Gå til innhold

Barn og unge som bruker festdrakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av denne tråden:

Hva synes dere om barn og unge som bruker festdrakt?

Anonymkode: c0b08...991

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme svar som i den andre tråden: Synes ingen verdens ting om det. Ingen mening. 

Anonymkode: fce8b...362

Skrevet

Synes det er fint når folk pynter seg. Det er fint med festdrakter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Flott å høre at det er mennesker som dere. Men likevel så ser jeg mye hakking på folk med festdrakt, og den andre tråden handlet om voksne i festdrakt. Hvorfor voksne, spesifikt, tenker jeg da...

Betyr det at voksne er mer umodne, slemme og besitter visse negative egenskaper som barn og unge bør adskilles fra?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flott å høre at det er mennesker som dere. Men likevel så ser jeg mye hakking på folk med festdrakt, og den andre tråden handlet om voksne i festdrakt. Hvorfor voksne, spesifikt, tenker jeg da...

Betyr det at voksne er mer umodne, slemme og besitter visse negative egenskaper som barn og unge bør adskilles fra?

Ts

Det er hakking på alt og alle her inne. Hakking på de som har festdrakt, hakking på de som har bunad som ikke er fra stedet de er fra, hakking på follk som er venner med eksen, hakking på de som drikker alkohol, hakking på de som ikke drikker alkohol, hakking på de som spiser taco i konfirmasjon, og listen går og går og går. Folk fordømmer for alt og ingenting her inne.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hakking på alt og alle her inne. Hakking på de som har festdrakt, hakking på de som har bunad som ikke er fra stedet de er fra, hakking på follk som er venner med eksen, hakking på de som drikker alkohol, hakking på de som ikke drikker alkohol, hakking på de som spiser taco i konfirmasjon, og listen går og går og går. Folk fordømmer for alt og ingenting her inne.

Ja. Men hva er det du vil frem til med dette innlegget? At man ikke skal utfordre hakkerne, fordi det skjer hele tiden?

Anonymkode: f66fb...4ec

• Liker 1
Skrevet

Mine barn kommer til å bruke festrakt på 17 mai så lenge de selv ønsker det. Bunad får de til konfirmasjonen. De er nå 7 og 5, så å legge masse penger i bunader de vokser fra er uaktuelt. Jeg tenker at barn i festdrakt har fornuftige foreldre, uten at jeg tenker noe negativt om barn med bunad. 

• Liker 2
Skrevet

Barn vokser jo opp og forandrer kroppen frem til de blir voksen. Blir for dumt å betale for en 20.000kr dyr bunad som barnet vil vokse ut av (Da tenker jeg på barn under konfirmasjonsalder egnt.)

Forøvrig syns jeg festdrakter er greit på både barn og voksne, men da håper jeg ikke de går rundt og sier at det er en ekte bunad. Det føler jeg blir respektløst, med tanke på de som faktisk har en ekte bunad til 50.000kr+. Både festdrakter og bunad er veldig fine, og festdrakt syns jeg ikke man burde være noe flau over. En kan tross alt ikke gjøre så veldig mye med det hvis økonomien ikke er på sitt beste, og en må jo få lov til å kle seg i bunadlignende finklær selvom en ikke har råd til en ekte bunad?

Skrevet
1 minutt siden, Spiteful skrev:

da håper jeg ikke de går rundt og sier at det er en ekte bunad

Endel gjør det ja. Kjenner til ei som ble skikkelg tatt på det av en eldre dame midt på gata, litt gøy å se på. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanmikke både barn og voksne få kle på seg det de selv vil uten at trådene på kg skal gå amokk?

Anonymkode: f11a5...8b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns festdrakt ser skikkelig teit ut. Litt som om man har kledd seg ut. Hvis man ikke har anledning til å kjøpe en ekte bunad finnes det mange andre flotte antrekk man kan kjøpe som ikke bare "hermer". Det aller verste er de som faktisk kaller det bunad i tillegg. 

(Nei, jeg er ikke en del av bunadspolitiet og eier selv heller ingen bunad.)

Anonymkode: acf78...e3e

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Tenker ikke noe over det. Folk får gå i det de vil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke med min beste (u)vilje å se noe som helt "galt" eller "feil" ved mennesker som velger festdrakt.

Når det gjelder barn under konfirmasjonsalder så tenker jeg at enten er foreldrene genuint opptatt av folkedrakt og bunader, eller så har de en show-off agenda (type økonomisk) ved å kle sine små barn i håndsydde bunader som barnet om 1 år, eller i beste fall 2 år, har vokst ut av.

Og når leverandørene av barnebunadene også leverer det samme sølvet, men i forminsket utgave tilpasset barnebunadene, da synes jeg ting har nådd en grense på mange måter.

Men, folk må gjøre som de selv vil med sine egne penger og sine egne barn. Det er ikke min sak å blande meg oppi.

Anonymkode: b7c38...e72

AnonymBruker
Skrevet
På 15.5.2017 den 19.25, AnonymBruker skrev:

Jeg syns festdrakt ser skikkelig teit ut. Litt som om man har kledd seg ut. Hvis man ikke har anledning til å kjøpe en ekte bunad finnes det mange andre flotte antrekk man kan kjøpe som ikke bare "hermer". Det aller verste er de som faktisk kaller det bunad i tillegg. 

(Nei, jeg er ikke en del av bunadspolitiet og eier selv heller ingen bunad.)

Anonymkode: acf78...e3e

Bunader er da også en slags "herme"-drakt. Flere fylker rundt om kring i landet vårt fikk ikke plutselig for seg å skape en bunad i løse lufta.

• Liker 1
Skrevet

Folk får gå i det de vil. Jeg skal bestille meg bunad før 17 mai neste år, festdrakt er ikke noe for meg, men jeg ser ikke ned på folk med festdrakter. Folk bestemmer selv hva de vil gå i :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...