivere blir mer skeptiske til å gi faste stillinger til kvinner i en viss alder.

Men jeg er jo helt enig i at man skal bli gravid når det passer en, og det er jo flott at kvinner er opptatt av å ha det trygt karrieremessig før man tar et slikt steg. Så kvinners skyld er det jo ikke. 

Anonymkode: 63ac2...274

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Personlig så syntes jeg man bør vente 2-3 år hvertfall. Jada, jeg er fullstendig klar over at man har formelt rett til det, men å kjøre fast jobb->gravid taktikken bidrar ikke til å gjøre det enklere for kvinner i arbeidslivet. Generelt syntes jeg man har litt for mange rettigheter som fast ansatt i dagens arbeidsliv, slik at terskelen blir mye høyere for å ansette noen fast. Resultatet ser man, med masse midlertidige stillinger og innleie via vikarbyråer. 

Anonymkode: 71e42...b58

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Personlig så syntes jeg man bør vente 2-3 år hvertfall. Jada, jeg er fullstendig klar over at man har formelt rett til det, men å kjøre fast jobb->gravid taktikken bidrar ikke til å gjøre det enklere for kvinner i arbeidslivet. Generelt syntes jeg man har litt for mange rettigheter som fast ansatt i dagens arbeidsliv, slik at terskelen blir mye høyere for å ansette noen fast. Resultatet ser man, med masse midlertidige stillinger og innleie via vikarbyråer. 

Anonymkode: 71e42...b58

Det er ikke alle som kan vente "2-3 år". Kvinner er fruktbare kun en begrenset periode og dersom man ønsker flere enn et barn må man være temmelig ung for at man skal kunne vente så lenge. 

Anonymkode: 1b2a7...c6e

• Liker 5
Gjest Sisti
Skrevet

Når du vil. Mange mener det er en tommelfingerregel på ett år, og med vikariatet ditt har du jo oppfylt det. 

Skrevet

Å bevisst gå inn for å bli gravid samme dag kontrakten er signert ødelegger for kvinner generelt i arbeidslivet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende du har lett for å bli gravid og den sitter på første forsøk. Derfor ville jeg prøvd å time det slik at du går ut i permisjon neste sommer, altså begynne å forsøke til høsten. Det er mest praktisk både i forhold til jobb og barnehageplass. 

Anonymkode: e8d4f...0c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...