thedude1989 Skrevet 14. mai 2017 #1 Del Skrevet 14. mai 2017 Hei, jeg fant ingen tilsvarende tråd, så da starter jeg en selv! Jeg skal ha medarbeidersamtale i slutten av uken. Har vært i min nåværende stilling i underkant av to år, og jobber i en avdeling på rundt 30 mennesker. I avdelingen har vi egne grupper, og mesteparten av dag-til-dag-arbeidet mitt er samarbeid innenfor gruppen. Medarbeidersamtalen skal være mellom meg og avdelingsleder. Vi har også en gruppeleder som ikke skal være tilstede på møtet. Gruppelederen sitt hovedansvar er å koordinere arbeidsoppgavene til gruppemedlemmene. Jeg var ganske fornøyd med jobben min i forrige medarbeidersamtale, men siden da har det skjedd en del endringer. Den største endringen er at vi har fått ny gruppeleder, eller det vil si at hun som var gruppeleder før jeg startet har kommet tilbake fra mammapermisjon. Hun som var vikarierende gruppeleder i permisjonstiden var veldig opptatt av å ha tett samarbeid i gruppen. Hun var flink til å dra i gang møter, faglige diskusjoner og inkludere alle i gruppen. Det kom nok av at hun hadde et mer nært forhold til selve arbeidet, i og med at hun fungerte som et gruppemedlem før lederen gikk ut i mammaperm. Hun som er kommet tilbake fra perm nå er i mye større grad en ”leder”, og jobber kun på veldig overordnet nivå selv. Nå er det mer blitt slik at gruppelederen har egne planleggingsmøter med de med lengst erfaring. Det er blitt en tendens at vi ”nyansatte” ikke blir inkludert i planleggingsfasen på prosjekter og blir tildelt de kjipe oppgavene, mens de mer erfarne ofte ender opp med de mer attraktive oppgavene. Jeg har sett på dette som en naturlig del av jobben, altså at man må jobbe seg oppover, men det har vært utrolig liten progresjon i hvor mye ansvar vi får eller hvilken type oppgaver vi får. For meg føles det litt som at en del av de erfarne på kontoret mitt tviholder på sin ansvarsmengde og ikke vil slippe til oss nye. Det har skjedd flere ganger at jeg har sett at det blir holdt møter som jeg burde vært invitert på, men som ikke har blitt nevnt for meg. Jeg har diskutert saken litt med en av de andre nyansatte og vet at han føler det litt på samme måte. Samtidig får jeg gode tilbakemeldinger på arbeidet jeg gjør, så jeg har ikke noen grunn til å tro at det er meg de har et problem med. Jeg har utrolig lyst til å lykkes i jobben min, men føler at jeg blir holdt tilbake av denne typen lederskap. Jeg har prøvd å få mer ansvar ved å vise mye initiativ tidligere, men signalene jeg har fått har vært at jeg må være tålmodig. Men tålmodigheten har sine grenser, og jeg har tenkt at jeg vil begynne å se meg om etter en ny jobb hvis det ikke skjer en forbedring i løpet av det neste halvåret. Jeg har tenkt at en medarbeidersamtale er riktig sted å ta opp denne bekymringen, men synes det er vanskelig å ta det opp på en direkte måte fordi det jo nødvendigvis vil medføre kritikk av kolleger. Vi har fått utdelt en mal for samtalen og vi skal blant annet gjennomgå: · Referatet fra forrige medarbeidersamtale · Personlige mål for neste år, · Gjennomgang av arbeidsoppgaver (Trivsel, mestring, nye oppgaver?) · Lønn/stillingsvurdering · Kompetanse (Utvikling i året som gikk, kartlegging av egen kompetanse, nye mål, forslag til utviklingstiltak). · Arbeidsmiljø (Forslag til forbedring, tanker om samarbeid med kollegaer, forhold til leder) · Karriereutvikling · Mål for medarbeidersamtalen. Er det noen av dere som har vært i en lignende situasjon som har noen tips? Hvordan løste dere det? Finnes det en fin måte jeg kan ta dette opp på? Setter stor pris på alle innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #2 Del Skrevet 14. mai 2017 Under kompetanse eller arbeidsmiljø kan du f.eks. si at du ønsker å inkluderes mer i prosessene, med eksempler på hva du mener. Det vil sannsynligvis bli sett på som positivt, og hvis du vurderer å slutte har du ikke så mye å tape. Anonymkode: a2b71...e80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erazor Skrevet 14. mai 2017 #3 Del Skrevet 14. mai 2017 Vær ærlig, konstruktiv og fokuser på deg selv og ikke gruppeleder. Hvis dette blir tatt opp negativt er det uansett greit å vite at firmaet ikke takler ærlige tilbakemeldinger i en medarbeidersamtale, slik at du kan komme deg videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå