Sorgengel Skrevet 14. mai 2017 #1 Skrevet 14. mai 2017 Trenger du noen å snakke med som ikke kjenner deg og din livssituasjon? En som ikke dømmer, som kanskje kan kjenne seg igjen i problemene dine? Jeg er i slutten av 20-årene og har vært mentalt syk i mange år. Jeg er så og si frisk nå, men jeg ønsker å være en ressurs ved å hjelpe andre som har det vanskelig. Det spiller ingen rolle hvor gammel du er, om du er mann eller kvinne, eller hva slags problemer du har. Jeg vil hjelpe. Send meg en melding om du har lyst, så svarer jeg. Vi kan snakke på PM her inne, vi kan ringes eller vi kan skype. Hilsen meg 9
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #2 Skrevet 14. mai 2017 Det er dette vi har psykologer til. Disse har taushetsplikt og en kan stole 100% på dem. Jeg synes ikke at vi vanlige sivilister skal rote oss borti dette. Du kan evt. ringe diverse hjelpetelefoner og se om du kan melde deg som ringevenn Anonymkode: d6b6d...9cb 8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #3 Skrevet 14. mai 2017 De har en slik tråd på diskusjon.no også. Mange som får hjelp der, ser jeg Flott initiativ ts. Anonymkode: fb769...402 4
Sorgengel Skrevet 14. mai 2017 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dette vi har psykologer til. Disse har taushetsplikt og en kan stole 100% på dem. Jeg synes ikke at vi vanlige sivilister skal rote oss borti dette. Du kan evt. ringe diverse hjelpetelefoner og se om du kan melde deg som ringevenn Anonymkode: d6b6d...9cb Deg om det:) Denne tråden her er ikke noe for deg. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har en slik tråd på diskusjon.no også. Mange som får hjelp der, ser jeg Flott initiativ ts. Anonymkode: fb769...402 Takk. Jeg er aktiv i "Trenger du noen å snakke med?"-tråden på diskusjon.no også 2
Hjärtat Skrevet 14. mai 2017 #5 Skrevet 14. mai 2017 Jeg synes tanken er veldig god, men å leke hobbypsykolog er ikke heeelt innafor. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #6 Skrevet 14. mai 2017 Lurer på om ikke dette bryter med forumets regler. Anonymkode: a30ca...6d6 1
Sorgengel Skrevet 14. mai 2017 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2017 Ok. Beklager at jeg opprettet tråden da. Da får dere vel bare slette den.
Skadeskutt Skrevet 14. mai 2017 #9 Skrevet 14. mai 2017 (endret) Jeg har en (skriftlig) dialog med personell på "sidetmedord.no". Det er en veldig bra side. De har også en tlf man kan ringe. Jeg snakket med de en gang jeg var i "akutt krise", men får mest ut av å bruke dem skriftlig. Der kan jeg skrive akkurat hvordan det er, fortelle om hendelser osv. i motsetning til dagboken her på forumet hvor jeg ikke kan skrive detaljer for å holde meg innenfor regelverket. Nå har jeg psykiater og diverse i tillegg, men de er veldig greie å ha. Spesielt tror jeg at relasjonen og deres kjennskap til meg vil være god å ha når jeg er skrevet ut av sykehuset. Som en del av kriseplanen på en måte. Jeg vet ikke hva slags kompetanse de har de som jobber der, om det er frivillig eller hva, men kan jo være du har noe å bidra med der? Forumet er dessverre ikke så aktivt. Kommer opp litt tråder her og der, men få av dem blir lange. Tror de fleste bruker siden slik jeg gjør. Synes sidetmedord.no er mye bedre enn hjelpelinjen mental helse. En gang satt jeg i "ventekø" i sikkert en halvtime før jeg fikk beskjed om at de hadde for mange på linjen også ble det lagt på. Da ringte jeg heller legevakten. For øvrig veldig fint du ønsker å hjelpe. Jeg er selv sykepleier i psykiatrien og "brenner" for å hjelpe andre når jeg er mer på plass selv. Så skjønner behovet ditt for å være en ressurs. Jeg tror også jeg blir enda mer kompetent som sykepleier i psykiatrien når jeg er frisk pga min erfaring som syk selv. Men skal innrømme jeg flere ganger har havnet i terapeut-rollen ovenfor pasienter her jeg selv er innlagt. Er ikke så lett å legge av seg når de selv begynner å åpne seg for meg. Jeg tiltrekker meg lett folk som ønsker å prate om vanskelige ting. Endret 14. mai 2017 av Skadeskutt 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #10 Skrevet 14. mai 2017 12 minutter siden, Skay skrev: Jeg er psyk. Hva er garantien da? Jeg hater uttrykket "psyk". Det heter psykisk syk. Når man er psykisk syk så er man syk på lik linje med somatiske sykdommer, bare at sykdommen sitter i hjernen. Synes det er et stigmatiserende uttrykk. Anonymkode: 81816...f37 5
Skay Skrevet 14. mai 2017 #11 Skrevet 14. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater uttrykket "psyk". Det heter psykisk syk. Når man er psykisk syk så er man syk på lik linje med somatiske sykdommer, bare at sykdommen sitter i hjernen. Synes det er et stigmatiserende uttrykk. Anonymkode: 81816...f37 Det er en forkortelse. Får vel lov til å bruke uttrykket når jeg er det selv, vel. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #12 Skrevet 14. mai 2017 Folk snakker med venner eller fremmende over nett hele tiden. Gjorde det selv da jeg var ung og usikker tenåring. For meg hjalp det å ha en person som var villig til å lytte. Hva ser dere for dere skal skje lissom? En person som har det vanskelig kan få stor hjelp i å snakke med noen, og noen ganger klarer ikke disse menneskene å søke "profesjonell hjelp". Så lenge TS ikke utgir seg for å være fagmann, så ser jeg ikke problemet med å tilby et lytter øre Anonymkode: f847c...c76 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #13 Skrevet 14. mai 2017 Ts, kanskje du heller bør opprette en tråd som er mer lik den på diskusjon.no? Den handler om at folk som trenger noen å prate med kan prate med noen der. Denne tråden peker på psykiske lidelser, og kan rett og slett bli at man får litt mer alvor over det. Men alle kan jo ha fint av å ha noen å prate med innimellom Også kan man gjøre klart at selvmord og andre ting IKKE er aktuelt, da kan du henvise til helsetelefoner og hjelpesider. Anonymkode: fb769...402 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #14 Skrevet 14. mai 2017 Bare menn og kvinner? Anonymkode: 172ce...d47
palamina Skrevet 14. mai 2017 #15 Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, Sorgengel skrev: Ok. Beklager at jeg opprettet tråden da. Da får dere vel bare slette den. Jeg syns det er supert at du har lyst til å hjelpe andre og jeg er sikker på at du vil være en flott ressurs siden du har hatt det tungt selv. Så jeg har bare lyst til å gi deg en stor cyberklem og si at jeg ble glad i hjertet da jeg leste åpningsinnlegget ditt. Når det gjelder "det er dette vi har psykologer til" så har i hvert fall jeg følt jeg meg veldig liten overfor en psykolog, som om jeg blir dømt og målt opp og ned, puttet i bås, diagnostisert...det er ikke en god følelse. Da tror jeg det må være mye bedre å åpne seg til noen som ikke opptrer som om de er bedre enn deg og sitter med fasiten, mer som en likestilt som har vært der selv. Så jeg håper du ikke har mistet lysten på å gjøre dette her. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #16 Skrevet 14. mai 2017 7 minutter siden, palamina skrev: Jeg syns det er supert at du har lyst til å hjelpe andre og jeg er sikker på at du vil være en flott ressurs siden du har hatt det tungt selv. Så jeg har bare lyst til å gi deg en stor cyberklem og si at jeg ble glad i hjertet da jeg leste åpningsinnlegget ditt. Når det gjelder "det er dette vi har psykologer til" så har i hvert fall jeg følt jeg meg veldig liten overfor en psykolog, som om jeg blir dømt og målt opp og ned, puttet i bås, diagnostisert...det er ikke en god følelse. Da tror jeg det må være mye bedre å åpne seg til noen som ikke opptrer som om de er bedre enn deg og sitter med fasiten, mer som en likestilt som har vært der selv. Så jeg håper du ikke har mistet lysten på å gjøre dette her. Enig med deg. Når man sitter hos psykologen så blir alt mulig forbindet med diagnosen. -Hvordan har du hatt det den siste uka? -Meg: Nei, ikke så mye som har skjedd egentlig. -Hvordan det? Har du vært sosial? -Meg: Jo, men har ikke hatt tid (eller ikke hatt lyst) til å sosialisere så mye denne uka. -Hvorfor da? ---- Alt sammen blir så sykelig. Har man vært usosial så bør man sosialisere fort, om man har vært sosial så bør man kanskje trekke seg litt tilbake sånn at man ikke blir sliten, er man sliten så bør man ikke stresse, er man stressa så bør man roe ned.. Syk vs. sunn fornuft. Hele veien... Mye bedre å snakke med noen som er mennesker Anonymkode: fb769...402 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #17 Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er dette vi har psykologer til. Disse har taushetsplikt og en kan stole 100% på dem. Jeg synes ikke at vi vanlige sivilister skal rote oss borti dette. Du kan evt. ringe diverse hjelpetelefoner og se om du kan melde deg som ringevenn Anonymkode: d6b6d...9cb Joda, alle har psykologer å gå til sikkert. Men det er sikkert fint å ha noen andre enn en psykolog å snakke med. Hvorfor stiller du deg så kritisk til en som vil bare snakke? Merkelig holdning. Anonymkode: 0e3df...0e6 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #18 Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om ikke dette bryter med forumets regler. Anonymkode: a30ca...6d6 På hvilken måtte er denne tråden noe annerledes enn depresjonstråden? Anonymkode: 0e3df...0e6 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #19 Skrevet 14. mai 2017 Man trenger ikke sette samtaler med privatpersoner op mot psykologer for å rettferdiggjøre snakke med en. Om å snakke med en privatperson er bedre eller verre er uviktig. Det som er viktig er om man kan føle seg bedre og forsøke se litt annerledes på ting Anonymkode: f847c...c76 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #20 Skrevet 14. mai 2017 Jeg synes dette er et flott initiativ, så lenge man har overskudd. Det er mange som trenger et medmenneske <3 Anonymkode: 48eed...ef6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå