Gå til innhold

Når kan ungdommen dra til tannlegen alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere?

Jeg dro alene når jeg begynte på ungdomsskolen, det var normalt i klassen min. Tannlegen var i samme bygget som skolen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk alene fra 6 klasse. Det var vanlig hos oss på bygda. Tannlegen lå 5 min sykkeltur fra skolen

Skrevet

Jeg gikk alene fra 4. klasse. 

Skrevet

Har alltid blitt med ungene til tannlegen fram til nå, men så slo det meg at 14-åringen her kanskje kan dra alene🙄

Gjest Belle âme
Skrevet

Trur eg gjekk åleine frå 1-2.klasse. 

Skrevet

Når du føler at det er riktig at ungdommen er moden nok til å gå alene. 

AnonymBruker
Skrevet

Når de innser viktigheten av å gå, og ikke lurer seg unna. Jeg kjenner en som gjorde det, det ble en dyr og smertefull erfaring.

Anonymkode: 2f601...81d

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, drop-dead skrev:

Når du føler at det er riktig at ungdommen er moden nok til å gå alene. 

Jo, men jeg har tenkt at det er min oppgave fram til de er 18, men det er kanskje litt overkill🙈

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde skoletannlege i bygget ved siden av barne/ungdomsskolen. Grusomt dårlig tannlege og ingen smertelindring, så mine barn går kun til min tannlege som er kjempeflink og man kjenner ingenting. Kjører dit og venter i bilen eller på venterom til de er ferdige. Godt mulig skoletannleger har blitt bedre nå, men tar ikke sjansen.

Anonymkode: 870b9...88f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk alene fra 2. klasse. Skoletannlegen var på en annen skole, ca. 10 minutter å gå.

Her må vi til nabobygda, så ungene må kjøres. Blir med inn hvis ungene ønsker det, men som regel sitter jeg på venterommet.

Anonymkode: 5eb9b...120

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre tannlegen er så langt unna at ungen trenger skyss, bør ungen kunne klare å gå alene ganske tidlig. Jeg gikk alene fra 2 klasse, og det gjorde de andre i klassen også.

Anonymkode: 4fbc1...17f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ligger på skolen (er det sånn enda?) Og ungen ikke er redd for tannlegen så kan de vel gå alene fra de begynner på skolen? Så lenge tannlege ikke har bedt om at foresatte må være med pga. De skal gi informasjon eller noe til foresatte da.

Hvis de har tannlegeskrekk eller noe så er det annerledes, vet at mange haaater tannlegen så da er det jo fint med litt støtte fra mamma eller pappa :P

Anonymkode: d8fb2...4af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker ut barneskolealder jeg. 

Anonymkode: 6283d...699

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ellam skrev:

Hva mener dere?

Jeg dro alene når jeg begynte på ungdomsskolen, det var normalt i klassen min. Tannlegen var i samme bygget som skolen.

Når ungen er i stand til å bevege seg dit på egenhånd. Altså passe tiden og dra fra A til B. 

Anonymkode: 66f8d...85e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk alene fra 1. klasse, til reguleringstannlegen som var i sentrum og en halvtimes reise unna gikk jeg alene fra 5.klasse.

Anonymkode: 1af94...18e

Skrevet

Vi har ikke tannlege på skolen, så her går de til en tannklinikk langt utenfor skolevei. Jeg blir med gutten min enda - han går i 6. klasse - han liker seg overhode ikke der og det koster meg ingenting å være med. 
Han har foreløpig ikke hat noe hull, men trakk tre tenner for noen uker siden. Da må man jo være med.

Skrevet

Vi ble kjørt. Tannlegen lå for langt unna til å gå dit. Jeg ble kjørt iallefall frem til jeg var 17, jeg kunne dratt selv med buss tidligere. Men for å unngå for langt fravær (måtte ta to busser en vei) ble vi kjørt. I tillegg hadde jeg bare stukket av, livredd for tannlegen 🙊Hadde neppe gått alene tidligere, om tannlegen lå nærmere, siden jeg var så redd. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ta med en venn når vi gikk på barneskolen. Har aldri fått følge av voksen etter at jeg begynte på skolen, men det er jo en stund siden nå ( er 30 år). 

Anonymkode: f3c7b...999

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde også tannlege i samme bygget, og han kom og hentet oss ut fra timen. Det gikk alltid et grøss gjennom forsamlingen mens man ventet på hvem som var neste "offer". Men det var da aldri snakk om at foreldre skulle være med? 

Anonymkode: 8842f...dda

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg gikk alene fra jeg begynte på skolen. Skoletannlegen holdt til i eget bygg rett utenfor skoleporten, så vi ble kalt inn i løpet av skoledagen. Husker bare min mor fulgte meg FØR jeg begynte på skolen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...